Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: void op november  4, 2005, 15:55:00
Ik bedenk me dat ik de goedkopere versie van de interlink had moeten aansluiten, ik denk dat die qua 'groove' misschien mooier gevonden wordt, wat dat betreft lijkt hij meer op de Tyr

Hmm, dit kan ik me niet herinneren. Hoe heeft die meer 'groove' dan? In ieder geval minder ritme en aanstekelijkheid.

CiteerIk denk dat de beperkingen de rest van de set de hoofdoorzaak zijn voor verschillen van smaak/mening. Ik denk dat dat trouwens in de hele audio geldt.

Tsja, en veel mensen zijn geconditioneerd met een bepaald geluid. Als iets té anders is dan wat je gewend bent, kan het volgens velen ook niet goed zijn, denk ik. Niets mis mee natuurlijk, maar dan duurt het heel lang voordat je er uit komt en elkaar begrijpt.

void

Citaat van: reMC op november  4, 2005, 16:18:33
Hmm, dit kan ik me niet herinneren. Hoe heeft die meer 'groove' dan? In ieder geval minder ritme en aanstekelijkheid.

Hij doet 't soms beter in een systeem met wat meer tekortkomingen, hij maskeert iets meer (maar altijd nog minder dan een kabel met kunststof mantel).
Bijv. een simpel massief koperdraadje van 0.5mm met PE mantel klinkt op veel systemen mooier dan een interlink die alles puur doorlaat. Het koper geeft snelheid en zuiverheid en PE geeft een afronding/versmering die een 'korrelig' klinkend systeem wat meer flow en natuurlijkheid geeft.

patrick_vdb

Hoi,

Er wordt wat algemeen over plastic dielectric isolatoren gedaan terwijl dit natuurlijk ook niet geheel terecht is. Op de eerste plaats bestaan er zeer veel verschillende soorten plastic dielectric isolatoren met allen hun eigen waardes, en zelfs het kleurtje kan hierin al een verschil maken (daar kleurpigmenten haast altijd op basis van metalen zijn).

Ook wordt er eigenlijk maar naar een waarde gekeken en dat is de klankmatige invloed op korte duur (tijdens en na fabricage) terwijl een dielectrum natuurlijk vele verschillende parameters heeft die uiteindelijk de keuze voor een bepaald type dielectrum bepalen (de dielectrische constante is er slechts een). Hoe behoud een kabel met katoen als dielectrische insulator zich bijvoorbeeld over lange tijd? Het is immers bekend dat de isolerende waarde (tegen invloeden van buitenaf, bv corrosie) minder is dan bij de teflon-varianten. Niet geheel onbelangrijk, dus voor mij ook wel een interessante vraag (en dan ga ik het nog niet hebben over allerlei regelgevingen die bepalen dat stroomgeleiders gewoonweg aan bepaalde eisen moeten voldoen wil het uberhaupt verkocht mogen worden ;D ).

mvrg

Patrick

garmtz

Ik denk wel te begrijpen wat jullie bedoelen, op mij heeft het echter minder absolute impact... Wellicht dat we de test nog eens moeten doen als Wilco helemaal tevreden is met het systeem. Blijft dan natuurlijk dat ik dan ook de Pel-kabel in een ander systeem wil horen, want de set bij Audio-Cube hangt samen door synergie. Die zou met elementen buiten dat systeem wel eens wel eens minder kunnen zijn.

void

Citaat van: garmtz op november  4, 2005, 17:35:31Blijft dan natuurlijk dat ik dan ook de Pel-kabel in een ander systeem wil horen, want de set bij Audio-Cube hangt samen door synergie. Die zou met elementen buiten dat systeem wel eens wel eens minder kunnen zijn.
Daar ben ik vrij zeker van. In de meeste systemen ben je beter af met kunststof.

Audiofiel

Citaat van: void op november  4, 2005, 20:55:37
Daar ben ik vrij zeker van. In de meeste systemen ben je beter af met kunststof.

Dan kun je ook niet spreken van 'de beste' of 1 van de beste kabels. Naar mijn idee is de kabel die het beste is, degene die je het minste hoort. Tevens vind ik dat die kabel zijn eigenschap in zoveel mogelijk sets in stand hoort te houden en niet slechts enkel met specifieke exotische apparatuur wenst te huwelijken... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

void

Citaat van: Audiofiel op november  5, 2005, 03:38:33
Dan kun je ook niet spreken van 'de beste' of 1 van de beste kabels. Naar mijn idee is de kabel die het beste is, degene die je het minste hoort. Tevens vind ik dat die kabel zijn eigenschap in zoveel mogelijk sets in stand hoort te houden en niet slechts enkel met specifieke exotische apparatuur wenst te huwelijken... ;)
Ik wil niet beweren dat dit een van de beste kabels is. Als ik zeg dat een kabel het signaal ongestoord moet doorlaten, dan zal bijna iedereen het daarmee eens zijn. Maar in praktijk zoekt vrijwel niemand naar zo'n kabel, je zoekt de kabel die 't beste klinkt in je systeem. En geen enkel systeem is precies naar je smaak, dus zoek je een kabel die hier en daar 't geluid wat corrigeert (dus filtert), daar is niets mis mee vind ik, alhoewel het jammer is dat dit de prijzen opdrijft. Een toonregeling en timbreregeling van heel hoge kwaliteit zou geweldig zijn, het zou een hoop duidelijkheid en luisterplezier kunnen brengen in de high-end audio (er is wel veel van dit soort studioapparatuur, leuk om mee te experimenteren, de kwaliteit kan voor veel systemen voldoende zijn).
Ik durf wel te beweren dat de interlink die Cees maakt de interlink is die je het minste hoort (van alle kabels die ik beoordeeld heb), onafhankelijk van de apparatuur laat hij me meer diversiteit horen  (ook meer dynamiek, detail, coherentie, etc, etc), maar hij laat dus ook altijd meer nadelen horen van de apparatuur. Ik meen serieus dat bijv. een dun massief koperdraadje met PE (kunststof) voor veel systemen een betere interlink is dan een interlink die alles doorlaat. Als zo'n draadje in een systeem meer mooie dan lelijke eigenschappen doorlaat, dan is dat gewoon een betere kabel voor dat systeem.

Audiofiel

Citaat van: void op november  5, 2005, 12:40:43
Als ik zeg dat een kabel het signaal ongestoord moet doorlaten, dan zal bijna iedereen het daarmee eens zijn. Maar in praktijk zoekt vrijwel niemand naar zo'n kabel, je zoekt de kabel die 't beste klinkt in je systeem. En geen enkel systeem is precies naar je smaak, dus zoek je een kabel die hier en daar 't geluid wat corrigeert (dus filtert).
Ik denk dat een kabel helemaal niets moet corrigeren. Je moet zorgen dat je componenten in harmonie zijn, dan is een neutrale interlink voldoende. Componenten van verschillend karakter met een interlink proberen te corrigeren tot wat je wilt lijkt mij het paard achter de wagen spannen.

CiteerEen toonregeling en timbreregeling van heel hoge kwaliteit zou geweldig zijn, het zou een hoop duidelijkheid en luisterplezier kunnen brengen in de high-end audio (er is wel veel van dit soort studioapparatuur, leuk om mee te experimenteren, de kwaliteit kan voor veel systemen voldoende zijn).
Geen toonregeling zonder fase-verstoringen en andere artifacten.

CiteerIk durf wel te beweren dat de interlink die Cees maakt de interlink is die je het minste hoort (van alle kabels die ik beoordeeld heb), onafhankelijk van de apparatuur laat hij me meer diversiteit horen  (ook meer dynamiek, detail, coherentie, etc, etc), maar hij laat dus ook altijd meer nadelen horen van de apparatuur.
In wat voor specifieke sets - naast die van Audio Cube - heb je de interlink nog meer gehoord en wat waren toen de bevindingen?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op november  5, 2005, 03:38:33
Tevens vind ik dat die kabel zijn eigenschap in zoveel mogelijk sets in stand hoort te houden en niet slechts enkel met specifieke exotische apparatuur wenst te huwelijken... ;)

Maar wat nou als die 'eigenschap' zoiets is dat de kabel veel meer (want dat doet de kabel van Cees, vind ik) doorlaat en zo meer tekortkomingen van het systeem laat horen? Vast een enorme dooddoener maar ik geloof er in. Er is voor mij ook maar een set de beste en dat komt juist doordat al die enkele componenten zo puur zijn. Die puurheid (veel doorlaten, hoewel het hier zeker niet alleen om gaat) kan toch te veel van het goede zijn voor een ander systeem? Dan is de kabel voor mij juist WEL goed, hij doet het immers perfect in het systeem dat ik het mooiste vind. Dat betekent niet dat de kabel het antwoord op alle vragen is, want dat is juist niet zo, maar daarom kan hij nog wel extreem goed zijn ;) Ik ben zelf intussen ook wel al over uit dat componenten die voor mij goed zijn, absoluut niet overal 'inzetbaar' zijn, maar dat maakt natuurlijk niet uit. In de door mij gewenste set klopt het.

patrick_vdb

Hi Proprius,

Citaat van: Proprius op november  3, 2005, 14:38:42
Welk publiek wil er nou naar plastic stemmen luisteren? ;D ;D

Ik vrees de meerderheid :'(

Hebben jij en Remko de VS'ers al opnieuw laten bedraden? Want volgens mij zit er intern gewoon koperdraad met teflon-insulator, en dan ook nog eens die verschrikkelijke WBT's ;D

Ik onderken het effect van een goede interlink, luidsprekerkabel en zelfs netsnoeren niet maar ergens is en blijft er een opmerkelijk gegeven in het gehele verhaal. Neem een weergave-systeem dat volledig is bedraad met koper waarbij de geleiders geisoleerd zijn met teflon. Het muzieksignaal vanaf de bron loopt vanaf de bron met koperen/plastic bedrading door de koperen/plastic interlink, gaat door de versterker welke intern bekabeld is met koper/plastic, luidsprekersnoer van koper/plastic om vervolgens via de interne koperen/plastic bedrading van de luidspreker als muziek tot leven komen. Nu veranderen we de interlink door een ander exemplaar, hetzij een interlink volledig opgebouwd uit natuurlijke materialen of een ander al dan niet exotisch ontwerp/materiaal. De verbeteringen zijn vaak niet van de lucht, het koperen/plastic interlinkje wat er eerst tussen de bron en versterker hing was blijkbaar niet voldoende om het volledige muzieksignaal onaangetast door te geven aan de versterker....opmerkelijk in het verhaal is dat de rest van de koperen/plastic bedrading opeens in staat is om meer resolutie te geven dan voorheen? Hoe meer we gaan vervangen, bijvoorbeeld de luidsprekerkabel, hoe beter de interne koperen/plastic bedrading in staat blijkt om het signaal onaangetast door te geven ???

Een kabel werkt altijd als low-pass filter, no matter what! Er is nooit sprake van meer doorgeven, er is enkel sprake van minder doorgeven in verschillende gradaties. Het klopt mijns inzien inderdaad dat een kabel dat meer filterd dan een andere kabel, bepaalde onvolkomenheden van de actieve componenten kan maskeren. Men is vaak sneller geneigd om de maskerende kabel mooier te vinden en aan te schaffen dan die kabel welke minder filterd en meer 'fouten' laat horen. Een enigszins logische werkwijze daar het vaak goedkoper is om een kabel te vervangen in plaats van een actief component, echter wel een oplossing die je verder van het eigenlijke eindpunt kan brengen. Ik ben het dan ook volmondig met Arjen eens dat je eerst moet zorgen dat de actieve componenten kloppen, in die vorm dat ze inderdaad in harmonie samenwerken alvorens aan de slag te gaan met kabels die al dan niet minder maskeren.

Verder ben ik nog altijd benieuwd naar de 'houdbaarheid' van kabels waarbij de geleiders niet voldoende geisoleerd zijn (lees katoenen dielectrum etc).

mvrg

Patrick

void

Citaat van: Audiofiel op november  5, 2005, 13:20:28
Ik denk dat een kabel helemaal niets moet corrigeren. Je moet zorgen dat je componenten in harmonie zijn, dan is een neutrale interlink voldoende. Componenten van verschillend karakter met een interlink proberen te corrigeren tot wat je wilt lijkt mij het paard achter de wagen spannen.
In principe mee eens maar ik ken nauwelijks apparatuur waarmee dat mogelijk is. Een interlink die zoveel mogelijk doorlaat is altijd vele malen neutraler dan een apparaat vol componenten en verbindingen.

Citaat van: Audiofiel op november  5, 2005, 13:20:28
Geen toonregeling zonder fase-verstoringen en andere artifacten.
Dat is een groot probleem. Ik hoor overigens betere resultaten met een zeer minimalistisch opgebouwde toonregeling dan met geavanceerde room correction systems zoals TACT (ik heb daar nooit een verbetering mee bereikt, voor alles wat het probeert te corrigeren lijkt o.a. harmonische samenhang verder verstoord te raken, en elke demo die ik elders heb gehoord bevestigt dit voor mij).

Citaat van: Audiofiel op november  5, 2005, 13:20:28In wat voor specifieke sets - naast die van Audio Cube - heb je de interlink nog meer gehoord en wat waren toen de bevindingen?
Ik heb verschillende kabels van Pel op de meest uiteenlopende systemen/apparatuur gehoord, Sonus Faber, JM Reynaud, Quad, Avant Garde, Avalon, Audio Physic, Spectral, Krell, Naim, Pass, Plinius, Graaf, Unison Research, NAF, Jadis, Levinson, dCS, Aero Audio, Reimyo, CEC, Linn, Kuzma, etc, etc. Maar ook in diverse mooie zelfbouwsystemen. Zijn filosofie hoor ik in alles wat hij maakt: altijd ervaar ik meer diversiteit (en meer eigenschappen van de apparatuur zelf).

Audiofiel

Citaat van: void op november  6, 2005, 12:58:43
Ik heb verschillende kabels van Pel op de meest uiteenlopende systemen/apparatuur gehoord, Sonus Faber, JM Reynaud, Quad, Avant Garde, Avalon, Audio Physic, Spectral, Krell, Naim, Pass, Plinius, Graaf, Unison Research, NAF, Jadis, Levinson, dCS, Aero Audio, Reimyo, CEC, Linn, Kuzma, etc, etc. Maar ook in diverse mooie zelfbouwsystemen.

Mijn vraag naar welke sets je de Pel-kabel hebt beluisterd was niet bedoeld als een vraag naar een opsomming van merken, maar een vraag welke sets je er mee hebt beluisterd en wat de ervaringen waren. Het gaat immers altijd om de complete set en het huwelijk tussen de componenten. Simpelweg drie (individueel) goede componenten bij elkaar zetten levert vaak een slechter resultaat op dan je zou verwachten. De som der delen kan soms minder zijn.

CiteerZijn filosofie hoor ik in alles wat hij maakt: altijd ervaar ik meer diversiteit (en meer eigenschappen van de apparatuur zelf).
Dat geloof ik meteen. Voor iedereen die zo serieus met geluidsweergave is, geldt dat er een auditief 'stempel' op de producten wordt gezet. Dat ervaar ik zelf ook heel sterk bij de modificaties van ArtSpeak; de 'handtekening' van Louis is daarin duidelijk terug te horen.

void

Citaat van: patrick_vdb op november  5, 2005, 17:54:28
Ik onderken het effect van een goede interlink, luidsprekerkabel en zelfs netsnoeren niet maar ergens is en blijft er een opmerkelijk gegeven in het gehele verhaal. Neem een weergave-systeem dat volledig is bedraad met koper waarbij de geleiders geisoleerd zijn met teflon. Het muzieksignaal vanaf de bron loopt vanaf de bron met koperen/plastic bedrading door de koperen/plastic interlink, gaat door de versterker welke intern bekabeld is met koper/plastic, luidsprekersnoer van koper/plastic om vervolgens via de interne koperen/plastic bedrading van de luidspreker als muziek tot leven komen. Nu veranderen we de interlink door een ander exemplaar, hetzij een interlink volledig opgebouwd uit natuurlijke materialen of een ander al dan niet exotisch ontwerp/materiaal. De verbeteringen zijn vaak niet van de lucht, het koperen/plastic interlinkje wat er eerst tussen de bron en versterker hing was blijkbaar niet voldoende om het volledige muzieksignaal onaangetast door te geven aan de versterker....opmerkelijk in het verhaal is dat de rest van de koperen/plastic bedrading opeens in staat is om meer resolutie te geven dan voorheen? Hoe meer we gaan vervangen, bijvoorbeeld de luidsprekerkabel, hoe beter de interne koperen/plastic bedrading in staat blijkt om het signaal onaangetast door te geven ???
hoi Patrick,
Sterk punt, als een kabel de zwakste schakel is in een systeem dan moet het wel een heel slechte kabel zijn. Een stuk goedkoop draad met de juiste parameters klinkt neutraler dan de meest dure apparatuur. Toch hoor je relatief grote verschillen. Uiteraard komt dat omdat kabels verschillend filteren. Maar misschien komt dat ook omdat je naar alle schakels tegelijk luistert, het muzieksignaal gaat door een groot aantal schakels, het is misschien te simpel om te denken dat elke extra schakel het geluid alleen kan verslechteren. Elke component filtert, een component kan bijv. afronden of juist aanscherpen, maar in beide gevallen haalt het informatie weg uit het muzieksignaal. Als een component meer hoog geeft, dan moet je eigenlijk zeggen: hij geeft minder mid en laag. In de totale keten kun je nooit iets toevoegen waardoor je dichter bij het oorspronkelijke muzieksignaal komt zoals die is opgenomen. Maar alle componenten in de keten werken wel samen zodat het resultaat ongeveer dezelfde balans heeft als het originele signaal.
Vergelijk het met een tafel waarvan je de poten afzaagt: je moet van elke poot evenveel afzagen anders is te tafel uit balans. Wij zijn qua gehoor veel gevoeliger voor de balans van de tafel, dan de hoogte van de tafel (de hoogte geeft dan aan hoeveel van de originele informatie er nog intact is). Ik kan genieten van muziek op een setje van 500 euro dat mooi in balans is, maar een high-end set die scheef staat doet me helemaal niets.

CiteerEen kabel werkt altijd als low-pass filter, no matter what! Er is nooit sprake van meer doorgeven, er is enkel sprake van minder doorgeven in verschillende gradaties. Het klopt mijns inzien inderdaad dat een kabel dat meer filterd dan een andere kabel, bepaalde onvolkomenheden van de actieve componenten kan maskeren. Men is vaak sneller geneigd om de maskerende kabel mooier te vinden en aan te schaffen dan die kabel welke minder filterd en meer 'fouten' laat horen. Een enigszins logische werkwijze daar het vaak goedkoper is om een kabel te vervangen in plaats van een actief component, echter wel een oplossing die je verder van het eigenlijke eindpunt kan brengen. Ik ben het dan ook volmondig met Arjen eens dat je eerst moet zorgen dat de actieve componenten kloppen, in die vorm dat ze inderdaad in harmonie samenwerken alvorens aan de slag te gaan met kabels die al dan niet minder maskeren.
Ja, maar wie slaagt erin om actieve componenten te vinden die precies kloppen met elkaar? En dan ook nog in een bepaalde ruimte met acoustiek en met een grote verscheidenheid van opnames? Naar mijn idee kun je met fabrieksapparatuur wel vergeten om zo'n harmonie te bereiken dat een zeer neutrale kabel op zijn plaats is. Je moet de apparatuur en acoustiek kunnen tunen. Trouwens ik zie het voor mezelf ook niet zitten om nog te gaan tunen met kabels, ik heb 't vroeger zoveel gedaan dat 't nu wel makkelijk kan toepassen maar ik 't raad niemand aan, ik wordt al moe als ik er aan denk (en het kan je inderdaad verder je einddoel brengen). Als ik geen andere mogelijkheden had om te tunen koos ik waarschijnlijk voor een goedkoper systeem (met een toonregeling ofzo), of apparatuur uit de pro-audio.

CiteerVerder ben ik nog altijd benieuwd naar de 'houdbaarheid' van kabels waarbij de geleiders niet voldoende geisoleerd zijn (lees katoenen dielectrum etc).
Ik weet het niet, maar ik zou ze niet door je tuin leggen :)  Cees maakt al heel lang dit soort draad en zijn oude draad klinkt nog super(neutraal).
Om de geleiders zit een speciaal soort papier. Dit zit zo strak gewikkeld dat het een geheel vormt (je kunt het er alleen nog maar afpulken), daaromheen zitten materialen als zijde en katoen in bepaalde verhoudingen, bij sommige kabels zit daaromheen nogmaals papier, zijde en katoen. De buitenlaag is van zijde, met soms nog een katoenen huls daaromheen.
Hoe lang is een luidsprekerunit van papier en/of textiel houdbaar? Van de oude units zijn het meestal de kunststoffen die het 't eerste laten afweten. Bij oude stroomdraden ook. Nou zullen de meeste moderne kunststoffen waarschijnlijk langer meegaan, maar ik maak me niet zo'n zorgen om de houdbaarheid van natuurlijke materialen in je huiskamer. Qua klank klinken ze ook goed in wat vochtiger periodes (veel luidsprekers hebben meer moeite hiermee).

Trouwens papier en andere natuurlijke materialen worden ook in de industrie toegepast waar kunststoffen niet meer voldoen. Bijv. de mantel van wikkeldraad voor zeer zware industriele generatoren/trafo's en de mantel van fijn HF litzedraad.
Overigens is de dielectrische constante niet het enige dat bepalend is voor het geluid, een lagere constante laat over het algemeen wel meer horen maar elk materiaal geeft zijn een eigen soort klankkarakter aan het signaal (soort vervorming).
Teflon heeft van de kunststoffen wel de beste dielectrische constante (het minste vervorming), maar de soort vervorming vind  ik in veel toepassingen wat naar van klank in vergelijking met sommige goedkopere kunststoffen. Teflon geeft 'n wat grauwe, fletse klank. Sommige kunstoffen laten minder door maar hebben 'n wat natuurlijker klinkende balans. Ook bij natuurlijke materialen is die balans extreem belangrijk, Cees heeft jarenlang allerlei soorten geleiders met papier, zijde, katoen en andere materialen in de meest uiteenlopende contructies en verhoudingen uitgetest om de meest neutrale balans te vinden.

Wat trouwens weinigen zich realiseren is dat het muzieksignaal wordt overgebracht door het elektomagnetisch veld en niet door de elektonen in de geleider. De elektronen wekken dat veld op, maar hebben zelf niet de snelheid van de  informatieoverdracht, en hebben ook niet de energie die overgebracht wordt.
Dit is basisnatuurkunde maar krijg je eigenlijk niet goed mee als je elektronica studeert.
Dat veld loopt dus grotendeels door de mantel en dan wordt 't makkelijker om voor te stellen hoe een mantel het muzieksignaal zo specifiek kan beinvloeden.

reMC

Hi Proprius,

Hebben jij en Remko de VS'ers al opnieuw laten bedraden? Want volgens mij zit er intern gewoon koperdraad met teflon-insulator, en dan ook nog eens die verschrikkelijke WBT's ;D

Ik heb er wel eens over nagedacht. Misschien gewoon eens met 47labs OTA kabel proberen, denk wel dat dat beter is dan wat er nu in zit. OTA is tot nu als interlink en speakerkabel in elke vergelijking beter voor mij dan 'gewoon' koper met teflon. Vraag me niet hoe het OTA koper anders is... Maar of het effect van intern opnieuw bedraden op die manier echt GROOT is... weet jij het misschien, Wilco? Veel geld wil ik er in ieder geval niet in steken, mijn prioriteiten liggen nu bij de bron en een goede trafo voor mijn Gaincard.

void

Citaat van: Audiofiel op november  6, 2005, 15:56:25
Mijn vraag naar welke sets je de Pel-kabel hebt beluisterd was niet bedoeld als een vraag naar een opsomming van merken, maar een vraag welke sets je er mee hebt beluisterd en wat de ervaringen waren. Het gaat immers altijd om de complete set en het huwelijk tussen de componenten. Simpelweg drie (individueel) goede componenten bij elkaar zetten levert vaak een slechter resultaat op dan je zou verwachten. De som der delen kan soms minder zijn.
Ja ik weet dat je het specifiek vraagt, maar het resultaat is altijd hetzelfde, of er nu synergie is of niet. Ik hoor gewoon meer diversiteit, maar de totale balans wordt er meestal niet altijd beter op, zo'n kabel kan niets repareren.
Dit soort kabels vind ik mooier naarnate een set meer natuurlijkheid kan bieden, bijv: 47 Shigaraki loopwerk+DAC+Gaincard op Sonus Faber Amati, Quad 57, JM Reynaud Offrande. Of bijv. een Linn LP12 + Jadis JA-30 op een Tannoy 15" Super Gold monitor.
Op systemen waarbij de nadruk meer ligt op de aanslag van de noten, dan op het uitzingen (naar mijn idee typisch voor veel high-end apparatuur) zou ik ze niet gebruiken.
Trouwens de door Cees Pel gemaakte interlinks worden eigenlijk alleen bij systemen verkocht, hij heeft geen tijd om er meer te maken.

Maargoed ik vind kabels veel minder interessant dan rest van de keten. Een goede set bekabeld met bijv. wat wikkeldraad van een paar dubbeltjes zou me nog steeds kippenvel kunnen bezorgen.

void

Citaat van: reMC op november  6, 2005, 16:13:27
Ik heb er wel eens over nagedacht. Misschien gewoon eens met 47labs OTA kabel proberen, denk wel dat dat beter is dan wat er nu in zit. OTA is tot nu als interlink en speakerkabel in elke vergelijking beter voor mij dan 'gewoon' koper met teflon. Vraag me niet hoe het OTA koper anders is... Maar of het effect van intern opnieuw bedraden op die manier echt GROOT is... weet jij het misschien, Wilco? Veel geld wil ik er in ieder geval niet in steken, mijn prioriteiten liggen nu bij de bron en een goede trafo voor mijn Gaincard.
Ik zou het niet zomaar doen, je hoort wel verschil, maar dat betekent niet dat je ook meer kunt genieten. De invloed op de totale balans is belangrijker dan dat beetje kwaliteit dat je kunt winnen (kabel is zelden een zwakke schakel in het geheel).

Joep

Hi Proprius,

Wel aan gedacht, maar door geld en inzichtgebrek (nog) niet gedaan. Mijn speakerkabel is trouwens ook 'gewoon koperdraad met teflon-insulator' dus dat komt wel goed. Die WBT's zijn inderdaad verschrikkelijk ;D

void

Citaat van: Proprius op november  6, 2005, 18:50:38
Wel aan gedacht, maar door geld en inzichtgebrek (nog) niet gedaan. Mijn speakerkabel is trouwens ook 'gewoon koperdraad met teflon-insulator' dus dat komt wel goed. Die WBT's zijn inderdaad verschrikkelijk ;D
Als je 't over OTA hebt: volgens mij is de mantel niet van teflon, ze klinkt in ieder geval niet naar teflon.

tiptop

Citaat van: Proprius op november  6, 2005, 18:50:38

Hoi,
Wat is er zo verschrikkelijk aan WBT's ??? :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Audiofiel

Joep

Citaat van: void op november  6, 2005, 19:10:11
Als je 't over OTA hebt: volgens mij is de mantel niet van teflon, ze klinkt in ieder geval niet naar teflon.

Da's ook stom! Ben ik al die jaren van mening geweest dat de mantel van OTA van Teflon was... ??? ;D

Joep

Citaat van: tiptop op november  6, 2005, 19:33:35
Hoi,
Wat is er zo verschrikkelijk aan WBT's ??? :)

Nou ja verschrikkelijk... ::)...het is gewoon niet de beste plug.

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: void op november  6, 2005, 16:00:08
Sterk punt, als een kabel de zwakste schakel is in een systeem dan moet het wel een heel slechte kabel zijn

Inderdaad een sterk punt dat vrijwel dagelijks aan de orde van de dag is bij veel audiofielen. Het gaat er mijns inzien nog niet zozeer om dat de betreffende kabel de zwakste schakel in een systeem is, en dat het dan wel een erg slechte kabel moet zijn geweest. In elke shoot-out, vergelijk of review komt een soortgelijke situatie naar voren, ongeacht de rest van de componenten, actief en passief.

Het mooie is dat je het voorbeeld zoals ik aangaf kunt vertalen naar allerlei situaties. Men neme dezelfde set en vervangt ditmaal enkel de luidsprekerkabels. Wederom wordt er vaak gezegd enorme winsten te behalen terwijl het vreemde is dat het bronsignaal nog steeds door diezelfde 'prut' interlink komt welke eerder totaal niet in staat was om een bepaalde resolutie, klankechtheid of what so ever te laten horen met de andere luidsprekerkabel. "It's all in the combination" is een bekende gezegde en wellicht gaat dat in dit soort situaties ook wel op, het maakt echter een waarde-oordeel over een bepaalde invloed van een bepaalde kabel moeilijker in te schatten. Laat staan dat we een direct verband en conclusie kunnen trekken met het oog op de gebruikte materialen en wijze waarop een kabel wordt geconstrueerd. Neutrale bekabeling kan de 'fouten' geintroduceerd door actieve componenten niet meer recht trekken, toch horen we vaak andere verhalen. Ergens wringt iets?

CiteerEen stuk goedkoop draad met de juiste parameters klinkt neutraler dan de meest dure apparatuur

Ow, ik geloof best dat het gemakkelijker is om een redelijk neutrale kabel te fabriceren dan een welke als toonregelaar dienst kan gaan doen.

CiteerAls een component meer hoog geeft, dan moet je eigenlijk zeggen: hij geeft minder mid en laag

Klopt als een bus (speciaal voor Arjen ;D ;) ) Het wordt vaak niet vernoemd maar het is uiteraard gewoon waar!

CiteerIn de totale keten kun je nooit iets toevoegen waardoor je dichter bij het oorspronkelijke muzieksignaal komt zoals die is opgenomen. Maar alle componenten in de keten werken wel samen zodat het resultaat ongeveer dezelfde balans heeft als het originele signaal.
Vergelijk het met een tafel waarvan je de poten afzaagt: je moet van elke poot evenveel afzagen anders is te tafel uit balans. Wij zijn qua gehoor veel gevoeliger voor de balans van de tafel, dan de hoogte van de tafel (de hoogte geeft dan aan hoeveel van de originele informatie er nog intact is). Ik kan genieten van muziek op een setje van 500 euro dat mooi in balans is, maar een high-end set die scheef staat doet me helemaal niets

Ik praat liever niet over 'dichter bij het oorspronkelijke muzieksignaal komen zoals die is opgenomen' daar we nooit weten hoe het muzieksignaal nu daadwerkelijk op de bron staat en derhalve al niet in staat zijn om met absolute zekerheid te stellen dat dit wel en dat niet de oorspronkelijke opname is geweest. Maar het zoeken naar balans in de weergave is absoluut iets waarin een grote kern van waarheid in schuilt. Opvallend is echter te noemen dat elke luisteraar vaak naar andere dingen binnen die balans luisterd en vaak op een ander resultaat kan uitkomen. Niet fout of minder in balans maar gewoon anders, naar eigen filosofie. Het blijft toch een mooie hobby 8)

CiteerJa, maar wie slaagt erin om actieve componenten te vinden die precies kloppen met elkaar? En dan ook nog in een bepaalde ruimte met acoustiek en met een grote verscheidenheid van opnames? Naar mijn idee kun je met fabrieksapparatuur wel vergeten om zo'n harmonie te bereiken dat een zeer neutrale kabel op zijn plaats is. Je moet de apparatuur en acoustiek kunnen tunen. Trouwens ik zie het voor mezelf ook niet zitten om nog te gaan tunen met kabels, ik heb 't vroeger zoveel gedaan dat 't nu wel makkelijk kan toepassen maar ik 't raad niemand aan, ik wordt al moe als ik er aan denk (en het kan je inderdaad verder je einddoel brengen). Als ik geen andere mogelijkheden had om te tunen koos ik waarschijnlijk voor een goedkoper systeem (met een toonregeling ofzo), of apparatuur uit de pro-audio

Een moeilijke queste die inderdaad vaak vroegtijdig wordt afgebroken doordat men door bepaalde componentkeuze een verkeerd zijpad is ingeslagen en door de verdere keuze van bekabeling steeds verder op een dwaalspoor raakt.

Wat bedoel je met het tunen van de akoestiek? Meer of minder nagalmtijd om zodoende een bepaald effect te behalen in de weergave zoals je 'm waarneemt? Naar mijn idee stelt juist een goede akoestiek je beter in staat om duidelijker naar het component te luisteren. Dit wil je toch niet gaan tunen om een ander effect te behalen?

CiteerIk weet het niet, maar ik zou ze niet door je tuin leggen :)  Cees maakt al heel lang dit soort draad en zijn oude draad klinkt nog super(neutraal)

Ziet de geleider ook nog steeds zo uit alsof 'ie nieuw is? Begrijp me niet verkeerd want ik vind de keuze voor natuurlijke materialen bij signaakabels ontzettend interessant. Katoen bv heeft niet enkel een laag dielectrische constante (idd niet de enige parameter zoals ik eerder ook al aangaf) maar kent ook een zeer mooie mechanische absorptie voor resonanties etc.

Citeerom de meest neutrale balans te vinden

Hoe wordt deze conclusie mbt een signaalgeleider uiteindelijk getrokken? Want als we praten over balans dan hebben we het, zoals al eerder geconcludeerd, over het gehele systeem. Proprius gaf eerder, gekscherend, aan wie er nu naar plastic wil luisteren....blijkbaar is het effect van plastic toch minder van doorslaggevend op de totale balans want anders had hij nooit voor de Von Schweikert kunnen kiezen...met z'n niet al te beste WBT pluggen ;D ;)

mvrg

Patrick

Joep

Citaat van: patrick_vdb op november  6, 2005, 20:20:38
Proprius gaf eerder, gekscherend, aan wie er nu naar plastic wil luisteren....blijkbaar is het effect van plastic toch minder van doorslaggevend op de totale balans want anders had hij nooit voor de Von Schweikert kunnen kiezen...met z'n niet al te beste WBT pluggen ;D ;)

;D ;D

Het "plastic" gaat nu overigens wel een eigen leventje leiden. Ik zei het in de context van de vergelijking tussen de Pel interlink en de Tyr interlink. In die vergelijking vond ik de Pel mooier dan de Tyr, voornamelijk omdat de Tyr een eigen geluid meegaf (afronding) wat Wilco later verklaarde door te zeggen dat de Pel ook zo kon klinken als ze die in plastic zouden omhullen (niet meneer Pel zelf, maar zijn kabel ;D).

Budget was doorslaggevend in mijn keuze voor de VR-2 ;D

patrick_vdb

Hi Proprius,

LOL ;D Je hebt gelukkig goed in de gaten dat ik je even zat te plagen.

Maar het moraal van mijn verhaal moge duidelijk zijn, ookal is het woord plastic in deze uit zijn verband getrokken. In de audiowereld gaat het zelden tot nooit om een absolute wetenschap. Het is een opmerkijk detail om te moeten constateren dat gelijkgestemden vaak toch tot een ander eindresultaat uitkomen. Audio is luisteren en beleven, dat laatste is enorm persoonsgebonden en een bepaald materiaal waaruit een bepaald component is opgebouwd zal hierin niet het absolute valhalla gaan geven, de balans wel. Neem bijvoorbeeld een live weergave, twee verschillende mensen zullen bij een en hetzelfde instrument een verschillende beleving hebben waarbij een ieder op een verschillend aspect van de weergave kan letten. Er is hier echter niemand die kan beweren dat de weergave niet natuurlijk is. Wanneer we dit vertalen naar audio, de reproductie, dan is het haast vanzelfsprekend dat beide personen net die gebieden in de reproductie belangrijk vinden waarnaar ze tijdens de live uitvoering ook luisterden....Voordat plastic helemaal uit zijn verband wordt getrokken en per definitie als zijnde slecht wordt bestempeld, het vermelden waard ;)

mvrg

Patrick