Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: FrenkB op november  3, 2005, 09:44:43
Mooie shoot-out dus! Gaaf hoor, leuk om te horen dat je Ack Dack iig iets weg had van de Dac van Pel. Zit ie in ieder geval op de goede weg!

Ja, hij is allicht beter dan de meeste commerciele DAC die 5x zo duur zijn. Ach... :)

FrankB

Citaat van: garmtz op november  3, 2005, 09:46:33
Ja, hij is allicht beter dan de meeste commerciele DAC die 5x zo duur zijn. Ach... :)

Je kunt niet alles hebben. En volgens mij ben je best tevreden met je Dac :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Citaat van: garmtz op november  3, 2005, 09:31:58
Ik ben om 2:30 uur uiteindelijk weggegaan...

8)

CiteerToen had ik ook nog een parkeerbon... :-\ Ben nu een beetje verrot...

Das minder...

CiteerDe Ack dAck legde het af t.o.v. de Pel DAC (zoals verwacht), voornamelijk op gebied van ritme en rust (klinkt tegenstrijdig, maar de Ack heeft wat rommelige ritmes, wat de weergave aan rust en overzicht ontneemt). De signatuur had echter duidelijk iets weg van de Pel DAC (niet gek).

Yep, zo simpel was het.

CiteerKabels! Wat mij betreft had de Tyr meer drive en groove dan de interlink van Pel en klonk hij iets minder laidback,

Ja, zo ervaarde ik het ook. De Tyr bouwde meer op vanuit het laag, uiteindelijk was dit wat heftiger om naar te luisteren. Niet per sé veel spectaculairder, maar gewoon meer 'groovy' inderdaad. Zou geen betere term weten.

Citeerwat mij net een beetje die extra betrokkenheid gaf.

Dit ervaarde ik dus anders, lees verder...

CiteerDe Pel had wel een heel schone pulsresponse (geen voor- en naklinken van transienten), wat voor mij echter naar het afronden neigde.

Ik ervaarde het als extreme snelheid en dynamiek. Ik kon er echt niet over uit hoeveel dynamischer ik de Pel vond. Niet iedereen leek dit te horen/voelen/merken maar voor mij wat het verschil groot. Vooral in het 'aanzetten' van stemmen, aanslaan van gitaren en de percussie. Minder vlak, bij de percussie hoorde ik vooral meer ruimte in de instrumenten zelf. Luchtverplaatsing. De Tyr heeft voor mij de neiging om te stoppen met uitsterven als het net spannend wordt. Voor het zingen de kerk uit zeg maar ;D Uiteindelijk is het daardoor niet compleet en klinkt de kabel gewoon wat vlakker. Alles lijkt meer uit een punt te worden geprojecteerd (klankmatig, niet qua plaatsing!) wat de instrumenten wat meer eender doet klinken. De Pel liet wat meer diversiteit horen en dat vind ik enorm belangrijk. Ik geloof dat ik ook de enige was die kon begrijpen dat Wilco de Tyr niet echt te genieten vond in vergelijking. De Tyr mag dan meer groove hebben, maar het mag gewoon NIET ten koste gaan van de rijkheid, contrasten tussen instrumenten en natuurlijk: emotie. Om het simpel uit te drukken miste ik dit laatste gewoon in de Tyr. Groove is belangrijk maar het haalde voor mij in deze meer weg dan het toevoegde.

reMC

Iets vergeten maar lijkt me wel essentieel: er was dan minder 'groove' maar wel een bepaalde 'drive' en zelfs een iets beter ritme dat me met de Pel kabel constant in beweging hield. Met de Tyr zat ik veel meer stil.

bmateijsen

Citaat van: reMC op november  3, 2005, 13:42:42
Iets vergeten maar lijkt me wel essentieel: er was dan minder 'groove' maar wel een bepaalde 'drive' en zelfs een iets beter ritme dat me met de Pel kabel constant in beweging hield. Met de Tyr zat ik veel meer stil.

De vergelijking is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk... ;) Een zelfbouw interlink, t.o.v. een commerciele interlink. Maar desalnietemin zullen er altijd wel lichte smaakverschillen blijven in dit soort korte vergelijkingen @!

patrick_vdb

Hi Bjorn,

In welk opzicht vind je het vergelijk niet helemaal eerlijk en voor wie? Ik weet de prijzen van de Pel interlink niet, maar vind het toch knap dat een zelfbrouwsel zo ver mee kan komen, of er zelfs overheen gaat, met een niet misselijke Nordost interlink, los van enige smaakkwestie.

mvrg

Patrick

bmateijsen

Citaat van: patrick_vdb op november  3, 2005, 14:17:00
Hi Bjorn,

In welk opzicht vind je het vergelijk niet helemaal eerlijk en voor wie? Ik weet de prijzen van de Pel interlink niet, maar vind het toch knap dat een zelfbrouwsel zo ver mee kan komen, of er zelfs overheen gaat, met een niet misselijke Nordost interlink, los van enige smaakkwestie.

mvrg

Patrick

De prijzen zijn praktisch gelijk heb ik gehoord.

patrick_vdb

Hi Bjorn,

Mooi, dus we hebben twee vrijwel gelijk geprijsde signaalgeleiders waarvan een uit de 'commerciele' hoek en een andere uit een 'minder commerciele' hoek.....waarin zit nu voor wie de oneerlijkheid in het vergelijk?

mvrg

Patrick

FrankB

Ik vroeg me hetzelfde af Patrick, en het enige dat ik me kan voorstellen is dat een commerciele producent een groter publiek aan wil spreken en daardoor iets meer een universele sound heeft. Terwijl een zelfbrouwsel uit hobby voortkomt en gebaseerd is op een mening en smaak. Maar misschien bedoeld Bjorn iets heel anders.

bmateijsen

Er staat ook niet helemaal eerlijk... ;) de zelfbouw interlink kan veel meer aandacht krijgen in het maakproces en is daarnaast ook muzikaal afgestemd op het systeem waarin de demo plaats vind. Dus de magie zal in dat systeem groter zijn.

Een vergelijking mag natuurlijk altijd gedaan worden echter wanneer de zelfbouw variant commercieel gemaakt zou worden, dan zou deze zich waarschijnlijk in een hogere prijscategorie bevinden. Althans dat schat ik in...

reMC

Citaat van: bmateijsen op november  3, 2005, 14:20:13
De prijzen zijn praktisch gelijk heb ik gehoord.

Yep, allebei rond de €1500. En over zelfbrouwsel, weet niet of je het zo moet (mag) noemen ;) Het is in ieder geval niet gemakkelijk en heeft heel wat versies nodig gehad. Bovendien moet je eerst het juist soort (Japans) rijstpapier maar zien te vinden ;D Acht uur werk per meter voor Cees in ieder geval...

Pel heeft ook een interlink van €500. Ik denk (durf bijna te zeggen: weet, in die specifieke set) dat ook die de Tyr 'overtreft' op de aspecten dat de duurdere kabel doet. Het karakter van beide Pel kabels is gewoon compleet hetzelfde, terwijl de Tyr toch beduidend anders klinkt. Als het een smaakkwestie is, gaat hij die voor de dure Pel gaat ook voor de goedkope Pel, boven de Tyr. De goekope Pel zal in vergelijkin met de duurdere wat minder los en levendig zijn, minder open en dynamisch. Gewoon DIE kwaliteiten van de duurdere kabel maar dat net een tandje lager, maar naar mijn smaak is die al onovertroffen. Het is maar wat ik denk natuurlijk...

Joep

Jammer van je bon Garmt  :'(, was het een slaapwandelende parkeerbeheerder?  ;D

Het was weer ZO jammer dat Wilco geen ultieme set had staan. Werkelijk ALLES was niew: paar dagen oude speakers, twee weken ingespeelde dac en loopwerk en gloednieuwe speakerkabels. Het is maar goed dat Wilco een stabiel systeem gaat maken waar weinig aan zal worden veranderd.

Desondanks waren de verschillen tussen de Tyr en de Pel duidelijk hoorbaar. Mijn voorkeur lag bij de Pel-interlink. Dat was ZO veel natuurlijker en normaler dan de Tyr! Het plastic (van de omhulling) was ook echt te horen inderdaad. Hoogstwaarschijnlijk zijn de verschillen NOG duidelijker als het systeem op haar optimale niveau is (lief, een vrouwelijk systeem).

Er werd door Kees ook nog een zeer emotioneel stukje Turkse muziek gedraaid. Ik was op een gegeven moment helemaal 1 met de linkerspeaker (waar ik dus voor zat). Misschien hadden de biertjes er ook wat mee te maken, maar ik was even helemaal van de wereld. Ik werd weer in de kamer van Wilco neergezet toen er in mijn ooghoek een waxine lichtje de geest gaf... ;D

Maar wat is de Grande Sonatine een baswonder zeg, Ganz geil! ;D

Ik ga nu even naar de cd-winkel om Ben Harper en Victor Wooten nogmaals te gaan luisteren. Groove That Bass. Trouwens, voor een groovy bas kun je ook eens luisteren naar Steve Jordan, heb je de Tyr daar gelijk niet meer voor nodig ;D ;D

FrankB

De uitkomst is voor mij niet verrassend. Remko z'n smaak is vrij duidelijk hier op het forum en vrij uitgesproken waardoor de uitkomst voor mij al wel een beetje vaststond.

Luistersessies waarbij de meningen lijnrecht tegenover elkaar staan zijn altijd leuk en veel leerzamer dan waarbij iedereen het eens is. Zal een gezellige boel zijn geweest iig :D

Joep

Citaat van: FrenkB op november  3, 2005, 14:27:49
...en het enige dat ik me kan voorstellen is dat een commerciele producent een groter publiek aan wil spreken en daardoor iets meer een universele sound heeft.

Welk publiek wil er nou naar plastic stemmen luisteren? ;D ;D

Ik vrees de meerderheid :'(

reMC

Citaat van: FrenkB op november  3, 2005, 14:38:26
De uitkomst is voor mij niet verrassend. Remko z'n smaak is vrij duidelijk hier op het forum en vrij uitgesproken waardoor de uitkomst voor mij al wel een beetje vaststond.

Mja, ik zelf was wel echt heel benieuwd en open-minded, altijd nog steeds. Maar ik besef wel steeds meer dat mijn sound eigenlijk al is vastgelegd ;D

bmateijsen

Zowel Joep als Remco kunnen goed luisteren, qua match zal de Pel-interlink in de systemen van Audio-Cube zoiezo hoog scoren, vanwege het feit dat ze daarvoor gemaakt zijn.

Het zal inderdaad vreselijk gezellig zijn geweest!

Groet Bjorn

FrankB

Citaat van: Proprius op november  3, 2005, 14:38:42
Welk publiek wil er nou naar plastic stemmen luisteren? ;D ;D

Ik vrees de meerderheid :'(

;D

Zou het ook niet met de match te maken hebben? Dat Pel het zoals Bjorn al aangeeft erg goed doet in die specifieke soort sets maar in andere sets wellicht minder goed scoort?

patrick_vdb

Hi Bjorn,

We blijven maar praten over de zelfbouwinterlink maar feitelijk is de Pel net zo commercieel als de Nordost...beide zijn immers gewoon te koop en beide worden geproduceerd voor een bepaald afzetgebied. Dat afzetgebieden zullen verschillen of de wijze waarop de productie plaatsvind spreekt voor zich maar doet mijns inzien weinig af aan het gegeven dat het beide gewoon koopproducten zijn. Gezien dezelfde prijsstelling is een vergelijk dus eigenlijk gewoon een eerlijk vergelijk geweest.

Dat de resultaten of uitkomsten kunnen veranderen wanneer beide kabels in verschillende situaties worden vergeleken kan idd kloppen, en dus zijn de genoemde verschillen enkel representatief voor die specifieke situatie op dat specifieke tijdstip. Maar dat geldt eigenlijk voor all vergelijkingen die hier op het forum worden opgenoemd, en waar verder bijna nooit over oneerlijkheid wordt gerept. Toch?

mvrg

Patrick

bmateijsen

Citaat van: patrick_vdb op november  3, 2005, 14:52:58
Hi Bjorn,

We blijven maar praten over de zelfbouwinterlink maar feitelijk is de Pel net zo commercieel als de Nordost...beide zijn immers gewoon te koop en beide worden geproduceerd voor een bepaald afzetgebied. Dat afzetgebieden zullen verschillen of de wijze waarop de productie plaatsvind spreekt voor zich maar doet mijns inzien weinig af aan het gegeven dat het beide gewoon koopproducten zijn. Gezien dezelfde prijsstelling is een vergelijk dus eigenlijk gewoon een eerlijk vergelijk geweest.

Dat zeg ik in 2de instantie toch ook??

CiteerDat de resultaten of uitkomsten kunnen veranderen wanneer beide kabels in verschillende situaties worden vergeleken kan idd kloppen, en dus zijn de genoemde verschillen enkel representatief voor die specifieke situatie op dat specifieke tijdstip. Maar dat geldt eigenlijk voor all vergelijkingen die hier op het forum worden opgenoemd, en waar verder bijna nooit over oneerlijkheid wordt gerept. Toch?

mvrg

Patrick

Wat ik wel bedoel is dat doordat de interlink is ontwikkeld in het systeem waar gisteren naar geluisterd is, er vaak al vooraf meer magie is (immers het is een totale match), dan met de onbekende interlink die dat systeem nog nooit heeft gezien.

EDIT: overigens er staat niet helemaal eerlijk, oneerlijk vind ik een beetje te zwart-wit...

garmtz

Ach, de machines die de Nordost kabels maken doen dat heel langzaam, dus zijn de kabels vrij duur, handwerk voor de Pel kabel kost ook tijd en geld... Alleen zijn de marges op 'commerciële' zelfbouw (wat het gewoon is, dus geen importeur, transport, dealer etc.!) gewoon veel lager en zou je dus voor dezelfde prijs een hogere kwaliteit moeten KUNNEN halen. Wat mij betreft was die hogere kwaliteit niet zo evident, maar daarover verschillen de meningen blijkbaar... ;)

Plastic stemmen vind ik persoonlijk nogal overdreven (hoewel ik toegeef dat de Pel kabel een sterk niet-plastic karakter heeft... :)) en ik had t.o.v. reMC juist meer de neiging mee te swingen met de Tyr (drive, groove waar ik het over hebt, beiden zijn voor mij ongeveer hetzelfde)... Maargoed, de meningen hierover zijn gewoon gepolariseerd. Zo hebben mij de Pel kabels nooit buiten een Audio-Cube set 100% kunnen overtuigen (wel op de punten die reMC en Proprius blijkbaar belangrijk vinden!), maar dat zegt ook weer niks over de absolute kwaliteit.

De Tyr was overigens ook maar 60 uur (maximaal) ingespeeld, maar dat is natuurlijk ERG omstreden hier...  :-X  Het is bekend dat de mono-fils echt pas opentrekken en rustiger gaan klinken na 300 uur. Maargoed, deze laatste twee zinnen mag je ook gewoon weglaten, want het is altijd makkelijk zoiets op inspelen te gooien. Of was de Pel ook nog niet goed ingespeeld? ;D

Different folks, different strokes...

EDIT: maar laat duidelijk zijn, de Pel vond ik in deze set meer op zijn plek, hoewel ik vond dat de Tyr de muziek iets meer pakkend neerzette (ook iets dichterbij), met meer drive en groove. Pel gaf ook aan dat hij zijn kabel ging doorontwikkelen om te proberen dat erbij te krijgen. Dat is nog eens open-minded!

FrankB

Dat laatste is dan weer erg leuk, zo dichtbij de fabrikant te zijn die zo reeel is!

garmtz

Citaat van: FrenkB op november  3, 2005, 15:21:01
Dat laatste is dan weer erg leuk, zo dichtbij de fabrikant te zijn die zo reeel is!

Cees Pel is gewoon echt een topvent! Heeft zeer veel luisterervaring en absoluut gouden oren.

reMC

Citaat van: garmtz op november  3, 2005, 15:14:19
Plastic stemmen vind ik persoonlijk nogal overdreven (hoewel ik toegeef dat de Pel kabel een sterk niet-plastic karakter heeft... :))

Het 'plastic' vind ik ook wat ver gaan maar ik hoor wel duidelijk afronding met de Tyr. En dat is iets wat plastic zou kunnen doen. In ELKE vergelijking van 'plastic' kabels met die van Pel hoor ik dat afrondende gedrag. Het vasthouden van de teugels. Ook bij Jiri had ik dat in vergelijking met de Kimber.

Citeeren ik had t.o.v. reMC juist meer de neiging mee te swingen met de Tyr (drive, groove waar ik het over hebt, beiden zijn voor mij ongeveer hetzelfde)... Maargoed, de meningen hierover zijn gewoon gepolariseerd.

Tsja, niets mis mee lijkt me.

CiteerOf was de Pel ook nog niet goed ingespeeld? ;D

Neuh, vrij nieuw...

CiteerEDIT: maar laat duidelijk zijn, de Pel vond ik in deze set meer op zijn plek, hoewel ik vond dat de Tyr de muziek iets meer pakkend neerzette (ook iets dichterbij), met meer drive en groove.

Ik begrijp je precies! Hetzelfde was een beetje met de Audio-Note/Pel digitale interlink vergelijking. Jij wilt de muziek denk ik iets dichterbij hebben, met iets meer pit. Ik vind dat ook erg mooi, maar kan dan vaak niet leven met de beperkingen die zo'n kabel voor mij lijkt te hebben. Ik vond de 4708 bij Jiri op de punten die voor mij belangrijk zijn bijna altijd al mooier! Ik wil er geen echt gevecht tussen de kabels van maken maar ik denk ook dat de Tyr op een gegeven moment ophoudt, naarmate de set bij Audio-Cube meer openbloeit. Alles zat nu nog potdicht. Juist dat losse, rijke en die harmonischen, die misten wat mij betreft nog HEEL erg! En dat kan die kabel van Pel nou juist prachtig weergeven en die gaat dat ook zeker doen. En 'plastic' kabels, met het karaketer van de Tyr lijken dat altijd minder te doen...naar mijn smaak... ;)

Vond het ook wel grappig dat Kees zonder moeite 'ja' knikte op de vraag of hij het soort geluid van de Tyr zou kunnen 'maken'. Gewoon plastic om de Pel kabel heen doen in plaats van zijde/katoen etc. ;D

Joep

Citaat van: reMC op november  3, 2005, 21:50:08
Vond het ook wel grappig dat Kees zonder moeite 'ja' knikte op de vraag of hij het soort geluid van de Tyr zou kunnen 'maken'. Gewoon plastic om de Pel kabel heen doen in plaats van zijde/katoen etc. ;D

Idd ja! ;D

void

hoi allemaal,

Ik bedenk me dat ik de goedkopere versie van de interlink had moeten aansluiten, ik denk dat die qua 'groove' misschien mooier gevonden wordt, wat dat betreft lijkt hij meer op de Tyr, maar dan zonder dat het laag 'loshangt' van de rest van het geluid en zonder afrondend karakter (vind ik).

Ik geloof trouwens dat veel smaakverschillen wegvallen op een systeem waarbij alles klopt. In eerste instantie ben ik totaal verbaasd dat iemand de Tyr beter kan vinden (in mijn oren valt er heel veel weg: dynamiek, kracht, spanning, ritme, kleur, natuurlijkheid, echtheid, tastbaarheid, detail, lucht, sfeer... hoe kan iemand dat niet zo ervaren???), maar realiseer me daarna pas dat de Pel interlink in geen verhouding stond tot de zwakste schakels in de keten, dat kan alles omdraaien voor iemand die objectiever luistert. Ik ben subjectief aan het luisteren, onbewust luister ik door beperkingen heen (omdat ik het inspeelproces vaak meemaak met vergelijkbare systemen, in dezelfde kamer), ik let bij zo'n vergelijking heel specifiek op de kabelverschillen, de aspecten t.g.v. het inspelen negeer ik, maar hierdoor ervaar ik minder het totaalplaatje zoals iemand anders en kunnen er schijnbaar grote tegenstellingen ontstaan in ervaring. Dit soort tegenstellingen vallen dus grotendeels weg als je gewoon samen naar muziek gaat luisteren op een systeem dat klopt. Ik denk dat dat trouwens in de hele audio geldt.

gr wilco