Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: squadra op januari 12, 2005, 12:35:36
Een voeding is niet handgewikkeld, hooguit een trafo ;)

Oeps! ::)

Citeer
Op DIYaudio is er een ondertussen een heilige oorlog uitgebroken over de 'perfecte' voeding voor de chip amp.
Helaas heeft dat meestal tot gevolg dat het een wellus/nietus spelletje wordt waarbij de waarheid niet meer het doel is, maar gelijk krijgen.

Waarom luisteren ze niet gewoon? :(

Citeer
Op DIYaudio wordt de snelheid meer toegekend aan de capaciteit dan aan de transformator.

Klopt ja! Vandaar dat ik het ook noemde.

Citeer
Er zijn mensen die een 'snubber' gebruiken en daarmee kan volgens hun wel ineens een grote capaciteit gebruikt worden zonder aan snelheid in te boeten.

Wat is een 'snubber'? Dergelijke 'oplossingen' pakken in mijn ervaring niet goed uit, wat hier dus zou betekenen dat er wél op snelheid wordt ingeleverd. Maar goed, hoe werkt zo'n snuffer?

oud_account_1

Citaat van: reMC op januari 12, 2005, 12:40:02
Waarom luisteren ze niet gewoon? :(
Omdat sommigen ervan uitgaan dat als het niet te meten is, dat het dan ook niet te horen is.
En anderen gaan er weer vanuit dat ze 100% objectief zijn, zelfs t.o.v. hun eigen modificaties aan de apparatuur.

Citaat van: reMC op januari 12, 2005, 12:40:02
Wat is een 'snubber'? Dergelijke 'oplossingen' pakken in mijn ervaring niet goed uit, wat hier dus zou betekenen dat er wél op snelheid wordt ingeleverd. Maar goed, hoe werkt zo'n snuffer?

Uit de 2e posting van deze thread
Citeer
They serve to get rid of the residual capacitor inductance, which should improve high frequency performance. In my experience, it always does, though to what extent remains open to debate, trial and error. No matter how good the capacitors may be, they always have some inductance left over; the better they are, the lower the value, and vice versa. Therefore, this is always good to have, even if its greatest effects will show up with the worst of capacitors. A side benefit is that the amp will tend to be even more stable with complex loads, although this is primarily something the amp design should deal with.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Citaat van: squadra op januari 12, 2005, 12:51:09
Uit de 2e posting van deze thread

Ok, bedankt! Ik zou het echter eerst moet horen alvorens ik kan geloven dat er ECHT geen snelheid verloren gaat en dat zelfs andere kwaliteiten er op vooruit gaan...;)

oud_account_1

Citaat van: reMC op januari 12, 2005, 12:57:19
Ok, bedankt! Ik zou het echter eerst moet horen alvorens ik kan geloven dat er ECHT geen snelheid verloren gaat en dat zelfs andere kwaliteiten er op vooruit gaan...;)

ongelovige ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

reMC

Even terugkomen op de prijs van het hout.

Ik vind net op deze site :

Hier kost de houtsoort Spruce per m3 in euro ex btw: 4475  :o

Ik ben benieuwd wat allemaal in die prijs is inbegrepen...

Erik van Voorst (in memoriam)

Wat is er zo schokkend aan die prijs.... ???

Dat betekend dat je voor een spruce bovenblad van bv. een klassieke gitaar....

zeg even dat je dit haalt uit een 50 cm bij 50 cm bij 0.5 cm

nog geen .....6 euro betaald.... ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jean Pierre

Citaat van: Erik van Voorst op januari 14, 2005, 15:43:35

Misschieen omdat hij dit heeft gelezen:
Let wel:
Wij kunnen niets bewerken of op maat maken.

:p

Erik van Voorst (in memoriam)

....ook dat is doodnormaal bij een GROOTHANDEL  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op januari 14, 2005, 15:43:35

Hoe bereken je dat?

Ps. ik geloof je wel hoor ;)

eduard

volgens mij gewoon delen 1m3 delen  50x50x0,5 en dan het bedrag delen door deze uitkomst (natuurlijjk 1m3 omzetten naar cm3).

reMC

Dus:

4475 / 1000000 = 0.004475 = prijs per cm3

prijs voor bovenste tafelblad (80x40x10cm) is: 0.004475*40*80*10= €143?

reMC

Er zijn genoeg avonden waarop ik de hele avond met muziek in de weer ben. Tóch doe ik bijna altijd wat tussendoor, beetje lezen, forummen etc. Vanmiddag en vanavond echter, ben ik alleen maar mijn luisterstoel uitgegaan om te eten, cd's te verwisselen en het volume te veranderen ;)

In vergelijking met mijn oude versterking, de Shigaraki en de rest wat ik hier over vloer heb gehad valt me altijd de enorme snelheid van de Gaincard op. Het geluid ís er gewoon, en dynamisch(!), ruimtelijk en vooral rijk van klank. Maar als ik de vergelijkingen vergeet en zoals vandaag gewoon van muziek ga/wil genieten, dan valt het toch een beetje tegen  ;) Nou kan ik van alles noemen waar ik graag een verbetering in zou willen zien maar dat zou te lang duren.

Het allerbelangrijkste is gewoon dat ik NIET KAN VERGETEN dat ik naar APPARATUUR zit te luisteren. De eerste keer dat ik bij Audio-Cube was stond iets dergelijks als ik thuis heb staan te spelen. Echter met de Shigaraki versterker ipv de Gaincard en met een Shigaraki loopwerk en Shigaraki DAC ipv mijn Sony maar er was alleen maar MUZIEK. Niets 'digitaals' te bekennen, geen spoor van apparatuur. Ik mis nu het tastbare, de 'presence', de overtuiging en het idee dat je meegesleept wordt in de opname. Waarom vertel ik dit? Geen idee ;D Ik moet snel naar een nieuwe bronweergever in ieder geval.. :D

Grappig dat een (of eigenlijk twee) component(en) me zo ver kunnen verwijderen van de magie die ik zoek..nu maar hopen dat ik wel tevreden kan zijn als ik ooit het loopwerk en de DAC heb..en dat ik niet te veel blijf verlangen naar mijn referentieset..en dat zo het echte genieten alsnog wegblijft. Ik verwacht het niet maar je weet maar nooit..

R

Zal ik volgende week anders een fatsoenlijke cd speler meebrengen? ;D

Misschien moet je het proberen los te laten. Probeer te genieten ipv zo blijven hameren naar de zoektocht naar referentie. Denk anders eens terug aan de stap die je al hebt gezet vanaf je onkyo en probeer daar van te genieten... Dit consult was gratis. :D

reMC

Citaat van: Ruben op januari 20, 2005, 22:10:10
Zal ik volgende week anders een fatsoenlijke cd speler meebrengen? ;D

Misschien moet je het proberen los te laten. Probeer te genieten ipv zo blijven hameren naar de zoektocht naar referentie. Denk anders eens terug aan de stap die je al hebt gezet vanaf je onkyo en probeer daar van te genieten... Dit consult was gratis. :D

Breng jij maar wat leuks mee! Eens kijken of dat brengt wat ik zoek :D Het is ook niet echt een zoektocht, de referentie heb ik al ;) Waarschijnlijk is mijn set met het Shigaraki Loopwerk en DAC ook al 'compleet', is er magie en kan het alleen nog maar beter worden. Dat is gelukkig iets anders dan nu; een matige performance hebben en naar een goede weergave willen gaan..

reMC

Ik ben van plan om een redelijk goedkope tweaks uit te proberen in mijn set. Bijvoorbeeld het gebruik van spikes en dergelijke. Hans Kortenbach, ontwerper en maker van mijn favoriete speaker: de Sonatine (gemaakt van 'klankhout' zoals gebruikt in gitaren, violen etc.), blijkt ook bijzondere houten 'spikes' te maken. Gemaakt van een 'zeer bijzondere' houtsoort (weet nog steeds niet welke) zou dit prachtige resultaten opleveren.

Ik heb ze binnengekregen en ben natuurlijk gelijk aan de slag gegaan. In het kort: ik merk vrijwel niets, maar datzelfde heb ik met de Oehlbach Sorbothane..raar want normaal hoor ik zeer snel verschillen. Ik WEET ook wat voor verschil dergelijk tweaks kunnen maken dus ik denk eigenlijk dat mijn set (en dan bedoel ik eigenlijk alleen mijn bron, oude Sony DVD-speler) te weinig in zich heeft om dergelijke verschillen aan te duiden. Verder ben ik echt nog half doof van het carnavallen dat ik tot drie uur geleden aan het doen was. Om diezelfde reden ben ik moe..

Volgens Hans doen de blokjes hun werk heel goed (hij heeft ook vergeleken met populaire 'spikes'). Nou zegt dit natuurlijk weinig maar ik weet dat hij een bepaalde 'smaak' heeft die ik eigenlijk ook koester. Verder is elke claim van hem tot nu juist geweest. Ik wijt het dus gewoon aan mijn set en mijn huidige toestand...

@ Joep en Ruben, ik doe ze zsm op de post.

Ik breng ze waarschijnlijk langs bij Martin om lekker naar de 'nieuwe' ;D set te luisteren en te experimenteren!

Hier de blokjes onder de Gaincard.

Martin_M

Heb je 'mijn' blokjes ook al binnen Remko??

Ben net hersteld van een week griep dus ik ben er helemaal klaar voor..... ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Citaat van: Martin_M op februari 20, 2005, 14:11:49
Heb je 'mijn' blokjes ook al binnen Remko??

Ben net hersteld van een week griep dus ik ben er helemaal klaar voor..... ;D

Martin

Ik heb ze binnen ja!

Zeg maar wanneer je kunt, ik kan vanavond >:D of anders de meeste dagen door de week wel...

Of was je al weer vergeten dat ik ze zou komen brengen om ook weer naar jouw set te kunnen luisteren..;D

blue-eyes

Is je set nu helemaal compleet Martin? Anders moet Remco nog een keer langs komen ;D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

reMC

Citaat van: Blue-Eyes op februari 20, 2005, 15:34:32
Is je set nu helemaal compleet Martin? Anders moet Remko nog een keer langs komen ;D

Ach, jij rijdt me toch? ;D

blue-eyes

Kolere, ben je daar op uit.....

Mmmmm. De koffie is altijd erg lekker bij de M'etjes. Ligt eraan hoever de kinderkamer af is vandaag. Moet nog opruimen en de vloer wassen. Remind me ;) En ach, ik ben morgenvroeg vrij.

p.s. Hoe lang ben je? Ik heb een klein auto'tje ;D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

reMC

Citaat van: Blue-Eyes op februari 20, 2005, 15:38:30
Kolere, ben je daar op uit.....

Ik moest toch iets posten om dat opvallend te maken..;D

reMC

Ik heb bij Joep thuis eergisteren een prachtig liedje ontdekt:
Tom Mcrae - The Boy With The Bubblegum

Daar vele malen geluisterd, ook op hoog volume. Nou heb ik de CD van Joep geleend en dacht hier ook even te 'knallen'. Tom McRae heeft een excentrieke stem en kan behoorlijke hoog komen. In het genoemde liedje haalt hij ook een paar keer flink uit. Bij Joep thuis vind ik het prachtig, maar hier...kraken mijn tweeters (letterlijk!) van de onzuiverheid!!

Een Gaincard, en ook de Von Schweikert zouden zeker zuiver moeten blijven op het gedraaide geluidsvolume (zo'n 80db). Zou het aan mijn bronweergever kunnen liggen? Een tekortkoming die aan het licht komt bij hoge volumes? Op lagere volumes is de vervorming er gewoon niet!

Martin_M

Vanavond komt niet zo goed uit. Van de week op een avondje lijkt mij prima.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Joep

Citaat van: reMC op februari 20, 2005, 16:34:55
Ik heb bij Joep thuis eergisteren een prachtig liedje ontdekt:
Tom Mcrae - The Boy With The Bubblegum
Bij Joep thuis vind ik het prachtig, maar hier...kraken mijn tweeters (letterlijk!) van de onzuiverheid!!

Kraakt het net zo erg als de cd van Jasper Steverlinck?  :D