review SMART-III (betaalbare) projector calibratie tool

Gestart door hifiman, december 30, 2004, 15:53:47

Vorige topic - Volgende topic

NeonKnight

Gents,

Ik heb ondertussen de Smart III ook in huis en ben gisterenavond bezig geweest met mijn sony vph 1272qm.
Na een run of 3 heb ik het idee dat het resultaat al heel aardig is (en erg sterk afwijkt van de factory presets). Aardig om te zien dat - op zich te verwachten - de rode buis beperkend is. Ook grappig dat het eindresultaat in eerste instantie veel te geel lijkt, maar dat went erg snel.

Heb op dit moment even geen tijd, maar is er interesse in wat meer details?

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Rob_Dingen

Hoi Koen

De rode buis beperkend lijkt mee sterk.
Je begint met een crt eerst eventueel met G2 dan Brightness en Contrast.
Daarna begin je pas aan de grayscale.

Rob

J.A.F._Doorhof

Dat gele lijkt me meer een afval van blauw.
Kan een te hoog contrast zijn.

Check ook goed je curve van blauw, blauw dient vaak iets uit focus gezet te worden (electronisch) om een rechte grayscale te krijgen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Arno P

Citaat van: NeonKnight op januari 26, 2005, 18:11:04
Gents,

Ik heb ondertussen de Smart III ook in huis en ben gisterenavond bezig geweest met mijn sony vph 1272qm.
Na een run of 3 heb ik het idee dat het resultaat al heel aardig is (en erg sterk afwijkt van de factory presets). Aardig om te zien dat - op zich te verwachten - de rode buis beperkend is. Ook grappig dat het eindresultaat in eerste instantie veel te geel lijkt, maar dat went erg snel.

Mvrgr,
Koen.

DATA DATA DATA.... ;D...laat maar komen

Mike

Citaat van: NeonKnight op januari 26, 2005, 18:11:04
Ja hoor, altijd leuk om te horen. Vergeet vooral niet de VOOR en NA plaatjes  ;D

Mike

Heb zojuist ook SMART III besteld, inclusief AVIA. Heb nu 3 van die afregel DVD's  ::)
Gaan we straks nog een SMART III meeting organiseren?  ;D

hifiman

Hee leuk er komen steeds meer SMART'ers bij. Ik moet wel even zeggen dat ik de support slecht vind. Ik heb Steve een aantal keren gemeeld met wat vragen en ik heb 1x een antwoord gehad, hij zei toen dat ik gerust kon mailen als ik meer vragen had, dat heb ik gedaan maar nooit meer een antwoord dus, ook niet na nogmaals dezelfde mails sturen. Dat vind ik wel een minpunt dus, maar goed verder ben ik nog steeds erg tevreden met SMART.

@Neonknight: Inderdaad laat eens wat plaatjes van de resultaten zien! Ik herken jouw verhaal over geel en wennen namelijk totaal niet! Bij mij was het gewoon gelijk van "ja inderdaad, dit ziet er stukken beter en natuurlijker uit".

Groetjes,

Ronald

Mike

Klopt het dat jij nergens een 'voor' meting hebt geplaatst? Zou wel eens willen weten hoever de H30 er naast zat..

hifiman

Hoi Mike,

Dat klopt helaas. Ik ben namelijk erg lui van aard  ;D Een SMART run duurt toch steeds even en ik wist zowiezo wel dat de greyscale verre van goed stond. Mijn taktiek was dus om eerst de greyscale grof al goed te zetten mbv de target lux calculator (dat gaat namelijk een stuk sneller dan een smart run) en daarna een 1e run te doen om te kijken hoe het ervoor stond.

Het spijt mij  8)

Groetjes,

Ronald

Mike

Vooruit dan, vergeven  :-*
Ik zal proberen het beter te doen. Voorlopig wil het programma geeneens draaien want de macro's zijn niet van certificaten voorzien en mogen dus niet draaien. En ik torn niet aan mijn beveiliging. Mijn eerste mailtje is dus onderweg.

hifiman

Hoi Mike,

Ik zit in de IT beveiling (dat is mijn job), maar is dat voor thuis niet een beetje overdreven??

Groetjes,

Ronald

Mike

Ik ben zelfstandige met kantoor aan huis. Aangezien alles via het netwerk aan elkaar hangt en op diverse systemen mijn werk staat (ik ben programmeur, zie mscan.nl) hoef ik jou dan niet uit te leggen waarom alles hier optimaal beveiligd is.

hifiman

Ik wist niet dat thuis ook werk was  in jouw geval ;D

Ben benieuwd wat Steve erop te zeggen heeft haha.

Groetjes,

Ronald

NeonKnight

Citaat van: Rob_Dingen op januari 26, 2005, 18:44:22
Hoi Koen

De rode buis beperkend lijkt mee sterk.
Je begint met een crt eerst eventueel met G2 dan Brightness en Contrast.
Daarna begin je pas aan de grayscale.

Rob

Rob,

G2 zou goed moeten zijn, brightness en contrast gezet met DVE, daarna grayscale. Als ik kijk naar de lichtoutput, dan lijkt het toch zo te zijn dat de output van de rode buis de beperkende factor is.

Van de andere kant: ik ben er nu 2-3 uur mee bezig geweest, dus de kans dat ik iets niet correct heb gedaan is behoorlijk aanwezig. Sowieso zag ik wat rare meetresultaten - zal ik morgen eens posten dan ben ik benieuwd naar je reactie.

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

NeonKnight

Heren,

Ik heb nu toch even een beetje tijd, dus maar tussendoor even wat data. Even van tevoren wat opmerkingen:

• Ik heb geen AVIA test DVD, dus heb ik de DVE dvd gebruikt. Die heeft alleen helaas geen testpatronen voor alle IRE waardes, alleen voor 0,20,40,80 en 100. Daarom heb ik even een noodgreep toegepast (wist even niets beter) - ik heb de waardes geinterpoleerd, oftewel de waarde op IRE 10 is het gemiddelde van IRE 0 en IRE 20. Ik snap dat dat niet optimaal is, maar wist even niets beters.

Situatie voor calibratie:

NeonKnight

NeonKnight

...Ik ben zeer benieuwd naar jullie adviezen!  ;D
Zeker m.b.t. het correct krijgen van de gamma tracking.

Mvrgr,
Koen.

NeonKnight

...en nog een plaatje van na mijn eerste calibratiepoging:

hifiman

Citaat van: NeonKnight op januari 27, 2005, 21:49:13
...Ik ben zeer benieuwd naar jullie adviezen!  ;D
Zeker m.b.t. het correct krijgen van de gamma tracking.

Het eerste advies is om een Peter Finzel DVD aan te schafffen (29 euro ofzo). Dan heb je wel de juiste IRE patronen en er staat ook een getalletje in de linkerbovenhoek, erg makkelijk.

11 meetpunten is al weinig, bij jou zijn dat er nu nog minder, ik zou echt effe snel achter een dvd aangaan alvorens verder te gaan met calibreren.

Groetjes,

Ronald

NeonKnight

Peter Finzel?  ;D

Ik moet zeggen dat ik het nogal vreemd vindt dat die IRE patronen niet gewoon allemaal op DVE staan... Maar goed.
Waar heb jij die DVD gekocht, Ronald?

Ik ben vanmiddag nog weer even bezig geweest (vrije dag  ;D) en het ziet er ondertussen al weer een stuk beter uit. De kleurbalans is prima, whitelevels zijn prima, kleurtemperatuur onder 20 IRE (vooral tussen 0 en 20) is te hoog. Alleen de gamma tracking ziet er behoorlijk vreemd uit. Ik zal inderdaad maar een DVD aanschaffen met meer IRE testpatronen (leuke hobbie, zeg  ;)) en daar nog verder naar kijken.

Ik zag vandaag iets heel raars (voor mij in ieder geval), misschien dat iemand me kan uitleggen hoe dit zit:

Ik heb een CRT projector. De smart wordt geleverd met 3 kleurenfiltertjes (R,G en B) voor de sensor. Ik had eigenlijk verwacht (ongeveer) dezelfde metingen te krijgen (1) wanneer ik bijvoorbeeld de blauwe filter op de sensor zet als (2) wanneer ik de rode en groene buis van de CRT uitzet. Gek genoeg lagen de gemeten waardes absoluut niet bij elkaar in de buurt. Iemand enig idee waarom en wat de beste methode zou moeten zijn?

Mvrgr,
Koen.

Hierbij trouwens nog even de laatste metingen:

Mike

Het valt mij op dat jullie beiden niet de AVIA disk hebben gekocht, terwijl ze die toch adviseren bij SMART. Ik heb dit wel gedaan, hoewel ik beide DVE versies heb, omdat ze zeiden dat je deze DVD nodig hebt voor de IRE testbeelden.. Waarom hebben jullie anders besloten?

NeonKnight

Mike,

Eerlijk gezegd omdat ik niet alles geloof wat ik lees  ;) ;D
Ik dacht eigenlijk dat DVE wel voldoende IRE testpatronen had, maar dat blijkt helaas niet het geval te zijn.
Ik zit nu overigens een dvdtje te kijken (chronicles of Riddick) en dat ziet er erg netjes uit.

Mvrgr,
Koen.

Rob_Dingen

Hoi

AVIA klopt niet helemaal en uit mijn hoofd heb je dan teveel groen in het beeld.
Dan is het zo dat Peterfinzel disc voor Pal is wat de meeste ook kijken en verschrikelijk makelijk te navigeren.

Rob

Mike

Rob, zeg je me nu dat ik een 4e disc moet gaan kopen  ???