Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

R

garmtz

Ik snap niet waar alle frustraties in dit topic vandaan komen... Ik was in de veronderstelling dat mensen wel wisten hoe ik luister en dat men hier open staat voor alle mogelijke weergevers etc. SB, ik denk dat je mij bedoelt in het 'naar het geheel luisteren'. Ik heb jou nooit 'aangesproken' op het feit dat jij alle instrumenten apart wilt horen. Was misschien was ik wat fel in het proberen uit te leggen hoe ik luister? Ik luister nog steeds niet naar individuele zaken, maar ben er wel achtergekomen bij Audio Cube dat als voor mij de stem goed is, ik heel veel fouten in de weergave kan accepteren (ik heb het hierbij over mijn Chord). Ik luister nog steeds naar het geheel echter (met mijn hart, niet technisch dus).

Ik hou hier ook over op, is blijkbaar erg beladen... :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik voel mij niet aangesproken....en sta zelf juist open voor ALLE mogelijke weergevers.

Met name de Sonatina bewonder ik mateloos.....een pracht product. 8)

Echter er ontstaan natuurlijk behoorlijke discussies op een forum als er op voorhand stellingen worden ingenomen......

Als er dan ook nog krachtige uitspraken komen dan ontlok je het een en ander....zeg maar dat je iets losmaakt in de mens.... >:D

Als je alles nog eens doorleest valt zelfs het "geruzie" hardstikke mee (vind ik)...het is zelfs bij tijd en wijle leerzaam..... ;)

Ik ervaar trouwens geen frustraties......alleen wel vaak een welles/nietes....en vooral een ........wie wil het laatste woord.....  ;D>:D

In dit geval kan jij er een slot op doen.... :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Tja, ach... Radicale produkten roepen altijd radicale uitspraken op. Totdat er een nieuw radicaal iets langskomt, dan springt men daarop... ;)  Ikzelf ben niet zo hyperig, maar kan wel misschien erg enthousiast worden... ;D

Audiofiel

Ik ben eigenlijk ook wel voor een einde aan deze discussie. Het is verdorie toch bijna nieuwjaar! :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Ik heb een aantal mail-wisselingen gehad met Hans Kortenbach, maker van de Sonatine.

De uitkomst is voorspelbaar. Zelf luisteren en HELEMAAL NIETS (Denk aan het noemen van 'waarschijnlijke kleuring' omdat de kast meetrilt) suggereren voordat er geluisterd is. ..

Joep

Citaat van: reMC op december 29, 2004, 17:10:34
Ik heb een aantal mail-wisselingen gehad met Hans Kortenbach, maker van de Sonatine.

De uitkomst is voorspelbaar. Zelf luisteren en HELEMAAL NIETS (Denk aan het noemen van 'waarschijnlijke kleuring' omdat de kast meetrilt) suggereren voordat er geluisterd is. ..

Haha, tha masta has spoken (en nee, dan bedoel ik niet jou, remko!) >:D ;D ;)

reMC

patrick_vdb

Hi Remko,

Citaat van: reMC op december 29, 2004, 17:10:34

Tuurlijk, dit zegt maar dan 1000 woorden...maar ondanks dat de techniek ondergeschikt is aan de klank (  ;D ) was ik toch wel benieuwd naar de achterliggende ideeen, theorie etc. Elke fabrikant heeft toch wel van die mooie white-papers waarin bepaalde keuzes toegelicht worden?

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op december 29, 2004, 17:51:02
Hi Remko,

Tuurlijk, dit zegt maar dan 1000 woorden...maar ondanks dat de techniek ondergeschikt is aan de klank ( ;D ) was ik toch wel benieuwd naar de achterliggende ideeen, theorie etc. Elke fabrikant heeft toch wel van die mooie white-papers waarin bepaalde keuzes toegelicht worden?

mvrg

Patrick

In de mails heeft hij me alleen verteld (ik had dit echter al begrepen ;)) dat ALLES, maar dan ook ALLES van belang is, dat wordt ook hier nog wel eens onderschat. Denk bijvoorbeeld aan de keuze van de gebruikte lak op het hout en het feit dat het frame is gegoten van klokkenbrons, dit zou de trillingen optimaal op de kast overbrengen. De unit is van papier omdat dat licht is. In goede combinatie met de magneet leidt dit tot enorme snelheid. Hetzelfde geldt voor het hout, dit is onder andere dun zodat het snel blijft klinken. De Sonatine is 2-weg omdat wordt gestreeft naar extreme coherentie. 3-weg is veeel duurder en ik geloof naar hun mening zo'n beetje ondoenlijk om te krijgen zoals zij het willen. De tweeter richt omhoog om de gebruikelijke fase-problemen te omzeilen. (ik weet helaas niet precies hoe dit (normaal) werkt.
Verder zijn er enorm veel soorten (klank)hout die jarenlang zijn onderzocht en uitgeprobeerd. Ik geloof dat vrijwel alle gebruikte soorten hout ook in muziek-instrumenten gebruikt worden.

Ps. bovenstaande heeft hij mij niet zo verteld. De informatie haal ik uit gesprekken en verschillende verhalen van sites van Audio-Cube en Hans Kortenbach.

patrick_vdb

Hi Remko,

Zonder de discussie opnieuw te willen doen oplaaien heb ik eerder het gevoel een reclame-folder te zitten lezen dan een (semi)duidelijke uitleg hoe men over bepaalde zaken denkt. Dat alles in een ontwerp belangrijk is lijkt mij vrij duidelijk en dus niet zozeer onderschat, echter waarom juist de keuze voor de tweeter on-top, welke nadelen ondervinden zij bij een zware behuizing en waarom denken ze dat dit enkel op te lossen is met een lichte behuizing etc etc etc....Tuurlijk is coherentie belangrijk, zowel in fase als in het tijdsdomein, maar je ziet verschillende benaderingen en dus zijn de onderbouwingen wel leuk om te lezen...

Maar goed, ik zal wel eens een keer gaan luisteren, lijkt me gemakkelijker en heb ik direct een ijkpunt in discussies met bv jouw over klankkleuring etc.

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op december 29, 2004, 22:27:53
Hi Remko,

Zonder de discussie opnieuw te willen doen oplaaien heb ik eerder het gevoel een reclame-folder te zitten lezen dan een (semi)duidelijke uitleg hoe men over bepaalde zaken denkt. Dat alles in een ontwerp belangrijk is lijkt mij vrij duidelijk en dus niet zozeer onderschat, echter waarom juist de keuze voor de tweeter on-top, welke nadelen ondervinden zij bij een zware behuizing en waarom denken ze dat dit enkel op te lossen is met een lichte behuizing etc etc etc....Tuurlijk is coherentie belangrijk, zowel in fase als in het tijdsdomein, maar je ziet verschillende benaderingen en dus zijn de onderbouwingen wel leuk om te lezen...

Maar goed, ik zal wel eens een keer gaan luisteren, lijkt me gemakkelijker en heb ik direct een ijkpunt in discussies met bv jouw over klankkleuring etc.

mvrg

Patrick

Ik kan je alleen vertellen wat ik weet ;)

Het is toch niet een promotionele tekst? Het geeft aan waarom er voor bepaalde zaken gekozen is? Het wordt met het oog op kwaliteit ontworpen dus de keuzes worden altijd onderbouwt vanuit een positief oogpunt. Ik snap echter wel wat je wilt hoor, gewoon een helderdere uitleg met meer onderbouwing, maar dat kan ik je niet geven, dat kan alleen Hans. Maar je weet het..eerst luisteren ;D

patrick_vdb

Hi Remko,

Citaat van: reMC op december 29, 2004, 22:37:59
Maar je weet het..eerst luisteren ;D

Ik weet 't, ik weet 't :-[

Ik zal hier niets meer posten totdat ik ze of gehoord heb of iets zie staan waar ik het (gedeeltelijk) niet mee eens ben ;D ;)

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op december 29, 2004, 22:53:39
Hi Remko,

Ik weet 't, ik weet 't :-[

Ik zal hier niets meer posten totdat ik ze of gehoord heb of iets zie staan waar ik het (gedeeltelijk) niet mee eens ben ;D ;)

;D Prik maar een datum ;)

garmtz

patrick_vdb

Citaat van: garmtz op december 30, 2004, 06:41:57
Ik ben benieuwd...

Ik ook, eerder nieuwsgierig :D Maar goed, eerst maar eens een datum prikken en daar gaat het al mis want ik heb maar weinig echt vrije tijd :(

mvrg

Patrick

De Sonatina is gewoon een geweldige speaker daar mag nooit een misverstand over groeien....dat is nl. het gevaar van de discussie....

Dat er met ALLES is rekening gehouden zie je meteen als je de speaker goed bekijkt...ik denk dat 9 van de 10 mensen een enorme verbetering in hun keten tot stand brengen....ook de mensen die hier hevig discuseren over het gemis van..... :P

Ikzelf wil dolgraag EN een mooi kamerorkest EN een muzikale aardverschuiving.....in mijn arrogantie denk ik dat een zelfbouwspeaker mij dat mogelijk zal kunnen gaan geven als ik nergens op bezuinig en alles tot in het xXx-treme toe pas....(ik heb geen 104.000 Euro voor het origineel)  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Citaat van: Erik van Voorst op december 30, 2004, 18:11:56
ook de mensen die hier hevig discuseren over het gemis van..... :P
Misschien is het wel voor mij een levensgrote achteruitgang  ;D Of kosten mijn speakers niet genoeg om goed te kunnen zijn  ;)

patrick_vdb

Hi Erik,

Ik laat nergens een misverstand over groeien, heb dus ook al meermaals verkondigt geen waarde-oordeel over deze luidsprekers te geven daar ik ze nog niet gehoord heb ::)

mvrg

Patrick

Ik heb gewoon de hele topic nog eens rustig doorgelezen en vond hem gewoon een beetje te negatief......misschien wel mijn persoonlijke ervaring....dus wil ik de Sonatina een hart onder de riem steken.....en nog eens benadrukken hoe goed (gebouwd) ze zijn......

Helaas Space je eigen droomluidsprekers zijn Te Goedkoop om in een adem genoemd te mogen worden met de Sonatina's.....hahahahahahahahaha >:D >:D....tjee misschien rust er toch....some sort of curse on this topic.....

Garmt stelde het al in de techniek topic .....voor elk wat wils....dus voor Space de
" Rauwheid zoals in het echt" .... ;)

Patrick...
Als je aan de ene kant benieuwd ben naar de beweegredenen van de bouwer en aan de andere kant zegt dat je het gevoel hebt een reclamefolder te lezen.......dan vind ik dit negatief overkomen....er is geen andere keus....het is OF niets zeggen OF de informatie verstrekken in een (reclame) folder. ;)

Spacebass

Citaat van: Erik van Voorst op december 30, 2004, 20:08:54
Helaas Space je eigen droomluidsprekers zijn Te Goedkoop om in een adem genoemd te mogen worden met de Sonatina's.....hahahahahahahahaha >:D >:D....tjee misschien rust er toch....some sort of curse on this topic.....

Garmt stelde het al in de techniek topic .....voor elk wat wils....dus voor Space de
" Rauwheid zoals in het echt" .... ;)
Wat zijn mijn droomspeakers dan volgens jou?  ;D

ps
Wat kosten die Sonatina's overigens? Laat maar net gelezen...enne mijn speakers waren een stuk duurder Erik  >:D, dus wellicht zonde van mijn geld als ik jullie op je woord zou geloven  ;D  ;D

Maar ik stel voor Patrick dat wij ons samen laten slachten bij Audio-Cube  ;D

Citaat van: Spacebass op december 30, 2004, 21:39:25
Wat zijn mijn droomspeakers dan volgens jou?  ;D

ps
Wat kosten die Sonatina's overigens? Laat maar net gelezen...enne mijn speakers waren een stuk duurder Erik  >:D, dus wellicht zonde van mijn geld als ik jullie op je woord zou geloven  ;D  ;D

Maar ik stel voor Patrick dat wij ons samen laten slachten bij Audio-Cube  ;D

......je kent je eigen site toch wel :P

citaat:....een jongensdroom te verwezenlijken...........IRS

Space dit vind ik waanzinnige luidsprekers hoor.....don't get me wrong...... ;D

Spacebass

Ik keur het goed!!!  ;D Iets specifieker...de IRS V is leuk voor plain stereo, maar de IRS Epsilon Anniversary ligt meer in mijn lijn...perfect te gebruiken voor HT  ;D Oh ja in dit artikel wordt al een verwezen naar mijn speakers!  O0  O0
Let vooral op unable to afford them...me, me me  ;D !!!

patrick_vdb

Hoi Erik,

Citaat van: Erik van Voorst op december 30, 2004, 20:08:54
Patrick...
Als je aan de ene kant benieuwd ben naar de beweegredenen van de bouwer en aan de andere kant zegt dat je het gevoel hebt een reclamefolder te lezen.......dan vind ik dit negatief overkomen....er is geen andere keus....het is OF niets zeggen OF de informatie verstrekken in een (reclame) folder. ;)

Dat is wel erg simpel bedacht ;D

Allereerst doe ik daarmee nog geen uitspraak over de Sonatine. En op de tweede plaats is het eerder jammer aan het adres van Remko want hij probeerde mij van informatie te voorzien die hij voorhanden had, maar tegelijkertijd ook al vermoedde dat ik het te sumier zou vinden. Hij snapt het gelukkig wel wat ik bedoelde en ving het hopenlijk niet negatief op. In een latere post licht ik zelfs toe hoe en wat ;)

En natuurlijk zijn er andere keuzes want er zit een wezenlijk verschil tussen een (reclame)folder en een 'white-paper', waar de een het product aanprijst en de 'highlights' noemt gaat de andere in op het hoe, wat en waarom. Elk ontwikkelingsbedrijf zou ze moeten hebben, en kan dus ook informatie daaruit verschaffen over hun product. Dat was waar ik naar vroeg en dan krijg ik de highlights.......een (reclame)folder dus.

Nogmaals, ik doe geen uitspraak over de kwaliteit van het product omdat ik deze nog niet heb kunnen beoordelen. Dat sommige mensen behoorlijk lyrisch over deze producten zijn, wil ik graag geloven en zonder twijfel, ik vertrouw op hun woord. Wel geef ik kritiek over hoe bepaalde zaken in de 'spotlights' worden gezet zoals bv bepaalde statements op de website van Audio-cube. Je mag deze rustig negatief noemen en er tegengas aan geven, maar het blijft kritiek en tevens een die ik kan onderbouwen (anders zou het geen kritiek zijn ;) ). Zomaar wat in het wilde weg roepen is meestal niet aan mij besteed :P

mvrg

Patrick

garmtz

Feitelijk is iedere mening of review iets in de rondte schreeuwen. Immers: 'geluidskwaliteit' is niet te onderbouwen... Niemand weet wat het effect is van een bepaald geluid op een bepaald persoon. Voor de één is het 'wel aardig', de ander staat te janken van emotie... Is dus heel moeilijk kwantificeerbaar. Want zoals je weet: metingen zeggen weinig.