Een rack, hoe 'werkt' het?

Gestart door Robert Toet, januari 30, 2005, 22:07:10

Vorige topic - Volgende topic

R

dan ben ik nu ook de weg kwijt :D....Mij maakt het ook niet uit, klinkt super...

reMC

Citaat van: Ruben op februari  2, 2005, 14:24:26
dan ben ik nu ook de weg kwijt :D....Mij maakt het ook niet uit, klinkt super...

Mij maakt wel uit...Patricccckkkkkkkk

We vinden het gewoon lastig ;D  >:D

garmtz

Pulsar point is hard, dus koppelt. Bijzondere is dat het aluminium een heel smalle resonantiepiek heeft, wat het materiaal zeer geschikt maakt als onderzetter De Titanium versie is nog beter, maar ook veel duurder. De Pulsar points geven je speler meer energie, het geluid komt meer op je af, het is gedetailleerder. De Isobearings zijn van een materiaal dat alle trillingsenergie absorbeert (omzet in warmte). Ze bestaan uit rubber 'ballen' in een cup en stuiteren voor geen meter (absorberen alle energie, dus daarom stuitert hij niet omhoog). Geven een enorm ruimtelijk beeld, dat meer relaxed is en meer muzikaal/vloeiend. Bijna tegengesteld aan wat de Pulsar points doen.

reMC

Citaat van: Garmt op februari  2, 2005, 14:25:49
Pulsar point is hard, dus koppelt. Bijzondere is dat het aluminium een heel smalle resonantiepiek heeft, wat het materiaal zeer geschikt maakt als onderzetter De Titanium versie is nog beter, maar ook veel duurder. De Pulsar points geven je speler meer energie, het geluid komt meer op je af, het is gedetailleerder. De Isobearings zijn van een materiaal dat alle trillingsenergie absorbeert (omzet in warmte). Ze bestaan uit rubber 'ballen' in een cup en stuiteren voor geen meter (absorberen alle energie, dus daarom stuitert hij niet omhoog). Geven een enorm ruimtelijk beeld, dat meer relaxed is en meer muzikaal/vloeiend. Bijna tegengesteld aan wat de Pulsar points doen.

O, we hebben Patrick niet meer nodig..  >:D

Is het altijd zo dat wanneer een spike hard is, dat het koppelt? Hoewel het per situatie erg zal verschillen moet ik de de Isobearings ook maar eens proberen, lees ik!

R

Tnx garmt, btw ik zie dat jullie ook sponsor zijn geworden. goed bezig.

FrankB

Garmt, kun je dat verhaal generaliseren? Maw ontkoppelen (wat de Pulsar min of meer doet) zorgt voor een forward geluid en absoprptie zorgt voor een layed back geluid?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Citaat van: FrenkB op februari  2, 2005, 14:31:06
Garmt, kun je dat verhaal generaliseren? Maw ontkoppelen (wat de Pulsar min of meer doet) zorgt voor een forward geluid en absoprptie zorgt voor een layed back geluid?

Er staat toch juist dat Pulsar koppelt??

En Isobearing ontkoppelt maar 'zuigt' de energie in de bal, als ik het goed heb.

FrankB

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 14:34:12
Er staat toch juist dat Pulsar koppelt??

En Isobearing ontkoppelt maar 'zuigt' de energie in de bal, als ik het goed heb.

Dat bedoel ik :P kun je dat generaliseren?

reMC

Citaat van: FrenkB op februari  2, 2005, 14:37:22
Dat bedoel ik :P kun je dat generaliseren?

Dat denk ik niet. Ook afhankelijk van de resonantiefrequentie van de speler en de grond onder de pulsar/isobearing denk ik. Kan Garmt(-z) waarschijnlijk meer over vertellen ..;D

Audiofiel

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 14:39:00
Dat denk ik niet. Ook afhankelijk van de resonantiefrequentie van de speler en de grond onder de pulsar/isobearing denk ik. Kan Garmt(-z) waarschijnlijk meer over vertellen ..;D

Dat vraagt hij toch ook? Lees:
CiteerGarmt, kun je dat verhaal generaliseren?

Jij zit de vraag voor Garmt te beantwoorden :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op februari  2, 2005, 14:41:28
Dat vraagt hij toch ook? Lees:
Jij zit de vraag voor Garmt te beantwoorden :o

Je leest over mijn smile heen ;D

Verder vraagt hij het de tweede keer 'aan iedereen'!

Nanananana

:D

En weer on-topic!

Audiofiel

Nanananana terug  ;) Volgens mij citeert hij alleen jouw reactie!  >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Citaat van: Audiofiel op februari  2, 2005, 14:43:58
Nanananana terug  ;) Volgens mij citeert hij alleen jouw reactie!  >:D

I rest my case!

Now back on-topic ;D

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 14:29:04
O, we hebben Patrick niet meer nodig..  >:D

LOL ;D

CiteerIs het altijd zo dat wanneer een spike hard is, dat het koppelt? Hoewel het per situatie erg zal verschillen moet ik de de Isobearings ook maar eens proberen, lees ik!

Elk hard materiaal met een wat hoger eigenresonantie kan fungeren als koppelaar, dus naast aluminium en titanium zeker ook staal, keramiek en zelfs hout..........Eerlijk gezegt denk ik dat de houten varianten voor Remko wel eens erg goed kunnen zijn gezien zijn voorkeuren voor klankrijkheid etc.

mvrg

Patrick

FrankB

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 14:47:41
Elk hard materiaal met een wat hoger eigenresonantie kan fungeren als koppelaar, dus naast aluminium en titanium zeker ook staal, keramiek en zelfs hout..........Eerlijk gezegt denk ik dat de houten varianten voor Remko wel eens erg goed kunnen zijn gezien zijn voorkeuren voor klankrijkheid etc.

Dat vind ik ook wel erg belangrijk, dus dan ga ik voor het Creaktiv rack met ontkoppelplaten. Tnx ;) Die doorstaat de WAF ook nog eens dus dat komt ook mooi uit.

En nu kijk ik niet meer in dit topic voor ik weer ga twijfelen ... ;D

reMC

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 14:47:41
Hi,

LOL ;D

mvrg

Patrick

Interessant! Iets wat ik eerder zei neem ik terug ::) ;D

Ik ga het gewoon allemaal eens proberen. En tezijnertijd in combinatie met het houten meubel. Ik ga er van uit dat de resultaten dan heel anders zijn dan wanneer ik aan de vloer koppel. Maar de isobearing doet feitelijk hetzelfde als wat het hout doet? Namelijk de energie opnemen en vervolgens omzetten in warmte....

Maar als ik het goed heb ontkoppelt de isobearing, doet het hout dan niet meer echt mee?

R

Koop anders eerst een fatsoenlijke bron. :d.. Heb je ze nou gekocht?

reMC

Citaat van: Ruben op februari  2, 2005, 14:56:58
Koop anders eerst een fatsoenlijke bron. :d.. Heb je ze nou gekocht?

Ik ga het nog doen!

patrick_vdb

Hi,

@FrenkB,

Ik wil je niet in twijfel gaan brengen maar waarom specifiek ontkoppelplaten?

@Remko,

Hout is een prima geleider dus ik zie niet direct in waarom dit materiaal trillingen opneemt en in warmte omzet? Door de houtstructuur bestaat er een zeer breedbandige eigenresonantie en daarmee minder kleuring in een specifiek gebied....Elk materiaal heeft/geeft zijn eigen klankmatige signature, klop eens op hout (en verschillende houtsoorten), glas, steen etc etc ;)

Enne, een isolator isoleert dus lijkt mij de vraag of het hout nog mee doet wanneer je de isobearing gaat gebruiken overbodig ;)

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 14:58:06
@Remko,

Hout is een prima geleider dus ik zie niet direct in waarom dit materiaal trillingen opneemt en in warmte omzet? Door de houtstructuur bestaat er een zeer breedbandige eigenresonantie en daarmee minder kleuring in een specifiek gebied....Elk materiaal heeft/geeft zijn eigen klankmatige signature, klop eens op hout (en verschillende houtsoorten), glas, steen etc etc ;)

Enne, een isolator isoleert dus lijkt mij de vraag of het hout nog mee doet wanneer je de isobearing gaat gebruiken overbodig ;)

mvrg

Patrick

Ik heb me door Martin en Garmt laten vertellen dat de mooie vezelstructuur van het hout de trillingsenergie laat geleiden en de energie omzet in warmte waardoor de vibratie verdwijnt. Misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Zie:

Citaat van: Martin_M op januari 31, 2005, 21:05:53
Nee, door de struktuur en massa zal het rek de trillingen absorberen (bewegingsenergie omzetten in warmte).
en
Citaat van: Garmt op januari 31, 2005, 18:49:43
Door trillingen om te zetten in warmte door de vezels in het hout en doordat de trillingen via de vezels makkelijker worden afgevoerd dan via glas bijvoorbeeld.

FrankB

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 14:58:06
Hi,

@FrenkB,

Ik wil je niet in twijfel gaan brengen maar waarom specifiek ontkoppelplaten?

Ik bedoelde een absorptieplaat voor m'n loopwerk. Geen ontkoppel. Staat je vraag dan nog steeds maar dan voor de absorptieplaat?

patrick_vdb

Hoi Remko,

Het lijkt er inderdaad op dat beiden dat zeggen, maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens ;D

Door de structuur welke het hout heeft kent het een breedbandig resonantiebereik (lage Q), waar metalen bijvoorbeeld een smalbandig resonantiebereik hebben (hoge Q). Elk materiaal zal een trilling proberen om te zetten naar zijn eigen resonantiefrequentie (pitch-shifting) en kan alle energie dus concentreren op 1 smal frequentiegebied (metaal) of een verspreiden/verdelen over een breed gebied (hout bv), maar beiden blijven ze geleiden! Verder kun je je natuurlijk al voorstellen wat het verschil zal zijn wanneer je een bepaalde hoeveelheid energie concentreerd of verdeelt ;)

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 15:23:54
Hoi Remko,

Het lijkt er inderdaad op dat beiden dat zeggen, maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens ;D

Door de structuur welke het hout heeft kent het een breedbandig resonantiebereik (lage Q), waar metalen bijvoorbeeld een smalbandig resonantiebereik hebben (hoge Q). Elk materiaal zal een trilling proberen om te zetten naar zijn eigen resonantiefrequentie (pitch-shifting) en kan alle energie dus concentreren op 1 smal frequentiegebied (metaal) of een verspreiden/verdelen over een breed gebied (hout bv), maar beiden blijven ze geleiden!

mvrg

Patrick

Ja hallo, wie moet ik nou geloven....::)
Het is in ieder geval allemaal positief bericht over het gebruik van (goed) hout als rack :D

reMC

Dan ontkoppel ik maar niet. Koop niet voor niets zo'n meubel dat goed functioneert! ;D

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 15:27:31
Ja hallo, wie moet ik nou geloven....::)

Wie wil je geloven?

Misschien bedoelen beiden het niet zoals wij het lezen, even afwachten op reactie dan maar?

CiteerHet is in ieder geval allemaal positief bericht over het gebruik van (goed) hout als rack :D

Ik noemde de houten spikes/cones als alternatief voor jouw specifiek ook niet voor niets ::) ;)

@FrenkB,

Met een absorberplaat annex soundboard wordt het me al wat duidelijker ;)

mvrg

Patrick