UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

Vorige topic - Volgende topic

Duck Twacy

Hier een wat grondigere berekening voor 45V AC
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=593576#post593576

Maakt iig dus uit of je 1 of 2 gelijkrichters gebruikt. Je zou ook nog een CRC voeding kunnen overwegen, maar ik weet niet of dat gunstig is bij pwm amps (wel bij klasse A).

matjans

wowly, wat een creatieve verpakking! Pakketje is binnen, mijn dank is groot. de 'polklemmen' zijn idd erg mooi.
Ik heb (helaas) net een paar kastjes bij audiokit besteld dus net te laat voor de powerbuy.

Over het voltage... Ik weet dat het bijvoorbeeld bij buizen en chip-versterkers wel uitmaakt. Die dingen klinken bij verschillende voltages anders. Ik heb op een gegeven moment een gainclone geknutseld en die aan een 15V trafo gehangen. Dat klonk heel warm en fuzzy en bruin en toen ik hem ineens aan een 22V trafo hing klonk-tie ineens veel beter. Ik heb geen idee hoe het zit bij de ucd's maar ik zou me gewoon aan de 'datasheet' houden, dus ergens tussen de +- 45 / +- 63 volt voor ucd400's en ergens tussen de +- 30 / +- 45 volt voor de ucd180's. 30*1,4=42 is dus prima voor een 180.

Dat derde draadje aan de trafo zou best eens het schild kunnen zijn, als het nergens anders mee is verbonden. Staat het niet gewoon op het papiertje dat er (ongetwijfeld) bij zat of niet op de sticker?
Si fractum non sit, noli id reficere...

Hanz71

Ik had in mijn schatting 0,7 per brugcel bedacht. Ik heb er 2 dus 1,5 van gemaakt.
Max. forward voltage drop per element at IF = 25 A: 1.1 V (van de brugcellen die ik heb liggen).
Ach, ik merk het wel, het zal wel loslopen. En mocht ie steeds in de beveiliging klappen dan maak ik van de trafo's nog een setje ZAP voor subwoofers ofzo.
Iemand nou al eens aan het bouwen?  ??? :D
Ik vind die berekening trouwens niet geheel logisch aangezien 1 brugcel tussen + en ground zit en 1 tussen - en ground, dan zou je aan elke pool 1,1 V verliezen? Dus niet in totaal 2,2. Of is deze gevolgtrekking niet correct.

Hendry

Hoi Wowly,

Het pakketje is ook hier binnengekomen. Wat een originele en solide verpakking.  O0
Ik ga hem morgen direkt gebruiken.   ;)
Ook het geld is binnengekomen.
Bedankt voor de service.  :D

mvg,

Hendry

Hanz71

Ik begin nu wel erg benieuwd te geraken naar de verpakking ipv de inhoud :)

Wowly

Nou dat is snel gegaan zeg!
Daar kan ik zelf niet voor door NL gaan rijden.
Ik kneep hem een beetje dat alles wel goed zou gaan. Dat er geen spulletjes beschadigd werden, dat Schuro de afspraken nakwam, de bestelling correct was, dat ik geen foutjes maakte bij het verzenden in NL enzo. maar goed dat is dus allemaal goed gekomen!

Tja die verpakking; zoals ik al schreef, een te klein kartonnen doosje van de ptt koste al 1,70, deze zijn een stukkie goedkoper en sterker. Het is toch allemaal duur spul en ik wilde niet dat het beschadigd zou worden.

Ik was van plan morgen met mijn zwager samen de boel te monteren, maar hij kon niet vrijdags en er was zoveel tussen gekomen (heb ook nog een gezin, weet je wel?) dat ik waarschijnlijk woensdag aan de slag ga. Hebben we alletwee vrij, en gedeelde pret is ... (huh?)

greetz Wowly

EDIT: vwb de gele primaire draad, ik heb dhr Ekkehard Rother van Schuro gemaild wat de functie eigenlijk ervan is. Kijken of ie snel reageerd :)

Wowly

Hanz71

Het wordt druk in de kast.....

Maar eerst weer eens naar de bouwmarkt. Ik heb geen afstandhoudertjes voor de montage van mijn elko's op een plaatje....
Dit gaat niet hard opschieten vrees ik.
De trafo, is het handig om die direct op de bodem te monteren?

matjans

afhankelijk van de dikte van de bodemplaat van je kast zou ik zo zeggen. Bij de kastjes van audiokit (die ik net besteld heb, beetje laat) leg ik denk ik een paar mm aluminium plaatje onder de trafo's. Die dingen zijn best zwaar en de bodem deukt daar een beetje door in.

Hanz71

Even getest en lijkt niet erg door te buigen. Ik draai er nog een paar schroefjes aan de zijkant bij voor extra draagkracht, de bodem valt in een gleufje van de frontplaat en achterkant, de zijkant zit standaard met 1 m3 schroefje vast.
Bovendien heeft deze klusserd geen plaatje alu rond slingeren.  :-\
Ik hoop dat ik dit weekend nog wat gedaan krijg, want morgen de hele dag busy en nu alleen nog maar globaal ingemeten.
Eerst maar eens de elco's netjes op een plaatje zetten.

Wowly

Ik heb vandaag nog antwoord gekregen op de vraag van de gele draad: het was inderdaad het scherm tussen de primaire en de secundaire draad (een van de redenen dat het een "High-end"trafo is)

Toch alwéér een snelle reactie van Schuro.de, dhr Ekkehard Rother (op een zaterdag ;D)

Gaaf om te zien trouwens dat de zapjes en UcD-tjes nu echt tot leven aan het komen zijn!

Gr Wowly

matjans

die koelprofielen zijn in ieder geval groot zat. Royaal zou ik zelfs durven zeggen.

Wowly, als ik het me goed kan herinneren heb je zo'n soft starter van elektuur gebruikt, toch? Heb je misschien een linkje naar de handleiding/stuc-handleiding? Ik heb er ook nog een liggen maar ik kan nergens de waarden van de componenten vinden...

Net terug van de kapper dus niet meer  O0 maar meer  8)

Hanz71

Om me er ff mee te bemoeien: inschakelvertraging.
Ik heb 'm ook gemaakt. Alleen met 24V/12A/1440 Ohm relais en 220 nF condensator. Ik heb meteen een inschakeltijd van zo 5 sec. door de kleinere condensator lijkt me.

Hanz71

Het is niet opgeschoten. Nog wat montage-spul gehaald. Maar niets gebouwd... Gisteren moeder en broer jarig dus hele dag onderweg. Ik hoop vanavond mijn caps op een plaatje te monteren en daarna bouwen: ik ga het wel rustig aan doen anders zit mijn bodem alweer vol met gaten op de verkeerde plek.... Eerst de elco's op een plaatje, vervolgens alle plaatjes/elementen op de bodem plakken/aftekenen (trafo/softstart/UcD/brugcellen/elco's) voor de indeling en dan vastmaken. Vervolgens nog frontplaat en achterplaat aftekenen en boren/zagen. Zal wel een weekje gaan duren, want komende week ben ik ook amper thuis geloof ik.
En jij, Wowly?

PS. Wel grappig. Ik denk, waar is die post nou gebleven waar ik op reageerde? Opeens weg!!!!  :) ???

Wowly

Hahaha,

Ik dacht dat je niet meer reageerde ;D
Ik ga vandaag de tweede sofstart in elkaar zeten (ditmaal met een "zelfgemaakt" printje)
En misschien de onder en achterkant van de kast, waarop ik alles woensdag wil gaan monteren.

gr Wowly

PS: erg he dat je niet lekker door kunt werken? heb ik ook altijd

Hanz71

Kijk, Werk is belangrijk, maar hobby moet je ook niet onderschatten. Op werk kijk ik toch regelmatig ff op het forum.
Je hebt zelf een plaatje geetst? Heb je daar een goede handleiding van (internet)? Lijkt me ook wel een leuke bezigheid. Laatste softstart had ik hardwired gebouwd, maar op een printje kan het compacter en netter denk ik....
In het weekend heb ik dan wel tijd, maarja, ook nog ff internetten, krantje lezen, vriendin aandacht geven, filmpje kijken, en dan is het allemaal ook weer zo voorbij. En dan denk je zondag avond: Waarheen zijn die 60 uur weekend verdwenen?
Wat vor kastje heb je nou? Zelf een paar platen alu tegen elkaar aan? Als je kijkt hoe zo'n supermoduul-kastje in elkaar zit valt dat ook nog wel mee om te maken...

Wowly

CiteerKijk, Werk is belangrijk, maar hobby moet je ook niet onderschatten
;D ;D

Ik heb niet zelf een plaatje geetst, wel heb ik de print gekopieerd op transparant en bij de lokale electrboer laten etsen. Zelf de compo's erop solderen en hoppa (misschien kan ik die plaatje wel meer laten maken voor laten we zeggen 9 euro pst?, gaat wel enkele weken overheen want hij etst maar eens in de zoveel tijd)

Ik ga zelf een kastje maken. Eerst een onderkant en achterkant van 2 mm aluminiumplaat. Hierop alles bevestigen en testen, als alles goed werkt een mooi kasteje omheen bouwen (zie eerdere posts in deze thread)

Gr Wowly

matjans

ik kwam gisteren een mailtje tegen van Jan Peter in mijn hotmail (wie leest zijn hotmail nou eigenlijk!) met daarin nog twee opmerkingen over het cookbook. Dit mailtje had hij al een tijdje geleden gestuurd. Ik heb zijn opmerkingen meegenomen in het cookbook.

Opmerking 1: kies niet voor een te hoog voltage voor de ucd180's. 30V trafo is prima
Opmerking 2: een dubbele diodebrug is niet nodig, volgens Bruno Putzeys zelfs af te raden.

Wowly

matjans

2 diodebruggen ;)

als volgt, boven enkel, onder 2 bruggen. beide geven een symmetrische voeding (+/0/-)

Wowly

En dan gewoon twee primaire draden loslaten?

Hoe werkt dat dan?

Bij de trafo die ik heb het ik vier secundaire draden: rood geel wit zwart

Bij een dubbele diodebrug zou ik de rode en gele en de witte en zwarte op een aparte gelijkrichter zetten.

Moet ik dan nu alleen de rode en gele, of de zwarte en witte?

Wat zou er eigenlijk niet zo goed zijn aan een dubbele brug?

Ik ga trouwens morgen jou cookbook gebruiken, dus als er nog meer aanpassingen zijn hoor ik het graag ;D

BTW, mijn compu is gecrashed, en ik heb dat document niet meer van de softstart. Ik heb er nog wel een print van, ik zal die inscannen en dan krijg je hem alsnog 8)

EDIT: ik zag dat je het cookbook als hebt aangepast.
Wat is eigenlijk dat netwerkje wat je erbij hebt getekend? Een soort filter om de ground van het net wat op te schonen?

Ik heb trouwens geen geaarde stopcontacten, met ik alsnog aarden (verwarmingsbuis, ik kan zelfs een pin slaan in de kruipruimte dedicated voor de audiogroep als het nodig is)

matjans

Het circuitje dat er bij staat komt van de site van adire audio (een paar posts geleden staat er een link naar). Het is een klein filtertje om ervoor te zorgen dat er geen rommel van de aarde de voeding in kan kruipen en bovendien een extra beveiliging, mocht de trafo doorbranden oid.  Als je geen geaarde stopcontacten hebt kan je de aarde weglaten, bij de ucd versterkers tenminste.

Wowly

Moet ik dan nog wel een gemeenschappelijke star-ground maken (ja toch)

matjans

jaja! Natuurlijk! Je hoeft hem alleen niet per se aan de aarde (die je dus niet hebt) te knopen. Je kunt natuurlijk alsnog de star ground aan de aarde van de netingang knopen. Dan heb je in ieder geval een aarde als hij in een wel-geaard stopcontact geplugd wordt.

Ik zaai toch geen onduidelijkheid?

Wowly

Nou even een beetje bij mij, maar nu snap ik alles weer :D
Heb je je PM gechecked?