Gedigitaliseerd Vinyl

Gestart door Fox, maart 3, 2026, 13:42:33

Vorige topic - Volgende topic

Fox

Mag hier ook over Gedigitaliseerd Vinyl worden gesproken?

Want ik kom steeds meer Gedigitaliseerd Vinyl afkomstig van bv 1e persingen (of uit bepaalde landen) die gemaakt zijn met gruwelijk dure apparatuur (10-20K).
En dat is best leuk, want er zit content tussen wat nooit meer na de LP uitgeven beschikbaar werd.
Of een digitaal slachtoffert werd in de zin van Remasteren en loudness war ed.

Ik ben benieuwd.

Voorbeeld ik kwam bv iets nostalgisch Hollands  tegen met de naam Spectral Display  :inlove:  :music:

morca

Dr Robert was een beroemde, die veel rips maakte .
Maar dat is jaren geleden dat ik wat nieuws gezien heb.

Veelal was hires opgenomen.

Tegenwoordig speel ik ze niet meer.
De resolutie en kraakjes vallen door de mand op mijn nieuwe set.

Mediator

Veel zo niet haast alles wat nu uitkomt aan nieuwe muziek is digitaal opgenomen. Als je dan een LP koopt dan is de bron al lang niet meer analoog zoals in de jaren tachtig. Dus vloeken in de kerk is het zeker niet. Mobile Fidelity doet ons zelfs geloven dat een digitaal (ik meen DSD format) als origineel beter is dan de analoge master. Maar of dat waar is moet je de eigen gedachten maar over maken. Aan de andere kant kom je soms nog wel eens wat tegen. Ik kocht afgelopen week nog een gesealde LP van Al Stewart uit de jaren zeventig.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Fox

Mooi en Al LP is aanwezig in 24bit 192kHz en DSD. Zelf ook ooit de LP vervangen voor een CD (1e persing).

Overigens is DSD oorspronkelijk door Sony/Philips ontwikkeld als een professioneel opslag medium.
Reden de analoge Mastertapes leden onder behoorlijke degradatie van zowel de drager als de magnetische laag. Hierdoor moeten er met regelmaat analoge kopieën van worden gemaakt en elke kopie is een generatie in degradatie t.o.v. de oorspronkelijke kwaliteit  :(

Dit "archiefsysteem" is onderdruk/op verzoek (professionals) omgezet naar een consumenten variant.
Dus het kan zomaar zijn dat er wat waarheid in de bewering van MF zit.
Plus dat veel Vinyl (her)uitgaven ook gewoon van een digitale archief bron afkomstig zijn  ;)

Ik kwam de ook tegen "Joey Dyser - 100 Years", helaas wel in MP3.
Voor mij wel leuk, want ik was toen regelmatig bij de TopPop opnames  :D 

Citaat van: Mediator op maart  3, 2026, 23:06:08Veel zo niet haast alles wat nu uitkomt aan nieuwe muziek is digitaal opgenomen. Als je dan een LP koopt dan is de bron al lang niet meer analoog zoals in de jaren tachtig. Dus vloeken in de kerk is het zeker niet. Mobile Fidelity doet ons zelfs geloven dat een digitaal (ik meen DSD format) als origineel beter is dan de analoge master. Maar of dat waar is moet je de eigen gedachten maar over maken. Aan de andere kant kom je soms nog wel eens wat tegen. Ik kocht afgelopen week nog een gesealde LP van Al Stewart uit de jaren zeventig.

Fox

Inmiddels al wat meer binnen gehaald wat ooit op LP, maar nooit digitaal verkrijgbaar was.

Veelal in 24bits 96/192kHz of DSD  :pompom:

Mediator

Interessant. Kun je daar een voorbeeld van noemen? Ik heb Tidal en Qobuz hoewel ik dat vooral voor onderweg gebruik. Op Tidal is al heel veel verkrijgbaar, op Qobuz loop ik er soms wel tegenaan dat iets er niet is. Op Spotify is het meest verkrijgbaar alleen niet in het format dat je aangeeft ben ik bang.

Volgens mij kunnen analoge tapes trouwens best lang mee. Maar daar moet wel wat zorg aan te pas komen. Cassettebandjes heb ik hier nog uit mijn jeugd en dat is inmiddels euhm best even geleden.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️