Welke projector past bij mij?

Gestart door Oracle, juli 27, 2004, 12:55:36

Vorige topic - Volgende topic

wolsinkpower

o crap las net in een thread van CRT:

GEEN ANALOOG 2ehands KOPEN...

shit! WHY?! :( :(

want ik kan er juist 1 krijgen voor 250 van hier op het forum :(
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Oracle

Citaat van: wolsinkpower op september 21, 2004, 22:46:35
GEEN ANALOOG 2ehands KOPEN...

shit! WHY?! :( :(

Nou, da's wel heel kort door de bocht... :)

Echter, voor een beginneling kan ik me de opmerking wel voorstellen. Het nadeel van een analoge beamer is nl. meestal de beperkte bandbreedte (en dus beperkingen aan de resoluties die je kunt weergeven. Het kan bv. zo zijn dat een analoge beamer enkel composiet video aan (dus 480 of 576 beeldlijnen, interlaced). Dat is een beetje zonde...). Verder is het afstellen gewoon lastiger, omdat je dat niet makkelijk met de afstandsbediening kunt doen, maar met potmetertjes (dus draaiknoppen), en is de kans dat hij van zijn instellingen 'afloopt' (dus beeld wordt weer slecht) binnen korte tijd (waarna je weer opnieuw kunt gaan zitten afstellen) een stuk groter.

Voor de beeldkwaliteit an sich blijft het verder een echte CRT, met de daarbij horende kenmerken (zoals goede kleuren en goed zwart niveau).

Kortom, als je zorgt dat hij minimaal 576 progressive aankan, en je niet vies bent van wat afstellen met potmetertjes kan het best... Maar ja, ik ben zelf ook meteen voor een Barco 800 gegaan (een digitale CRT dus)! ;)

Groet,
Mark

wolsinkpower

tja ik weet niet wat die ene CRT aan kan (een GE Imager) hij slikt ieder geval ook RGB Hv  dus lijkt mij dat hij pc resoluties kan slikken die boven de 576 liggen ?
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

dna

Bedankt boor deze mooie uitleg, ik ben er toch weer wat wijzer van gekomen  :D

searcher

FrankL:

Mijn Ugo  is vervangen door:

Weergever : BenQ 8700+
Scherm : 4:3 deze zal vervangen moeten worden
Naam  : Searcher
Regio: Zuid Holland
Demo:  :D
Upgrade : nee

MvrGr searcher

Oracle

Searcher,

je hebt het verkeerde topic te pakken! :)

Je moet hier zijn: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9354.0

Groet,
Mark

searcher

Citaat van: Mark Lemmens op oktober 23, 2004, 19:39:25
Searcher,

je hebt het verkeerde topic te pakken! :)

Je moet hier zijn: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9354.0

Groet,
Mark

Pottejandulme ,... :-[ je hebt gelijk

MvrGr Searcher

Tube-freak

Ja inderdaad een mooi stukje over voor en nadelen van de verschillende technieken.
Ik dacht aleen dat bij LCD de kleuren juist mooierewaren als bij DLP maar dat schijnt dus andersom te zijn ofzo??

In elk geval van die Artefacten heb ik eigelijk aleen last van Vertical Banding (meestal alleen bij grote opvervlakken met dezelfde kleur als een blauwe lucht over je halve scherm oppervlakte en ook de zwartwaardes zouden wat beter kunnen maar vind ik ook niet echt storend).

Maar ja dan heb ik liever dat het minder zwart is dan dat ik allerlei psychedelische regenboog effecten zie.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

DrAce

Vanwege diverse dead/active pixel en dust blob posts hier ook birds met voorbeelden
(ik heb zelf een 8" tft schermpje met 1 actieve blauwe pixel en mijn Hitachi TX100 heeft wat dust blobs opgepikt; uit eigen ervaring vind ik de voorbeelden wel representatief):

DaveM

Wilde dus graag weten wat nou bij mij zou passen qua projector.

Mijn ruimte is 4,5m lang en 2,6 meter breed. Heb een setje van Harman Kardon (AVR130 en DVD22)

Heb een aantal weken de Hitachi PJ-TX100, Pana 700 en de Sanyo Z2 bekeken en dat zag er super uit. Denk dat ik dus in dit genre een projector wil aanschaffen maar dit zijn de enige 3 die ik heb zien projecteren. Het liefst wil ik een totaalpakket dus met scherm en met kabels erbij. Wil rond 2000 euro uitgeven.

Wie kan mij helpen met een goed advies??

mvg
Dave Molenaar
Heemskerk

DrAce

Vergeet niet de Epson TW200H. Die geeft ook een heel mooi beeld.
Je kunt ITC natuurlijk altijd om een offerte vragen.

Zelf ben ik erg blij met mijn TX100.

tolpol

Ik weet 't - over RBE wordt veel te veel gezeverd, maar vanmiddag ben ik gaan kijken naar een NEC HT410 en na tien minuten werd ik gewoonweg misselijk. Misschien omdat het maar een DLP op 2xspeed is. Ben wel heel erg benieuwd naar de Toshiba MT200 omdat die op 5xspeed draait, en ik er dan misschien geen last van heb. Weet wel nergens een plaats waar ik 'm te zien kan krijgen. LCD is natuurlijk ook een optie, maar ik vind DLP-beeld mooier, 'filmischer'.

Maar soit. Waar ik ook belang aan hecht is een goeie scaler-deinterlacer aan boord. Die van de NEC is wel goed. Welke modellen rond de 1500 Euro zijn op dat gebied aan te raden ? Dus DLPs met weinig last van RBE, of eventueel LCDs met goed contrast en hoge resolutie. Ook verdomd handig bij de NEC HT410 was de optische lens shift. Vind je dit vaak terug bij andere modellen ? Naar verluid ook bij de Hitachi PJ-TX100, maar daar is de deinterlacer weer niet veel soeps naar 't schijnt.

Heeft iemand wat aanraders voor me ? Of vraag ik te veel voor te weinig geld ?

Bedankt !

sorry - verplaatst naar aankoop vragen/adviezen

remon123

benq 7700  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
weer op zoek naar een pj zit te denken aan een sony of een jvc
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

Oracle

Vanaf vandaag is dit artikel ook te vinden op HDReview.nl8)

Dus ik ben een gepubliceerd auteur vanaf vandaag!  ;D

Goret,
Mark

A3aan

Terecht! Het is een mooi helder artikel met fraaie verhelderende illustraties.

Ik hoop dat de lezers uit de doelgroep voldoende in de gaten hebben dat de 'nadelen' in feite de 'aandachtspunten' zijn omdat ze per PJ verschillend uitpakken en omdat mensen verschillende smaken en portemonais hebben.
IMHO dan

Jimmy Conway

Citaat van: Oracle op oktober  4, 2005, 15:40:53
Vanaf vandaag is dit artikel ook te vinden op HDReview.nl8)

Dus ik ben een gepubliceerd auteur vanaf vandaag!  ;D

Goret,
Mark

Jij? Je bedoelt Mark Lemmens? Jij bent gewoon Oracle.  ;) ;D

SuperDre

Ik ga hier even verder met mijn vragen die ik in de review van TW20 had geplaatst, maar hier hoort het eigenlijk thuis.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 20, 2005, 23:07:03
Een 1024x768 projector is een 4:3 projector de TW20 is een 16:9 projector dat heeft toch wel een behoorlijk aantal voordelen, waarvan er één is dat je niet je DVD speler op 4:3 LTBX hoeft te zetten :D dit scheelt resolutie.
De downscaling op de TW10H/TW20 gebeurt zeer goed dus ik zou daar de voorkeur aangeven boven een 1024x768 projector.
Daarnaast zijn er veel meer dingen die meetellen bij de keuze van een projector.

Maar als de 1024x768 projector een 16:9 stand heeft dan hoeft de dvd speler toch niet op 4:3 LTBX gezet worden, en dan wordt toch ook de benodigde resolutie gebruikt (alleen dan mogelijk met extra zwarte balken boven onder en kleintjes links rechts), en hoeft er dus geen scaling plaats te vinden zoals wel het geval is bij 854x480?

Ik heb hier net de  Epson EMP 765 geprobeert (van het werk), en in totale duisternis, met deze op 16:9 gezet geprojecteerd zo'n 2.60m breed op witte lamellen, vond ik het beeld toch een beetje tegenvallen(geen progressive scan dvdspeler, Schijt philips 763SA) (Van Helsing (16x9 1.85:1), LOTR1(16x9 2.35:1), Pirates of the Caribean(16x9 2.25:1)), Sledgehammer (4x3) was op 4:3 behoorlijk goed..  Maar het beeld was wel behoorlijk anders als dat ik op het werk in de cursus ruimte had gezien (waarbij het grid van de LCD pijnlijk zichtbaar is).

Dus ik ben bang als ik nog een lagere resolutie (854x480) zou pakken dat het er nog 'slechter' eruit zou zien.. En er zijn helaas ook maar heel weinig plekken waar je fatsoenlijk beamers kunt bekijken voor aanschaf(zeker in eindhoven en omstreken).. Reviews zijn bijna allemaal non-existing van veel beamers behalve die uitzonderlijk dure beamers..

Durk

die zwarte balken ga je je aan ergeren..
koop een 16:9 beamer, geloof me...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

SuperDre

Citaat van: Durk! op november 22, 2005, 08:43:32
die zwarte balken ga je je aan ergeren..
koop een 16:9 beamer, geloof me...

Tja, dat vraag ik me dus af want ik zou me eerder ergeren aan de lage resolutie.. Ik ben niet iemand die zich ergerd aan zwarten balken, anders had ik me al lang geergerd aan 2.35:1 films op dvd.. 4x3 1.85:1 tja dan erger ik me der wel aan omdat dat betekend dat er minder beeldlijnen voor de film gebruikt zijn...

Ook kan het dus nooit zo zijn dat een 854x480 een HDTV beeld beter zou kunnen weergeven als een 1024x768 aangezien er bij de laatste veel minder gescaled hoeft te worden.. en natuurlijk heb je dit probleem bij een normale PAL dvd ook altijd, bij 854x480 zal er altijd gescaled moeten worden wat normaal gesproken niet ten goede komt...

Maar ik kan daar niet echt een oordeel over geven omdat ik niet fatsoenlijk de verschillende resolutie projectoren naast elkaar heb gezien..

Movievault

Als je zo redeneerd moet je naar een 1280x720 projector gaan.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jimmy Conway

Inderdaad, of nog hoger naar een 1920x1080.

SuperDre

Citaat van: FrankG op november 22, 2005, 09:33:53
Als je zo redeneerd moet je naar een 1280x720 projector gaan.

Hoezo als je zo redeneert? is dit het niveau van de antwoorden die ik kan verwachten van 'highly esteemed members'? want dit vind ik gewoon een kinderachtige opmerking waar niemand wat aan heeft.. want dan had je net zo goed kunnen zeggen waarom niet naar een 128000000x72000000 resolutie..

Het prijsverschil tussen een 1024x768 projector en 854x480 projector is klein (beide voor ruim onder de 1000euro ex btw te krijgen), maar op het moment dat je naar 1280x720 gaat schiet de prijs ineens behoorlijk omhoog..

Ik ben net als iedereen gewoon op zoek naar een beetje projector zonder daar belachelijke prijzen (>2000) voor neer te tellen die (zeker nu) na 2 jaar niets meer waard zijn ivm gigantisch verbeterde technieken..

Ik zeg niet dus dat 854x480 slecht zou zijn, maar ik vraag me alleen af hoe het kwaliteitsverschil is.

Movievault

Dat is een serieus antwoord!

Als je je gaat ergeren aan screendoor bij lcd, heb je 2 opties.
of je gaat kijken naar een DLP of je moet de paneel resolutie zo hoog kiezen dat je dit bijna niet meer ziet.
Dat laatste resulteerd in een PJ van 1280x720.
Nu kan je die kopen voor rond de 1600 euro.
Als je 2de hands gaat kijken voor nog een pak minder.
Maar eerlijk , er zit op dat moment niets anders op.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

mvdzwaan

Citaat van: FrankG op november 22, 2005, 09:49:26
Dat is een serieus antwoord!

Als je je gaat ergeren aan screendoor bij lcd, heb je 2 opties.
of je gaat kijken naar een DLP of je moet de paneel resolutie zo hoog kiezen dat je dit bijna niet meer ziet.
Dat laatste resulteerd in een PJ van 1280x720.
Nu kan je die kopen voor rond de 1600 euro.
Als je 2de hands gaat kijken voor nog een pak minder.
Maar eerlijk , er zit op dat moment niets anders op.

Nieuwe Hitachi TX100 zelfs al voor 1100 euro gezien, natuurlijk wel de oude lcd generatie, maar een jaar geleden kwam deze toch nog als beste uit de bus bij cine4home

Movievault

bij grobi een epson tw200 voor ongeveer 1400 euro.
Dus dat was een serieus antwoord. Niet direct beginnen schimpen op 'highly esteemed members', dat wilt alleen het aantal posts zeggen.