Progressive Scan modificaties Philips 963SA

Gestart door Robert - Jan, november 18, 2004, 19:17:49

Vorige topic - Volgende topic

Robert - Jan

De Philips 963SA is een SAVD/DVD speler die een hele tijd als referentiespeler in zijn prijsklasse gediend heeft. De geluidskwaliteit van de speler is ongemodificeert van een heel behoorlijk niveau maar vooral de beeld kwaliteit is erg goed. Het was ook een van de eerste spelers (zo niet dé eerste) die uitgerust was met Progressive Scan op het PAL signaal. Omdat de basiskwaliteiten van de speler al heel behoorlijk waren, nodigde de 963SA ook uit tot modificeren. Waaronder de alom bekende van Medevoort modificatie. Deze modificatie zorgt ervoor dat de geluidskwaliteit van de 963SA een flinke stap vooruit gaat.

Het modificeren van de beeldweergave is echter veel minder populair. Behalve bij een groep Franse enthousiastellingen die hun tweaks uiteen gezet hebben op deze site: http://www.homecinema-fr.com/laric/963HCFR.html#switch.
Nadat ik dit maanden geleden al eens doorgenomen had, heb ik een paar weken terug de stoute schoenen aangetrokken en heb een deel van de door hun voorgestelde modificaties uitgevoerd. Ik heb me beperkt tot het vervangen van een aantal elco's in de voeding en alle door hun voorgestelde aanpassingen aan de Progressive Scan kaart. Ik had helaas een telfout gemaakt bij het bestellen en kom nog een paar elco's tekort om alle gewenste aanpassingen van de voeding uit te voeren.

Aanpassingen aan de voeding:
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Robert - Jan

Betere filtering van de voedingspanning op het Progressive Scan board door het vervangen van 2 elco's en het plaatsen van een aantal extra elco's (alles Panasonic FC)

Robert - Jan

Bypass condensatoren over alle andere elco's. Het MKS-4 type is beter dan de MKS-3 (lage ESR) maar helaas ook wat moeilijker te verkrijgen. Ik heb de speler bekeken met en zonder deze bypass condensatoren maar echt veel verschil was er niet. Het meeste werk wordt toch gedaan door de Panasonic FC elco's.

Robert - Jan

Ik heb alle modificaties aan de 963SA op een vrijdagavond uitgevoerd. De speler is daarna weer aangesloten op de Sanyo Z1 (ISF gecalibreerd door Rob Dingen) en ben er samen met mijn vrouw eens goed voor gaan zitten.
Wat is het resultaat?

Kort gezegd: ongelóóflijk :o, dat het verwisselen van een paar elco's zo'n verschil kan geven.  8) Drie dingen vallen onmiddelijk op:
1. De kleuren leven meer, zijn helderder, knallen meer van het doek af.
2. De 3D werking is beter, er zit meer diepte in het beeld.
3. Het lijkt alsof er minder ruis in het beeld zit, er meer rust is. Niet dat ik nou voorheen vond dat het ruisde maar het zwart is rustiger. Het lijkt ook wat dieper zwart te zijn, met wat meer glans. Misschien betekent dit dat het contrast is toegenomen?

Deze veranderingen zijn heel goed waar te nemen op mijn Sanyo Z1. Zeer goed mogelijk dat het resultaat op een betere projector nog veel duidelijker is.

Kosten van deze modificatie waren zo'n 32 Euro en een avondje solderen. Ik heb nog nóóit voor 32 Euro zoveel resultaat gehad!  ;D

Absoluut een aanrader voor iedere bezitter van de Philips 963SA die het maximale uit Progressive Scan wil halen.

Groeten,
Robert -Jan

kermit

Ik heb het ooit gelezen maar ben niet zohandig. Je maakt me wel heel erg nieuwsgierig.
Voor die 32 euro wil ik het wel laten doen ;D.
Kermit

Shorty

Goed en leuk nieuws, Robert-Jan! Kan een leuke bijverdienste voor je worden...?

VrGr,

Bart J.

RuudG

Fraai gedaan Robert-Jan.

Het is jammer dat fabrikanten niet meteen de betere componenten in de speler zetten. Waarschijnlijk een marketing beslissing: een paar euro aan componenten extra, zorgt voor een forse verhoging van de verkoopsprijs.

Robert - Jan

Citaat van: RuudG op november 19, 2004, 18:47:29
Het is jammer dat fabrikanten niet meteen de betere componenten in de speler zetten. Waarschijnlijk een marketing beslissing: een paar euro aan componenten extra, zorgt voor een forse verhoging van de verkoopsprijs.

Een fabrikant moet natuurlijk altijd een afweging maken m.b.t. de gebruikte conponenten Het ligt er maar net aan waar hij zijn apparaat in de markt wil positioneren. Daarom zie je af en toe apparaten die eigenlijk heel goed ontworpen zijn maar door bezuinigingen op de componenten slechts als 'goede hifi' presteren. Als een tweaker of een bedrijf als van Medevoort of Sound Evolutions dan een paar componenten vervangt speelt het apparaat ineens op het niveau van een 'instap high end'. Ik denk dat de Philips 963SA zo'n apparaat is 8)

CiteerGoed en leuk nieuws, Robert-Jan! Kan een leuke bijverdienste voor je worden...?

Hmm, je zet me aan het denken..... ;) Alleen heb ik m'n onderdelen gekocht bij Sound Evolutions. Ik denk dat Bas (van Sound Evolutions) het niet leuk vind als ik zijn klanten afpik :P

Groeten,
Robert - Jan

s60_24T

Hoi Robert-Jan,

Heb je misschien een schema voor mij? ik wil deze mod ook gaan uitvoeren op mijn 963SA. Ben je nog verder gegaan met het modificeren van je philips?

Robert - Jan

Hoi,

Als je goed Frans spreek/leest kun je alles nalezen op http://www.homecinema-fr.com/laric/963HCFR.html#switch. Tevens heb ik zelf ook alles in een Word documentje gezet (in 't Nederlands uiteraard) met nog wat extra foto's. Door de foto's is het wel 6Mb geworden. Laat even weten of jouw mail-provider dit accepteerd, dan stuur ik het je toe.

Groeten,
Robert - Jan

s60_24T

Hoi Robert-Jan,

Je kan dit documentje mailen naar [email protected]..

morgen solderen!!!

thanks!

s60_24T

Overigens heb ik deze spullen gekocht bij http://www.rs-components.nl/ hebben ze echt (bijna) alles.

Robert - Jan

Ze hebben idd veel bij rs. Enige nadeel is dat je als particulier voor minimaal €100 moet bestellen :'(

s60_24T

Lekker aan het solderen geweest en het resultaat mag er zijn!
Ik ga een stap verder en ga de franse handleiding (proberen) te volgen.

Ik heb ook foto's gemaakt en zal deze binnenkort posten.

redfox001

Citaat van: Robert - Jan op maart  5, 2005, 17:06:51
Hoi,

Als je goed Frans spreek/leest kun je alles nalezen op http://www.homecinema-fr.com/laric/963HCFR.html#switch. Tevens heb ik zelf ook alles in een Word documentje gezet (in 't Nederlands uiteraard) met nog wat extra foto's. Door de foto's is het wel 6Mb geworden. Laat even weten of jouw mail-provider dit accepteerd, dan stuur ik het je toe.

Groeten,
Robert - Jan

Hallo Robert - Jan,

Zou je het ook naar mij kunnen sturen? <email verwijderd>
Groeten,
Tjeerd

Robert - Jan

Hoi Tjeerd,

Ik wil het best sturen maar ben op dit moment aan het werk in Gibraltar. Het bestandje staat op m'n computer thuis (in Nederland dus) en daar kan ik voorlopig even niet bij.....

Komt dus zodra ik weer thuis ben.

Groeten,
Robert - Jan

s60_24T

redfox001

Citaat van: s60_24T op maart 22, 2005, 10:11:12
Ik stuur het wel even door voor je.....

Bedankt! Zit deze modificatie misschien ook bij de van medevoort modificatie zover jullie weten?

Bart_M

Mag ik het document ook hebben?
[email protected]

Thnx  :)

s60_24T

krunk,

Het bestand is te groot...lang leve zonnet/versatel... maximum wat je mag ontvangen is 5 mb ofzo. Zoals eerder gezegd.bestand = ruim 6mb

riwi

Als je het naar mij mailt (ik ben ook wel geinteresseerd en heb een 963sa) zet ik met permissie van Robert - Jan de file op m'n webserver en post in dit topic een link er naar toe.

<mail adres weg gehaald>

Ik betaal 80 euro per maand en heb geen limiet op inkomende mail  >:D

Bart_M

Ik heb het bestand binnen. Geen probleem gehad met de grootte van de mail.
Ik heb ook een zwaar abbo. Misschien dat het daar mee te maken heeft.

Thnx.

riwi

kan je hem even naar mij doormailen dan Krunk?

Robert - Jan

CiteerAls je het naar mij mailt (ik ben ook wel geinteresseerd en heb een 963sa) zet ik met permissie van Robert - Jan de file op m'n webserver en post in dit topic een link er naar toe.

Prima idee Riwi!

Groeten,
Robert - Jan

riwi

Voor iedereen die het documentje met de modificaties van Robert - Jan wil zien :

het staat hier 6Mbyte.

Richard