UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wowly

Ik had eerst de bruggen overbrugd met weerstandjes (22nf geloof ik weet niet zeker), die de rimpel zouden moetn verkleinen, dat gaf ook een ander beeld op de multimeter, weet alleen even niet meer precies wat.

Ik heb nog twee ongebruikte bruggen liggen waaraan niet is gesoldeerd, ga ik die eerst proberen.
idd het zware van de bruggen was om de warnte beter af te voeren

dePier

Hoi allen,

Mijn eerste post hier.

Ik was net te laat, 1 dag, voor de  groupsbuy van Wowly bij Schuro.
Heb nu zelf een bestelling lopen bij Schuro. Heb al over en weer contact gehad.
Het ziet ernaar uit dat ik morgen of volgende week de bestelling binnen krijg.

Wowly, heb je de secundaire windingen ( 2x 30 V ) in serie geschakeld ?


Pierre.

dePier

Wowly,

ik heb net het cookbook van Matjan goed doorgekeken en heb ontdekt dat ik met vorig berichtje mis zit .

Pierre.

sphere

Heeft iemand al een subamp gebaseerd op basis van een hypex module? Bijv. proberen met de UcD 180 een DS2.0 te bakken zeg maar. Voor lage frequenties heb je de opamp upgrade niet nodig denk ik, dus dan zit je voor trafo + amp aan de 130 euro inclusief verzendkosten en signaalkabel.

Dan moet je nog:
- softstart
- faseinstelling
- variabel crossover
- voeding (elco's, diodebrug etc.)
- connectoren
- plaat om de amp tegenaan te plakken

Zijn er nog dingen die ik vergeet? Een DS2.0 kost 290 euro, dus je hebt nog maar 160 euro te verspijkeren. Wellicht niet de moeite waard, maar op zich wel leuk.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

matjans

nee hoor je zit niet mis, depier, je zet de twee secundaire windingen in serie; je neemt het punt waar je de twee windingen aan elkaar knoopt als "center tap". Deze knoop je aan de (star) ground en je hebt een gedefinieerde 0V. Ten opzichte daarvan heb je dan +30Vac en -30Vac ofwel +42Vdc en -42Vdc na gelijkrichting.
Si fractum non sit, noli id reficere...

FivePack

Zoo matti,

jij was er weer vroeg bij vandaag!!!
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

matjans

euh nee, het was eigenlijk nogal laat... :P
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

#382
Nou ik heb weer wat metingen gemaakt na het fiasco  (qua metingen dan, zeker niet qua bouw) van woensdag.
Metingen:
Netspanning: 207 Vac (minder dan 220, misschien doordat het huis van mijn vader en moeder al wat ouder is? en op een tijdstip dat misschien alle plasmatv's aanstaan  >:D?)

Kleurcode van mijn trafo's:       prim.   rood/rood
                                          1 sec   zwart/wit
                                          2 sec   rood/geel

                                                                                             Linkertrafo        Rechtertrafo
1 multimeter op DC 200V, zwarte op min/rode op plus                            72                        52
2 multimeter op DC 200V, stargrounden en op open poot         + poot      38                        26
                                                                                    - poot      38                        26
3 multimeter op AC 200V, tussen beide aangesloten poten                     58                        58

Als je dit zo ziet kan het maar aan een ding liggen: een kapotte brugcel!, namelijk 1 en 2 geven verschillende waarde's aan na de brugcel (=slecht), en waarde drie geeft waarde van de trafo zelf aan, en die is gelijk (=goed).
Ik had nog twee identieke gelijkrichters liggen (was namelijk eerst van plan een dubbele diodebrug te maken per trafo, nml dubbel mono opzet, en dit werden er op advies van Bruno een enkele). Op deze werkte het ook niet goed, hij bleef 52 volt aangeven.
Ultieme test: aansluiten op de goede brugcel: en voila!, mooi op 72 V

Uitleg over de lagere spanningswaarde's: dit komt geheel door de lage Vac (207 ipv 220) van de stopcontacten van mijn ouderlijk huis ;)

Mijn vraag is : hoe test ik de bruggen of ze het goed doen????
Ik wil morgen namelijk een goedwerkende kopen en eerst willen testen als het even kan

Zo dit was het weer voor vandaag. O nee, de kastombouw is bijna klaar. De voor boven en achterkant woren van roestvrij staal gevouwen uit een stuk, en de zijkanten van hout bekleedt met alumimimijum
Misschien dat ik houten knoppen laat draaien door mijn vader (oud instrumentmaker), maar metalen (messing/koper/alu/rvs) is ook wel mooi.

Groetjes Wowly

Wowly

Als ik de multimeter op geluidssignaal zet en de zwarte op de plus zet en de rode daarna op beide wisselspanningspinnen piept hij en geeft circa 635 aan in het display
Als ik de rode op de min zet en de zwarte op de twee  wisselstroompinnen piept hij ook en geeft 635 aan.

Ze lijken me allemaal in orde? (misschien staat die 635 voor het voltage wat de bruggen moeten verdragen?, nml 600 V)

Stel dat ze allemaal in orde zijn, wat kan er dan fout zijn? Ik besvestig de bruggen gewoon identiek verder?

Duck Twacy


matjans

heb je gekeken of alle secundaire windingen eenzelfde ac voltage geven?
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

@duck: ik heb geen scoop, en weet ook niet hoe zoiets werkt :-[
@matti: ja ik had ze allemaal doorgemeten: zowel links als rechts alleen 28 v (hou rekening met de lage Vac van 207Vac bij mijn ouders)

Ik heb alles omgewisseld, softstarts, drie bruggen, alle connectoren nog een keer (echter alle sec windingen gven gewoon 28 volt af dus moet goed zijn.

Kan het misschien aan een aarding liggen.

Toen ik de rechtste trafo dus aansloot op de linkse brug deed rechts het ook goed (zie mijn eerdere post!

rara

Ik ga maar eens gewoon een brug wisselen.

wowly

Duck Twacy

Ik vraag me nog steeds een beetje af wat een multimeter weergeeft als je de gelijkgerichte wisselspanning (nog niet afgevlakt, dus een berglandschap) doormeet in de gelijkspanningstand. Geeft ie dan de waarde van de pieken aan, of een soort gemiddelde? Hang het van de soort meter (true RMS bv) af?

Wowly

Hallo allemaal!

Nou even een nieuwe brug (á 4,50 euro) gekocht: alles werkt nu perfect! :)
Ik heb de BHC slitfoils gemonteerd op de grondplaat en de benodigde kabels klaargemaakt.
Nou nog een kweste van solderen en het voedingsgedeelte is klaar!

Dan gaan we daarna verder met het delicate werkje van het aansluiten van het signaal pad
pfoei, ik ben wel opgelucht dat het drie kapotte bruggen waren, anders had ik het niet meer geweten  :P  (was een horde die genomen moest worden, je krijgt het nooit niet voor niets ;D)

Hendry

Hallo Wowly,

Ik had even een vraag.
Welke softstart gebruik jij ?
Die van de Elektuur, Vigier of iets anders.

Heb jij de bruggen laten meten of ze goed zijn ?
Ik vind het wel vreemd dat er 3 stuk zijn.

@ Matti: In jouw cookbook staat een afbeelding van de voeding met 1 brug. Nu vroeg ik mij af: De gele en blauwe draad van de trafo worden die aan elkaar gemaakt en gaan die naar de starground ? En een starground is dat gewoon hetzelde als een schroef door de kast en hier worden alle GND's aan verbonden.  ;)

mvg,

Hendry

Wowly

Ha die Maat,

Ik gebruik de softstart van elektuur, en die werkt bij mij perfect. Wel moet je zorgen dat je goede weerstandjes vind, die klein genoeg zijn, de standaard cementweerstanden zijn te groot.

Ik vond het ook al vreemd, maar de nieuwe doet het echter weer wel. Misschien heb ik per ongeluk een brug verkkerd aangesloten gehad misschien?, ik weet het niet, maar ben wel blij dat alles het nu naar behoren doet. Vraag dus een bonnetje bij je bruggen!

Ik heb de "gele en blauwe"draad (ik heb andere kleuren) aan de starground gezet, en dat werkt prima!

Idd, een starg ground ei bij mij althans een schroef door het chassis heen.

Ik heb momenteel weer mijn eigen computer terug (haaaaa, lekker snel O0), maar er moet nog een andere harde schijf in. Als dat gebeurt is zal ik de foto's van mijn project op het forum zetten, dan wordt alles snel duidelijk!


Greetz Wowly

matjans

ik zou de star ground niet OP het chassis leggen, liever een dun draadje vanaf het chassis naar de star ground.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

? Waarom, wat is het verschil?

Hoe staat ie trouwens met jouw matti?. En die van de rest, duck?, red? maat?

greetz Wowly

matjans

#393
ik wacht nog totdat speakerenco in haarlem de ucd's weer binnen heeft, ik wacht nog op mijn kastjes van audiokit, ik wacht nog op de trafo's van amplimo, ik wacht op een paar kleine dingetjes van RS (maandag) en ik wacht ook nog op die softstart printjes van elektuur.

kortom, ik wacht... Gelukkig beschik ik over een flinke dosis engelengeduld *not* maar zo onderhand zou het toch leuk zijn als alles een beetje binnen begint te druppelen.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Duck Twacy

Hoi, nog weinig ontwikkeling (zus moest zonodig verhuizen, ben afgelopen maand ieder weekend bezig geweest met plafonds witten, behangen etc., moet zo ook weer aan het werk, kasten demonteren)

Afgelopen week wel voor 130 euro aan aluminium gekocht voor de kast (eigenlijk meer voor de Zappulse, de UcD komt in een super eenvoudig kastje.)  Vogend weekend zit ik in Edinburgh, dus dan komt er ook weinig van.

Ach ja, geduld is een schone zaak.

Btw ik ben van plan om de loudspeaker protectie ding te gaan kopen van White noise audio
http://www.wnaudio.com/lspro.html
http://www.wnaudio.com/cat.pdf
Deze gebuikt volgens mij een zeer hoogwaardig relais.

een kit kost 20 GB pond (per kanaal), 2 voor 38 pond. Shipping 10 pond.
Als ik er 5 bestel, wordt het 17 pond per kit (en shipping zal wel niet of nauwelijks stijgen). Bij 10 wordt het 15 pond.

Wellicht zijn er mensen die interesse hebben mee te doen???

Er moet nog wel een kleine voeding bij, 9-12 Volt AC of DC, 100 mA. (een goedkope wallmart adapter die vaak tegenkomt dus)

Hendry

Citaat van: matjans op maart 20, 2005, 03:36:58
ik zou de star ground niet OP het chassis leggen, liever een dun draadje vanaf het chassis naar de star ground.

Wowly vroeg het ook al, maar wat is het verschil ?
Waar moet de star ground dan aan vastzitten  ???

@ Wowly: Heb jij de 2 condensators per kanaal aangesloten zoals in het cookbook van Matti staat ?

Ik wilde beginnen met een 2 kanaals eindversterker, ben ik dan 1 slow starter nodig ?
Ik wilde 2 trafoos nemen, 1 per kanaal.
Als ik dan de gele en blauwe draad aan elkaar knup gebruik ik maar de "helft" van de trafo. Klop dit ?

Ik ben momenteel bezig met een boodschappenlijstje aan het maken, maar dit gaat niet zo snel.  ;)
(Vol spanning wacht ik op jouw foto's Wowly)

De bekabeling waar moet die uit bestaan. "Gewoon"  installatiedraad, soepel, of misschien wel zilver.  :o

Zou iemand mij op de gestelde vragen een antwoord kunnen/willen geven.  :D

mvg,

Hendry

Duck Twacy

#396
Een softstart is nodig bij ringkern trafos van 300VA en hoger. (wellicht kan een hele goede 300VA nog net zonder, hoe meer ijzer hoe beter..). Als je dus een 225 VA trafo kiest dan hoeft het niet perse. Tenij je heel veel capaciteit toepast (100.000 uF of zo), danis het toch wel beter.

Zilverbedrading inb de voeding lijkt me onzin. In de signaal weg, ach hangt ervanaf (wat je gelooft ;) ). Puur koper of puur zilver klinken niet echt anders volgens mij, zilver geleid wel iets beter. Een nette zorgvuldige bedrading met goede (soldeer) verbindingen is 10 keer belangrijker.

Hendry

Hoi Duck Twacy,

Bedankt voor de snelle reaktie.  8)

Citaat van: Duck Twacy op maart 20, 2005, 14:34:17
Een softstart is nodig bij ringkern trafos van 300VA en hoger. (wellicht kan een hele goede 300VA nog net zonder, hoe meer ijzer hoe beter..). Als je dus een 225 VA trafo kiest dan hoeft het niet perse. Tenij je heel veel capaciteit toepast (100.000 uF of zo), danis het toch wel beter.

De trafoos worden wel groter dan 300 VA, dus ben ik met een 2 kanaals 2 softstarters nodig.  :D



Citaat van: Duck Twacy op maart 20, 2005, 14:34:17
Zilverbedrading inb de voeding lijkt me onzin. In de signaal weg, ach hangt ervanaf (wat je gelooft ;) ). Puur koper of puur zilver klinken niet echt anders volgens mij, zilver geleid wel iets beter. Een nette zorgvuldige bedrading met goede (soldeer) verbindingen is 10 keer belangrijker.

Kun jij ook aangeven hoeveel mm2 de bedrading ± moet zijn.


mvg,

Hendry

Leeuwarden

Citaat van: Duck Twacy op maart 20, 2005, 14:34:17
Een softstart is nodig bij ringkern trafos van 300VA en hoger. (wellicht kan een hele goede 300VA nog net zonder, hoe meer ijzer hoe beter..). Als je dus een 225 VA trafo kiest dan hoeft het niet perse. Tenij je heel veel capaciteit toepast (100.000 uF of zo), danis het toch wel beter.

Is een thermistor niet voldoende?

Wowly

#399
@ duck en Matti: nog in de verzamelfase dus. Ik was erg blij dat ik daar vanaf ben ;D
@ maat25: voor iedere trafo een aparte softstart. Misschien dat de softstart van vigier voor meerdere trafo's werkt? Ik heb idd de elco's zoals in het cookbook van Matti.
@ leeuwarden: check even terug in deze thread, er is al veel over gezegd ;)
Ik heb ze dus vandaag aangesloten: meting: 20 Vdc! he, moet dan alles op de moeilijke manier ???
Ik heb een weerstand tussen beide polen van alle 4 caps. Dan de draden naar de caps vastgesoldeerd zoals in het cookbook.
Ik heb wel vrij snel gemeten (< 1 minuut na aanzetten voor de 1e keer) en mijn vader heeft geen jofel net (207 Vac). Ik kwam echter op de plus- en minpool van de bruggen uit op zo'n 38 Vdc), dus waar die 15 Vdc zijn gebleven???

Ik heb overigens de starground losgemaakt van het chassis en dat een apart draadje tussen gezet met 2 oogjes daaraan gekrimpt, op advies van Matti ^-^

Wowly