review SMART-III (betaalbare) projector calibratie tool

Gestart door hifiman, december 30, 2004, 15:53:47

Vorige topic - Volgende topic

spotmatic

En nu een praktische vraag: wat meet die meter eigenlijk? Zou je hem kunnen vervangen door een (goed bekend staande professionele) lichtmeter die eigenlijk voor fotografische toepassingen is bedoeld? Of is de meter van 275 EUR een must have?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

hifiman

Citaat van: NeonKnight op januari  4, 2005, 17:49:34
Het lijkt me een erg interessante investering. Aangezien ik regelmatig bezig ben met het afstellen van de projector (ook al is dat vaak niet eens echt nodig), vind ik het wel de moeite en het geld waard. Zojuist besteld, dus ik ben zeer benieuwd  :P

He verdorie, nu ben ik niet meer de enige met SMART op dit forum  ;D
Maar effe serieus, leuk dat je het ook hebt besteld en ik weet zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen!

Groetjes,

Ronald

NeonKnight

Citaat van: tingtong5 op januari  4, 2005, 19:12:36
He verdorie, nu ben ik niet meer de enige met SMART op dit forum  ;D
Maar effe serieus, leuk dat je het ook hebt besteld en ik weet zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen!

Groetjes,

Ronald

Daar hou ik je aan!  ;D
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

hifiman

Citaat van: spotmatic op januari  4, 2005, 18:45:01
En nu een praktische vraag: wat meet die meter eigenlijk? Zou je hem kunnen vervangen door een (goed bekend staande professionele) lichtmeter die eigenlijk voor fotografische toepassingen is bedoeld? Of is de meter van 275 EUR een must have?

Om te beginnen kost het pakket geen 275 euries maar dollars (een stuk minder dus). Ten tweede is de meter maar een deel van dat bedrag natuurlijk (112 dollar om precies te zijn). Je betaalt uiteraard ook voor de software en support en niet te vergeten de RGB filters en een handleiding. Verder wordt elke meter gecalibreerd en krijg je 3 correctie waardes die dus alleen geldig zijn voor JOUW meter. Deze waarden vul je in de software in.

Maw ja een los meter aanschaffen is een stuk goedkoper, maar zonder software, filter en calibratie (van de meter) heb je daar niet zoveel aan :P

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: NeonKnight op januari  4, 2005, 19:24:11
Daar hou ik je aan!  ;D

Haha, ik heb geen aandelen ofzo in enhancedht, dus ik geef ook geen garanties  ;D

Groetjes,

Ronald

searcher

Citaat van: tingtong5 op december 31, 2004, 14:17:00

Dwz ze heeft me wel even bezig gezien (voor ze lekker ging slapen) maar had geen flauw benul van waar ik mee bezig was.

Groetjes,

Ronald

;) en na ongeveer 9 maanden,..... ;D ::)

MvrGr Searcher

hifiman

riwi

Leuke tool die Smart.
Ik was ookwel geinteresseerd, maar ik was geschrokken van de hoeveelheid tijd die je er mee kwijt bent (tel ook de lampuren van je PJ eens). Bij Rob of Frank meten zij de greyscale telkens even na na een verandering of tweak op een bepaalde plek. Dat gaat je met de Smart gauw een aantal uren kosten

Leuk om te lezen dat het echt werkt, en dat het dus geen weggegooid geld was.

Bedankt voor de review

Richard

hifiman

Hoi Richard,

Tsja natuurlijk heb je gelijk van die hoeveelheid tijd en van de lampuren, maar bedenk wel dat ten eerste de prijs van SMART er naar is , dat ten tweede ik een volgende keer (en dat zal dit weekend zijn, effe wat beter finetunen nog) ik het in veel minder tijd kan en ten derde moet je het denk ik als hobby zien en een hobby mag tijd kosten  ;D En vergeet niet de fun van het zelf kunnen doen  :D Alhoewel ik me ook weer kan voorstellen dat niet iedereen dat als fun ziet  ::)

Weggegooid geld was het zeker niet!

Groetjes,

Ronald

daburnd

Tja wat moet ik op dit verhaal zeggen...

sommige mensen nemen blind maar wat aan, kopen wat populair is en doen er vooral niets zelf voor. Zo ben ik niet, ik wil me graag ook verdiepen in een hobby en ook begrijpen waarom en hoe sommige dingen zijn. Dat vind ik dan ook een hometheater fanaat in hart en ziel. Maar iemand die een paar duizend euro neer lapt en daarna denkt klaar te zijn vind ik niet echt een fanaat. En niet om grof te zijn, maar er zijn genoeg mensen hiero die echt alleen het geld er voor over hebben. Net zoals wiskunde/algebra zal je er zelf ooit mee gewerkt hebben wil je er echt inzicht in krijgen, begrijpen wat een ander doet in dit geval is nog niet hetzelfde.

Of is het normaal dat er mensen zijn die zo veel geld in speakers stoppen en dan nog niet eens 2 van 5 ( of meer ) speakers op dezelfde hoogte plaatsen?

NeonKnight

Zo daburnd,

Met je verkeerde been uit bed gestapt?  ;D

Ik heb pas geleden ook een SMART-III besteld omdat ik het ook leuk vind om met dit soort dingen bezig te zijn.  :P
En volgens mij geldt dat voor het grootste gedeelte van de mensen op dit forum.

Ik vind het op zich terecht dat iedereen zich afvraagt of een aanschaf het geld waard is. Ligt waarschijnlijk ook aan het type projector - ik heb zelf een CRT en calibreren kan dus alleen bij mij thuis (kost dus meer als iemand langs moet komen). Met een LCD/ DLP ligt dat misschien anders.

Ik ben het wel met je eens dat er vrij veel mensen zijn die veel geld uitgeven voor (de verkeerde) apparatuur en zich daar verder totaal niet voor interesseren. Ik geloof alleen niet dat er veel op dit forum zitten.

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

daburnd

Citaat van: NeonKnight op januari  6, 2005, 19:07:28
Zo daburnd,

Ik heb pas geleden ook een SMART-III besteld omdat ik het ook leuk vind om met dit soort dingen bezig te zijn.  :P

Ik vind het op zich terecht dat iedereen zich afvraagt of een aanschaf het geld waard is. Ligt waarschijnlijk ook aan het type projector - ik heb zelf een CRT en calibreren kan dus alleen bij mij thuis (kost dus meer als iemand langs moet komen). Met een LCD/ DLP ligt dat misschien anders.

Ik ben het wel met je eens dat er vrij veel mensen zijn die veel geld uitgeven voor (de verkeerde) apparatuur en zich daar verder totaal niet voor interesseren. Ik geloof alleen niet dat er veel op dit forum zitten.

Mvrgr,
Koen.

Ik ben niet met het verkeerde been uit bed gestapt, maar ik ben al heel zeker niet "politiek correct" aangelegd. Daardoor houd ik dus soms ook uitspraken niet voor me alleen omdat het wel eens bij iemand in het verkeerde keelsgat kan schieten. Het is niet mijn probleem dat sommige mensen geen kritiek kunnen hebben, ik moet zelf vaker kritiek aanhoren en doe dat ook zonder al te veel mauwen en zeuren. Ik kan het wel doen, maar dan heb ik mezelf er het hardst mee.. want het zal dan al zeker niets toevoegen aan mijn eigen ontwikkeling.

En nee, ik ben het niet met je eens grootste gedeelte van het forum verstandig en duidelijk inhoudelijk bezig is. Maar ja, dan laat ik me ook weer niet verblinden door het feit dat er een aantal die hards zijn en nog veel en veel meer mensen die maar af en toe online zijn en zeker niet in alle discussies mee kunnen gaan omdat ze zich er niet voor interesseren en het ook niet weten.

En natuurlijk geeft dit topic ook wel iets weer wat redelijk representatief is als maatstaaf om aan te geven hoeveel mensen bereid zijn zich ook te verdiepen in hun hobby. Tuurlijk heb je altijd uitzondering, maar daar heb ik weinig oor voor. Wil je nu eenmaal weten hoe dingen werken komt er altijd praktische ervaring bij kijken. Zo ben ik vrijwel meteen begonnen met mijn crt af te stellen en kon ik het na het calibreren van rob dingen er nog niet met mijn vingers afblijven. Ik heb ook ongeveer zo snel als mogelijk een afstel dvd gehaald en een geluids meter. Verder ben ik ook gaan experimenteren met kabels. Ik heb zelfs een luistertest gehouden met een nieuwe stekkerdoos en netfilter. En dat terwijl ik de meeste dingen uberhaupt niet kon geloven, maar toch wou ik het praktische deel er wel van ervaren. En sorry dat ik het zeg, maar genoeg mensen zijn dus niet zo.

En er zijn topics genoeg te vinden waarin meerdere mensen aangeven dat ook zij vinden dat mensen heel vaak maar iets kopen omdat iedereen het hier doet en er eigenlijk nauwelijks weten goed gebruik van te maken, laat staan het te waarderen. Ik heb inmiddels heel wat leuke ht's bij mensen gezien, maar ook veel ht's waar ik echt mij wel eens van af vroeg hoe mensen er bij komen zulke vreemde keuzes te nemen die echt totaal nergens op gebaseerd zijn. En nee, ik ga geen namen noemen of personen aanwijzen. Dat is ook niet nodig. Maar het bezitten van een ht is per definitie niet hetzelfde als een ht-freak zijn.

daburnd

Citaat van: NeonKnight op januari  6, 2005, 19:07:28
Zo daburnd,

Mvrgr,
Koen.

Ik moet ook zeggen dat ik het verder een vreemd idee vind dat hier dat je het punt naar voren haalt dat iemand een bedrag moet afwegen. Het kan aan mij liggen, maar als je bereid bent om meerdere duizenden euros over de balk te gooien en zelfs voor een paar meter (of zelfs 1 meter) kabel meer te betalen dat voor dit apparaat.. wat is dan nog de afweging?

Voor mij persoonlijk is het bedrag niet zo zeer de afweging.. meer wat je er mee kan. Als ik daarmee fatsoenlijk kan calibreren dan is dan zeker een leuke prijs om zelf mee aan de slag te gaan. Sowieso was ik al van plan een keer een meter te halen. En dat noem ik fanatisme, dat je zo ver als mogelijk wil gaan binnen jou bereik en dat je je ook graag verdiept in achterliggende ideeen en meer over je ht kan vertellen als dat je em gekocht, uitgepakt en opgesteld hebt.

NeonKnight

OK, daburnd.

Is duidelijk. Ik zal zelf meestal ook niet de eerste zijn om me politiek correct op te stellen en ik vind het ook helemaal niet nodig dat jij dat wel doet.

Ik vraag me alleen af wat je precies probeert te bereiken met je post?

Overigens vind ik persoonlijk geld wel degelijk een overweging. Ik vind het namelijk zelf veel leuker om voor een redelijk bedrag een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Ik kan me ook niet herinneren duizenden euro's voor kabels (of mijn apparatuur) te hebben betaald ???.

Mvrgr,
Koen.

daburnd

Citaat van: NeonKnight op januari  6, 2005, 19:54:10
OK, daburnd.

Is duidelijk. Ik zal zelf meestal ook niet de eerste zijn om me politiek correct op te stellen en ik vind het ook helemaal niet nodig dat jij dat wel doet.

Ik vraag me alleen af wat je precies probeert te bereiken met je post?

Overigens vind ik persoonlijk geld wel degelijk een overweging. Ik vind het namelijk zelf veel leuker om voor een redelijk bedrag een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Ik kan me ook niet herinneren duizenden euro's voor kabels (of mijn apparatuur) te hebben betaald ???.

Mvrgr,
Koen.

Te bereiken? Sorry, maar ik houd me niet bezig met manipulatie/propaganda.

Het enige wat ik in dit topic lees is dat er beweerd word dat je beter kan laten calibreren als dat je het zelf doet vanwege het feit dat dat goedkoper is. Sorry dat ik het zeg, maar het heeft gewoon weinig met geld te doen.. dit soort spullen zijn er voor mensen die graag iets zelf willen doen en daar gaat deze review ook over. Dat is nu net waar de overgang van geintereseerde overgaat in een fanaat. Of zijn we hier gewoon aan het bekijken hoe we goedkoper het ISF standaard kunnen bereiken als dat we Frank of Rob laten langskomen? Indien zo, gaarne het mij even te melden dan.

Mensen die autos kopen zijn dan ook geen fanaat, pas als ze er zelf aan gaan sleutelen en bouwen.

Dus kort samengevat.. ik geef mijn mening. Wat je er mee doet is jou zaak en eigenlijk ook niet zo mijn punt van interesse, tenzij je er gewoon via het forum op reageerd.

NeonKnight

OK, Daburnd

Als ik je goed begrijp dan geef jij je mening zonder daarmee een punt te willen maken (aangezien dat propaganda  ??? is). Als ik het vervolgens niet met je eens ben, dan ben je daar niet in geinteresseerd. Op zich je goed recht, maar waarom post je dan op een forum?

Het enige "punt" dat ik kan vinden in je "redenering" is dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: (HT) fanaten en niet-fanaten. En niet-fanaten, dat is niet jouw soort mensen blijkbaar.

Het leuke van een forum is dat er mensen komen met verschillende meningen. Als je ze de kans geeft die uit te leggen, dan leer je misschien nog eens wat.

Maar goed: je hebt wel een punt - als jij niet bent geinteresseerd in mijn (andermans?) mening, waarom reageer ik dan op je posts?

Ik zal dat dan ook niet meer doen.

Koen.

hifiman

EEhhhhh ik ben net wakker en lees net de post van Daburnd en de reakties daarop. Als topic starter vroeg ik me even af wat nu precies jouw punt is Daburnd? Is dit nu kritiek op mensen als ik of juist niet? Het is me even niet helemaal duidelijk, maar goed ik slaap dan ook nog half  ;D

Om even antwoord op 1 vraag van je te geven, dat ik zelf calibreer is omdat ik dat leuk vind en als een hobby zie, maar ook omdat ik het belangrijk/nuttig vind en dat door de lage prijs van SMART dit binnen mijn bereik gekomen is. Ik pretendeer niet de ervaring te hebben van een Rob of een Frank maar aan de andere kant durf ik wel weer te beweren dat ik het prima zelf kan (ik heb het niet over een CRT maar over een DLP).

En als ik het kon betalen had ik liever een tool gehad waarmee ik realtime kan meten ipv steeds die SMART runs te moeten maken. Verder is de aanschaf van SMART een bewuste keuze geweest en had ik het niet aangeschaft als ik twijfels had gehad over de juiste werking van deze tool.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Na de afgelopen posts nog een paar keer gelezen te hebben begin ik geloof ik te begrijpen waar het Daburnd omgaat. Het is voorzover ik begrijp juist kritiek op de kritiek op mijn topic   :P

Tsja ik vind het ook wat raar als mensen er bij voorbaat al vanuit gaan dat het niks kan zijn omdat het goedkoop (relatief dan) is en dat ik het niet zou kunnen omdat ik geen Rob of Frank heet. Maar goed daar trok ik me eigenlijk weinig van aan. Ik heb een inschatting gemaakt van deze tool en de moeilijkheidsgraad om deze goed te kunnen inzetten en die inschatting bleek wat mij betreft juist te zijn  :D Als anderen dat niet kunnen geloven dan kan ik daar niet zo van wakker liggen. ;D

Groetjes,

Ronald

Rob_Dingen

Hoi

Ik zou ook niet weten waarom je Rob of Frank moet heten om dit te kunnen.
Ik ben echt superman niet (volgens mijn vrouw trouwens wel  O0) dus iedereen die er intresse in heeft een beetje gevoel en veel geduld komt hier zeker uit.
Zeker met Digitale projectors is het niet zo moeilijk bij CRT is dat wat anders.

Rob

hifiman

En niet te vergeten wat technisch inzicht, want ik zie het mijn moeder die nog niet eens een vcr weet te programmeren het nog niet doen   ::) Ma.w. het is wel handig als je weet wat je aan het doen bent, maar goed er zit een goede handleiding met veel uitleg bij SMART en het is bepaald geen rocket science  ;D

Wees maar blij dat je geen superman bent Rob, want die ligt volgens mij al een tijdje tussen zes plankjes  :-X

Groetjes,

Ronald

daburnd

Citaat van: NeonKnight op januari  7, 2005, 00:19:11
OK, Daburnd

Als ik je goed begrijp dan geef jij je mening zonder daarmee een punt te willen maken (aangezien dat propaganda  ??? is). Als ik het vervolgens niet met je eens ben, dan ben je daar niet in geinteresseerd. Op zich je goed recht, maar waarom post je dan op een forum?

Het enige "punt" dat ik kan vinden in je "redenering" is dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: (HT) fanaten en niet-fanaten. En niet-fanaten, dat is niet jouw soort mensen blijkbaar.

Het leuke van een forum is dat er mensen komen met verschillende meningen. Als je ze de kans geeft die uit te leggen, dan leer je misschien nog eens wat.

Maar goed: je hebt wel een punt - als jij niet bent geinteresseerd in mijn (andermans?) mening, waarom reageer ik dan op je posts?

Ik zal dat dan ook niet meer doen.

Koen.

Dan lees je toch wel slecht om eerlijk te zijn. Ik heb nooit beweerd geen punt te maken.. dat is jou uitspraak. Ik maak een punt, maar ik probeer er niet echt iets mee te bereiken. Jij beredeneert in de vorm van dat je iets bereikt met je post, zo zit ik niet in elkaar. Van mij apart doe je er niets mee, tis gewoon mijn mening die ik geef en dat is alles.

Dat je dan wederom beweerd dat jouw mening mij niet interesseerd is ook weer jou bewering.. ik heb namelijk als ik me goed herinneren 1 uitzondering van interesse in mijn post staan en dat is wanneer iemand een post "reactie" hier plaatst. Dus ook daar sla je het ff mis.

De wereld bestaat inderdaad uit fanaten en niet fanaten. Zo bestaat de wereld inderdaad ook uit mensen en niet-mensen. ;)

Op het forum komen inderdaad verschillende mensen en daar kan je ook zeker wat van leren, maar kijk dan eerst naar het punt waar ik op reageer. Het feit dat mensen niet willen leren, maar liever geld op het plankje leggen waardoor alles automatisch goedkomt. Zoals in dit geval dus zelf calibreren of het laten doen. Tuurlijk hoef je er niet voor te kiezen het zelf te doen, maar die discussie heeft minder met prijs te maken en meer met een eigen kennis verbreding met betrekking tot je ht. Tenminste, dat is dan mijn mening.

hifiman

Sorry maar ik snap nog steeds niet helemaal wat je probeert te zeggen..
Vind je het nu wel of niet toe te juichen dat mensen als ik SMART aanschaffen en dan zelf calibreren?

Persoonlijk vind ik het heel begrijpelijk dat mensen het laten doen, maar behoor ik tot de fanaten (noem het zelf liever hobby-isten, want zo fanatiek ben ik nou ook weer niet) die het leuk vinden om dat zelf te (kunnen) doen.

Groetjes,

Ronald

Jeroen.

Citaat van: daburnd op januari  7, 2005, 12:50:36
Ik maak een punt, maar ik probeer er niet echt iets mee te bereiken.

Dus je maakt een punt, maar je maakt er geen punt van. ;)

Voor tington5, ik zie het zo:
daburnd ziet graag dat mensen die volledig opgaan in hun hobby en de ondersteen der informatie boven willen hebben. In dit opzicht gaf hij een reactie op de reactie's van dit topic, en dus positief gestemd voor jouw.

en als ik het fout zie dan hoor ik het wel.

MvGr,

Jeroen

daburnd

Citaat van: tingtong5 op januari  7, 2005, 09:38:31
Na de afgelopen posts nog een paar keer gelezen te hebben begin ik geloof ik te begrijpen waar het Daburnd omgaat. Het is voorzover ik begrijp juist kritiek op de kritiek op mijn topic   :P

Tsja ik vind het ook wat raar als mensen er bij voorbaat al vanuit gaan dat het niks kan zijn omdat het goedkoop (relatief dan) is en dat ik het niet zou kunnen omdat ik geen Rob of Frank heet. Maar goed daar trok ik me eigenlijk weinig van aan. Ik heb een inschatting gemaakt van deze tool en de moeilijkheidsgraad om deze goed te kunnen inzetten en die inschatting bleek wat mij betreft juist te zijn  :D Als anderen dat niet kunnen geloven dan kan ik daar niet zo van wakker liggen. ;D

Groetjes,

Ronald

Mijn punt is dat er hier opeens gezegd word van.. waarom zou ik dat kopen, ik kan toch beter 2 keer frank/rob laten langskomen? Naar mijn mening is prijs niet de hoofdzaak in deze review. Maar het feit dat je iets toelicht wat je een mogelijkheid gegeven heeft om wat meer begrip voor een aantal dingen binnen je ht te ontwikkelen. Daarbij gaat het dus ook een beetje om de "ht-spirit".

Als ik dan iemand zie posten van "ja, maar ik kan toch ook rob/frank langs laten komen" dan vraag ik me af waar die "spirit" nog te zoeken is. Voor erg inconsequent vind ik dat op een forum waar mensen zo veel neer bladeren voor een bepaald idee het schijnbaar toch te veel is om +/- 200 euro neer te leggen voor iets waarmee je eindelijk eens wat meer ontdekt dan standaard in een ht. En het is ook wel een beetje jammer dat er zo weinig voorstellingsvermogen bij komt kijken dat het een discussie over een prijs word, ook al interesseer je je er misschien niet voor.. het zal toch niet ondenkbaar zijn dat deze tool/apparaat meer iets is voor mensen die er iets bij willen leren.

Helaas kwam dat niet uit mijn posts te voorschijn, dus moet ik het zo uitleggen wat misschien een aantal mensen op hun tenen zal trappen. Maar mijn hoop gaat er bij deze naar uit dat mensen toch begrijpen wat ik bedoel zonder het allemaal kwalijk op te vatten. Ik vind namelijk nog steeds niet dat het een vereiste is dat je zoiets koopt of dat je je er voor moet interesseren. En in hoeverre iemand vind dat ie een ht fanaat is moet iedereen zelf weten uiteraard, alleen is het wel eens goed om daar over na te denken. Niet iedereen is een ontdekker op ht gebied.

daburnd

Citaat van: tingtong5 op januari  7, 2005, 12:59:35
Sorry maar ik snap nog steeds niet helemaal wat je probeert te zeggen..
Vind je het nu wel of niet toe te juichen dat mensen als ik SMART aanschaffen en dan zelf calibreren?

Persoonlijk vind ik het heel begrijpelijk dat mensen het laten doen, maar behoor ik tot de fanaten (noem het zelf liever hobby-isten, want zo fanatiek ben ik nou ook weer niet) die het leuk vinden om dat zelf te (kunnen) doen.

Groetjes,

Ronald

Dan moet je ook ff geduld hebben zodat ik op jou posts kan reageren. Ik ben helaas niet zo goed dat ik 2 reacties tegelijkertijd kan typen ;)

Kan er misschien ook aan liggen dat de post niet echt een reactie op jou was.