Welke projector past bij mij?

Gestart door Oracle, juli 27, 2004, 12:55:36

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Hoi Mark

Lycos en D-ila zijn hetzelfde en toch de moeite om over te schrijven.
De absolute topper op digitaal niveau is nu de Sony Qualia een Lycos projector met 1920x1080 panelen.
Er komt van Sony nu ook een goedkoper model aan de de VPL-VW12HT moet gaan vervangen met als het goed is ook 1920x1080 panelen dus de eerste betaalbare HDTV projector.

Rob

Oracle

Rob,

over Lycos kan ik niets vinden als projectie techniek. Wel blijkt de Sony Qualia een soort afgeleide/verbetering van de LCOS techniek te zijn (ik denk dat je dat ook bedoelt..).  LCOS is volgens mij overigens ook anders dan D-ILA...

De Sony Qualia is overigens wel een interessante projector om te bekijken vanwege de techniek.(Zeer uitgebreide review - De projector kost $30.000,-; een lamp gaat 1500-2200 uur mee en kost $3000,-!!  :o ).

Ik zal eens kijken of ik een paar regels kan wijden aan beide technieken (D-ILA en LCOS (of SXRD (Silicon Crystal (X-tal) Reflective Display) zoals Sony zijn eigen afgeleide hiervan noemt)...

Groet,
Mark

riwi

@ Mark : Dr. Ace heeft een VB plaatje toegevoegd. Wellicht heb je dat over het hoofd gezien.

Oracle

Oeps...  :-[ Bij deze toegevoegd!  :)

Groet,
Mark

Rob_Dingen

Hoi Mark

Ze noemen het allemaal anders maar het is dezelfde techniek.

Rob

DrAce

Hier nog twee voorbeelden, 1e van screendooreffect, 2e van staircasing.
Als experts eens zijn dat dit goede voorbeelden zijn kun je ze gebruiken.

Aan RBE voorbeeld gaat gewerkt worden ;)

Oracle

Als je ze klaar hebt zal ik die ook toevoegen! Bedankt voor de moeite!  8)

Groet,
Mark

Akosoft

Ik vind de nadelen van de verschillende projectie technieken wel wat overdreven. De huidige projectoren zijn dusdanig goed dat dit niet storend is bij het filmkijken of het moet allemaal verkeerd afgesteld staan. Natuurlijk heeft elke techniek zijn nadelen maar als ik mijn projector, Themescene H30 met mijn Panasonic Tau breedbeeld vergelijk zul je mij geen € 1800.-- meer in een tv zien investeren...  ;)

Erik

Akasoft: Dit een "Wat past bij mij topic" voor beginners en geen "X is beter dan Y topic". Waar we er al honderden van hebben op het forum ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Oracle

Citaat van: Akosoft op juli 29, 2004, 16:08:00
Ik vind de nadelen van de verschillende projectie technieken wel wat overdreven. De huidige projectoren zijn dusdanig goed dat dit niet storend is bij het filmkijken of het moet allemaal verkeerd afgesteld staan. Natuurlijk heeft elke techniek zijn nadelen maar als ik mijn projector, Themescene H30 met mijn Panasonic Tau breedbeeld vergelijk zul je mij geen € 1800.-- meer in een tv zien investeren...  ;)

Je projector zal in zijn soort best goed zijn  (ik ken hem nl. niet) maar het betreft ook niet zozeer echte nadelen als wel kenmerken van de verschillende technieken. Daarnaast staat bij de voorbeelden ook duidelijk dat het effect overdreven is. Tenslotte: sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger voor bepaalde afwijkingen (bv. regenboogeffect) dan anderen, vandaar dat het wel nuttig is om ze te noemen.

Zoals altijd: your milage may vary...

Groet,
Mark

FrankL

Citaat van: Mark Lemmens op juli 27, 2004, 12:55:36

Kun je goed verduisteren, dan heb je al voldoende aan 800 - 1000 lumen. De meeste CRT's zitten overigens rond deze waarden; echter door de manier van projecteren, is dit geen tekort aan deze projectoren. Doordat CRT's gebruik maken van buizen, die enkel oplichten wanneer dat nodig is (i.t.t. een LCD/DLP die altijd voluit brandt, maar licht tegen moet houden om zwart te genereren), is de dynamiek van het geprojecteerde beeld veel groter, en zal je zelfs met een 600 lumen CRT perfect kunnen projecteren.

De aloude ANSI lumen discussie ...
800-1000 is heel erg veel. 400 ANSI lumen is veel realistischer voor de huidige generatie digitale projectoren (zoals de BenQ 8700+ of de Marantz 12s3). En dat is genoeg voor een goed verduisterde ruimte.

Zie hier een quote van Dan Miller, Marantz:

In highest brightness mode, our PJ measures at around 2400:1. With about 450 ANSI Lumens. Calibrated.

Ik kijk zelf niet in de hoogste brightness mode, want de CR is beter met de iris dicht. Dus dan zit je nog een stuk eronder met de lichtopbrengst.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Oracle

Akkoord. Dat ben ik ook helemaal met je eens. De werkelijk gemeten light-output van een projector is vaak lager dan wat de fabrikant op de doos zet. Zo staat de Optoma H30 op projectorcentral als een 800 lumen projector omschreven. De Piano 3100 staat (correct?) op 450 lumen.

Hmmm... Ik denk dat ik het maar zo laat, want als iemand voor de eerste keer een projector uitzoekt, dan zal hij toch moeten afgaan op de (te hoge) waarden die door de fabrikanten worden opgegeven. En dan kloppen mijn opmerkingen volgens mij wel...

Persoonlijk vind ik het aantal lumen overigens niet zo interessant. Veel meer zegt mij de contrast ratio, en het uiteindelijke beeld...

Groet,
Mark

blue-eyes

Getallen moet je nooit door laten leiden....... Je geeft het zelf ook al een beetje aan. Je laatste opmerking is de clue: je moet naar het uiteindelijk beeld kijken. lichtopbrengst etc. zijn minder essentieel. Er vanuit gaande dat bij het gebruik van een beamer je toch tracht de kamer zo donker mogelijk te krijgen als mogelijk.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

GerritZ

Erg leuk stuk Mark  :D

Lijkt me zeer helder allemaal, maar wat al eerder is gezegt is gewoon gaan kijken voordat
je overgaat tot aanschaf.

Gerrit

Akosoft

Citaat van: Mark Lemmens op augustus  1, 2004, 14:42:17
Akkoord. Dat ben ik ook helemaal met je eens. De werkelijk gemeten light-output van een projector is vaak lager dan wat de fabrikant op de doos zet. Zo staat de Optoma H30 op projectorcentral als een 800 lumen projector omschreven. De Piano 3100 staat (correct?) op 450 lumen.

Hmmm... Ik denk dat ik het maar zo laat, want als iemand voor de eerste keer een projector uitzoekt, dan zal hij toch moeten afgaan op de (te hoge) waarden die door de fabrikanten worden opgegeven. En dan kloppen mijn opmerkingen volgens mij wel...

Persoonlijk vind ik het aantal lumen overigens niet zo interessant. Veel meer zegt mij de contrast ratio, en het uiteindelijke beeld...

Groet,
Mark

Op projector central staat in de review over de H30 dat de werkelijke waarde van de h30 met alle geavanceerde instelling aan naar zo'n 450 lumen daalt.  :)

Arno P

Ik zie geen plaatje van een CRT pj....of mag ik gewoon aannemen dat dat de eerste is ?  ;D ;)

riwi

Citaat van: Arno P op augustus  5, 2004, 17:50:15
Ik zie geen plaatje van een CRT pj....of mag ik gewoon aannemen dat dat de eerste is ?  ;D ;)

Ik zou een colibri niet direct vergelijken met een CRT, dat gaat mank  >:D

Starred

Heeft DLP daadwerkelijk betere kleurweergave dan LCD? Ik lees soms juist het tegenovergestelde namelijk.

Daarnaast staat bij LCD als pluspunt dat er vaak een scaler/deinterlacer in zit. Dit heeft een DLP natuurlijk ook vaak.

Akosoft

Lcd komt bij mij  overdreven en hard over. Net als een tekenfilm. Daardoor lijkt het meer te knallen. Dlp heeft kleuren die niet gelijk knallen maar wat rustiger en natuurlijker overkomen en voor mij daardoor op de langere termijn bevredigender. Kijk maar om je heen in de natuur zou ik zeggen.... :)

Oracle

Citaat van: Starred op augustus  6, 2004, 07:59:08
Heeft DLP daadwerkelijk betere kleurweergave dan LCD? Ik lees soms juist het tegenovergestelde namelijk.

Daarnaast staat bij LCD als pluspunt dat er vaak een scaler/deinterlacer in zit. Dit heeft een DLP natuurlijk ook vaak.

Hai,

kleuren zul je zelf moeten beoordelen. Er zijn natuurlijk ook heel veel verschillende projectoren, dus ik twijfel er niet aan, of er zullen ook LCD projectoren zijn die een prachtig plaatje met levensechte kleuren kunnen neerzetten. Alleen, een DLP die dit kan zul je makkelijk vinden. Wat betreft "beter": "beter" is in mijn mening realistischer. Knallen van kleuren is leuk voor presentaties/reclame doeleinden, maar op de lange termijn wil ik realistische kleuren. Een DLP kan dat volgens mij beter/sneller dan een LCD.

V.w.b. de scaler/deinterlacer: voor de DLP projectoren gelden ook alle punten die bij de LCD projectoren zijn genoemd, met daaronder enkele uitzonderingen (bv. de prijs; een DLP is over het algemeen wat duurder dan een LCD). Dus een DLP heeft ook een scaler/deinterlacer aan boord.

@Arno: de plaatjes zijn niet zozeer een weergave van het beeld van een LCD/DLP, alswel voorbeelden van digitale artefacts. Een deel hiervan zijn te wijten aan de gebruikte projectietechniek (zoals vertical banding (LCD), of posterization (DLP), en een aantal zijn te wijten aan de scaler/deinterlacer (die je bij een CRT ook gewoon nodig hebt). Ik kan er wel een plaatje van een Barco bij zetten als je dat wilt! ;)

Groet,
Mark

Gabor

Kan er ook nog wat gezegd worden over opwarmtijd? Dit beschouw ik namelijk als nadeel voor de CRT. Ik moet altijd eerst even laten opwarmen omdat anders de convergentie niet klopt. Natuurlijk kan ik het ook wel handmatig even snel bijstellen, maar dat moet dan later nog een keer, dat is onhandig :)

Daarnaast misschien nog iets over de scherpte. Een lcd/dlp komt op mij altijd wat scherper over vergeleken met een (goedkope) CRT. In mijn geval de vergelijking pana ae500 / sanyo z2 met een BD800, waarbij HD materiaal qua scherpte op de lcd beter tot z'n recht komt. De pixels zijn wat strakker gekaderd ten opzichte van de crt. Hoeft niet altijd een voordeel te zijn, maar verschil is er wel. Hoe dit met de duurdere CRT's is gesteld weet ik niet.

robke4

Hallo
Momenteel heb ik een sony vpl cx4 en zou graag een andere beamer aanschaffen .
Het probleem is bij het herindelen van de leefruimt heb ik nu maar een projectie afstand van3.50m Zijn er beamers die op zulke afstand een beeldbreedte krijgen van 2.44m daar mijn projectiescherm heeft.Ik heb de revieuw gelezen van de hitachi pj-tx100 gelezen maar schrikt mij een beetje af .Ik werk veel met pc op projector zoals surfen en films bekijken. Welk type heeft de beste kwaliteit van beeld en kan die projectieafstand aan.

DrAce

Wat schrikt jou af aan de review van de TX100, Robke?

@Mark: hier staat een uitstekend voorbeeld van het RBE

wolsinkpower

als ik een CRT wil calibreren wat heb ik hier voor nodig?

en wat kost het om hem te laten calibreren door ITC?
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Oracle

Zelf calibreren? Dan heb je kennis nodig en een color-analyzer. Die kosten vanaf een euro of 600 tot meerdere duizenden euro's voor de betere modellen. ;)

Kosten door ITC zijn 120,- indien in een ISF-tour. Voor meer info daarover moet je maar even verder op het board kijken! :)

DrAce: ik zal dit nog toevoegen!

Groet,
Mark