1 Subwoofer, 4 locaties, 4 metingen!

Gestart door DnBass, april 24, 2026, 14:33:48

Vorige topic - Volgende topic

DnBass

Hallo, ik ben nieuw hier (op het forum, want ik besta wel al ~39 jaar), lees al wel even mee her en der maar zit zelf met een 'probleem'. Zoals jullie aan mijn username kunnen zien ben ik van de Drum and Bass en daarnaast veel dubstep, riddim en af en toe hiphop en psytrance.

Ik ben door meer te verdiepen in de materie (hier en elders) veel wijzer geworden maar ik zit ook met vragen waar ik voorheen niet over nadacht. Als de bass maar door het huis heen bulderde was ik tevreden. Mijn vraag gaat vooral over de plaatsing van de subwoofer (SVS PB-2000) voor het beste geluid.

Zonder enige correctie komt een sweep van 10-120hz als volgt op mijn luisterpositie:
Screenshot 2026-04-24 at 12.38.55.png

Het mag duidelijk zijn dat er een flinke dip zit onder de 30hz. Die zit voor muziek niet zo enorm in de weg. Maar ik zit ook met een vrij heftige room mode op 34hz en een lelijke dip bij de 80hz.

Visueel is de voorkeurslocatie voor de subwoofer linksachter, daar is die het minste zichtbaar, de 2de beste optie zou rechtsachter zijn. Maar ik heb alle posities gemeten.

Rechts achter:
Screenshot 2026-04-24 at 12.39.16.png

Links voor:
Screenshot 2026-04-24 at 12.39.06.png

Rechts voor:
Screenshot 2026-04-24 at 12.39.26.png

Nu de concrete vraag, welke van de 4 locaties is het beste te corrigeren met de miniDSP 2x4HD die ik hier heb liggen? Gezien ik heb gelezen dat ik beter geen gain kan gebruiken enkel de pieken omlaag drukken dus, maar ik in elke meeting wel een flinke dip terugzie.
Denon AVR-X2700H + DALI Oberon 7/Vokal + MiniDSP 2X4 HD + SVS PB-2000

Gabor

Rechtsachter. Hooguit een low shelf gain vanaf ca 30Hz en de rest op smaak brengen met een parametrische eq.

Gainen gaat prima zolang je binnen je digitale headroom blijft van de mini dsp, maar die smalle diepe dips moet je niet corrigeren, dat zijn akoestische problemen die een meter  verderop heel anders kunnen zijn en dan meet je daar na correctie opeens een enorme piek vanwege je filter.

Brede stroken en waar nodig een beetje bijwerken zou ik zelf doen.

jossie

Ga er maar vanuit dat je tien verschillende antwoorden gaat krijgen  :D

Ik zou toch ook al nu de integratie met de fronts meenemen in de keuze, dus samen meten met crossover en delay(s) proberen een zo goed mogelijk verloop te creëren voor elke locatie en dan pas eq op sub toepassen.

Niet bang zijn voor gain maar ook niet overdrijven. Zolang de woofer nog geen 10 mm heen en weer gaat heb je nog zat headroom.
Omni !

CinéHome

Rechtsachter lijkt me in de basis de beste optie. Daar best wel het gebied rond 25Hz wat boosten. Je wil een hogere output op 25Hz dan op 50Hz (indien mogelijk).
Wel jammer dat in alle gevallen vanaf de 70Hz en hoger weinig output is. Maar zoals @jossie zegt, integreren met de fronts. Dan kan je zien of het voldoende wordt opgevuld.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

denoontje

Hoi ik ben bezig 4 subs te integreren via een minidsp. Ik gebruik copilot om te helpen. Door te starten met je kamer gegevens speakerlocatie evt beperkingen van locaties, welke speakers  etc allemaal in te geven ging copilot voorstellen doen mbt eerste plaatsing. Dan steeds weer metingen doen (eerst zonder de fronts) en de grafieken (ik gebruik rew) terug opladen en hij deed nieuwe voorstellen. Toen de boel zo strak mogelijk was vragen naar wat je met je minidsp timealign filters etc moet doen. Hij stelde allerlei filters voor. Instellen, meten, terug grafiek invoeren etc.
Daarna heb ik dirac gedraaid en die meetgrafiek weer ingevoerd. Toen kwam een voorstel voor een diraccurve. Luisteren, meten en aangeven wat je niet lekker vond klinken. Copilot maakte nieuwe curve. Alles is goed opgeknapt nu.
Uiteindelijk blijf ik met een hoogte room mode zitten die ik met de net gekochte 4e sub wil proberen verzachten weer met hulp van copilot.

Dus ai kan je echt wel helpen en sturen en ook uitleggen waarom ie iets doet.en dus instellingen genereren voor je minidsp 😉.

CinéHome

@denoontje
Wow. Dedication!
Maar als na al die inspanning blijkt dat 3 subwoofers nog niet voldoende zijn, heb ik er m'n vragen bij of iemand het met maar 1 subwoofer zo intensief moet doen... voor je het weet stelt Copilot dat hij best 3 stuks zou bijkopen. :D
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

P_j_V

Wat voor main-speakers heb je?
Als die vanaf 35..40Hz over kunnen nemen, zou rechtsvoor mijn keuze zijn.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

denoontje

Citaat van: CinéHome op april 24, 2026, 16:45:41@denoontje
Wow. Dedication!
Maar als na al die inspanning blijkt dat 3 subwoofers nog niet voldoende zijn, heb ik er m'n vragen bij of iemand het met maar 1 subwoofer zo intensief moet doen... voor je het weet stelt Copilot dat hij best 3 stuks zou bijkopen. :D

Dat was eigen keuze..die kwam voorbij op mp.
Ben ik toekomst klaar voor waveforming :headbanging:

Timvg

Ook best een paar plaatsen rond de luisterpositie meten - op een halve meter kan er veel veranderen en je wilt toch wel een degelijke sweetspot.

bmateijsen

Jossie heeft een goed punt. Ik mis in de meting de linker en rechterluidspreker. Dat lijkt mij voor het advies het beste uitgangspunt.

Verder is een diep dal (oftewel geen energie) niet te compenseren door EQ. Teveel aan energie kan makkelijker worden gecorrigeerd.

Citaat van: jossie op april 24, 2026, 15:04:15Ik zou toch ook al nu de integratie met de fronts meenemen in de keuze, dus samen meten met crossover en delay(s) proberen een zo goed mogelijk verloop te creëren voor elke locatie en dan pas eq op sub toepassen.

Niet bang zijn voor gain maar ook niet overdrijven. Zolang de woofer nog geen 10 mm heen en weer gaat heb je nog zat headroom.

DnBass

Citaat van: Gabor op april 24, 2026, 14:56:41Rechtsachter. Hooguit een low shelf gain vanaf ca 30Hz en de rest op smaak brengen met een parametrische eq.
Thanks, komend weekend begint mijn vakantie en heb ik 2 weken de tijd om hier mee aan de bak te gaan!

Citaat van: jossie op april 24, 2026, 15:04:15Ik zou toch ook al nu de integratie met de fronts meenemen in de keuze, dus samen meten met crossover en delay(s) proberen een zo goed mogelijk verloop te creëren voor elke locatie en dan pas eq op sub toepassen.
Citaat van: bmateijsen op april 24, 2026, 19:33:25Jossie heeft een goed punt. Ik mis in de meting de linker en rechterluidspreker. Dat lijkt mij voor het advies het beste uitgangspunt.
De fronts kunnen aardig mee doen met het laag als ik op de metingen uit Audyssey MultEQ XT kan vertrouwen:
Screenshot 2026-04-28 at 09.34.47.png
Screenshot 2026-04-28 at 09.34.54.png

Citaat van: P_j_V op april 24, 2026, 16:52:20Wat voor main-speakers heb je?
Als die vanaf 35..40Hz over kunnen nemen, zou rechtsvoor mijn keuze zijn.
Heb ze aan mijn handtekening toegevoegd, ze kunnen wel wat maar niet de sub evenaren denk ik. Zie hierboven, ik weet niet of mijn versterker wel z'n lage crossover aan kan. In theorie kan ik wel eigen filters gebruiken (dmv A1 AccousticsX) en de crossover van de versterker disablen en dan via REW (fronts) en de miniDSP (sub) inregelen.

Ik hou ook echt wel van een beetje (overdreven) bass, zat al te kijken naar de house-curves met +4 tot +6dB op de lage frequenties.

Citaat van: denoontje op april 24, 2026, 16:40:44Dus ai kan je echt wel helpen en sturen en ook uitleggen waarom ie iets doet.en dus instellingen genereren voor je minidsp 😉.
Ja dat merk ik ook wel hoor, dat hele REW en miniDSP verhaal is allemaal nieuw maar AI heeft daar wel veel geholpen (sowieso om te ontdekken hoe dingen werken). Maar voor de beste plaatsing kijk ik graag ook naar de meningen van mensen met ervaring(en).

Eerder begreep ik juist de sub zo vlak mogelijk krijgen in response met de miniDSP en daarna pas Audyssey gebruiken (zo heb ik het nu ingeregeld), maar wat ik hier lees is het precies andersom, eerst Audyssey het werk laten doen en daarna pas de sub finetunen met de miniDSP.

Iedereen sowieso bedankt voor de input tot nu toe!

CinéHome

Met jouw versterker zou ik de crossover nooit onder 80Hz zetten. Zelfs met de betere luidsprekers/receiver combo's klinkt dat in de praktijk 95% van de tijd het beste.
Klopt het dat ik geen surround luidsprekers zie in je signature?

DnBass

Citaat van: CinéHome op april 28, 2026, 10:28:12Met jouw versterker zou ik de crossover nooit onder 80Hz zetten. Zelfs met de betere luidsprekers/receiver combo's klinkt dat in de praktijk 95% van de tijd het beste.
Bedankt voor de tip!

CiteerKlopt het dat ik geen surround luidsprekers zie in je signature?
Klopt, had ze graag gehad maar dat lukt niet mbt bekabeling, voor de subwoofer gebruik ik een wireless transmitter, dus daar ben ik wel vrij in de plaatsing.

SpaceJS

Citaat van: CinéHome op april 28, 2026, 10:28:12Met jouw versterker zou ik de crossover nooit onder 80Hz zetten. Zelfs met de betere luidsprekers/receiver combo's klinkt dat in de praktijk 95% van de tijd het beste.
Klopt het dat ik geen surround luidsprekers zie in je signature?

bedoel je dat niet andersom?
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Gabor

Citaat van: DnBass op april 28, 2026, 09:54:54Thanks, komend weekend begint mijn vakantie en heb ik 2 weken de tijd om hier mee aan de bak te gaan!
De fronts kunnen aardig mee doen met het laag als ik op de metingen uit Audyssey MultEQ XT kan vertrouwen:
Screenshot 2026-04-28 at 09.34.47.png
Screenshot 2026-04-28 at 09.34.54.png
Heb ze aan mijn handtekening toegevoegd, ze kunnen wel wat maar niet de sub evenaren denk ik. Zie hierboven, ik weet niet of mijn versterker wel z'n lage crossover aan kan. In theorie kan ik wel eigen filters gebruiken (dmv A1 AccousticsX) en de crossover van de versterker disablen en dan via REW (fronts) en de miniDSP (sub) inregelen.

Ik hou ook echt wel van een beetje (overdreven) bass, zat al te kijken naar de house-curves met +4 tot +6dB op de lage frequenties.
Ja dat merk ik ook wel hoor, dat hele REW en miniDSP verhaal is allemaal nieuw maar AI heeft daar wel veel geholpen (sowieso om te ontdekken hoe dingen werken). Maar voor de beste plaatsing kijk ik graag ook naar de meningen van mensen met ervaring(en).

Eerder begreep ik juist de sub zo vlak mogelijk krijgen in response met de miniDSP en daarna pas Audyssey gebruiken (zo heb ik het nu ingeregeld), maar wat ik hier lees is het precies andersom, eerst Audyssey het werk laten doen en daarna pas de sub finetunen met de miniDSP.

Iedereen sowieso bedankt voor de input tot nu toe!

Je moet de schaal van de Y-as even aanpassen want je kijkt nu naar een bereik van 200 dB SPL, dan lijkt alles vlak. Een beetje smoothing leest ook wat prettiger af.
Ik zou ook L+R even samen meten om te kijken hoe dat gaat, dat is namelijk (qua bas) hoe het in praktijk zal worden weergegeven.

morca

Volgens mij kan je adsy nu zo instellen dat hij de sub niet doet.
Dan kan je met de minidsp alles zelf in de hand houden.

DnBass

Citaat van: Gabor op april 28, 2026, 11:57:53Je moet de schaal van de Y-as even aanpassen want je kijkt nu naar een bereik van 200 dB SPL, dan lijkt alles vlak. Een beetje smoothing leest ook wat prettiger af.
Ik zou ook L+R even samen meten om te kijken hoe dat gaat, dat is namelijk (qua bas) hoe het in praktijk zal worden weergegeven.
Ik ga dit weekend meten met REW, maar moet even een extra HDMI aansluiten (de geposte metingen van de sub zijn gedaan direct via de miniDSP dmv usb, de metingen van andere speakers zijn output van adsy/a1 evo), dan zorg ik ook dat er wat smoothing op zit en de grafiek wat meer ingezoomd is!

Dus L+R (en center?) sweep van 20hz -> 500hz met de sub uit in de versterker?
Citaat van: morca op april 28, 2026, 12:09:42Volgens mij kan je adsy nu zo instellen dat hij de sub niet doet.
Dan kan je met de minidsp alles zelf in de hand houden.
Dat zou top zijn, ik ga dat uitzoeken als ik weer in adsy zit.

Ik gebruik AccousticX, ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer met die versies/varianten, heb eerder evo express gebruikt.