De audiofiele Network switch etc.

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 10, 2026, 12:06:25

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 11, 2026, 18:45:50@morca
Indien mogelijk zou je de oude voeding eens op de nieuwe switch willen zetten ?

En staat de switch op dezelfde plek ?

Benieuwd vooral naar de voeding.

Dat kan helaas niet Frank.
De Meraki heeft interne voeding.

Misschien later als ik hem om zou laten bouwen voor lineaire voeding.

Porsche4Life

Van Gemini:
De zogenaamde "Meraki-hype" (door sceptici vaak een hoax of mythe genoemd) is rond 2019-2020 ontstaan binnen de online audiocommunity, met een zeer sterke basis in de Nederlandse en Europese hifi-fora.
De kern van deze hype draait om de Cisco Meraki MS220-8P, een zakelijke netwerkswitch die oorspronkelijk helemaal niet voor audio is ontworpen. Het fenomeen ontstond door een perfecte storm van hifi-recensies, handige doe-het-zelvers en de dump van goedkope enterprise-hardware. [1, 2]
De hype laat zich herleiden via de volgende stappen:
## 1. De massale dump van afgeschreven Cisco-hardware
Cisco Meraki-apparatuur werkt met een verplicht software-abonnement (licence). Zodra de licentie van een bedrijf afloopt en niet wordt verlengd, stopt de switch met werken via de cloud. Rond 2019 kwamen duizenden van deze MS220-switches (die nieuw honderden euro's kostten) als 'afgeschreven e-waste' op de markt. Snelvinnige handelaren en audiofielen ontdekten dat de switch zonder licentie nog steeds functioneerde als een 'domme', niet-beheerde switch. Ze waren op platforms zoals Marktplaats en eBay opeens te koop voor tussen de 20 en 50 euro. [3, 4]
## 2. Lovende recensies in de hifi-media
Verschillende hifi-blogs begonnen te schrijven over deze spotgoedkope enterprise-switch. Een belangrijk startschot in de Benelux was de uitgebreide review van het Nederlandse hifi-platform [Alpha Audio in juni 2020](https://www.alpha-audio.net/review/review-meraki-ms220-8p-switch-with-music-samples/). Zij concludeerden dat de Meraki MS220-8P, dankzij de zware bouwkwaliteit en interne afscherming die nodig is voor stabiele bedrijfsnetwerken, veel beter presteerde dan standaard plastic consumentenswitches. Dit zette de audiowereld op zijn kop: een upgrade die "beter klonk" dan switches van duizenden euro's, voor een habbekrats. [1]
## 3. Het ontstaan van de modificatie-industrie (Audiophool)
Zodra de hype mainstream werd, sprongen modders hierop in. Omdat de Meraki intern een standaard schakelende voeding heeft (die volgens audiofielen juist ruis veroorzaakt), begonnen partijen zoals het Nederlandse [Audiophool](https://audiophool.nl/cisco-meraki-switch/) de switch te modificeren. Zij haalden de interne voeding eruit, bouwden een DC-plug in de behuizing en verkochten de switch inclusief een externe lineaire voeding (LPSU) en een ultra-precieze klok (OCXO clock). Een switch die gratis of voor €30 was opgepikt, werd zo opeens doorverkocht voor €300 tot €600. [2, 5, 6]
## Waarom noemen critici het een hoax?
IT-experts en objectieve audiofielen (zoals de community op Audio Science Review) hebben deze hype vanaf het begin bekritiseerd om de volgende redenen:

* TCP/IP buffert data: Een netwerkswitch transporteert datapakketjes. Deze worden in de netwerkkaart van je streamer ontvangen, gecontroleerd op fouten en in een buffer geplaatst. De timing van de switch heeft nul invloed op de timing van de DAC (omgezet naar analoog geluid).
* Galvanische scheiding: Ethernetpoorten zijn via wet- en regelgeving al verplicht galvanisch gescheiden door ingebouwde transformators. Ruis van de switch kan daardoor mathematisch gezien vrijwel onmogelijk de streamer bereiken.
* Gekochte placebo: Critici beweren dat het puur een psychologisch effect is: men modificeert een "professioneel Cisco-apparaat" met een zware lineaire voeding, waardoor het brein automatisch verwacht dat het geluid ruimtelijker en warmer wordt.

Of het nu een hoax is of een legitieme tweak; de Meraki MS220 is hierdoor in elk geval uitgegroeid tot een cult-object binnen de digitale hifi-geschiedenis.

[1] [https://www.alpha-audio.net](https://www.alpha-audio.net/review/review-meraki-ms220-8p-switch-with-music-samples/)
[2] [https://www.htforum.nl](https://www.htforum.nl/index.php?topic=181506.0)
[3] [https://audiophilestyle.com](https://audiophilestyle.com/forums/topic/66526-cisco-meraki-ms220-with-no-license/)
[4] [https://www.reddit.com](https://www.reddit.com/r/networking/comments/133g22d/are_meraki_switches_legit_any_major_limitations/)
[5] [https://audiophool.nl](https://audiophool.nl/cisco-meraki-switch/)
[6] [https://audiophool.nl](https://audiophool.nl/cisco-meraki-switch-ocxo-clock-upgrade/)

Porsche4Life

En Claude Fable vindt er ook wat van:
**5 redenen waarom het NIET kan:**

1. **Bit-perfect transport** — TCP/IP levert data met checksums en retransmissie. De bits die aankomen zijn identiek aan de verzonden bits, of de stream faalt hoorbaar (dropouts), niet subtiel ("minder ruimtelijk").

2. **Buffering ontkoppelt timing** — Streamers bufferen seconden aan data. Netwerk-jitter verdwijnt volledig in de buffer; de DAC-clock reconstrueert het signaal, niet het netwerkpakket-ritme.

3. **Asynchrone reclocking** — Moderne DAC's zijn asynchroon: de audioclock staat lokaal bij de DAC en heeft geen relatie met wanneer pakketten binnenkomen.

4. **Galvanische scheiding bestaat al** — Ethernet is per definitie transformator-gekoppeld (magnetics in elke poort). De gevreesde "ground loop via netwerk" is fysiek al geblokkeerd.

5. **Blinde tests tonen niets** — Er is geen enkele gecontroleerde, level-matched blinde test waarin audiofiele switches (€500–3000) onderscheidbaar waren van een €20 TP-Link.

**5 redenen waarom het WEL zou kunnen (en de nuance):**

1. **RF/EMI-lekkage via de kabel** — Common-mode ruis kan over de shield of via de magnetics heen koppelen naar analoge circuits in slecht ontworpen streamers/DAC's. Een stillere switch (of gewoon glasvezel) kán dan meetbaar verschil maken — maar het echte probleem is dan de DAC, niet de switch.

2. **Voedingsvervuiling in het lichtnet** — Een goedkope switching-PSU van een switch kan ruis op het net zetten die andere apparatuur bereikt. Een lineaire voeding lost dat op — maar dat is een voedingsprobleem, geen data-probleem.

3. **Slecht geïmplementeerde streamers** — Sommige streamers laten netwerkactiviteit (interrupts, CPU-load) doorlekken naar hun clockdomein. Minder pakketverkeer/broadcast-storm = minder processorload. Marginaal, en wijst opnieuw op een ontwerpfout downstream.

4. **Ground-loop via shielded kabel** — Bij STP-kabels kan de shield wél een ground-pad vormen tussen apparaten. Een switch op een ander stopcontact of een unshielded kabel verandert de loop-topologie hoorbaar — maar dat fix je met een UTP-kabel van €5.

5. **Placebo is echt effect** — Verwachting verandert aantoonbaar de perceptie. Wie €2000 uitgeeft, hóórt verschil. Dat is neurologisch reëel voor die luisteraar — alleen niet reproduceerbaar in een blinde test.

Kort samengevat: elk "wel"-argument is eigenlijk een indirect analoog probleem (EMI, voeding, grounding) dat goedkoper en fundamenteler opgelost wordt bij de bron — nooit een verbetering van de data zelf. Voor jouw Dante-setup geldt hetzelfde: de C1300 doet timing (PTP) en betrouwbaarheid, geen "klank".

morca

Ik gaf 70 euro uit.
Voor mij dubbel en dwars waard.
Ik ga hem verder pimpen.
Lineaire voeding erbij.

Ik word hier heel blij van .

Rowdy2

@Porsche4Life:
Jouw bijdrage in bovenstaande post ben ik zeer positief over, maar ik heb één opmerking als dat mag:
De galvanische scheiding is nooit 100 % galvanisch gescheiden, je hebt door de transformatoren altijd last van parasitaire capaciteiten tussen de primaire en secundaire wikkelingen. Heb onderstaande link al eerder geplaatst:
https://ia801500.us.archive.org/6/items/Jos-Verstraten-elektronica-artikelen/Elektronica_bouw.pdf
Scroll naar het hoofdstuk "Ongewenste capacitieve koppelingen".

morca

Citaat van: Rowdy2 op augustus 11, 2026, 19:16:05@Porsche4Life:
Jouw bijdrage in bovenstaande post ben ik zeer positief over, maar ik heb één opmerking als dat mag:
De galvanische scheiding is nooit 100 % galvanisch gescheiden, je hebt door de transformatoren altijd last van parasitaire capaciteiten tussen de primaire en secundaire wikkelingen. Heb onderstaande link al eerder geplaatst:
https://ia801500.us.archive.org/6/items/Jos-Verstraten-elektronica-artikelen/Elektronica_bouw.pdf
Scroll naar het hoofdstuk "Ongewenste capacitieve koppelingen".
Daar zijn hele mooie optische ontkoppeling kastjes voor.

Ik ben bang dat ik die nog eens ga testen.
Als de lineaire voeding eraan zit.

SpaceJS

Citaat van: morca op augustus 11, 2026, 19:13:28Ik gaf 70 euro uit.
Voor mij dubbel en dwars waard.
Ik ga hem verder pimpen.
Lineaire voeding erbij.

Ik word hier heel blij van .

Heel eerlijk, als jouw streamer zo gevoellig voor al de aanpassingen die je hebt gedaan zou ik eens gaan kijken naar een andere streamer.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

morca

Citaat van: SpaceJS op augustus 12, 2026, 00:33:49Heel eerlijk, als jouw streamer zo gevoellig voor al de aanpassingen die je hebt gedaan zou ik eens gaan kijken naar een andere streamer.
Waarom wist ik dat dit antwoord zou komen.

Spijkie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 11, 2026, 18:37:18Niet mee eens ;)
Lees mijn Posts aub eens goed door.

Ik zeg meerdere keren dat een goede switch en vooral voeding meer dan genoeg is. Maar dat peperdure audiofiele Switches onzin is.

En daar blijf ik ook bij.
Na 25+ jaar in de IT zal ik iemand geen switch van 15,00 adviseren. Maar iets in de range 50-200 euro afhankelijk van wat je eisen zijn is gewoon goed en zal geen problemen opleveren. Er zijn legio goede merken in die range. Koop er een aparte voeding bij als je het helemaal goed wil doen en klaar.

Een duurdere switch heeft daarnaast vaak een betere loop detectie, betere voedingen, gaat langer mee en heeft betere constructie/afscherming. Maar die hoeven geen 1000,00 te kosten.

En volgens mij geeft de video hetzelfde signaal. Ze gebruiken daar ook geen troep en niemand zegt dat alle Switches gelijk zijn qua performance en levensduur  ;)

Feit blijft dat de STREAM niet beïnvloed word door de switch. Heb je wel een probleem in je set dan zou ik dus eerst de switch er helemaal uit halen en testen. Daarna eerst de voeding erin en luisteren, en dan per kabel aansluiten. En uiteindelijk zul je er achter komen waar het vandaan komt. En dat kan je dan oplossen.

Je wil niet weten hoe vaak we bij installaties opladers van mobiele telefoons, dimmers, voedingen etc eruit moeten halen omdat ze storing geven.

Ik denk dat morca het goed gedaan heeft.
Gewoon een kwaliteits switch met een goede voeding. En dan tackle je waarschijnlijk in zijn set wat straling van waarschijnlijk de voeding.

Zou het kunnen zijn, iets wat jij al vaker hebt aangehaald , dat de plaats waar de switch staat de grote variabele in deze is ? Jij hebt vaker aangehaald de switch ver weg te plaatsen van de audio etc , in mijn situatie is dat op dit moment niet mogelijk en dus staat ie in de woonkamer omgeven door led lampen , andere stroom / storingsinvloeden van apparaten etc.

Een switch in de meterkast lijkt me ook niet een handige plek.

Gewoon even een gedachte, dan is het dus niet de switch zelf maar de voeding en de afscherming van de switch.

T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

J.A.F._Doorhof

Als wij een HT ontwerpen dan staan indien mogelijk versterkers boven in ivm hitte en hebben we eventuele Switches, stroom filters etc helemaal onderin met een flinke afstand tot de apparatuur en kabels komen niet in dat deel.

Stroom gaat via 1 kant en signaal via de ander.

Als je last hebt van vage storingen zou ik eerst dimmers en led lampen checken. En natuurlijk voedingen.

Sowieso is het aan te raden om in de meterkast 2 groepen aan te maken puur voor het HT. Geen audiofiele groepen maar gewoon standaard groepen ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Richi

Wij hebben een switch in de meterkast, één op de eerste etage en één op zolder bij de set. Ik ga ze alledrie vervangen door Cisco Merakis (met de PoE module verwijderd) en ik ben benieuwd of dat iets doet met de klank. Of de snelheid of betrouwbaarheid van het netwerk. De wifi wordt verzorgd door een TP Link Deco mesh systeem.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Matrix Audio MS-1c • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • A*BNB 2x12" push-pull subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Audioquest bekabeling • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon server Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

RZeemering

Ik zeg: het doet niets met de klank, en ook niets met de betrouwbaarheid van het netwerk.
Frank reageert op de post van Spijkie alsof Spijkie hoorbare fouten heeft in zijn setup. Dat is niet zo. Alle pakketjes komen keurig netjes aan. Anders zouden we dat allang gehoord hebben tijdens het bezoek middels glitches of een apparaat wat zegt: ik stuur niets meer uit want ik krijg rotzooi binnen.

Opvallend vind ik ook dat als een dergelijk apparaat ergens geïnstalleerd wordt dat er dan zaken verbeterd worden waarvan iemand net last had. Herkenbaar overigens. Dat heb ik ook vaak gehad. Je mist iets of je ergert je ergens aan, een nieuw apparaat ertussen et voilà! Het ding lost het op. Ik heb het te vaak gehad. Een tijd later blijkt dat dan toch eigenlijk allemaal wel mee te vallen en gaan we weer op zoek naar een nieuw apparaat. Mede hierdoor ben ik mezelf eens wat meer achter de oren gaan krabben en proberen objectiever te luisteren. Toen bleek er vaak na her luisteren minder te veranderen dan ik vaak dacht.
Ondertussen luister ik een dag via wifi. Klinkt niet anders dan met of zonder de Meraki.

Maar ik lees graag wat andere mensen horen!
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

J.A.F._Doorhof

@Rzemering
Ik doelde bij Spike niet echt op glitches.
Ik heb klanten die een verbetering in de soundstage horen als ze een switch verplaatsen uit het HT.

Ik sluit niet uit dat het kan.
Een slechte voeding kan EMI straling geven, deze straling KAN op kabels inwerken.
In EXTREME gevallen hoor je dit door een ruisvloer of geknetter (maar dan moet je het wel heel bont maken) en dan moet het volume wel nagenoeg voluit open staan. Beetje vergelijkbaar met je telefoon straling, die word soms ook opgepakt door een versterker.

In de meeste gevallen is het waarschijnlijk echter een enorm kleine storing.
En als je standaard ruisvloer in een opname 2x hoger ligt dan de storing... hoor je dit dan ?
Ik zeg nee.

Maar aangezien mensen beweren dat ze verschil horen in kabels waar met nulmetingen minuscule verschillen uitkomen, wat mijn inziens inherent is aan een analoge verbinding die nooit 100% exact gelijk zal overkomen bij een 0 meting, wil ik niet meteen de deur dicht gooien.

MAW ik sta open in de discussie en ALS je al een verschil hoort na het wisselen van een switch weet ik gewoon 100% nee 1000% zeker dat het 0,0 te maken heeft met een verminking van de stream, digitaal=digitaal MITS er fout correctie plaats vind. En dan is de voeding boosdoener nummer 1, of een zeer slecht ontworpen switch.

Daarom ten alle tijden mijn antwoord, koop een goede switch met goede voeding en laat je niet gek maken door onzin. En wil je de test niet doen, bewijst denk ik alleen maar dat je het antwoord eigenlijk niet wil weten :D En dat is natuurlijk ook goed. Soms moet er voor de hobby een stukje mystiek blijven. en 100,00 voor een goede switch die jij denkt je set te verbeteren, why not.

Ik denk alleen wel dat het scheiden van stroom en signaal een veel grotere upgrade in je soundstage zal geven dan menigeen denkt.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spijkie

Citaat van: RZeemering op augustus 12, 2026, 09:36:31Ik zeg: het doet niets met de klank, en ook niets met de betrouwbaarheid van het netwerk.
Frank reageert op de post van Spijkie alsof Spijkie hoorbare fouten heeft in zijn setup. Dat is niet zo. Alle pakketjes komen keurig netjes aan. Anders zouden we dat allang gehoord hebben tijdens het bezoek middels glitches of een apparaat wat zegt: ik stuur niets meer uit want ik krijg rotzooi binnen.

Opvallend vind ik ook dat als een dergelijk apparaat ergens geïnstalleerd wordt dat er dan zaken verbeterd worden waarvan iemand net last had. Herkenbaar overigens. Dat heb ik ook vaak gehad. Je mist iets of je ergert je ergens aan, een nieuw apparaat ertussen et voilà! Het ding lost het op. Ik heb het te vaak gehad. Een tijd later blijkt dat dan toch eigenlijk allemaal wel mee te vallen en gaan we weer op zoek naar een nieuw apparaat. Mede hierdoor ben ik mezelf eens wat meer achter de oren gaan krabben en proberen objectiever te luisteren. Toen bleek er vaak na her luisteren minder te veranderen dan ik vaak dacht.
Ondertussen luister ik een dag via wifi. Klinkt niet anders dan met of zonder de Meraki.

Maar ik lees graag wat andere mensen horen!

Het kan daarmee ook nog zo zijn dat de cheapass switch gewoon wat brakkig was. Wat ik bedoel, een netgear van €25 is wat anders dan een Cisco Meraki a € 150 ? , wel geaard en niet geaard. Alleen al in de basis praat je over een ander , degelijker product.

Het wifi gedeelte intrigeerd me wel, zal ik ook een keer gaan testen.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

jazzy

Citaat van: Spijkie op augustus 12, 2026, 11:55:44Het wifi gedeelte intrigeerd me wel, zal ik ook een keer gaan testen.
Als je serieus geïnteresseerd bent in een objectieve vergelijking dan heb je twee opties. Als we het er over eens zijn dat een switch niets kan veranderen aan de overgebrachte data, denk dat iedereen dat inmiddels wel accepteert, dan is de stelling dat er 'ruis/rommel' in het streamende systeem wordt gebracht via de datakabel.

De eerste test is om tijdens het streamen de netwerkkabel uit je device te trekken. De muziek speelt gewoon door omdat er al voor seconden of minutenlang aan data klaar staat in de buffer van je speler. Hoor je verschil?

De tweede is om wifi te gebruiken. Klinkt het anders?
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

J.A.F._Doorhof

En als wifi in huis aanstaat, zet dat eens uit vooral in de buurt van het HT. Als test
Custom installer

jazzy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 12, 2026, 12:34:26En als wifi in huis aanstaat, zet dat eens uit vooral in de buurt van het HT. Als test
Waarom, wat heeft dat te maken met wat ik schreef?
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Spijkie

Citaat van: jazzy op augustus 12, 2026, 12:35:47Waarom, wat heeft dat te maken met wat ik schreef?

Kijk, dit roept weer vraagtekens op . Voor mij als leek zou het erop neer komen als test:

1: geeft een switch een geluidsverbetering tov wifi
2: geeft wifi niet een bepaalde " rommel , ruis," in het apparaat zelf waardoor een lagere sq.

Spijkie

Het internet zegt  :colgate:

Ja, wifi en andere draadloze signalen kunnen inderdaad storing veroorzaken op een audiosysteem. Dit uit zich vaak als een zacht gebrom, een tikkend geluid, een hoge piep of haperend geluid uit de speakers.

Oorzaken van de storingElektromagnetische straling: De radiogolven van een wifi-router of adapter pikken soms in op slecht afgeschermde audiokabels of versterkers.

Voedingsproblemen (Ground loop): Slechte of goedkope geschakelde voedingsadapters van routers of randapparatuur lekken stroom naar het stopcontact. Dit geeft een hoorbare aardlus of storing op de audio.
Draadloze interferentie: Apparaten zoals bluetooth, DECT-telefoons of magnetrons storen op dezelfde frequenties en hinderen draadloze speakers of internetradios.

Wat je eraan kunt doenVerplaats de router: Zet de wifi-router of wifiversterker verder weg van de audioversterker en audiokabels.

Gebruik goede kabels: Vervang dunne audiokabels door dikke kabels met goede mantel- of ferrietkernen die straling tegenhouden.
Ander stopcontact: Steek de stekker van het audiosysteem in een ander stopcontact of een andere stroomgroep dan de router.
Kabelverbinding: Sluit draadloze speakers of streamers aan via een netwerkkabel (UTP) in plaats van wifi als de storing aanhoudt

J.A.F._Doorhof

@jazzy
Als je letterlijk alles wil uitsluiten zou ik wifi ook uitschakelen als er een zender dichtbij het ht staat.
Denk dat het niets zal uitmaken, maar ben er dan wel weer benieuwd naar.
Ze kunnen namelijk wel degelijk storing geven, het zijn radio's en vaak niet al te best qua voeding, in de goedkope versies.

Hier staan de google homes in het hele huis en hoor geen enkel verschil, en heb een redelijk goede set.
heb ook een standaard goede switch in de kast. Nooit verschillen gehoord als ze uit of aan staan.
Custom installer

jazzy

Citaat van: Spijkie op augustus 12, 2026, 12:59:37Kijk, dit roept weer vraagtekens op . Voor mij als leek zou het erop neer komen als test:

1: geeft een switch een geluidsverbetering tov wifi
2: geeft wifi niet een bepaalde " rommel , ruis," in het apparaat zelf waardoor een lagere sq.

Maar wat ben je dan nog precies aan het testen, welk probleem denk je op te lossen?

Zoals ik het begrijp, corrigeer me als ik het mis heb, is de stelling als volgt: "Het audiosignaal wat door een streamer wordt weergegeven wordt beïnvloed door ongewenste signalen die veroorzaakt worden door de switch en de voeding van de switch en via de fysieke kabelverbinding worden overgedragen aan de streamer."

Klopt dat?

Vervolgens gaan we aan de slag met andere switches, betere voedingen of zelfs stukjes gasvezelkabel om maar te voorkomen dat die ruis in de streamer kan belanden. En wat ik begrijp wordt er bij dit soort aanpassingen direct en duidelijk hoorbaar verschil ervaren, meestal een verbetering.

Maar hoe weten we nu precies of dat probleem er wel echt is, en we onszelf niet een beetje voor de gek houden met dat verschil horen?

Dat kun je dus valideren door die twee testen die ik eerder noemde omdat beide aanpassingen de vermeende oorzaak in zijn geheel wegnemen.

jazzy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 12, 2026, 13:03:44@jazzy
Als je letterlijk alles wil uitsluiten zou ik wifi ook uitschakelen als er een zender dichtbij het ht staat.

Het is helemaal niet mijn bedoeling om "alles uit te sluiten", alleen om te valideren of het vermoedde probleem daadwerkelijk bestaat. Daarvoor hoef je alleen de vermeende oorzaak (de switch, voeding en kabel) weg te nemen. Als je andere variabelen aan gaat passen dan weet je niet meer wat je aan het testen bent.

holco

Ik denk dat de conclusie voor mij eigenlijk vrij simpel is.

Dat de data via een normale switch gewoon bitperfect aankomt lijkt mij duidelijk. Daarmee is voor mij alleen nog niet bewezen dat een switch helemaal geen invloed kan hebben, bijvoorbeeld door RF-rommel of andere elektrische vervuiling die mee kan liften. Alleen ga je dat natuurlijk nooit aantonen door twee gekopieerde bestanden met elkaar te vergelijken, want die blijven gewoon bit-identiek.

Maar als je dan kijkt waar je je geld het beste in kunt steken, zou ik persoonlijk toch een heel andere keuze maken dan een peperdure audiofiele switch.

In mijn geval gaat Roon via het netwerk naar de A1 waarop HQPlayer draait en vanaf daar via USB naar een Audio-GD DI-25HE en vervolgens via I²S naar de R8HE Mk3 DAC.

Dan lijkt het mij een stuk zinvoller om het geld in zoiets als een goede DDC als de DI-25HE te steken. Die zit tenslotte direct voor de DAC en daar krijg je veel meer voor terug dan alleen het eventueel buiten de deur houden van vervuiling die via het netwerk binnen zou kunnen komen.

De DI-25HE pakt juist het stuk aan dat direct voor de DAC zit: USB wordt opnieuw verwerkt, het signaal wordt opnieuw geklokt en ik ga vervolgens via I²S de DAC in. In mijn geval gebruik ik bovendien de OCXO clocks van de DI-25HE als master voor de R8HE. Dan ben je dus veel fundamenteler met het digitale audiosignaal bezig dan met een switch die een heel eind daarvoor in de keten staat.

Eventuele rommel vanuit een switch moet in mijn geval eerst nog door de netwerkinterface van de A1, de computer zelf, USB en daarna ook nog eens de DI-25HE voordat het überhaupt invloed op de DAC zou kunnen hebben.

Ik zeg dus niet dat een switch per definitie nooit verschil kan maken, maar als ik moet kiezen waar ik €1000 of meer in steek, dan weet ik het wel. Met een goede DDC krijg je voor dat geld gewoon veel meer terug. 😉
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 - Eversolo T8 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / LAPP ÖLFLEX CL 110 CY 3G1,5 Power cables.

J.A.F._Doorhof

@jazzy
Ik gok dat jij denkt vanuit "probleem oplossen" maar dan moet je een probleem hebben.

Vaak speelt dat helemaal niet bij audio :D
Ik gok dat hier voornamelijk gezocht word naar "bredere soundstage" "betere plaatsing" "strakkere bas" etc.

Storingen en glitches kunnen voorkomen bij voedingsproblemen, dimmers etc, maar strakkere bas.....ik geloof daar niet zo in persoonlijk.

Maar goed, als er mensen zijn die verschillen van 0.1dB denken te horen op een kabel binnen een heel systeem dan zullen die mensen ook wel een stukje ruis horen wat wij niet horen. Vandaar dat ik dan altijd adviseer om alles uit te zetten zodat je een referentie hebt en daarna 1 voor 1 alles weer aan.

Beter is zelfs het een dag daarna in omgekeerde volgorde te doen.
Onze oren worden erg snel moe bij aandachtig luisteren (en als je dit soort details wil horen is dat top sport voor je oren en hersenen), en dan klinkt eigenlijk altijd de laatste stap heel anders dan de eerste.

Regelmatig met blindtesten meegemaakt en het is voor 90% herhaalbaar.
Custom installer

RZeemering

Citaat van: Spijkie op augustus 12, 2026, 13:03:38Het internet zegt  :colgate:

Ja, wifi en andere draadloze signalen kunnen inderdaad storing veroorzaken op een audiosysteem. Dit uit zich vaak als een zacht gebrom, een tikkend geluid, een hoge piep of haperend geluid uit de speakers.

Oorzaken van de storingElektromagnetische straling: De radiogolven van een wifi-router of adapter pikken soms in op slecht afgeschermde audiokabels of versterkers.

Voedingsproblemen (Ground loop): Slechte of goedkope geschakelde voedingsadapters van routers of randapparatuur lekken stroom naar het stopcontact. Dit geeft een hoorbare aardlus of storing op de audio.
Draadloze interferentie: Apparaten zoals bluetooth, DECT-telefoons of magnetrons storen op dezelfde frequenties en hinderen draadloze speakers of internetradios.

Wat je eraan kunt doenVerplaats de router: Zet de wifi-router of wifiversterker verder weg van de audioversterker en audiokabels.

Gebruik goede kabels: Vervang dunne audiokabels door dikke kabels met goede mantel- of ferrietkernen die straling tegenhouden.
Ander stopcontact: Steek de stekker van het audiosysteem in een ander stopcontact of een andere stroomgroep dan de router.
Kabelverbinding: Sluit draadloze speakers of streamers aan via een netwerkkabel (UTP) in plaats van wifi als de storing aanhoudt
Frank gaf aan dat hij het anders bedoelde maar hier lees ik toch echt duidelijk over storingen.
Dat is heel iets anders dan een 'zwarter beeld, grotere soundstage, etc'
Jij bent niet op zoek naar storingen uit je systeem te halen jij bent op zoek naar audiofiele verbeteringen (op Huub na iedereen hier..natuurlijk :P).
De theorie van ruis op de lijn snap ik en zou ik ook in mee kunnen gaan. Echter ik heb het zelf nog nooit kunnen horen. Maar ik hoor het graag een keer bij iemand die zegt duidelijk verschil te horen. Het omzetten is zo gepiept :)
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins