review SMART-III (betaalbare) projector calibratie tool

Gestart door hifiman, december 30, 2004, 15:53:47

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Hoi

Ja  ;D
Ik heb DVE ook maar gebruik hem eigenlijk nooit omdat ik er niet mee kan navigeren of mischien te lui om dat uit te zoeken.

Rob

hifiman

Citaat van: Mike op januari 28, 2005, 19:10:00
Rob, zeg je me nu dat ik een 4e disc moet gaan kopen  ???

Niet mieten, ik heb er ook 4  ;D En ja ik heb OOK avia, maar zoals Rob al zegt geef ook ik de voorkeur aan de Peter Finzel disk. Je kunt deze overigens bestellen op de website van Peter (even googlen).

Groetjes,

Ronald

hifiman

Grafieken zien er goed uit trouwens. Die gamma zag er bij mij ook ietwat grillig uit. Je zou nog even moeten checken misschien of je brightness per kleur verlagen nog een lagere meting oplevert, maw of je brightness wel optimaal staat.

Verder is het normaal dat de metingen per kleurfilter verschillend zijn hoor! Heb je de smart manual wel gelezen (daar staat dat in namelijk)  ???

Groetjes,

Ronald

Mike

Ik begrijp het nog niet erg, moet ik nu Avia annuleren of niet? Ik heb DVE PAL & NTSC en kan er prima mee overweg, maar omdat er iets schijnt te missen heb ik AVIA bij SMART gekocht. Als daar nu een fout op zit (kan het me niet voorstellen als ze dat bij SMART aanbevelen) dan annuleer ik en koop ik die andere wel.
Affijn, had gehoopt dit vanavond nog te kunnen regelen (ik weet niet wanneer ze de boel versturen), maar het gezin zit klaar voor de vrijdagavondfilm!  ;D

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Arno P

NeonKnight

Citaat van: tingtong5 op januari 28, 2005, 19:25:02
Verder is het normaal dat de metingen per kleurfilter verschillend zijn hoor! Heb je de smart manual wel gelezen (daar staat dat in namelijk)  ???

Ronald,

Ik begrijp wel dat de metingen per filter verschillend zijn - en heb trouwens ook de manual gelezen - maar dat was de vraag niet.

De vraag was dit: in principe zou het niet uit moeten maken hoe ik alleen rood, groen of blauw meet. Dat kan op twee manieren: (1) door de meegeleverde filters op de meter te zetten of (2) door de 2 andere buizen van mijn crt uit te zetten (r,g en b buis).

Stel ik wil groen meten, dan kan ik de groene filter op de meter zetten of de blauwe en rode buis van mijn projector uit zetten. Zou volgens mij niet uit moeten maken. Gek genoeg dat het dat alleen wel.

Ik kan daar twee redenen voor verzinnen, nl (1) de bijgeleverde filters filteren niet volledig correct (het lijkt gewoon een soort folie of (2) er lekt - ook al staan de buizen uit - toch nog vrij veel restlicht uit die buizen.
Beiden lijken me niet echt waarschijnlijk.

Er zijn dus ook 3 manieren om te meten, nl:

• Alle buizen open, filters op de meter.
  • Alleen de te meten buis open, geen filters op de meter.
  • Allen de te meten buis open EN filter op de meter.

Ik vraag me af wat het beste resultaat geeft.

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

J.A.F._Doorhof

Is de gehele software niet gebaseerd op die filters ?
Dat je daarom per projector een andere set krijgt.
MAW werkt het nog als je bv een projector filtert.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mike

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 28, 2005, 20:05:17
Avia heeft 3 of 4% teveel groen.
En dat wordt dan aanbevolen bij SMART III? Ik heb ineens een stuk minder vertrouwen in dit produkt  :(
Nou ja, de Peter F. DVD is inmiddels ook besteld. Bedankt voor de tip iedereen.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Dat is onzin :D.
Die 3% groen kun je er zo uit calibreren, je moet gewoon zorgen dat je groen ongeveer 3% onder rood en blauw blijft.
Je weet niet wat er in de software gebeurt wie weet houden ze daar zelf al rekening mee.
Dat is het probleem met software die zo specifiek is als de Smart oplossing je ziet eigenlijk niet wat er gebeurt.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Dat je daardoor minder vertrouwen zou hebben in het product.
Nogmaals wie weet corrigeert Smart het wel intern als je dan een andere DVD gebruikt zou je dus juist 3% teveel groen hebben, je kan daar het beste even met ze over mailen.

AVIA wordt door veel mensen gezien als top of the class, ik gebruik hem ook bijna dagelijks alleen je moet het even weten van groen.
Custom installer

Mike

Ik vind het vreemd dat een stuk calibratiegereedschap een afwijking heeft, dat mag gewoon niet. En als je het dan ook nog eens gaat aanbevelen bij een compleet calibratiepakket dan vind ik het nog vreemder. Zelfs als ze ervoor compenseren, want dan moet je op z'n minst waarschuwen nooit een andere DVD te gebruiken. Hoe dan ook, ik begrijp hier echt niets van. Maar doet er niet meer toe, ik heb net contact gehad met Peter en krijg over een dag of 10 de nieuwste persing van zijn DVD. Hij was ook geinteresseerd in SMART III dus ik heb hem even op dit draadje geattendeerd.

J.A.F._Doorhof

Je kan het natuurlijk ENORM opblazen maar het feit is dat de afwijking niet echt zichtbaar is, het is niet zo dat het beeld gewoon te groen wordt, ik weet niet de specs van de SmartIII maar het lijkt me stug als die zo gevoelig is dat je er last van zou hebben.
Op mijn eigen analyzer meet ik een verschil van ongeveer tussen de 2-4% over de gehele grayscale, dus het valt allemaal wel mee.

Daarnaast is het trouwens niet bij iedereen bekend dat AVIA dit probleem heeft.

VE en DVE hebben het probleem in ieder geval niet, daarbij komt trouwens dat het in de praktijk bij elke DVD zou kunnen optreden, bij AVIA lag het aan de MPEG compressie die gebruikt werdt bij de mastering dus het is niet helemaal hun schuld, aan de andere kant als je zo een DVD op de markt brengt moet je het goed doen daar ben ik het mee eens.

Vergeet alleen niet dat AVIA door 99% van de mensen wordt gebruikt zonder coloranalyzer, degene die dan de 3-4% eruit haalt :D.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Mike

Ik zie het niet als enorm opblazen. Ik heb een technische opleiding en achtergrond en een calibratie DVD uitbrengen met een fout geeft gewoon een allergische reactie, dat gaat tegen alles in wat ik geleerd heb. Als je bij lab elektro metingen verrichtte met een meetinstrument dat niet (juist) gecalibreerd was, dan kreeg je nog net niet een pak slaag ;)

J.A.F._Doorhof

Aan de andere kant moet je met je tools om kunnen gaan, als je weet dat er afwijking in iets zit kun je dit heel makkelijk tegen compenseren.
Dat is het voordeel van een standaard analyzer.
Wat jij zal moeten doen is een andere DVD kopen en met die DVD een meting doen, dan met AVIA, is avia dan te LAAG in groen dan is je analyzer waarschijnlijk gecalibreerd op 100/100/100
Als AVIA te HOOG is dan wordt er al in je analyzer tegengecompenseerd.

het is trouwens een illusie om te denken dat je na je calibratie voor bv 1000 uur een exact zo rechte grayscale houdt als bij de calibratie, meestal zit daar meer dan 3-4% speling in.

Het moet natuurlijk goed maar het is geen ENORM probleem waar je zichtbaar heel veel last van hebt, je moet het even weten en dan is er perfect mee te werken.

MvrGr.
Frank
Custom installer

NeonKnight

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 29, 2005, 08:19:27
Is de gehele software niet gebaseerd op die filters ?
Dat je daarom per projector een andere set krijgt.
MAW werkt het nog als je bv een projector filtert.

Ik heb de generic versie gekocht. Als ik het goed begrijp is het verschil tussen de generic en projector specifieke versies alleen dat een specifieke versie al wat "intelligentie" bevat m.b.t. de voor die projector normale waarden, waardoor je met minder runs een goed resultaat zou moeten kunnen berijken.

Ik neem aan dat de reden voor de filters voornamelijk is dat bij een projector met één lamp je r, g en b niet kunt scheiden. In de manual wordt er specifiek ingegaan op filtering en waarom dat in sommige gevallen een beter resultaat geeft. Software geeft ook adviezen m.b.t. evt filtering, dus ja je kunt de software ook gebruiken als je filtert.

Mvrgr,
Koen.

Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Mike

@Koen
Van die toegevoegde 'intelligentie' heb ik ook ergens gelezen, klinkt aannemelijk.

@Frank
Ik ben het met je eens en zal, als het niet gelukt is AVIA te annuleren, er op letten.
Ik heb altijd een ondernemertje die over mijn schouder mee zit te kijken tijdens het hobbyen (hoe zeer ik ook probeer hem te negeren), en een van de redenen dat ik SMART III heb besteld is omdat ik me afvraag of het allemaal niet wat makkelijker kan. SMART III is zo'n 300 euro, hoe groot is het gat tot het volgende (betere) produkt? Ken jij soortgelijke lichtmeters als die bij SMART III met een of andere uitgang (als de meegeleverde die al niet heeft)?

J.A.F._Doorhof

Een goede analyzer hangt ook samen met goede software en user interface.
Met bv een Gretag en colorfacts kun je een volledige grayscale calibreren (op een bekende projector) binnen 15 minuten.
Maar goed dat kost geld.

Als het allemaal heel goedkoop kon dan zouden er wel meer mensen zijn die zo een ding zouden kopen, je hebt nu gewoon een heel leuke analyzer oplossing gekocht voor heel weinig, en zo te zien doet hij het leuk, ik vraag me alleen af wat hij doet als hij nagemeten wordt met een echte analyzer.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Arno P

Citaat van: Mike op januari 29, 2005, 09:09:05
Ik vind het vreemd dat een stuk calibratiegereedschap een afwijking heeft, dat mag gewoon niet. En als je het dan ook nog eens gaat aanbevelen bij een compleet calibratiepakket dan vind ik het nog vreemder. Zelfs als ze ervoor compenseren, want dan moet je op z'n minst waarschuwen nooit een andere DVD te gebruiken. Hoe dan ook, ik begrijp hier echt niets van. Maar doet er niet meer toe, ik heb net contact gehad met Peter en krijg over een dag of 10 de nieuwste persing van zijn DVD. Hij was ook geinteresseerd in SMART III dus ik heb hem even op dit draadje geattendeerd.

Het is helemaal niet vreemd dat er een afwijking in zit, heel normaal zelfs. Zolang de afwijking maar bekend is en verder verrekend wordt. Het is pas erg als een meetinstrument spec aangeeft perfect te zijn terwijl er afwijkingen in zitten.

NeonKnight

Heren,

Heb ondertussen nog eens een calibratie gedaan met behulp van Avia. Werkt erg lekker moet ik zeggen. Het eindresultaat is prima (ik zal de grafiekjes nog wel posten). Gamma ziet er ondertussen ook beter uit.

Ik ben er erg tevreden mee. Het is én een goede manier om een prima resultaat te bereiken én het is interessant om te doen. Wat mij betreft het geld meer dan waard!

Mvrgr,
Koen.

zuidwester

Citeerik vraag me alleen af wat hij doet als hij nagemeten wordt met een echte analyzer.
vrijwilligers  ;D

ontferm U over ons

Arno P

NeonKnight

Rob_Dingen

Hoi

Waar in de buurt zit je.
Ik ken er  overigens maar 2 die de eye one hebben.

Rob