hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: S@m op juni 13, 2011, 11:58:10
Maar wat is dan hifi achtig, de eerlijke/neutrale set of de set die het allemaal wat prettiger kleurt..?
Dat is een goede vraag, bottom line (voor mijzelf) is dat ik het lekker moet vinden klinken EN het idee hebben dat dit niet door een continu aanwezige kleuring is. Anders gezegd, ik wil de illussie hebben dat het in mijn beleving "echt" klinkt. Persoonlijk ga ik dus zeker voor de mifi en niet voor de hifi. Neemt niet weg dat ik van mening ben dat de meeste sets (speakers?) teveel subjectief hoog geven tov de werkelijkheid.

hifiman

Ondertussen ben ik er (na veel wisselen en luisteren bij verschillende operating points van de buisjes) wel uit dat ik de 6N6P prefereer boven de veel duurdere 6H30-DR  :happy:
Iemand nog een paartje nieuwe 6H30-DR's kopen voor een schappelijk prijsje?  :police:

Het viel niet mee om de 6N6P (of de 6H30-DR) aan het zingen te krijgen. Uiteindelijk ben ik op een voor mij favoriet operating point terecht gekomen, namelijk 16 mA bij een gridspanning van -2.2V en een plaatspanning van 170V, waarbij Vak=103V.
Wat het extra lastig maakte was het feit dat ik een voeding gebruik met LCR netwerk waarbij de hoeveelheid stroom die loopt dus tevens bepaald hoe hoog de uiteindelijke plaatspanning is (meer stroom is een lagere spanning wegens spanninsval over de weerstanden tussen de elco's). Het varieren van de weerstanden in de voeding was dus een extra variabele. Al met al ben ik zeker niet ontevreden met hoe het nu klinkt, maar ik sluit niet uit dat ik nog wat verder experimenteer, met name wellicht nog eens een nog wat hogere plaatspanning proberen (bij dezelfde stroom en grid spanning).

Op dit moment gebruik ik (even ter archivering voor mijzelf):
Rk=135R
Rl=3K9

To be continued  ;)

hifiman

Gisteren de buizenschakeling in de versterker opnieuw opgebouwd/bedraad en wat wijzigingen doorgevoerd:
- beter draad gebruikt voor het voedingsgedeelte
- een net printje gebruikt voor de gloeispannings gelijkrichting (ipv zweefbouw)
- een extra weerstand en 100 uF elco toegevoegd voor de hoogspanningsvoeding voor een betere kanaalscheiding
- alle "experimentele" weerstanden nu vervangen door kiwame
- ontkoppel condensatoren van hoge kwaliteit direct op de buisvoeten (voeding)
- input Wima FKP condensatoren nu iets verhoogd gemonteerd (niet meer direct op de bodem van de kast)

Foto's volgen later overigens.

De kap zit nu sinds lange tijd ook weer netjes op de versterker en de komende tijd gaan we weer eens lekker gewoon luisteren (ipv alleen maar bezig zijn met vergelijken) :music:


hifiman

Sinds kort heb ik een 2de hands aangeschafte Apple TV (eerste generatie) in mijn bezit. Na een demo van forumlid Williams met zijn Apple TV vond ik het toch wel erg leuk om op de set in goede kwaliteit trailers te kunnen kijken van films. Dat was voor mij dan ook hoofdreden van de aanschaf, ik zal hem dus niet gaan gebruiken om files te streamen. Verder leek het me leuk eens met boxee en xbmc (die er beiden ook op staan) te kunnen spelen.

Enig nadeel van het ding is dat tie best veel lawaai maakt in standby, zowiezo hoor je altijd de CPU fan draaien. Om die reden heb ik een X10 schakelaar tussen gezet om het ding echt uit te zetten als ik hem niet gebruik, temeer daar ik hem maar af en toe zal gebruiken.

riwi

Heeft zo'n appleTV nog toegevoegde waarde naast alle Dune en Squeezebox geweld in jouw huis?

Of haalt ie de trailers rechtstreeks van het web bij Apple en kan dat alleen met een appleTV?

Ik snap die benamingen nooit zo van die apple producten :
AppleTV : 't is toch geen TV?
AirportExpress? 't is toch geen vliegveld? En snel is ie ook niet dacht ik.
;D  ;)

Sorry ik wil hier geen Apple vs. wat anders discussie starten ;)

hifiman

Citaat van: riwi op juli  7, 2011, 12:17:01
Heeft zo'n appleTV nog toegevoegde waarde naast alle Dune en Squeezebox geweld in jouw huis?

Of haalt ie de trailers rechtstreeks van het web bij Apple en kan dat alleen met een appleTV?

Ik snap die benamingen nooit zo van die apple producten :
AppleTV : 't is toch geen TV?
AirportExpress? 't is toch geen vliegveld? En snel is ie ook niet dacht ik.
;D  ;)

Sorry ik wil hier geen Apple vs. wat anders discussie starten ;)
Je mag vinden van Apple wat je wilt hoor wat mij betreft  ;)

Hij haalt de trailers direct uit de itunes store. Als ik ze eerst zelf op de pc had moeten downloaden dan had het weinig zinvol geweest aangezien ik ze dan op de dune had kunnen afspelen. Ik vind het gewoon leuk dat ik zonder er verder moeite voor te doen gelijk kan zien welke films er aan zitten te komen en dan in hoge kwaliteit op de set zelf alvast de trailer kan bekijken. Misschien moet ik in dit geval ook even melden dat ik er 85 euro voor betaald heb, een paar honderd euro was het mij niet waard geweest.

Groetjes,

Ronald

hifiman

En dan weer even heel wat anders. Sinds mijn versterker een buizen voortrap heeft klinkt het zeker lekkerder dan voor die tijd. Enig minpuntje is dat het laag weer net even wat meer aangezet is dan voorheen en dat zou best wat minder mogen. Overigens is dat zo goed als opgelost als ik de speakers een stuk naar voren schuif, maar dat is dan helaas weer erg onpraktisch (staat er eentje pal voor de tuindeur).

Nu had ik in het verleden als eens met een EQ plugin voor de squeezeboxserver geexperimenteerd, maar de conclusie was toen dat het filter an sich (dus nog zonder EQ) al voor een verslechtering van het geluid zorgde. Ik bedacht mij opeens dat sox (zwitsers zakmes proggie voor audio bewerking), dat ik er zowiezo al tussen heb zitten voor de upsampling, ook kan equalizen. Er zit zelfs een simpele "bass" knop functie in. Ik ga hier de komende dagen dus eens mee experimenteren, het kost tenslotte niks, is simpel te implementeren en kan vanaf de luie bank gedaan worden.  ;)

Harry HT

Hi Ronald,

Klinkt goed allemaal :)

Citaat van: Audioloog op juli  7, 2011, 13:48:27
Ik ga hier de komende dagen dus eens mee experimenteren, het kost tenslotte niks, is simpel te implementeren en kan vanaf de luie bank gedaan worden.  ;)
Succes  O0

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

kermit


hifiman

Citaat van: kermit op juli  7, 2011, 17:59:53
Ik wil ook een apple Tv :thumbs-up: :D
Wat moet je daar nou mee, jij hebt niet eens een projector man  :devil:  ;)

hifiman

Bij deze de beloofde foto's van de versterker.

De hoogspannings elco's.

hifiman

De buizenafdeling  ;)

hifiman

En een totaaloverzicht.

hifiman

Ruimte gereserveerd voor iets zinnigers dan deze tekst te melden.

hifiman

Citaat van: Harry HT op juli  7, 2011, 17:40:28
Hi Ronald,

Klinkt goed allemaal :)
Succes  O0

Gegroet,

Harry
Dank je Harry!  :)

hifiman

Het (netjes) boren van gaten is altijd een probleem geweest bij mijn doe het zelf projectjes. Ik had weliswaar een boorkolom in de schuur staan, maar dan nog schoot vaak het werkstuk weg, enz.. Met de aankoop van vandaag moet dat probleem opgelost zijn: een machineklem  :headbanging:

Bij deze een foto:

solitaire

Als ik je foto zie krijg ik spontaan kiespijn ... 'k zie mezelf met m'n hoofd in een klem, met de mond open ... oh damn ...

Maar je tipt wel een puntje aan, nml. dat het zo verhipte lastig is thuis kwaliteitswerk te doen, omdat je eigenlijk aldoor wel weer tegen een ander/nieuw gemist werktuig aanloopt. Natuurlijk, vaak is meer doen = meer gereedschap (en de kennis er mee om te gaan), maar zo moet je al een behoorlijke kast vol gereedschap hebben om te kunnen beginnen met een project, en blijf je bijkopen (vaak verplicht, omdat je echt anders niet verder kan).

Wat zal dus, nu met nog meer tools, het volgende project zijn waarvan we de mooie resultaten hier gepresenteerd krijgen ?



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op juli  8, 2011, 17:03:44
Het (netjes) boren van gaten is altijd een probleem geweest bij mijn doe het zelf projectjes. Ik had weliswaar een boorkolom in de schuur staan, maar dan nog schoot vaak het werkstuk weg, enz..
Mooie aanschaf weer maar de oorzaak van wegschieten en verkeerd boren is heel vaak dat er geen moeite wordt genomen om een klein deukje met een centerpons te maken, daar waar je het gaatje in het staal wilt hebben. Zie bv : http://www.majosoft.com/metalworking/index.html?menunr=1&sub=1&lnk=how_to_make_a_center_hole_for_.php
Daarna is vaak een probleem dat er vaak met te hoge toerentallen geboord wordt of zonder smering. Ieder materiaal heeft zijn eigen toerental/smering. Als je dat eenmaal weet en hebt gedaan is er niet veel meer aan. Bv met aluminium, dan moeten bij correct boren en smeren van die hele mooie lange serpentine achtige krullen ontstaan. Maar goed dat weet je vast allemaal al  ;)

hifiman

Citaat van: solitaire op juli  8, 2011, 20:06:04
Wat zal dus, nu met nog meer tools, het volgende project zijn waarvan we de mooie resultaten hier gepresenteerd krijgen ?
Hallo Wolf.

Voorlopig niks waarschijnlijk, liep er bij mijn afgelopen projectje tegenaan, beetje mosterd na de maaltijd dus die machineklem maar komt vast wel weer eens van pas  :laugh:

Ronald

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli  8, 2011, 20:44:32
Mooie aanschaf weer maar de oorzaak van wegschieten en verkeerd boren is heel vaak dat er geen moeite wordt genomen om een klein deukje met een centerpons te maken, daar waar je het gaatje in het staal wilt hebben. Zie bv : http://www.majosoft.com/metalworking/index.html?menunr=1&sub=1&lnk=how_to_make_a_center_hole_for_.php
Daarna is vaak een probleem dat er vaak met te hoge toerentallen geboord wordt of zonder smering. Ieder materiaal heeft zijn eigen toerental/smering. Als je dat eenmaal weet en hebt gedaan is er niet veel meer aan. Bv met aluminium, dan moeten bij correct boren en smeren van die hele mooie lange serpentine achtige krullen ontstaan. Maar goed dat weet je vast allemaal al  ;)
Hoi Wicher,

Dat is mij allemaal bekend ja, heb hier zelfs een flesje boorolie staan en een centerpons is ook aanwezig  ;)
Ik bedoelde ook eigenlijk wat anders, namelijk dat de boor het werkstuk "grijpt", je zowat je pols breekt en vervolgens bijna onthoofd wordt door het als een vliegende schotel wegvliegende werkstuk. Het voorkomen daarvan was de reden voor het aanschaffen van deze machineklem  ;)

Ronald

Kjelt

Citaat van: Audioloog op juli  9, 2011, 09:54:34
Ik bedoelde ook eigenlijk wat anders, namelijk dat de boor het werkstuk "grijpt", je zowat je pols breekt en vervolgens bijna onthoofd wordt door het als een vliegende schotel wegvliegende werkstuk. Het voorkomen daarvan was de reden voor het aanschaffen van deze machineklem  ;)
Ok bekend ja bij slecht vastzittende dun stalen werkstukken waarbij een te grote diameter boor wordt gebruikt  :D
Wat ik zelf altijd doe is het werkstuk op een stuk hout klemmen met lijmtangen zodat het boorgat aan de andere kant mooi wordt en de boor ook niet zo snel in het werkstuk grijpt en dit stuk hout vervolgens weer met lijmklemmen vast maken. Ik kan de grootte van je klemmen niet zo goed inschatten maar hoe ga je bv een stalen achterkant van een versterker hierin vastklemmen  :unsure: of een andere grote staalplaat o.i.d.? ???
Is dit trouwens alleen een klem of een complete X-Y tafel (vaak voor frezen gebruikt) ?

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli 11, 2011, 22:18:17
Ok bekend ja bij slecht vastzittende dun stalen werkstukken waarbij een te grote diameter boor wordt gebruikt  :D
Wat ik zelf altijd doe is het werkstuk op een stuk hout klemmen met lijmtangen zodat het boorgat aan de andere kant mooi wordt en de boor ook niet zo snel in het werkstuk grijpt en dit stuk hout vervolgens weer met lijmklemmen vast maken. Ik kan de grootte van je klemmen niet zo goed inschatten maar hoe ga je bv een stalen achterkant van een versterker hierin vastklemmen  :unsure: of een andere grote staalplaat o.i.d.? ???
Is dit trouwens alleen een klem of een complete X-Y tafel (vaak voor frezen gebruikt) ?
Uiteraard is deze machineklem slechts beperkt inzetbaar, de achterkant van een versterker erin gaat natuurlijk niet lukken. Je moet het zo zien, voor 50 euro investering heb ik er een leuk hulpmiddel bij. Het is dus een zogenaamde machineklem, een soort bankschroef die je in zowel X als Y richting kunt verschuiven. In acht genomen dat ik uberhaupt geen bankschroef had heb ik er nu dus eentje met extra's  :pompom:

Groetjes,

Ronald

Kjelt

Citaat van: Audioloog op juli 12, 2011, 09:53:17
een zogenaamde machineklem, een soort bankschroef die je in zowel X als Y richting kunt verschuiven.
Dat dacht ik al te zien, die zijn toch bedoeld om mee te frezen, zodat je de verspaansnelheid kunt regelen? Maar goed dit gaat ook wel werken.

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli 12, 2011, 10:24:57
Dat dacht ik al te zien, die zijn toch bedoeld om mee te frezen, zodat je de verspaansnelheid kunt regelen? Maar goed dit gaat ook wel werken.
Er staat nergens op de doos dat je er mee moet frezen  ;) Als ik nu een gaatje in een stukkie aluminium wil boren dan kan ik het en vastklemmen en netjes positioneren onder de boor.  :hehe:

Softpower

Citaat van: Audioloog op juli  7, 2011, 20:31:49En een totaaloverzicht.
Let je wel op dat de geheime diensten je niet voor wat anders aanzien ;)

Want het lijkt ook wel een beetje op een b o m


:evil:

Edit typo
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E