Een rack, hoe 'werkt' het?

Gestart door Robert Toet, januari 30, 2005, 22:07:10

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 15:36:13
Ik noemde de houten spikes/cones als alternatief voor jouw specifiek ook niet voor niets ::) ;)

Dat snap ik ;) Wat ik niet helemaal begreep/begrijp was/is of je nou bedoeld(e) dat het rack zijn werk waarschijnlijk wel goed naar mijn smaak doet of dat ik alsnog een houten koppelaar moet zoeken...

bmateijsen

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 14:58:06
Hout is een prima geleider dus ik zie niet direct in waarom dit materiaal trillingen opneemt en in warmte omzet? Door de houtstructuur bestaat er een zeer breedbandige eigenresonantie en daarmee minder kleuring in een specifiek gebied....Elk materiaal heeft/geeft zijn eigen klankmatige signature, klop eens op hout (en verschillende houtsoorten), glas, steen etc etc ;)

Hout is inderdaad een prima geleider, echter als je structuur van houten platen verandert, zoals multiplex of het principe van callas dan absorbeert het.. Het gaat dus met name om de variatie in structuur om een patroon te doorbreken..

patrick_vdb

Hi Remko,

Neem een houten rack en ga zeker proberen om de componenten met houten cones te koppelen. Ik heb ergens het vermoeden dat het resultaat jouw wel gaat bevallen ;)

@Bjorn,

Klopt, maar bij MDF praten we niet meer over (natuur)hout maar van een fabrieksproduct! ;D ;)

mvrg

Patrick

bmateijsen

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 15:50:37
@Bjorn,

Klopt, maar bij MDF praten we niet meer over (natuur)hout maar van een fabrieksproduct! ;D ;)

mvrg

Patrick

Zei ik MDF... er staat toch echt multiplex ;)

Martin_M

Ik ben toch ook van mening dat de plankstruktuur van het Callasrack (dus mdf met weekijzeren platen en gevuld met zand) trillingen breedbandig absorberen.
Dit is nl. wat Ron Ploeger me zelf heeft uitgelegd en ik heb me laten vertellen dat deze methode ook wel in studio's wordt gebruikt bij deuren.

Voor deuren die absoluut geluiddicht moeten zijn (dus aan de andere kant van die deur mag je niets horen) zijn goede resultaten geboekt door ze te vullen met zand. Nadeel is het dat ze loodzwaar worden.
Dit zou toch betekenen dat alle geluidsgoven worden opgenomen door de deur (en worden omgezet in warmte omdat in onze natuur nu eenmaal alles wordt omgezet in deze energiebron naar verloop van tijd).

[edit]Oeps, ik geloof dat Patrick 'echt' hout bedoelde als geleider en geen mdf....

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 15:50:37
Hi Remko,

Neem een houten rack en ga zeker proberen om de componenten met houten cones te koppelen. Ik heb ergens het vermoeden dat het resultaat jouw wel gaat bevallen ;)

Komt goed, ga ik doen. Bedankt voor je tijd!

patrick_vdb

Hi Bjorn,

Citaat van: bmateijsen op februari  2, 2005, 15:51:52
Zei ik MDF... er staat toch echt multiplex ;)

Groeit multiplex aan een boom ::) ;D ;)

mvrg

Patrick

ps. Martin, ik kom straks even terug op jouwn opmerking, ga nu lekker naar huis ;D ;)

FrankB

Citaat van: Martin_M op februari  2, 2005, 15:52:12
Ik ben toch ook van mening dat de plankstruktuur van het Callasrack (dus mdf met weekijzeren platen en gevuld met zand) trillingen breedbandig absorberen.
Dit is nl. wat Ron Ploeger me zelf heeft uitgelegd en ik heb me laten vertellen dat deze methode ook wel in studio's wordt gebruikt bij deuren.

Voor deuren die absoluut geluiddicht moeten zijn (dus aan de andere kant van die deur mag je niets horen) zijn goede resultaten geboekt door ze te vullen met zand. Nadeel is het dat ze loodzwaar worden.
Dit zou toch betekenen dat alle geluidsgoven worden opgenomen door de deur (en worden omgezet in warmte omdat in onze natuur nu eenmaal alles wordt omgezet in deze energiebron naar verloop van tijd).

Dat kan goed kloppen, de absorptieplaten van Creaktiv zijn ook gevuld met zand en kogeltjes wat ze uiteraard erg zwaar en dik maakt maar wel prima absorbeerders ....
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 15:55:28
Hi Bjorn,

mvrg

Patrick

ps. Martin, ik kom straks even terug op jouwn opmerking, ga nu lekker naar huis ;D ;)

Haha, iedereen zit hier gewoon lekker te forummen in de baas z'n/haar tijd ;D
Sitca Spruce groeit wel  'aan een boom' ;)

bmateijsen

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 15:55:28
Hi Bjorn,

mvrg

Patrick

Lettern**ker... ;D ik heb er houten platen van gemaakt..

FrankB

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 15:58:15
Haha, iedereen zit hier gewoon lekker te forummen in de baas z'n/haar tijd ;D
Sitca Spruce groeit wel  'aan een boom' ;)

Damn you got me ;) ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Ach MDF of spaanplaat. Het zijn gewoon een hoop houtpulfers met een flinke pot lijm!

Overigens absorbeert spaanplaat stukken beter dan MDF. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Martin_M op februari  2, 2005, 15:52:12
[edit]Oeps, ik geloof dat Patrick 'echt' hout bedoelde als geleider en geen mdf....

Clamprack is wel MDF toch?

Gaat voor 'natuurlijk hout' dan niet op dat trillingsenergie omgezet wordt in warmte?  :-\

Best lastig nog...

Audiofiel

Na een avond spelen brand je je handen aan die planken! >:D >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Sjors

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 16:06:20
Clamprack is wel MDF toch?

Gaat voor 'natuurlijk hout' dan niet op dat trillingsenergie omgezet wordt in warmte?  :-\

Best lastig nog...

Ja klopt  :)

Groet, Sjors

@Edit: oww was al beantwoord door Bjorn  ;D

garmtz

Citaat van: Ruben op februari  2, 2005, 14:30:58
Tnx garmt, btw ik zie dat jullie ook sponsor zijn geworden. goed bezig.

Yep!  8)

reMC

Bij mijn Gaincard zitten 'spike-receptors' waar de punt in kan vallen. Kan dit nog iets met de werking van de spike te maken hebben of is het er alleen ter bescherming van de ondergrond?

Raphie

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 14:53:00
Interessant! Iets wat ik eerder zei neem ik terug ::) ;D

Ik ga het gewoon allemaal eens proberen. En tezijnertijd in combinatie met het houten meubel. Ik ga er van uit dat de resultaten dan heel anders zijn dan wanneer ik aan de vloer koppel. Maar de isobearing doet feitelijk hetzelfde als wat het hout doet? Namelijk de energie opnemen en vervolgens omzetten in warmte....

Maar als ik het goed heb ontkoppelt de isobearing, doet het hout dan niet meer echt mee?

En als je dan je spikes direct op het hout zet weet je zeker dat deze dan zijn "gekoppelt"  ;D dus dan maar een paar van die schoteltjes ertussen om te "ontkoppelen" en zo blijven we bezig  ;D ;D ;D ;D ;D
JBL PRX Power!

Sjors

Citaat van: Raphie op februari  2, 2005, 22:33:06
En als je dan je spikes direct op het hout zet weet je zeker dat deze dan zijn "gekoppelt"  ;D dus dan maar een paar van die schoteltjes ertussen om te "ontkoppelen" en zo blijven we bezig  ;D ;D ;D ;D ;D

Daar zit wel wat in  ;D

reMC

Ik heb Hans Kortenbach, maker van mijn rack, gesproken. Hij meent inderdaad ook dat de houtsoort Spruce de trillingen absorbeert en vervolgens omzet in warmte, waardoor ze eigenlijk verdwijnen. Waarom Spruce het naar zijn idee zoveel beter doet dan alle andere houtsoorten die hij heeft geprobeerd kan hij helaas ook niet verklaren.

Hij geeft tevens aan de hij speciale blokjes houten maakt, ook van een bijzondere houtsoort (weet niet welke), om te gebruiken als 'spikes' (voor onder cd-spelers, versterker maar ook speakers). Ook dit schijnt weer baanbrekend te zijn. Ze kosten €2,50 per stuk dus ik heb ze direct besteld...8)

Verder wil ik nog even een prachtige quote van Hans plaatsen waar ik het helemaal mee eens ben:

CiteerErg veel mensen benaderen dit soort onderwerpen uitsluitend vanuit de
techniek en denken dat alles vanuit natuurwetten en formules valt te
verklaren en dat aan elk goed ontwerp een doordachte en technische juiste
berekening ten grondslag moet liggen. Op zichzelf genomen is dit juist doch
er spelen meer zaken en ik verbaas mij iedere dag over de schoonheid en
ordening in de natuur maar respecteer ook het wonder erin en durf daarom ook
op mijn intuitie te vertrouwen en dat leidt tot wonderschone zaken, zo nu en
dan!

Sjors

Citaat van: reMC op februari  3, 2005, 18:39:21

Hij geeft tevens aan de hij speciale blokjes houten maakt, ook van een bijzondere houtsoort (weet niet welke), om te gebruiken als 'spikes' (voor onder cd-spelers, versterker maar ook speakers). Ook dit schijnt weer baanbrekend te zijn.

Fototje?  8)

reMC

Nope, maar het zal gewoon een klein blokje hout zijn..weinig bijzonders..als ik ze heb maak ik een foto ;)

Sjors

Citaat van: reMC op februari  3, 2005, 19:04:19
Nope, maar het zal gewoon een klein blokje hout zien..weinig bijzonders..als ik ze heb maak ik een foto ;)

Daar houd ik je aan  ;)

reMC

Citaat van: reMC op februari  3, 2005, 18:39:21
Ik heb Hans Kortenbach, maker van mijn rack, gesproken. Hij meent inderdaad ook dat de houtsoort Spruce de trillingen absorbeert en vervolgens omzet in warmte, waardoor ze eigenlijk verdwijnen. Waarom Spruce het naar zijn idee zoveel beter doet dan alle andere houtsoorten die hij heeft geprobeerd kan hij helaas ook niet verklaren.

Hij geeft tevens aan de hij speciale blokjes houten maakt, ook van een bijzondere houtsoort (weet niet welke), om te gebruiken als 'spikes' (voor onder cd-spelers, versterker maar ook speakers). Ook dit schijnt weer baanbrekend te zijn. Ze kosten €2,50 per stuk dus ik heb ze direct besteld...8)

Voorop gesteld @ Patrick, ik heb nagedacht! ;D

Ik wil even uitgaan van het feit dat hout inderdaad trillingen absorbeert en vervolgens in warmte omzet wat de vibraties feitelijk doet verdwijen. Ik krijg dus een rack wat dat doet. Maar onder mijn apparatuur komen OOK houten blokjes, die dus ook trillingen 'absorberen-verwijderen'.

Is het nou zo dat deze houten blokjes het werk van het rack overnemen? Of wordt er ook een deel van de trillingen doorgevoerd naar het rack alwaar ook wordt geabsorbeerd en 'verwijderd'?  :-\ Wederom begrijp ik niet goed..: wordt er gekoppeld of ontkoppelt..