UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

Vorige topic - Volgende topic

matjans

Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

check dan je gewone mail nog maar eens ;D ;D

Wowly

Moet het kabeltje wat van de /ON-pin afkomt aan de starground vastmaken?

Matti, ik heb ook een tijdje geleden gevraagd hoe ik precies de gebalanceerde input via de inputswitch naar de stepped attenuator en vandaar naar de UCD moet laten lopen

CiteerBedoelen ze met gebalanceerd een 3 polen:  plus-signal/min-signal en een ground-signal.
Ik heb dus een XLR-verbinding gemaakt.

+ van XLR ingang  -------------   + van  inputswitch  ------------  + van attenuator  -------------  + van de UcDmodule
-  van XLR-ingang  -------------   -  van inputswitch   ------------  - van attenuator   --------------  - van de UcDmodule
g van XLR-ingang  -------------   g  van inputswitch   ------------  g van attenuator  --------------  g van UcDmodule

De ground van de XLR is geen echte ground vanuit de kabel, daar heb ik de min en de ground(shield) met elkaar verbonden bij de input-zijde). Of moet de ground van de XLR nog worden verbonden met de steraarde?

Gr Wowly

BTW Robert jan heeft me hier al eens een tip voor gegeven, maar wat vindt jij ervan

matjans

/on moet idd aan ground.

ik zou hem denk ik identiek maken als in het schema dat je hierboven geeft. Ik weet alleen niet hoeveel zin het heeft om een gebalanceerde passieve pre te bouwen als je alleen maar single ended sources hebt.

matjans

schiet het al een beetje op wowly?

Wowly

Even een update:

De kast is waarschijnlijk morgen of vrijdag klaar (moet nog gevouwen worden bij de metaalbewerkingszaak)
De grondplaat is ook bijna klaar (veel werk man dat meten, gaten boren etc etc) zeker omdat mijn grondplaat ook de definitieve grondplaat wordt.
Softstarts getest: deden het prima, vertraging van een dikke seconde.
Weerstandjes aan de gelijkrichters solderen etc etc etc al dat soort kleine dingetjes.
Maar straks gaan we (paul de zwager en myself) verder totdat we de testopstelling compleet hebben en we even geluisterd hebben. Ik zal later vanavond verslag uitbrengen (zal wel laat worden.
Matti, hou je mobieltje gereed, want we zullen je vast nog nodig hebben ;D

groetjes Wowly

Het is wel ontzettend leuk om te doen, ik hoop dat we beloond worden met een mooie sound! (hij zal wel in moeten spelen, maar toch ^-^)

Wowly

Nou, we zijn de hele avond nog bezig geweest, lekker op ons gemak.
Nog wat onvolkomenheden in onze layout tegengekomen.
We hadden de trafo's aangesloten op de softstarts, en op de gelijkrichters.
Wat schetst onze verbazing: op de + en - pin geen enkele meting
Matti ff gebeld. Nadat we de (gele) draad van het magnetisch scherm hadden losgehaald van de star-ground kwam er op sommige secundaire draden al wat spanning, maar op een paar niet. Dit bleek later een coating te zijn die op de draad zat en daardoor geen verbinding maakte met de faston-lug. Toen dat was opgelost stond er aan de wisselspanningszijde van de brug 71,9 V vreemd
Nadat ik de bypassweerstandjes weg had gehaald stond er 59 V op (klopt, 2x30 v prim is 60 volt sec), echter, en dit weet je nog niet matti, stond er aan de gelijkstroomzijde 52,1 V op. En dat lijkt me een beetje veel voor de UcD180 of niet?

Enfin, mijn jonge gezin heeft de nodige slaap van me gestolen en dat begon ik aardig te merken. Het was een lange (en voor mij ook een beetje spannende) dag geweest :P) en ik begon een beetje draaierig te worden. Het leek me tijd om te stoppen en vrijdag weer rustig verder te gaan waar ik was gebleven.

Een goede nacht allemaal!

Wowly en Paulus kabouterus (zwager)

matjans

ola,

even voor degenen die geen inkopen hebben gedaan bij schuro een paar kleine fotootjes van de bhc's en speakeruitgangen en wat andere dingetjes.

Duck Twacy

Dat laatste is toch de pcb van Elektuur? Ik heb die ook besteld, die wil ik in mijn gecombineerde Aleph/UCD voeding toepassen. Zal trouwens deels met NTC weerstanden worden uitgevoerd ipv normale power weerstanden.

Btw welk relais gebruik je (en wat is een echt goede hiervoor, de Aleph trekt continue rond 1.5 A uit het net)?

Hoeveel vertraging krijg je bij de gekozen capaciteit?

Dit is overigens het snoepgoed voor aan de Aleph :)

matjans

je kan idd net zo goed met een ntc werken met die aleph. Als je met een ntc alle weerstanden overbrugt op het printje van de elektuur werkt het vast ook prima. Moet je even in de datasheet de weerstand opzoeken bij gemiddelde kamertemperatuur. Nadeel van een NTC is wel dat hij even nodig heeft om af te koelen. Als je er dan een dikke trafo achter hebt hangen en je doet hem binnen een minuut oid uit en weer aan dan is de soft start ineens niet zo soft meer ;)

Ik heb in mijn huidige UCD180 alleen een NTC in de lijn zitten. Het werkt maar ik denk dat een nette softstart toch hiervoor een stuk beter is. Zo'n ucd trekt constant nogal weinig stroom uit het net dus de ntc wordt eigenlijk alleen een beetje warm als je flink loopt te blazen. En aangezien zo'n klasse d eindbak in theorie een soort gemoduleerde voeding is...

Die NTC gaat er dus binnenkort uit want ik maak 3 van die printjes. 2 voor de ucd400 dual mono en 1tje voor de 3-kanaals ucd180.

Ik heb hier een relais van tyco/schrack op zitten, 10A 250Vac continu, 24Vdc 1200R. Geen idee hoe lang het duurt voordat hij hem overtikt, ik heb de trafo's en de weerstanden nog niet, die komen als het goed is morgen van Amplimo en RS. Ik gok op een seconde of iets dergelijks. Je kan dit overigens heel makkelijk aanpassen dmv 1 weerstandje te vervangen op het printje. De banen op het printje vind ik wel een beetje dun...

En dan nog even heel snel een fotootje van hoe de voeding er uit komt te zien:

Duck Twacy

Zelfs in een Aleph komt de meest gangbare 10 ohm NTC niet helemaal op bedrijfstemperatuur (dwz dat hij rond 1 ohm blijft hangen ipv  het minimum van 0.1 ohm oid). Dat is ook de reden dat ik de NTC in de Elektuur softstart plaats (dan wordt ie dus vanzelf wel weer koel als het relais hem overbrugt).

De printbanen zijn idd erg dun. Die waar de spanning doorloopt zijn wel iets dikker, maar toch...
Citaat van: matjans op maart 17, 2005, 14:58:21
je kan idd net zo goed met een ntc werken met die aleph. Als je met een ntc alle weerstanden overbrugt op het printje van de elektuur werkt het vast ook prima. Moet je even in de datasheet de weerstand opzoeken bij gemiddelde kamertemperatuur. Nadeel van een NTC is wel dat hij even nodig heeft om af te koelen. Als je er dan een dikke trafo achter hebt hangen en je doet hem binnen een minuut oid uit en weer aan dan is de soft start ineens niet zo soft meer ;)
...
Die NTC gaat er dus binnenkort uit want ik maak 3 van die printjes. 2 voor de ucd400 dual mono en 1tje voor de 3-kanaals ucd180.
...

Wowly

Sjaloom,

Ik heb die PCB's laten namaken. Dan lijkt het net of de printbaantjes wat dikker zijn, maar niet veel (kost dan maar 6 euro)

Weet iemand hoe het komt dat de gelijkstroom 52 volt is bij mijn bruggen??
Kan dit misschien aan mijn "zware" bruggen liggen (600V veel ampere)??

Of wordt het voltage nog iets minder na de elco's?

Leuk om al die bedrijvigheid te zien ;D

Bij de elektuursoftstart zoals die is beschreven heb je een ruime seconde vertraging.

@ Duck: ziet mijn oog daar original WBT's :o
             heb je zelf de luidsprekerkabels gemaakt?

greetz Wowly

Duck Twacy

Wowly,

Respectievelijk ja (midline hoor, dat is nog wel te betalen) en nee (tis Kimber 4TC)

Overigens snap ik ook niets van die voltage waarde. Wat voor multimeter gebruik je? Is die true RMS? of raakt ie in de war van een ongefilterde gelijkrichte wisselspanning? (zou zowie zo niet weten hoe je een multimeter moet instellen als je op de uitgaande van een brugcel meet, AC of DC?)

Voltage waarde zakt wel iets na de caps, maar niet zoveel dacht ik.

Maak eens een pic van je voeding (zowiezo altijd leuk)

Wowly

Ik meet op de ene en de andere wisselstroom "brug" (multimeter: dus aan de 1e sec plus en de 2e sec min) 59 volt wisselstroom (multimeter op wisselstroom 200V): lijkt plausibel (namelijk 2 x 30V)
Ik meet op de open bruggen (de + en de - van de brug) 52 volt gelijkstroom (multimeter: dus zwarte probe aan de plus en rode probe aan de min gelijkstroom 200V): niet plausibel, volgens de berekening moet ik uitkomen op 30 * 1,4 = 42 volt

Ligt het misschien an de "zware" bruggen?

matjans

wowly,

je zou op de + en - pootjes van de brugcel iets rond de 82V gelijkstroom moeten meten. 59Vac * 1,4 = 82 volt. Van brugcel + en - naar de star ground zou je iets in de buurt van de 42Vdc moeten meten. Overigens is 59Vac secundair ook aan de lage kant, het voltage zonder load zou iets hoger moeten liggen...

ik blijf het raar vinden! Probeer eens een andere brugcel?
overigens bedoel je waarschijnlijk rode pin aan de + en zwarte pin aan de - op de brugcel.

wat voor merk & type brugcel gebruik je?

Wowly

Me too!
Ik heb een alu chassis. Aan de starground zitten de aardes van het stopcontact, de rest gaat zo de softstart in en eruit de trafo in. Deze maten we en deze was correct (tenminste daar waren we uiteindelijk over uit toch?)
Kan het volgens mij alleen nog maar aan de brugcel liggen toch?

Of ik sluit iets niet goed aan ;D

Ik had een andere kleurcode weet je nog. Zwart en geel (zwart was de plus van de eerste secundaire en geel de min van de tweede secundaire)

Ik sloot ze aan zoals in jouw cookbook namelijk op de wisselstroompinnen van de bridge.

Hoe kun je meten of de opdruk wel goed is op een bridge?

matjans

wat is het primaire voltage? meten NA de soft start (op de schroefjes van de connectoren op het printje bijv.)!

Wowly

30 V op de uitgaande pinnetjes van de softstart als ik me goed herinner

nee volgens mij 230 volt van de contactdoos toch?

Type brugcel: net zo een als op jouw plaatje in het cookbook, maar iets van een 600V ofzo? (volgens de verkoper een zware, want dat zouden goede zijn volgens de TNT-audio site ik weet ff geen nummer daar de spullen bij mijn ouders liggen, en ik niet meer bij mijn ouders woon ;D

matjans

euh er zou 220Vac op moeten staan. Als dit er niet op staat is er ergens in de soft-start wat mis

Wowly

Dat zal ik dan morgen eens gaan uitproberen, dit zou natuurlijk wel eens iets kunnen zijn

Ik mat inderdaad 220 Vac

matjans

mijn vorige post was complete onzin toen ik het postte, niet uitproberen.

Wowly

Je bedoelt dat van de softstart testen?

Ik ga morgen eerst maar eens 100v gelijkrichters kopen, van die dingen zoals in je cookbook staan en dan nog eens testen

matjans

ja die ja. niet doen, ik heb de post al verwijderd. nogal domme opmerking van mij.

Wowly

He die matti,

Ik ga maffen (wat nou al!, ja nou al, you know why :))

Morgen ga ik weer opnieuw proberen of het lukt, waarschijnlijk hoor je me wel weer asl ik er niet uitkomt

groetjes Wowly

Ik zag trouwnes dt je het cookbook al had aangepast, das snel!

MIIB

Andere bruggen zou niet uit moeten maken toch. Dat voltage is alleen maar de marge waarbinnen ze bruikbaar zijn, en het groter is beter idee komt omdat ze met een hogere specificatie ook wat meer hitte kunnen hebben (en afvoeren). Aan de ander kant, als je voor gelijkrichten 59V wissel meet en na gelijkrichten 52V gelijkstroom overhoud, dan moet het in de bruggen zitten..... ::)

Nee, ik kan niet echt iets nuttigs verzinnen waarmee ik je verder help, sorry  :-[

Rob
It really tied the room together....