review SMART-III (betaalbare) projector calibratie tool

Gestart door hifiman, december 30, 2004, 15:53:47

Vorige topic - Volgende topic

daburnd

Citaat van: InSomNiaC op januari  7, 2005, 13:08:35
Dus je maakt een punt, maar je maakt er geen punt van. ;)

Voor tington5, ik zie het zo:
daburnd ziet graag dat mensen die volledig opgaan in hun hobby en de ondersteen der informatie boven willen hebben. In dit opzicht gaf hij een reactie op de reactie's van dit topic, en dus positief gestemd voor jouw.

en als ik het fout zie dan hoor ik het wel.

MvGr,

Jeroen

Is het ook zeker ook. Maar om het ff anders te zeggen.. ik vind het een beetje treurig/waardeloos dat het een discussie over de prijs word. Ben ik nu echt zo raar als ik zeg.. daar gaat het bij dit apparaat niet echt om? Is het raar dat ik zeg van, hoe kan 200 euro nu een probleem zijn als in de meeste gevallen 1000 of 2000 euro ook geen probleem is?

Maar inderdaad heb je me door :D Ik dacht eigenlijk dat het redelijk duidelijk was dat ik een voorstander was, maar schijnbaar blijkt dat toch nog niet zo duidelijk, helaas :(

Raphie

@Daburnd, kan een ieder niet gewoon lekker voor zichzelf uitmaken wat  een  "HT fanatic" doet?

A: 24u per dag Films keer op keer weer kijken?
B: luisteren en genieten van je apparatuur en ja duizenden euro's uitgeven
C: Zijn apparatuur openschroeven om te kijken wat voor revisie van een product hij heeft
D: Zelf zijn projector / plasma calibreren
E: all of the above.

Een ieder kan zijn hobby op deelgebieden (die hem/haar aanspreken) zo ver doorvoeren als ze zelf willen (danwel financieel, dan wel door kennis verrijking, dat maakt het een nog niet beter / slechter dan het andere). Wat jij nu doet is jouw oordeel (= geld uitgeven zonder je te verdiepen in achterliggende technology is geen hobby) als een mening verbloemen. 
JBL PRX Power!

hifiman

Ik snap nu in ieder geval waar je je tegen afzet Daburnd. Overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat de prijs geen rol speelt, als SMART een paar honderd euro duurder was geweest dan had ik het niet gekocht. Budget speelt nou eenmaal toch een rol en hoe leerzaam het zelf kunnen doen ook is, het moet wel leuk blijven zeg maar (qua prijs).

Groetjes,

Ronald

riwi

Citaat van: daburnd op januari  6, 2005, 16:48:48
Tja wat moet ik op dit verhaal zeggen...

sommige mensen nemen blind maar wat aan, kopen wat populair is en doen er vooral niets zelf voor. Zo ben ik niet, ik wil me graag ook verdiepen in een hobby en ook begrijpen waarom en hoe sommige dingen zijn. Dat vind ik dan ook een hometheater fanaat in hart en ziel. Maar iemand die een paar duizend euro neer lapt en daarna denkt klaar te zijn vind ik niet echt een fanaat. En niet om grof te zijn, maar er zijn genoeg mensen hiero die echt alleen het geld er voor over hebben.

Ik heb de thread nu een paar keer doorgelezen. Ik zie geen enkele reactie van forumgenoten die deze rare tierade van Daburnd uitlokt.
Ik zie verschillende posts van mensen:
- mensen die geinteresseerd zijn (blackball, Rob, ikzelf) 
- mensen die zich afvragen in hoeverre de goedkopere Smart eenzelfde resultaat neerzet als een duurdere ISF meter (Krunk, hypoliet)
- Jaco die aangeeft dat je voor dezelfde prijs ook een paar keer een calibratie door een certificeerd persoon kan krijgen (hij zegt niet dat dat te verkiezen is, alleen dat die optie er ook is)
- mijzelf waarin ik aangeef dat de Smart calibratie meer tijd kost waardoor hij voor mij minder bruikbaar is, maar dat ie desondanks interessant is.

De enige die zeurt over kosten en prijs is daburnd zelf.. ben jij nou een HT fanaat?  ::)  >:D

jaco

Tja wat weer een rumoer. Is dat omdat ik schreef dat ik liever Frank of Rob een paar keer laat komen ?

Ik heb me overigens een tijd geleden ook wel redelijk verdiept in afstellen, sterker nog ik heb ook een ISF diploma gehaald, samen met Rob en Frank.

Als je dit afstellen leuk vindt, zou ik zeker zo'n setje kopen.
Als ik het idee had dat ik mijn projector vaak moest/wilde kleurcalibreren had ik ook wel al zelf een color analyser gekocht. Gelukkig hoeft dat met een CRT niet echt, en als ik een grote verandering heb (Scaler) dan vraag ik dus of Frank langs wil komen.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

daburnd

Citaat van: Raphie op januari  7, 2005, 13:28:06
@Daburnd, kan een ieder niet gewoon lekker voor zichzelf uitmaken wat  een  "HT fanatic" doet?

A: 24u per dag Films keer op keer weer kijken?
B: luisteren en genieten van je apparatuur en ja duizenden euro's uitgeven
C: Zijn apparatuur openschroeven om te kijken wat voor revisie van een product hij heeft
D: Zelf zijn projector / plasma calibreren
E: all of the above.

Een ieder kan zijn hobby op deelgebieden (die hem/haar aanspreken) zo ver doorvoeren als ze zelf willen (danwel financieel, dan wel door kennis verrijking, dat maakt het een nog niet beter / slechter dan het andere). Wat jij nu doet is jouw oordeel (= geld uitgeven zonder je te verdiepen in achterliggende technology is geen hobby) als een mening verbloemen. 

Wat ik doe is reageren op een andere mening die mij iets te specifiek de nadruk legt op 1 persoon. Een beetje wat meer objectiviteit is zeker niet ongepast in dit topic. En wat voorstellings vermogen voor wie dit apparaat nu functioneel is of niet mag ook wel. Zo kan ik in principe alles wel onder de catagorie "te duur" plaatsen. Feit blijft, deze review is niet alleen gericht op een financieel oogpunt en het zo dan ook te beoordelen vind ik een beetje misplaatst. En ik heb eerlijk gezegd weinig zin om dat zo "voorzichtig" als mogelijk te zijn. Of mag ik niet meer zeggen hoe ik denk?

daburnd

Citaat van: riwi op januari  7, 2005, 14:08:42
Ik heb de thread nu een paar keer doorgelezen. Ik zie geen enkele reactie van forumgenoten die deze rare tierade van Daburnd uitlokt.
Ik zie verschillende posts van mensen:
- mensen die geinteresseerd zijn (blackball, Rob, ikzelf) 
- mensen die zich afvragen in hoeverre de goedkopere Smart eenzelfde resultaat neerzet als een duurdere ISF meter (Krunk, hypoliet)
- Jaco die aangeeft dat je voor dezelfde prijs ook een paar keer een calibratie door een certificeerd persoon kan krijgen (hij zegt niet dat dat te verkiezen is, alleen dat die optie er ook is)
- mijzelf waarin ik aangeef dat de Smart calibratie meer tijd kost waardoor hij voor mij minder bruikbaar is, maar dat ie desondanks interessant is.

De enige die zeurt over kosten en prijs is daburnd zelf.. ben jij nou een HT fanaat?  ::)  >:D

Misschien dat we dan een topic moeten openen over het kopen van een bril ;)

Oracle

Misschien dat jullie deze discussie ergens anders kunnen voortzetten, want hij heeft al een hele poos weinig meer te maken met de SMART-III...  ::)

Wellicht kunnen de admins dan ook even de thread opschonen....

Groet,
Mark

Raphie

Citaat van: daburnd op januari  7, 2005, 15:55:51
Of mag ik niet meer zeggen hoe ik denk?

Absoluut wel ;D ben altijd wel te vinden voor een goede discussie en kan me ook wel vinden in hetgene dat je irriteert, maar je argumentatie sloeg kant noch wal
JBL PRX Power!

daburnd

Citaat van: jaco op januari  7, 2005, 14:40:28
Tja wat weer een rumoer. Is dat omdat ik schreef dat ik liever Frank of Rob een paar keer laat komen ?

Ik heb me overigens een tijd geleden ook wel redelijk verdiept in afstellen, sterker nog ik heb ook een ISF diploma gehaald, samen met Rob en Frank.

Als je dit afstellen leuk vindt, zou ik zeker zo'n setje kopen.
Als ik het idee had dat ik mijn projector vaak moest/wilde kleurcalibreren had ik ook wel al zelf een color analyser gekocht. Gelukkig hoeft dat met een CRT niet echt, en als ik een grote verandering heb (Scaler) dan vraag ik dus of Frank langs wil komen.

Jaco

Nope het ging niet over jou.. jij verdiept je ook in bepaalde zaken en (correct me if i'm wrong) ik meen dat je je toch wel bij dit topic kan voorstellen dat het hier gaat om een specifiek object waar geld in mindere mate een rol speelt en het veel meer gaat om het "fanatisme". Deel het zelf maar eens in doelgroepen in.. ik denk dat er weinig mensen zullen zijn die dit willen aanschaffen om er geld uit te kloppen. Dus waar moet het dan voor zijn? Voor mensen die zich vooral interesseren voor achtergrond know how's en weetjes. Mensen die zich er graag in verdiepen.. en dan lees ik opeens dat het gewoon maar een vergelijking word tussen prijzen bij rob/frank en zelf. Of zit ik er zo gigantisch naast en is dit topic origineel bedoeld om een "goedkoop" alternatief voor rob en frank te bieden? Zo nee, waarom dan wel daar serieus aandacht aan gaan besteden. En daar ging het uiteindelijk toch wel een gedeelte over. Behalve dat nu iedereen zich ermee moet bemoeien omdat ze vinden dat ik wat grof uit te hoek kom. Het blijft zo een hoog "praten over weinig/niet veel/niks" gehalte omdat het hier gewoon niet zo van toepassing is en ook de discussie met mij is nergens goed voor. Vergt het nu zo veel voorstellings vermogen om er bij te bedenken dat je soms niet alles botweg maar zo met elkaar kunt vergelijken en dat sommige dingen gewoon leuk zijn voor geinteresseerden. Moet ik dan in elk topic gaan rellen over het feit dat het ergens niet op mijn persoonlijk aansluit? Ik vind van niet, ik houd me wijselijk buiten sommige discussies omdat het in mijn straatje ligt. Omdat ik gewoon puurweg niet kan oordelen over dingen waarvoor ik me niet interesseer.

daburnd

Citaat van: Raphie op januari  7, 2005, 16:02:08
Absoluut wel ;D ben altijd wel te vinden voor een goede discussie en kan me ook wel vinden in hetgene dat je irriteert, maar je argumentatie sloeg kant noch wal

Volgens jou dan.. ik blijf erbij dat je wel alles kunt kopen maar dat het daar soms niet om gaat. En dat juist met dat argument nog kant of wal geraakt word. Dit topic is voor geinteresseerden die zich willen verdiepen. Nu ging het al over het bedrag en dat je het bij frank of rob kunt laten doen. Ja zo kan je altijd en overal wel iets op verzinnen.. moet dat dan ook werkelijk gebeuren? Mag een beetje inzicht niet verwacht worden?

Of zullen we in elke review thread maar beginnen over prijs, kleur, materiaal, geur en weet ik veel wat. Ik vind dat die discussie gewoon niet in elke topic thuis hoort. En dan zeg ik er wat van waarom ik dat niet vind en opeens is iedereen als een razende pac-man op mijn posts aan het happen.

Don't get me wrong, maar ik vind wel opzich dat ik terug mag reageren op iemand anders als ik denk dat deze een aantal punten niet bekijkt of doorneemt. En ja, soms vind ik niet alles even nuttig. Ik verwacht ook niet dat iemand mijn posts altijd even nuttig vind of moet vinden. En bij mij hoeft daar ook niemand omheen te draaien of iets dergelijks.

daburnd

Hetgeen waarom ik dit topic aan het volgen was is omdat ik zelf ook geinteresseerd ben in het apparaat. Ik zou graag een keer kleurwaardes willen kunnen inlezen en afstellen omdat het mij een beter inzicht in mijn eigen ht zou geven. Ik had dan gehoopt niet echt een discussie over de prijs te lezen gezien ik al wist hoeveel calibraties bij frank/rob kosten en hoe vaak ik dat door hun kan laten doen ipv het geld aan deze tool uit te geven. Ik hoopte dus ergens wel op wat meer info of constructieve posts. Ik vond dat nergens heen gaan, ik heb nu ook al meerdere malen gezegd waarom ik dat niet vind. Ik denk dat het nu ook wel genoeg is geweest met de tafeltjes dans om mijn mening heen... kan nu dit topic dan tenminste open blijven voor die info waarop ik gehoopt had?

Raphie

Citaat van: daburnd op januari  7, 2005, 16:23:28
Ik denk dat het nu ook wel genoeg is geweest met de tafeltjes dans om mijn mening heen... kan nu dit topic dan tenminste open blijven voor die info waarop ik gehoopt had?

Helemaal meer eens, we krijgen je alleen zo lekker snel op de kast ;D Maar lees altijd graag je repllies zijn lekker fel O0
JBL PRX Power!

jaco

Dit device lijkt mij prima als je zelf geintresseerd bent in kleurcalibratie. Het is nog goed te betalen (al zal dat ook weer voor iedereen verschillen) ten opzichte van een color analyzer zoals Frank en Rob die gebruiken.

In het verleden zijn er overigens ook een paar mensen geweest die samen een Color analyzer gekocht hebben. Dan kun je hem met een groepje gebruiken. Dat was ook geen slecht idee.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Arno P

Leuk spul.... ;)

Is het juist dat aan de Gamma nog veel moet gebeuren....of is dat weer een amateurvraag van mij ?  ::)

hifiman

Inderdaad, de gamma is niet zoals ik zou verwachten. Nu heb ik helaas verder geen referentie, dus ik weet niet in hoeverre dit "normaal" is. Vanavond ga ik waarschijnlijk verder met calibreren :)

Groetjes,

Ronald

J.A.F._Doorhof

Gamma voor digitaal moet tussen de 2.25 en 2.50 uitkomen dan zit je goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NeonKnight

Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NeonKnight

OK, bedankt Frank. Hoop dat ik 'm snel krijg...  :P
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

hifiman

Resultaat van gisteravond (3 uurtjes bezig geweest).

Greotjes,

Ronald

NeonKnight

Arno P

Citaat van: tingtong5 op januari  8, 2005, 10:45:19
Resultaat van gisteravond (3 uurtjes bezig geweest).

Greotjes,

Ronald

Ziet er strak uit hoor.....ben natuurlijk heeeeel benieuwd naar de cross-check met de duurdere equipment.

Wellicht is het duurdere equipment een stukje nauwkeurigere maar zal de prijs vooral afhangen van de gebruikersvriendelijkheid (tenminste, daar mogen we op hopen)

hifiman

hifiman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  7, 2005, 20:39:48
Gamma voor digitaal moet tussen de 2.25 en 2.50 uitkomen dan zit je goed.
Hoi Frank,

Dat de gamma rond die waarde moet zijn is me bekend, echter de gammawaarde op elk IRE punt is niet gelijk in de praktijk. In hoeverre mag daar variatie inzitten? De gamma bij 10 IRE is misschien 1,8 en bij 70 IRE 2,2. Overigens is het bij mijn projector nog veel extremer  :o