review SMART-III (betaalbare) projector calibratie tool

Gestart door hifiman, december 30, 2004, 15:53:47

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Ik ben erg benieuwd hoe het jou zal vergaan met SMART, zou leuk zijn als je in dit of een ander topic daar tzt nog wat over laat horen :-)

NeonKnight

Dat zal ik zeker doen. Als je het niet erg vind dat ik jouw topic hiervoor gebruik, dan zal ik dat hier doen.

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

hifiman

FrankL

Citaat van: jaco op december 31, 2004, 11:44:39
Voor dat bedrag kan ik ook een paar keer een ISF calibrateur laten komen voor een ISF Greyscale..

Maar hier leer je meer van  :)

Bovendien is het calibreren een iteratief proces. Zoals ook uit het bovenstaande blijkt zul je niet in 1x alles optimaal krijgen. En je kunt zo nog eens wat uitproberen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

hifiman

Moet je er wel even bijvertellen dat naast de SMART software een EyeOne sensor is gebruikt ipv de bij SMART behorende lichtmeter.  ;D

hifiman

Citaat van: FrankL op januari 10, 2005, 13:06:43

Bovendien is het calibreren een iteratief proces. Zoals ook uit het bovenstaande blijkt zul je niet in 1x alles optimaal krijgen. En je kunt zo nog eens wat uitproberen.
Precies  ;D

Daarnaast koop je vast wel weer eens een andere projector, maw de kosten verdienen zichzelf uiteindelijk geheel of gedeeltelijk terug, maar los daarvan is voor mij het belangrijkste dat ik het zelf kan en er zelf de middelen voor heb  :D

Rob_Dingen

Hoi Tingtong

Je contrast staat inderdaad te hoog en je brighness hoogst waarschijlijk ook.
Had je de meter nu dichter bij de projector geplaatst?
Ik moet zeggen dat ik ook altijd blij ben als mijn vrouw vroeg naar bed wil O0

Rob

hifiman

Hoi Rob,

Bedoel je dat contrast NU NOG STEEDS te hoog staat? Dat vermoeden had ik al vanwege het nog net iets afvlakken tussen IRE 90 en IRE 100.

Waar baseer je op dat brightness te hoog staat? Ik heb per kleur gekeken of ik minder licht meet als ik de brigthness van die kleur nog een standje verlaag en dat was niet het geval! Ga me nou niet gek maken zodat ik vannacht weer sta te calibreren want ik wilde zelf ook een keer vroeg naar bed vanavond eigenlijk  ;)

Wat die vrouwen betreft, tsja lastig zoveel hobbies tegelijk  ;D

Rob_Dingen

Hoi

Als je op die manier de brightness afgesteld hebt staat hij dus niet te hoog.
Je ziet het aan de Gamma en de grafiek met lichtoutput meting.
De lijn die tot 90IRE loopt moet in dezelfde baan naar 100IRE gaan.
Op zich is de afwijking niet schokkend hoor maar hij loopt een beetje dicht.
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag of de meter dichterbij stond  >:D

Rob

hifiman

Hoi Rob,

Sorry was inderdaad vergeten antwoord op je vraag te geven. Ik heb inderdaad de metingen gisteren een stuk dichter bij de projector gedaan, namelijk op iets minder dan de helft van de afstand tussen projector en scherm. Mijn eerste metingen met SMART deed ik met de sensor vlak bij het scherm. Om een voorbeeld te geven, ik meet nu 0,30 lux ipv 0,07 lux voor een bepaalde kleur op IRE 0.

Als het goed is zijn mijn metingen bij lage IRE waarden dus nu nauwkeuriger.

Brightness staat zo laag als maar kan, ik heb dus zoals ik al zei per kleur gekeken of het mogelijk was de gemeten waarde lager te krijgen door de brightness van die kleur te verlagen. Ook gecheckt of een verhoging van brightness een hogere waarde op de meter gaf, maw ik heb nauwkeurig gecheckt per kleur of ze ingesteld stonden op de "knie". Brightness staat dus goed is mijn conclusie.

Wat het contrast betreft heb je gelijk, echter het leek mij zo minimaal dat ik het eigenlijk wel even best vind, of ben jij van mening dat dit nog wel degelijk een zicthbare verbetering kan geven? Haha moet toegeven dat ik er nu even een beetje genoeg van heb (elke keer kost het me 3 a 4 uur), maar wie weet denk ik daar een paar dagen later weer anders over  ;D

Groetjes,

Ronald

Arno P

Citaat van: Arno P op januari  8, 2005, 15:18:47
Mag ik aannemen dat je bij de sensor ook de voor dat exemplaar specifieke correctie/calibratie data als file erbij krijgt ?

????

hifiman

Arno P

Ah...ik had het niet herkent....

Correctiewaarde....hm...wat doet ie volgens jou, de grafiek kantelen of in hoogte verschuiven ? (Faktor of offset?)

jxms

Quote"
Moet je er wel even bijvertellen dat naast de SMART software een EyeOne sensor is gebruikt ipv de bij SMART behorende lichtmeter"

Ze gebruiken beide instrumenten
"The Color Temperature for "white" was measured at 8700K by the EyeOne Monitor, in reasonable agreement with color balance recorded by SMART."

Op de volgende website
http://www.hometheaterhifi.com/masterindex_televisions.html
vind je een aantal reviews o.a gedaan door Steve smallcombe (smart creator)

daburnd

Citaat van: FrankL op januari 10, 2005, 13:06:43

Yep en daar gaat het met name om als we zo een apparaat kijken. De intentie is dan ook niet dat je er alleen goedkopere isf calibraties uit moet halen.

Rob_Dingen

Hoi Ronald

Nee het is niet schokkend zoals je hey contrast hebt staan hij loopt toch nog iets op dus kun je best zo laten.

Mijn mening is dat je een analizer niet moet kopen vanuit een kosten overweging maar uit intresse voor de hobby.
Natuurlijk is het apparaat beperkt anders had ik ook niet zo veel geld uitgegeven en deze gekocht.
Maar hij doet wat hij moet doen en voor thuis gebruik gewoon leuk.

Rob

hifiman

Inderdaad, ik heb SMART-III ook niet aangeschaft om kosten te besparen, misschien wel om reistijd te besparen want Rob en Frank wonen veel te ver weg  ;D

daburnd

Citaat van: tingtong5 op januari 11, 2005, 15:18:05
Inderdaad, ik heb SMART-III ook niet aangeschaft om kosten te besparen, misschien wel om reistijd te besparen want Rob en Frank wonen veel te ver weg  ;D

Dat was ook te verwachten. Hetgeen wat ik van te voren al gezegd heb, ik kon het me ook nauwelijks voorstellen. Zulke apparaten hebben meer met interesse en hobby te maken dan wat dan ook.

Mike

Lang gewacht toch gekomen. Leuk verslag Ronald. Haak een beetje laat aan want hing nog aan je andere draadje, zag deze pas zojuist. Ben overigens ook veel te druk bezig geweest met mijn eigen aanwinst :)
Welke SMART versie heb je nu uiteindelijk besteld, de universele, de DLP of specifieke H30 uitvoering?

hifiman

Hoi Mike,

Mogen wij weten wat voor mooi speelgoed je hebt aangeschaft?  :D

Ik heb de DLP versie besteld, er bestaat geen H30 specifieke versie.
Daarnaast had ik toch wel de DLP generic besteld omdat ik ten eerste DLP prefereer boven LCD (wanneer ik weer een nieuwe projector zou kopen) en ten tweede weet ik zeker dat ik met de H30 geen jaren ga doen maar op middellange termijn weer iets beters (DLP van nieuwere generatie) wil.  ;D

Groetjes,

Ronald

Mike

De Sony VPL-HS50, om precies te zijn. Ik heb hem al even, maar nu alle testen loskomen moet ik concluderen dat mijn gok de goede was: ik heb het beste alternatief voor een DLP projector in huis :)  Heerlijk rustig voor mijn ogen nu.

hifiman

Das mooi Mike, veel plezier ervan!  :)
Nu nog even de greyscale calibreren  ;D

Mike

Ik denk, na je positieve kritieken, dat ik dat SMART ook maar ga bestellen. Zit alleen nog met die beperking voor 1 projector, of ben ik nu in de war met een ander product? Ik zou nl ook wel de mogelijkheid willen hebben om, eventueel, de projector van mijn broer eens door te meten. Als de software bestaat uit een simpele xls file dan moet dat toch kunnen? Gewoon een sheet voor de ene, en de andere sheet voor de andere projector?

hifiman