Mariusz' Hifi & HT

Gestart door Mariusz, januari 20, 2005, 19:09:23

Vorige topic - Volgende topic

Mariusz

Geen dank ;), Tja dat tussen de speakers zitten heeft ook wel wat. Ik heb er totaal geen last van bij films, je zit er helemaal in. Bij muziek is het weer een ander verhaal, maar goed daar heb ik de andere set voor :D. Niet dat ik daar wel op een prettige afstand zit (max. 1,5 m van de speakers, is veel te kort), maar beter dan 0,5 m.
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Walter_PPK

ach ik zit ook 1 mtr van m'n speakers af. Verre van  ideaal maar als je ze goed plaatst dan gaat het wel. Ik heb wel een beetje last van een kleine sweetspot.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Mariusz

Ik heb net op je site gezien dat jij idd met hetzelfde probleem kampt... :(
Dat is zeker een nadeel, maar bij mij staat er een grote kledingkast achter die ook nog een lekker resoneert als het volume boven de -58 dB komt. Bij -43 dB (voo zover dat iets zegt) is het al duidelijk te hard voor kamer en is het geluid erg onprettig. Bij stassen, toen ik in een veel grotere kamer zat en op ongeveer 4 mtr afstand luisterde bezorgde deze speakers mij ook vrijwel voortdurend kippevel (had ik totnogtoe alleen meegemaakt bij Dyn Confidence C4), en dat is gewoon veel minder in zo'n klein hok. Maar goed over een paar jaar is het hopelijk verbeterd :). Het geluid stond toen met gemak bij -35 dB en dan kreeg je die echt livebeleving veel meer.
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite

Walter_PPK

Ik luister muziek altijd op -20dB en als ik lekker asociaal film wil kijken dan is het -10dB. Maar het kan op hoog volume snel schel en vermoeiend overkomen. Maar de plaatsing viel me heel veel mee. Ik heb af en toe het vermoeden dat de stemmen en basgitaar enzo uit de center komen terwijl dat niet zo is. Speakers dichtbij hebben staan kan ook voordelig zijn wanneer er veel zacht gesproken wordt in bv Amused to death dan lijkt het net ofdat roger vlak naast je staat terwijl de instrumenten toch voldoende afstand hebben.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Mariusz

Volgende week maandag komt dan eindelijk mijn eerste SVS subwoofer (die van Starred) : de grijze PB10! Ik ben erg benieuwd. Eigenlijk wilde ik mn HT laten voor wat het is, maar als je dan zoiets onder je neus krijgt dan kanje het niet laten :P. Wanneer die is opgesteld en bevalt (dat zal ongetwijfeld zo zijn), gaat de Omega 300 hier op het forum in de verkoop. Nu is het dagen tellen...

R

Hey, goed bezig. Mooi ding. Nooit gehoord, maar hij zal zijn reputatie wel waarmaken denk ik. Mooie prijsje was het ook.

Raphie

FOTO'S  :D :D :D heb zelf de zwarte P2B-Plus ben wel benieuwd hoe grijs eriut ziet
JBL PRX Power!

Mariusz

Ik ook :), durfde de combinatie zilver(grijs)-zwart (speakers) wel aan, alles zwart is ook zo... zwart ;) Maareh ik krijg hem pas maandag, dus helaas nog ff geduld...

Mariusz

Nou gisteravond mn SVS gehaald bij Starred, en jeetje wat is ie groot die kleine SVS! En behoorlijk zwaar ook. Eenmaal thuis is de kamer wel heel erg vol :-[, en helaas past de kleur ook niet echt goed (beetje misgokje).
Maar goed aangesloten en The Hulk in de speler. Volume op ongeveer 55%, dan schat ik het rond de 0dB. Volume op -10 dB en een enorm gedonder en getril (mn dressoir trilt bijna uit elkaar!), wat een kracht heeft deze sub zeg! Boven de zeg 35 Hz heeft ie ietsje minder impact en authoriteit dan de Omega, zeg van 35-25 Hz is het gelijk, eronder is ie de omega de baas. Het totaalbeeld van de SVS is echter beter en realistischer. Plaatsing SVS in de hoek, Omega in het midden. Ik denk dat ik even moet wennen aan de lineaire freq. respons, terwijl de omega een piekje heeft omstreeks de 35 Hz. Nu vanmorgen U-571 en The Matrix Revolutions gekeken en weer een zeer sterke performance.
Bij muziek is het een ander verhaal. De SVS is strakker maar lijkt ineens de diepgang te missen, het volle ronde geluid van de Omega heeft meer body en authoriteit. De bas is wel wat trager, waardoor het ook voller lijkt. De extra dB's bij 35 Hz lijken dus op meer authoriteit, zo zie je maar hoe bedrieglijk het kan lijken. Op hogere volumes wordt dit echter minder duidelijk, dan krijgt de SVS echt pas meer voordeel van z'n grotere kastinhoud en vermogen en klinkt die krachtiger.

Sjors

Citaat van: Mariusz op maart  1, 2005, 10:09:05
Nou gisteravond mn SVS gehaald bij Starred, en jeetje wat is ie groot die kleine SVS! En behoorlijk zwaar ook. Eenmaal thuis is de kamer wel heel erg vol :-[, en helaas past de kleur ook niet echt goed (beetje misgokje). Ik vrees met grote vrezen voor de reactie van mijn vriendin :-X.
Maar goed aangesloten en The Hulk in de speler. Volume op ongeveer 55%, dan schat ik het rond de 0dB. Volume op -10 dB en een enorm gedonder en getril (mn dressoir trilt bijna uit elkaar!), wat een kracht heeft deze sub zeg! Boven de zeg 35 Hz heeft ie minder impact en authoriteit dan de Omega, zeg van 35-25 Hz is het gelijk, eronder is ie de omega wel de baas. Plaatsing in de hoek, Omega in het midden. Nu vanmorgen U-571 en The Matrix Revolutions gekeken en weer een zeer sterke performance.
Bij muziek is het een ander verhaal. De SVS is strakker maar lijkt ineens de diepgang te missen, het volle ronde geluid van de Omega heeft meer body en authoriteit.
Op lage volumes lijkt de SVS volledig afwezig en de Omega voegt dan wel extra diepte toe. Omdat een van de subs toch moet verdwijnen, en de set primair HT is, heb ik toch besloten de SVS te houden en de Omega 300 te verkopen (zie te koop sectie). Maar het was een nek aan nek race wat mij betreft. Foto's volgen!

Ik heb je verhaal gelezen, daar krijg je vast reaktie's op ;)

Verder gefelici!  :D en ik wacht de foto's af 8)

Groet, Sjors

bmateijsen

Precies, dat mag je gaan uitleggen...  ;D de SVS lijkt diepgang te missen en de body van de Omega, conclusie, je houdt de SVS??

Groet Bjorn

Sjors

Citaat van: bmateijsen op maart  1, 2005, 10:26:02
Precies, dat mag je gaan uitleggen...  ;D de SVS lijkt diepgang te missen en de body van de Omega, conclusie, je houdt de SVS??

Groet Bjorn

Ja dat snapte ik ook niet helemaal :-\

Mariusz

Bij HT is de SVS erg sterk, bij muziek minder. Omdat de set voor het grootste deel HT gebruik is vind ik de mindere muziekperformance niet doorslaggevend, de betere filmweergave wel. Ik zal het wel ff duidelijker formuleren in mijn eerdere post  :-[ .
Komt er eigenlijk op neer dat de SVS strakker, harder en sneller is, maar dat ie mede daardoor voor mijn gevoel ook wat inlevert op authoriteit. Misschien dat een betere plaatsing en afregeling dit wat kan verbeteren :). Teruglezend begrijp ik jullie punt, het lijkt net alsof ik niet positief ben over de SVS. Ik ben niet bijster helder vanmorgen, vergeef me ;) .Positief ben ik zeer zeker wel alleen ik moet even wennen aan de andere sound ;).

Starred

Gebruik je wel een DB-meter bij het afstellen? Uitermate belangrijk

Mariusz

Weet ik ;), maar je hebt gelijk, ik heb een kennis die er een heeft, en die moet nog een keer langskomen :P. De Omega is wel gecalibreerd en heb zo goed en zo kwaad als het ging de pinknoise-sterktes op elkaar afgestemd. Dit is natuurlijk lang niet zo nauwkeurig...

Mariusz

Wat verder experimenteren brengt al veel verbetering, de beter plaatsing brengt meer authoriteit in de bas, gek genoeg als de faseknop een beetje opgedraait wordt lijkt het te verbeteren. Omdat ie de enige is die onder de 80 Hz iets weergeeft verbaast me dat wel een beetje ???. De gain heb ik ook wat verder opengedraaid. Tijdens de atoombom in The Sum of all fears zie je het doekje echt flink wapperen, vooral bij de baspoort. Cool 8). Wordt nu echt heel enthousiast over deze topsub :-*!

Sjors

Citaat van: Mariusz op maart  1, 2005, 12:28:04
Wat verder experimenteren brengt al veel verbetering, de beter plaatsing brengt meer authoriteit in de bas, gek genoeg als de faseknop een beetje opgedraait wordt lijkt het te verbeteren. Omdat ie de enige is die onder de 80 Hz iets weergeeft verbaast me dat wel een beetje ???. De gain heb ik ook wat verder opengedraaid. Tijdens de atoombom in The Sum of all fears zie je het doekje echt flink wapperen, vooral bij de baspoort. Cool 8). Wordt nu echt heel enthousiast over deze topsub :-*!

Juist.... Dat willen we horen  :D :D

GPO

Citaat van: Mariusz op maart  1, 2005, 10:09:05
Nou gisteravond mn SVS gehaald bij Starred, en jeetje wat is ie groot die kleine SVS! En behoorlijk zwaar ook. Eenmaal thuis is de kamer wel heel erg vol :-[, en helaas past de kleur ook niet echt goed (beetje misgokje). Ik vrees met grote vrezen voor de reactie van mijn vriendin :-X.
Maar goed aangesloten en The Hulk in de speler. Volume op ongeveer 55%, dan schat ik het rond de 0dB. Volume op -10 dB en een enorm gedonder en getril (mn dressoir trilt bijna uit elkaar!), wat een kracht heeft deze sub zeg! Boven de zeg 35 Hz heeft ie ietsje minder impact en authoriteit dan de Omega, zeg van 35-25 Hz is het gelijk, eronder is ie de omega de baas. Het totaalbeeld van de SVS is echter beter en realistischer. Plaatsing SVS in de hoek, Omega in het midden. Ik denk dat ik even moet wennen aan de lineaire freq. respons, terwijl de omega een piekje heeft omstreeks de 35 Hz. Nu vanmorgen U-571 en The Matrix Revolutions gekeken en weer een zeer sterke performance.
Bij muziek is het een ander verhaal. De SVS is strakker maar lijkt ineens de diepgang te missen, het volle ronde geluid van de Omega heeft meer body en authoriteit. De bas is wel wat trager, waardoor het ook voller lijkt.
Op lage volumes lijkt de SVS volledig afwezig en de Omega voegt dan wel extra diepte toe. Omdat een van de subs toch moet verdwijnen, en de set primair HT is, heb ik toch besloten de SVS te houden en de Omega 300 te verkopen (zie te koop sectie). Maar het was een nek aan nek race wat mij betreft als je deze set voor zowel film als muziek zou gebruiken (bij de huidige, wellicht niet perfecte plaatsing en instellingen). Foto's volgen!

Dit is dus echt bizar en helemaal niet wat ik had verwacht... Ik heb zelf een tijd geleden vrij lang een Omega 300 in bezit gehad. Wat mij betreft een mooi en goede subwoofer. Ondanks dat wist ik ook wel dat het niet de allerbeste sub was, want dat zijn natuurlijk altijd REL's of SVS'en......... Nou wat ik hier lees is wel wat anders... een nek-aan-nek race!!??

Ondertussen is die omega 300 bij mij al een tijdje de deur uit en is die vervangen voor een JBL Xti300 sub.... ter vergelijk: Niks nek-aan-nek tov die omega: de JBL speelt op alle vlakken beter zowel met film als met muziek: strakker, dieper en harder... Tot voor kort ging ik er nog steeds vanuit dat de JBL (of de omega 300) no match zou zijn voor menig SVS-sub (want dat is toch de referentie ? ;) )... blijkbaar ervaart niet iedereen dit zo.

Of is hier sprake van: 'de SVS komt niet tot zijn recht bij Mariusz'....  :-\

Misschien dat iemand hier iets over kan/wil zeggen?  :)

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

garmtz

De performance van een subwoofer hangt voornamelijk af van de afmetingen van de kamer, plaatsing in de ruimte, plaatsing van de luisteraar en de afstelling... Heb je eenmaal een goede plek en afstelling gevonden, zijn de verschillen tussen subs OP DIEZELFDE PLEK een stuk minder duidelijk.

Mariusz

Ik denk idd dat het daaraan moet liggen. Kamer is rot van vorm en het iets makkelijker kunnen plaatsen van de downfire Omega tov de frontfire SVS kan er ook mee te maken hebben. Kamer is ongeveer 3,3 bij 6,3 meter met een knik eruit tegenover de subwoofer. Bij 20 vierkante meter kan een PB 10 toch wel tot zijn recht komen dacht ik ???
Ik denk echter wel dat mijn 'nek aan nek race' gebaseerd is op een goed geplaatste en gecalibreerde omega vs. een dus minder geplaatste SVS die nog niet gecalibreerd is. Zou een goede plek voor een downfire sub inderdaad geen goede plek zijn voor een frontfire SVS? Ik heb het sterke vermoeden van wel, maar zijn er meer die dit fenomeen kennen? ??? Ik moet wel zeggen dat de SVS na een dagje op het gehoor steeds bijstellen (nog steeds niet ideaal natuurlijk) en verschuiven al beduidend beter presteert dan vanmorgen, maar dat zei ik ff geleden ook al. Een eerlijk vergelijk is dus zo goed als onmogelijk omdat de optimale plaatsing verschilt... Na een dagje luisteren wil ik echter de SVS niet meer missen :)!

el-jorge

Hoeveel heeft het je trouwens in totaal gekost om je SVS in je kamer te krijgen?
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

Mariusz

Ik heb hem tweedehands gekocht van Starred :) Prijs was 450 euro. Dus 450 + benzine = eindprijs ;D

el-jorge

Citaat van: Mariusz op maart  2, 2005, 10:13:53
Ik heb hem tweedehands gekocht van Starred :) Prijs was 450 euro. Dus 450 + benzine = eindprijs ;D

relax! Ik moet ook nog tegen zoiets aanlopen  ::)

Mariusz

Er staat nu wel een PC Ultra te koop, maar die is natuurlijk niet voor niets :-\

el-jorge

Citaat van: Mariusz op maart  2, 2005, 10:19:45
Er staat nu wel een PC Ultra te koop, maar die is natuurlijk niet voor niets :-\

die is een beetje groot en duur :(, ik ben wel op zoek naar een kleine vierkante sub  O0