UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duck Twacy

Citeer
Kun jij ook aangeven hoeveel mm2 de bedrading ± moet zijn.


mvg,

Hendry

In de voeding (bij de elcos) gebruik je het liefst een massieve koperen plaat/strip (van 1 a 2 mm dik). Anders gewoon circa 2.5 mm^2 koperdraad (tenzij je een UdD1000 bouwt). Meer mag, maar is niet perse nodig. Dikkere draad (bv 4 mm) vergt ook een zwaardere soldeerbout (als je gaat solderen) en als je die niet hebt heb je kans op een slechte verbinding (dus ben je uiteinderlijk minder uit dan een dunnere 2.5 mm draad). Natuurlijk probeer je je versterker zo te bouwen dat de voedingsdraden lekker kort zijn.

Bij speaker&co hebben ze een erg mooie koperdraad in (rood) teflon van 3.1 mm^2 (5.5 euro per meter), die ga ik gebruiken. Draad bestaat uit een stuk of 10 losse aders, dus minder kans op draadbreuk dan een massieve draad. Jammer dat ze ook geen witte hebben trouwens.

Een standaard 10 ohm thermistor als softstart is een beetje problematisch in een pwm amp (of klasse AB), er loopt niet continu een paar ampere stroom, zoals in een klasse A, dus haalt de thermistor waarschijnlijk niet de lage weerstand op bedrijfstemperatuur (maar blijft bij 1 a 2 ohm hangen, afhankelijk hoe hard je speelt). Misschien zijn er andere soorten die wel goed werken.

Duck Twacy

Citaat van: Wowly op maart 20, 2005, 18:32:24
Ik heb ze dus vandaag aangesloten: meting: 20 Vdc! he, moet dan alles op de moeilijke manier ???
Ik heb een weerstand tussen beide polen van alle 4 caps. Dan de draden naar de caps vastgesoldeerd zoals in het cookbook.
Ik heb wel vrij snel gemeten (< 1 minuut na aanzetten voor de 1e keer) en mijn vader heeft geen jofel net (207 Vac). Ik kwam echter op de plus- en minpool van de bruggen uit op zo'n 38 Vdc), dus waar die 15 Vdc zijn gebleven???

Wowly
Je bedoelt dat de caps nu ook aangesloten zijn geloof ik.
Ik ben geen expert natuurlijk, maar misschien laden je caps niet helemaal op. Welke waarde hebben je bleeder weerstanden? Misschien ontladen ze te snel?

Hier wat links over bleeders
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=29766&highlight=
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=51620&highlight=
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=886&highlight=

ene...
PICSSS!!!
  ;D

matjans

geen idee eigenlijk waarom ik aanraadde de star ground niet op het chassis te leggen maar ipv daarvan er een draadje naar te leggen. Het is mij zo ooit aangeraden door een paar doe het zelvers die al wat meer ervaring hadden. Sindsdien doe ik het zo ook...

hoeveel ohm is die weerstand tussen de caps?
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

waarde bleeders: wat jij aanbeveelde matti. En ze zitten niet tussen de caps maar tussen de min en pluspool van iedere cap ;)

Pics komen zogauw als de compu helemaal oke is (zit nu nog met een tijdelijke HD)

Wowly

Hanz71

Ik ben ook onderweg, maar het gaat niet snel... Indeling gemaakt, risertjes voor de caps gefabriekt en even vastgeplakt op de bodem + de montageplek voor de trafo's aangemerkt. risertjes gemaakt voor de brugcellen van een alu strip. Het is wel een beetje woekeren met ruimte in mijn kast... Dat is wel fijn aan de ZAPs, die liggen tegen het koellichaam aan, de UcD's liggen de ruimte in en nemen daarmee veel ruimte in. Met dit mooie weer kwam een andere hobby, motor, ook weer aan bod. Komend weekend is gelukkig weer eens lang...
Iemand een tip om de boorplekken op het koellichaam netjes te boren? Ik zie alweer uitgehoonde gaten ontstaan voor de uitlijning.....
Tevens een hoekprofiel van Alu gekocht voor eventuele versterking van de bodem. Eerst maar even proberen, maar als de bodem door gaat zakken dan kan die erin over de breedte van de kast.

matjans

redheinz, een kolomboor komt goed van pas! Netjes en recht. Als je er geen hebt kan je twee dingen doen. Er eentje kopen (ze zijn tegenwoordig erg goedkoop bij oa praxis en lidl als ze ze hebben) of niet. Zo niet: eerst met een spijker en hamer een pit slaan in het materiaal waar je een gat in wil boren, dan gaat de boor niet lopen. Vervolgens eerst een 3mm boortje, daarna wat groter etc.

wowly, ik bedoelde ook tussen de polen van de caps ... my bad.

Ik heb de kassies van audiokit binnen (joepie) maar aangezien de boven- en onderkant van die dingen wat slapjes is leg ik er een 3mm plaat alu in. De trafo's zijn aangezien het verschil tussen een 300VA en 500VA trafo niet zo groot was iets zwaarder uitgevallen (ik bouw dus een ucd400). 4kg het stuk.

even snel nog een fotootje..

 
Si fractum non sit, noli id reficere...

Duck Twacy

Wat een mooie kleurijke softstart zie ik daar. :)

Ik heb (meer voor de Aleph) ook ooit een kolomboor aangeschaft en mijn gevoel is "gemengd". Het zijn bijna allemaal vrij lompe (in Polen gemaakt ofzo?) apparaten met vrij veel speling en vrij primitief in elkaar gezet. Ze wegen wel veel (de mijne 25 kilo). Snelheidwisselen gaat met het verplaatsen van een vette riem over 5 wielen. Bij zwaar werk (24 mm gaten boren bv voor XLR gaten) zwiebert de boorkop als een gek. De "dieptemeter" is al afgeberoken. Grootste frustatie was nog dat voor bepaalde boorklussen de kolom niet hoog genoeg was (object paste er niet onder) dus met veel gedoe iets verzonnen om toch te kunnen boren.



Ik heb deze nog bij een metaalwinkel gekocht ipv een bouwmarkt, dus te veel voor betaald (120 euro oid). Ik heb soortgelijke boren in bouwmarkten voor rond 75 euro gezien, of veel betere voor rond 200 euro (die waren ook een slag groter). Je moet zo'n bakbeest dan wel ergens kunnen plaatsen.

Je hebt ook van die kleine preciezie kolomboortjes, compleet met draaibank. Die zijn wel een stuk duurder en niet zo sterk (meer voor t kleine werk).

motorfret

#407
boren is geen enkel probleem, als je maar weet hoe het moet.
't is FF een paar jaar terug, maar hierbij een poging:

boren in staal: getal 10.000 delen door de millimeters van de boor en daar toerental op instellen.
boren in aluminium: getal 15.000 delen door diameter.
boren in RVS: 7000 gedeeld door de boordiameter

indien je een gat gaat boren groter dan 13mm: voorboren met de diameter van het hart van de boor (als je op de boorpunt kijkt, het dunste gedeelte opmeten) niet dikker voorboren, anders gaat de boor happen en onronde gaten veroorzaken

uitzonderingen:
plaatmateriaal: indien je in materiaal boort dat dunner is dan de hoogte van de boorpunt, heb je een speciale platenboor nodig, dit is een boor met een vlakke boorpunt.(eigenlijk zonder punt dus)
of (als je deze boor niet wilt kopen) kun je er een zelfde soort materiaal onder leggen en dan goed vastklemen o.i.d. met de plaat waar je in boort.
equipment: just a bunch of stuff i like....

FransDHT

Ik "boor" in aluminium met een klein metaalfreesje op m'n dremel (met het handje). Wordt véél mooier dan als ik het met een boormachine doe. Werkt natuurlijk alleen bij iets grotere diameters en ik boor wél even voor met een kleinere maat.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Wowly

Voor degene in de buurt van eindhoven, mijn vader heeft een industrieële kolomboormachine staan. Gewoon een keertje gezellig langskomen. Van te voren je gaten aantekenen en je bent klaar in een wip (figuurlijk dan hé). Btw, wij hebben geen 22 mm boor voor de XLR, dus dan is de tip van FransDHT wel goud waard!! Overigens, ik doe het in RVS, dat is zéér taai spul zeg >:(

Leuke foto's matti!, idd kleurige sofstart ;D

Het is dat ik een fors slaaptekort heb, anders zat ik lekker aan het werk van de versterker. (wanneer slapen die kids toch eens de nacht aan een stuk door?)

Greetz Wowly

sphere

Moet je ze dat spul voeren dat naast die kolomboor staat  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

matjans

geen flauwe opmerking maar:
een paar druppels cognac door de melk (hoe oud zijn ze?) helpt erg goed tegen huilen. Ook bij tandjes!
Si fractum non sit, noli id reficere...

Jan-Peter

Heren,

Dit topic loopt al even, maar euh........heeft er al iemand naar de UcD modules geluisterd?? ???

Jan-Peter

Wowly

Jan-peter: roestik roestik man  ;)

Er wordt heftig gesleuteld, maar voor de UcD's is alleen het beste goed genoeg, dus gaan we niet over een nacht ijs!

Daarbij, de meeste lol zit het in het bouwen zelf, daar zou zo'n doorgewinterde audio-goeroe als jij toch moeten beamen ;D

Persoonlijk ben ik zéér benieuwd hoe ze klinken! Maar ja, life ain't allways fun stuff, je moet je prioriteiten stellen.

Is het een beetje druk met dee UcD's bij jullie? Ik las op DIYAudio dat er iemand een gehele voorrraad UcD400's had opgekocht ;D

Hoe staat het trouwens met de elementen eromheen (trafo's, caps ed) die jullie zouden gaan verkopen?
En hoe staat het met de UcD700, UcD1000, Ucd2000 O0

Wowly

matjans

#414
ik vind ze heerlijk klinken (flauw :P ) Jammer is wel dat mijn rotel surround preamp een beetje ruist. Die ucd's zijn doodstil.
Eindelijk de resterende onderdelen van de softstart binnen (die werkt nu dus ook), fotootje hieronder, in "testopstelling".

Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

#415
Ha die Matti,

Ik heb mijn probleem besproken met anderen in de electro-wereld en wat ik me afvroeg: de manier zoals de elco's staan opgesteld in jouw cookbook, zo zien de voedingen er niet uit op andere site's waar voedingen staan.

Bij jouw lijken de elco's wel op een soort van parallel-opstelling, terwijl bij alle andere ontwerpen de elco's in serie lijken te staan. (Ik weet niet zeker of ik het goed zeg)

matti's opstelling parallel?
tntaudio's opstelling serie

Edit: Nou ik zelf de plaatjes nog eens bekijk lijkt het wel hetzelfde, alleen heeft tnt meerdere caps na elkaar staan (serie). ;D

Ik heb vanaf de ene min pool en de andere cap zijn plus pool rechtstreeks naar de startground een kabeltje gelgd. Moet ik deze misschien eerst aan elkaar maken en dan als een geheel naar de starground? (lijkt me sterk)

dePier

Hoi Wowly

Matti's en TNT audio opstelling zijn wel hetzelfde behalve dan dat de TNT variant uitgebreider is.

Ik zou, als ik je goed begrijp, de min van de ' bovenste ' en de plus van de ' onderste ' direct aan elkaar leggen. Vanuit het midden van die verbinding
de  ' ground ' pakken.  ( je kan dit volgens mij ook je starground noemen ?) . Hier vandaan 1 draadje aan chassis leggen en 1 (of 2 indien 1 trafo voor stereo ) aan de supply ground van de UcD.

Zelf ben ik van plan om de TNTaudio lijn te volgen met meerdere condensatoren en bleeder-weerstand te bouwen.

Hoe komt het ik daar anderen op dit forum niet over hoor, of is deze manier  juist af te raden voor de UcD ?

GPierre




matjans

#417
Ik kan mij van de ucd180 thread op diyaudio herinneren dat beide modules de nodige voeding en ontkoppelcondensatoren al aan boord hebben. Goede vraag voor Jan-Peter ? ;)

Ik heb overigens op verzoek een alles-in-1-doc menuoptie in het cookbook gemikt. Dit maakt uiitprinten makkelijker voor degenen die niet beschikken over een compu bij de knutselplek. Of eerder gezegd voor de mensen die wel veel ruimte hebben...
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

Nou, vanavond nog maar eens opnieuw alles doorgemeten (maar nu met een iets wakkerdere (?) hoofd)

Als er Vac staat heb ik gemeten in wisselstroomstand van de multimeter in 200 V
Als er Vdc staat heb ik gemeten in gelijkstroomstand van de multimeter in 200 V

Bij de meting van:                                                                                                       linkse kanaal                                Rechtse kanaal

plus en mindraad van de trafo                                                                                       58 Vac                                        58 Vac

voltage tussen de twee open pennen op de brug als trafo is aangesloten                              113 Vac                                       113 Vac       
                                                                                                                               51,3 Vdc                                      51,3 Vdc
                                                                                                                               55 Vac                                        55 Vac
meting tussen starground en plus en - poot brug:                                                             +/- 25 Vdc                                   +/-   25 Vdc
Meting na de elco's tussen starground en pluspool                                                             niet aangesloten/niet gemeten         39 Vdc
                               tussen starground en minpool                                                         niet aangesloten/niet gemeten         39 Vdc

Uiteindelijk kom ik dus uit op 39 Vdc (en dat met 208Vac netstroom)
Ik denk dat dit een goede waarde is, echter de andere metingen komenn niet erg in de buurt met het cookbook van Matti
@Matti of iemand anders: wat klopt er nu niet?
Volgens mij is mij voeding nu goed

Greetz Wowly

Duck Twacy

Je heb ook nog het verschil tussen belast en onbelast. Maar ik dacht eigenlijk dat bij belast de waarde nog daalde..

Ik zou de bleeder weerstanden eens weg halen.

matjans

Bij belasting daalt het geleverde voltage iets. Dit is meestal opgegeven als zijnde de "regulatie" en wordt uitgedrukt in procenten. Het is het verschil, in procenten, tussen de spanning bij maximale belasting (continu) en de spanning zonder belasting. De gespecificeerde spanning van de secundaire windingen is (bijna) altijd als de trafo flink of volledig belast wordt.

Natte-vinger methode:

Amplimo 500VA trafo, 230Vac primair, 40Vac secundair. De datasheet geeft een regulatie van 4,5%. Gemeten netvoltage: 222V.
De verwachte spanning zonder belasting bij een netvoltage van 230V is: 40*1,045=41,8V
Bij een gemeten netspanning van 222Vac: 40*1,045* 222/230 = 40,35Vac

Bij wowly wordt het dan bijvoorbeeld, uitgaande van eenzelfde regulatie van 4,5%:
30*1,045* 207/230 = 28,2 Vac, na rectificatie 28,2 * ~1,4 = 39,5 Vdc

Het lijkt er op dat jouw voeding dus klopt. Wat klopt er dan niet met het cookbook? Ik zal het nog eens nalezen.

Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

Ha die Matti,

Wat mogelijk niet klopt zijn de waarde's in je cookbook. Wat ik namelijk meet komt niet overeen met wat er staat. Het gaat hier alleen over cijfertjes, de rest is heeeeelemaal oke man  O0

Greetz Wowly

Duck Twacy

#422
Citaat van: Wowly op maart 22, 2005, 20:28:29

meting tussen starground en plus en - poot brug:                                                             +/- 25 Vdc                                   +/-   25 Vdc
Meting na de elco's tussen starground en pluspool                                                             niet aangesloten/niet gemeten         39 Vdc
                               tussen starground en minpool                                                         niet aangesloten/niet gemeten         39 Vdc

Greetz Wowly

Oops, had gisteren eenbeetje te vluchtig gelezen (Alleen 25 Volt zien staan, niet de waarde 39 V.  Waarschijnlijk door het verspringen van de tabel in mijn te smalle window).
Te snel lezen als je het druk het is altijd gevaarlijk  :-X. Dus het is toch goed en die waarde rechstreeks gemeten aan de brugcel zegt gewoon niets.

Gelukkig maar :)


Hendry

Hoi,

Ik wilde de softstart PCB bestellen bij Elektuur.
Echter ik kan alleen de PCB's bestellen, maar krijg je dan automatisch de beschrijving erbij.  ???
Ik kan het PDF-bestand niet aanklikken.

mvg,

Hendry