hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Jep op september 30, 2015, 10:47:11
Ben benieuwd naar jouw bevindingen over SVP i.c.m. Kodi en de JVC 350. Geen idee of dat representatief zal zijn voor een setup met een HD1?

Ik heb de wiki page van SVP betreffende instellen Kodi bekeken, maar dat is best even puzzelen... Als ik tijd heb, ga ik daar ook eens mee aan de slag.

Succes! Jep.
Volgens mij verschilt de HD1 niet zo heel gek veel van de HD350, maar zeker weten doe ik het ook niet, ik ga eerst maar eens kijken of het op de HD350 een significante verbetering geeft :P

En ja het is inderdaad even puzzelen, daar ben ik dus mee bezig op dit moment, heb de DSPlayer versie van Kodi erop staan en ben gisteravond eerst bezig geweest om irule te configureren zodat ik relaxt vanaf de bank kodi kan bedienen. Vanavond verder puzzelen  :coffee:

Jep

Hey, gebruik jij iRule  8). Ik heb een paar basis bedieningen voor Kodi in iRule gezet, maar dat gebruik ik (nog) niet veel. Ben benieuwd hoe jij dat hebt gedaan. Voorlopig zit ik gewoon met muis en toetsenbord op de bank  ;D
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

hifiman

Citaat van: Jep op september 30, 2015, 11:34:32
Hey, gebruik jij iRule  8). Ik heb een paar basis bedieningen voor Kodi in iRule gezet, maar dat gebruik ik (nog) niet veel. Ben benieuwd hoe jij dat hebt gedaan. Voorlopig zit ik gewoon met muis en toetsenbord op de bank  ;D
Er is gewoon een standaard JSON XBMC device beschikbaar in irule, daar zitten alle xbmc in voor remote control over ip  ;)

hifiman

Stappenplan voor aan de praat krijgen HTPC met Smooth Video Project op basis van Kodi als gebruikers interface.


  • Installeer windows 7 (of hoger)
  • Download en installeer nieuwste stabiele versie van de moederbord chipset drivers
  • Download en installeer nieuwste stabiele versie van de grafische kaart driver
  • Zet irritante meldingen van windows action center uit
  • Maak een gebruiker ronald aan (administrator rechten) om toegang te krijgen tot samba fileshares op mijn linux server
  • Schakel alle beeld verbeterings toeters en bellen in grafische kaart driver uit
  • Installeer SVP
  • Installeer DSplayer versie van Kodi
  • Vervang mediaconfig.xml en filtersconfig.xml kodi config files
  • Configureer NFS shares in Kodi naar film/series libraries
  • Configureer Irule om Kodi via Ipad te bedienen vanaf de luie bank
  • Enable remote http bediening in Kodi
  • Pas DSPlayer settings aan in Kodi

Under construction...

williams

Hoi Ronald ik ben erg benieuwd als alles draait ,dan kom ik gelijk weer is kijken .
Bij mij staan de versterkers weer op zijn plek en aangesloten .

Groetjes Wil
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: williams op oktober  1, 2015, 21:05:11
Hoi Ronald ik ben erg benieuwd als alles draait ,dan kom ik gelijk weer is kijken .
Bij staan de versterkers weer op zijn plek en aangesloten .

Groetjes Wil
Doen we William  :coffee: :popcorn:  Fijn dat de versterkers weer lekker staan te spelen  :pompom:

hifiman

WOOOWWWWWWWWW ik ben helemaal om  :wub: :pompom: :popcorn: :headbanging: :clapping: SVP is geweldig! In de 5 jaar dat ik met mijn JVC HD350 projector draai heb ik altijd gedacht dat de schokkende (met name horizontale) pan's een eigenschap waren van de trage (dacht ik) panelen van deze projector. Tot ik een jaar terug ofzo voor het eerst op nieuwere projectoren bij vrienden tot mijn verbazing constateerde dat als daar de digitale enhancements werden uitgezet het schokken er ook nog was. Ik heb er toen verder niet zo bij stil gestaan maar besef nu dat het issue met name zit in de 24fps waarmee films geschoten worden. Anyway, ik heb SVP draaiend met Kodi als interface die ik bestuur via irule. Het resultaat is ronduit fantastisch  :inlove: Pan's zijn vloeiend geworden en daarmee is de enige irritatie die ik had over mijn projector verdwenen :-) Verder (maar heb nog niet uitgebreid getest) is de beeldkwaliteit zowiezo beter dan met mijn Dune speler. Ik ben dus helemaal om en ga zo een supersnelle cpu halen (en dus ook nieuw moederbord, geheugen en cpu koeler).

Best frustrerend trouwens, ik ben 5 hele avonden bezig geweest om kodi  dsplayer aan de gang te krijgen en het lukte maar niet om uberhaupt een film af te spelen. Wat blijkt, dsplayer i.c.m. met NFS werkt om de een of andere reden niet, met samba werkt het wel. Afijn voor nu maar even via samba dan.

En ja, voor de in totaal 600 euro die ik straks kwijt ben (compleet nieuwe pc op voeding na die ik nog had liggen)
had ik ook (na verkoop van de HD350 2de hands een andere projector kunnen kopen met frame interpolatie aan boord. Maar dit is leuker en ik ben er ook van overtuigd uiteindelijk de beste oplossing qua beeld kwalitteit. Nu alleen hopen dat die hele windows zooi een beetje stabiel is.  >:( Ok genoeg gekletst, tanden poetsen en naar de computer winkel  ;D

kermit

Citaat van: Audioloog op oktober  3, 2015, 08:55:14
WOOOWWWWWWWWW ik ben helemaal om  :wub: :pompom: :popcorn: :headbanging: :clapping: SVP is geweldig! In de 5 jaar dat ik met mijn JVC HD350 projector draai heb ik altijd gedacht dat de schokkende (met name horizontale) pan's een eigenschap waren van de trage (dacht ik) panelen van deze projector. Tot ik een jaar terug ofzo voor het eerst op nieuwere projectoren bij vrienden tot mijn verbazing constateerde dat als daar de digitale enhancements werden uitgezet het schokken er ook nog was. Ik heb er toen verder niet zo bij stil gestaan maar besef nu dat het issue met name zit in de 24fps waarmee films geschoten worden. Anyway, ik heb SVP draaiend met Kodi als interface die ik bestuur via irule. Het resultaat is ronduit fantastisch  :inlove: Pan's zijn vloeiend geworden en daarmee is de enige irritatie die ik had over mijn projector verdwenen :-) Verder (maar heb nog niet uitgebreid getest) is de beeldkwaliteit zowiezo beter dan met mijn Dune speler. Ik ben dus helemaal om en ga zo een supersnelle cpu halen (en dus ook nieuw moederbord, geheugen en cpu koeler).

Best frustrerend trouwens, ik ben 5 hele avonden bezig geweest om kodi  dsplayer aan de gang te krijgen en het lukte maar niet om uberhaupt een film af te spelen. Wat blijkt, dsplayer i.c.m. met NFS werkt om de een of andere reden niet, met samba werkt het wel. Afijn voor nu maar even via samba dan.

En ja, voor de in totaal 600 euro die ik straks kwijt ben (compleet nieuwe pc op voeding na die ik nog had liggen)
had ik ook (na verkoop van de HD350 2de hands een andere projector kunnen kopen met frame interpolatie aan boord. Maar dit is leuker en ik ben er ook van overtuigd uiteindelijk de beste oplossing qua beeld kwalitteit. Nu alleen hopen dat die hele windows zooi een beetje stabiel is.  >:( Ok genoeg gekletst, tanden poetsen en naar de computer winkel  ;D

Ok dat is goed nieuws! Flinke upgrade zo te horen!

RalphH

Vraagje, SVP doet frame interpolation toch? Dit heb ik ook op mijn projector zitten, maar vind het effect zelfs op de laagste stand niet om aan te zien.
Het beeld wordt soort van overscherp en hiermeel valt heel de diepte weg. Lijkt voor mij net of ik naar een kijkdoos zit te kijken --> 2d objecten in een 3d ruimte,) heel plat dus.

Is dit naar jouw gevoel met SVP beter?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

williams

Ik ben nu wel erg benieuwd .
Hoe haal je het geluid uit je pc en werkt dit ook goed de nieuwe geluidsformaten ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: RalphH op oktober  3, 2015, 13:55:33
Vraagje, SVP doet frame interpolation toch? Dit heb ik ook op mijn projector zitten, maar vind het effect zelfs op de laagste stand niet om aan te zien.
Het beeld wordt soort van overscherp en hiermeel valt heel de diepte weg. Lijkt voor mij net of ik naar een kijkdoos zit te kijken --> 2d objecten in een 3d ruimte,) heel plat dus.

Is dit naar jouw gevoel met SVP beter?
SVP doet dit heel goed zelfs!  :worship: Dus het antwoord is denk ik JA (al heb ik jouw projector nooit zien spelen natuurlijk..)


hifiman

Citaat van: williams op oktober  3, 2015, 18:08:22
Ik ben nu wel erg benieuwd .
Hoe haal je het geluid uit je pc en werkt dit ook goed de nieuwe geluidsformaten ?
Hoi William,

Ik moet er wel even bij zeggen dat ik alleen nog aan het stoeien geweest ben en nog niet echt een film gekeken heb via de HTCP, dat ga ik zo voor het eerst doen  :popcorn:

Geluid komt gewoon samen met het beeld via hdmi naar je receiver, net zoals bij elke andere blu ray of media speler. En ja de HD audio formaten doen het ook gewoon  :inlove:

Ik ben tegelijk ook nog met MadVR settings bezig, maar verwacht over een weekje wel een beetje stabiele situatie te hebben, dus dan moeten we als je dat leuk vind maar eens wat afspreken.

Groetjes,

Ronald

hifiman

De HTPC van binnen, gebaseerd op een AMD 4 GHz acht core CPU  O0 Op de CPU een gigantische low profile koeler met heatpipes en onder en boven het koellichaam een stille fan.

De CPU heeft het niet echt druk (onder de 20% gemiddeld tijdens SVP gebruik) en dat is al met het beste profiel (1080P60 M2.0 profiel) met de minste artefacten.

hifiman

Rechtsonder in het dressoir (onder de Dune HD Max) heeft de HTPC een plekje gekregen.  ;D

williams

Wat is je algemene indruk van het beeld ,vind je buiten de motion flow de rest ook beter dan de Dune ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

RalphH

Citaat van: Audioloog op oktober  3, 2015, 19:56:39
SVP doet dit heel goed zelfs!  :worship: Dus het antwoord is denk ik JA (al heb ik jouw projector nooit zien spelen natuurlijk..)

Ga ik m sowieso eens proberen, dankje!

Citaat van: williams op oktober  3, 2015, 20:22:04
Wat is je algemene indruk van het beeld ,vind je buiten de motion flow de rest ook beter dan de Dune ?

Anders dan een dune, maar for what it's worth: Mijn htpc qua beeld eens vergeleken met een standalone speler (philips geloof ik, 2x zelfde blu ray in lade gedaan, gepauzeerd en ingangen gewisseld), nagenoeg geen verschil. Als het er al was, was de pc iets beter
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

williams

Ik ben bang als ik kom kijken bij je dat ik kosten gaat maken 😀
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: williams op oktober  3, 2015, 20:22:04
Wat is je algemene indruk van het beeld ,vind je buiten de motion flow de rest ook beter dan de Dune ?
Nou.... ik heb nog wat uit te zoeken geloof ik.. Volgens mij kloppen de RGB levels (16-235 vs 0-255) niet, het beeld is washed out in donkere scenes, ik heb echter alles op 16-235 staan.
Verder is er nog iets raars, toen ik het vanmiddag met de nieuwe pc hardware aan de praat had was het cpu gebruik 35 procent en af en toe uitschieters naar hoger. Na wat met settings gespeeld te hebben kom ik nooit meer boven de 20% uit en ik heb geen idee waar het verschil in zit. Wel had ik het idee dat het beeld vanmiddag een stuk beter was dan nu.

Afijn nog een hoop te puzzelen en te testen. En dan is er nog madvr met zijn vele settings, die overigens niet bewaard blijken te worden als ik ze wijzig. Afijn ik heb nog geen eenduidige conclusie behalve dat SVP werkt en doet wat het beloofd.

williams

Ik blijf je topic in ieder geval volgen .
Hou ons op de hoogte .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op oktober  3, 2015, 22:47:32
Nou.... ik heb nog wat uit te zoeken geloof ik.. Volgens mij kloppen de RGB levels (16-235 vs 0-255) niet, het beeld is washed out in donkere scenes, ik heb echter alles op 16-235 staan.
De JVC HD350 had daar problemen mee, de RGB settings waren niet wat ze aangaven.

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober  4, 2015, 00:20:12
De JVC HD350 had daar problemen mee, de RGB settings waren niet wat ze aangaven.
Ohh, is dat zo? Anyway, ik ga het uitzoeken, ben eerst nog bezig geweest met irule helemaal naar wens maken.  ;)

riwi

Mooie kast zo Ronald.

Ik heb ook zo'n noctua koeler in mn laatste PC gezet. Nog een iets lagere met wat minder heatpipes. Mooi spul kwa afwerking etc.

Als je Kodi op een RPi2 draait dan kan ie geen HD audio. Dwz je speelt een TrueHD / DTS-HD bestand af maar de pre-pro ontvangt dan gewoon de schaduw DD track of de core DTS component. Maar men zegt dat dat aan de RPi2 ligt (de HDMI neem ik aan) dus met een echte PC moet dat wel lukken. In ieder geval ligt mijn RPi2 daarom @#$%#@$% niks te doen ;)

Wat Kjelt zegt kan ik me niet herinneren van de HD350. Volgens mij deed ie prima 16-235 en 0-255 RGB waardes. Wat wel mooi was in de HD350 was dat je bij de HDMI settings kan kiezen voor YCrCb of RGB. Met YCrCb heb je eigenlijk altijd 16-235 waardes, maar de meeste PC oplossingen sturen RGB uit. Dan kon je in de HD350 dacht ik nog wat kiezen bij de HDMI settings maar dat ben ik vergeten.
Normaal volgt de projector het ingangs signaal, maar in de HD350 kon je wat overrulen dacht ik.

Bijkomend voordeel van de PC oplossing is dat je klaar bent voor 4k en ook voor HEVC. Waar de Dune dat gewoon niet aan kan.

Kwa SVP zal je altijd voor en tegenstanders horen/zien. Ik erger me in de bioscoop ook aan reutelende 24p pans. Maar ik begrijp dat regisseurs en DOP mensen in bepaalde gevallen deze onscherpte bewust toevoegen bv om de sensatie van snelheid over te brengen. Dus uit artistiek oogpunt hoort het bij de film. En interpolatie, hoe goed ook gedaan, zal altijd artifacts introduceren, want die tussen-beelden zijn immers niet opgenomen. Ik vind de FI en RealityCreation op de Sony's projectoren wel fijn. Maar ik heb ook wel slechtere FI oplossingen gezien die ik niet zou gebruiken.

hifiman

Het begint ergens op te lijken  :headbanging:

Mijn grootste issue was dat de RGB video levels niet klopten en een washed out beeld gaven. Op verschillende plekken in de keten dient een keuze gemaakt te worden tussen 16-235 of 0-255. Ik had in eerste instantie alles (kodi output settings, kodi internal filter video decoder, madvr, grafische kaart, projector. Ik had alles op 16-235 staan en het beeld bleef washed out. Na alle settings een voor een getoggeld te hebben bleek dat als ik alles op 16-235 zet behalve madvr (0-255) dan kloppen de RGB video levels weer en ziet het er weer goed uit (gepauzeerde scene ook steeds vergeleken met het beeld, zelfde scene uiteraard, van de dune). Wellicht is er een andere combi mogelijk die optimaler is, maar ik heb nu in elk geval een werkbare situatie die er goed uitziet  :pompom:


hifiman

Het volgende aandachtspunt is dat alle digitale verbeteringen (settings) die ik doorvoer in madvr bij het starten van een volgende film weer tenietgedaan zijn. Dat is vast een kleinigheidje , als dat gelukt is te fixen dan heb ik wel een demo ready situatie  :popcorn:

Edit:
Never: The Kodi madVR GUI is disabled and all madVR settings are loaded exclusively from the madVR control panel.

Load and Save with DSPlayer database: Enabling this option allows basic configuration of madVR from within Kodi. These settings are accessed during video playback by selecting Video Settings. Video settings are set on a per video basis but can be saved as a global profile for all videos. DSPlayer will create its own DSPlayer Profile Group in the madVR control panel when this setting is enabled. This is a dummy profile and not meant for external configuration. Internal settings tables always take precedence.

Load from madVR active profile: Upon playback, the appropriate profile is loaded from madVR for the selected video. Changes made from within Kodi will change the same value in the madVR control panel. No dummy profile is created. These changes only impact the active madVR profile and profile rules cannot be created or saved. This is the best choice for those who have set-up profiles in madVR. Any changes made to the active profile are saved externally by madVR. External settings are always loaded in place of internal Kodi tables.



Het bedienen met irule werkt uit de kunst en op zich tot nu toe geen problemen (stabiliteit) met kijken.

hifiman

Citaat van: riwi op oktober  5, 2015, 22:15:04
Mooie kast zo Ronald.
Ja he, ben er erg content mee  :clapping:

Citaat van: riwi op oktober  5, 2015, 22:15:04
Ik heb ook zo'n noctua koeler in mn laatste PC gezet. Nog een iets lagere met wat minder heatpipes. Mooi spul kwa afwerking etc.
Zeker mooi spul en het koelt blijkbaar prima

Citaat van: riwi op oktober  5, 2015, 22:15:04
Als je Kodi op een RPi2 draait dan kan ie geen HD audio. Dwz je speelt een TrueHD / DTS-HD bestand af maar de pre-pro ontvangt dan gewoon de schaduw DD track of de core DTS component. Maar men zegt dat dat aan de RPi2 ligt (de HDMI neem ik aan) dus met een echte PC moet dat wel lukken. In ieder geval ligt mijn RPi2 daarom @#$%#@$% niks te doen ;)
Dat is jammer, maar er zijn natuurlijk vele andere leuke toepassingen te bedenken voor je rpi, al is het maar bijvoorbeeld als koekoeksklok ofzo  ;)

Citaat van: riwi op oktober  5, 2015, 22:15:04
Wat Kjelt zegt kan ik me niet herinneren van de HD350. Volgens mij deed ie prima 16-235 en 0-255 RGB waardes. Wat wel mooi was in de HD350 was dat je bij de HDMI settings kan kiezen voor YCrCb of RGB. Met YCrCb heb je eigenlijk altijd 16-235 waardes, maar de meeste PC oplossingen sturen RGB uit. Dan kon je in de HD350 dacht ik nog wat kiezen bij de HDMI settings maar dat ben ik vergeten.
Normaal volgt de projector het ingangs signaal, maar in de HD350 kon je wat overrulen dacht ik.
Het komt mij ook niet bekend voor en ik heb er in elk geval nooit issues mee gehad. Je kunt inderdaad kiezen voor enhanced, normal of auto.

Citaat van: riwi op oktober  5, 2015, 22:15:04
Bijkomend voordeel van de PC oplossing is dat je klaar bent voor 4k en ook voor HEVC. Waar de Dune dat gewoon niet aan kan.
Zover (4K) was ik nog niet, maar inderdaad  :pompom:

Citaat van: riwi op oktober  5, 2015, 22:15:04
Kwa SVP zal je altijd voor en tegenstanders horen/zien. Ik erger me in de bioscoop ook aan reutelende 24p pans. Maar ik begrijp dat regisseurs en DOP mensen in bepaalde gevallen deze onscherpte bewust toevoegen bv om de sensatie van snelheid over te brengen. Dus uit artistiek oogpunt hoort het bij de film. En interpolatie, hoe goed ook gedaan, zal altijd artifacts introduceren, want die tussen-beelden zijn immers niet opgenomen. Ik vind de FI en RealityCreation op de Sony's projectoren wel fijn. Maar ik heb ook wel slechtere FI oplossingen gezien die ik niet zou gebruiken.
Voor of tegenstanders, ik vind het een uitkomst in elk geval en absoluut een verbetering.  :police:

Inderdaad is het niet perfect, maar zoals je al aangeeft is dat ook per definitie onmogelijk, onder de streep vind ik de voordelen duidelijk opwegen tegen de nadelen. Plus dat ik geen FI in mijn projector heb zitten.