Jazzy's bescheiden home theater (geen bericht, goed bericht)

Gestart door jazzy, februari 24, 2026, 23:17:54

Vorige topic - Volgende topic

Zymotic

Citaat van: Vik op maart 30, 2026, 09:09:16Geen enkele projector is identiek en onderling kunnen ze altijd wat afwijken (fabricagetoleranties)

Dus eigenlijk altijd ruim binnen de marges zitten.

Ik heb ook wel eens gelezen (lang geleden) dat je ook niet te veel zoom moet gebruiken ivm vervorming aan de uiteindes door de bolling van de lens. Speelt dit nog bij de nieuwe generaties of is dit sowieso een broodje aap?

jazzy

Citaat van: Vik op maart 30, 2026, 09:00:32Het probleem zit in de throw distance, de projector hangt te dicht op het scherm. Heb je ruimte om hem naar achteren te verplaatsen? De minimale afstand (lens tot scherm) is 3,81 m tot maximaal 7,75m
Dank voor de bevestiging van wat ik al vermoedde.

Lijkt er op dat ik me toch een beetje heb laten leiden door het optimisme en enthousiasme in dit topic. :) Achteraf gezien was het een prima idee om het lens control raster patroon op de muur te projecteren om te bepalen hoe breed ik in de werkelijkheid kan projecteren, alleen wist ik niet dat 16:9 content binnen die binnenste lijnen wordt geprojecteerd. Dan had ik met andere cijfers gerekend en het scherm waarschijnlijk een maatje kleiner gekozen.

Achter de projector zou ik 50 cm. vrij moeten houden volgens de handleiding, dat is nu al veel minder en kan ik nog maximaal 9 cm. extra ruimte maken door hem nog iets verder naar achteren te schuiven. Misschien 12 cm. als ik een haaks verloopje koop voor de HDMI-kabel. Zal hier vanavond even mee gaan spelen.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

maximus79

Citaat van: jazzy op maart 29, 2026, 23:38:00Ja, heb ik geprobeerd. Maar die zoomt zo sterk in dat ik een deel van de content mis, met name aan de onder- en bovenkant. Dat zal toch niet de bedoeling zijn?

Dit snap ik niet, je kan dan toch met lens control weer terug zoomen om het passend te krijgen?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2 | TACTILE en BEQ topic

jazzy

Citaat van: maximus79 op maart 30, 2026, 17:22:48Dit snap ik niet, je kan dan toch met lens control weer terug zoomen om het passend te krijgen?
Niet echt. Als je Aspect op Zoom zet dan vult hij weliswaar de hele breedte maar er valt een rand aan de onder- en bovenkant weg.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Richard70…

Citaat van: jazzy op maart 30, 2026, 17:14:37Dank voor de bevestiging van wat ik al vermoedde.

Lijkt er op dat ik me toch een beetje heb laten leiden door het optimisme en enthousiasme in dit topic. :) Achteraf gezien was het een prima idee om het lens control raster patroon op de muur te projecteren om te bepalen hoe breed ik in de werkelijkheid kan projecteren, alleen wist ik niet dat 16:9 content binnen die binnenste lijnen wordt geprojecteerd. Dan had ik met andere cijfers gerekend en het scherm waarschijnlijk een maatje kleiner gekozen.

Achter de projector zou ik 50 cm. vrij moeten houden volgens de handleiding, dat is nu al veel minder en kan ik nog maximaal 9 cm. extra ruimte maken door hem nog iets verder naar achteren te schuiven. Misschien 12 cm. als ik een haaks verloopje koop voor de HDMI-kabel. Zal hier vanavond even mee gaan spelen.

Die halve meter is echt onzin, zo ver mogelijk tegen de muur als je HDMI stekker toe laat .
Natuurlijk wel de zijkant en bovenkant niet helemaal dicht bouwen  :D
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

Zymotic

Citaat van: jazzy op maart 30, 2026, 17:14:37Dank voor de bevestiging van wat ik al vermoedde.

Kan nog steeds;)

Hopelijk helpt het al om de projector nog iets naar achteren te plaatsen

Kjelt

Citaat van: jazzy op maart 30, 2026, 17:14:37Dan had ik met andere cijfers gerekend en het scherm waarschijnlijk een maatje kleiner gekozen.
Je hebt toch een masking scherm of niet?
Anders maak je toch met black andamantium en dun mdf een paar paneeltjes?
Een scherm kun je nooit groter maken wel kleiner  ;)

reza

Ik zou zoals Maximus schrijft gewoon alles zoomen en dan een stukje afsnijden (masken). Hele wereld stammen snijden een stukje ergens iets vanaf wat niet eens gemist wordt, dan kan dat met het beeld ook wel :D
Doe ik trouwens ook altijd met een 16.9 film, die hou ik beeld vullend en echt niemand maar dan ook niemand die weet dat het een 16.9 film is. Althans als je het niet weet dan :D
Maar zien doe je het niet.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jazzy

Citaat van: Zymotic op maart 30, 2026, 19:00:40Kan nog steeds;)
Haha, bespeur ik daar een ulterior motive?  ;D

Maar naar achter schuiven is wat ik ga doen en dan maar kijken of het overgebleven strookje belangrijk genoeg vind om af te dekken.

Zymotic

Citaat van: jazzy op maart 30, 2026, 20:41:36Haha, bespeur ik daar een ulterior motive?  ;D

Maar naar achter schuiven is wat ik ga doen en dan maar kijken of het overgebleven strookje belangrijk genoeg vind om af te dekken.

Ik zou het strookje wel afdekken. Daar zie je niets van. Een witte balk wel.

jazzy

reza

Ik zie ook bekende stoelen staan :D

williams

Citeer. Niet echt. Als je Aspect op Zoom zet dan vult hij weliswaar de hele breedte maar er valt een rand aan de onder- en bovenkant weg. 

Hoi Jazzy ik volg je topic een beetje en ik zou zeggen maak het niet moeilijker als nodig is en gebruik de zoom stand i.p.v. native 😊. Op deze manier is zoals je zelf zegt het scherm over de gehele breedte en hoogte gevuld en het stukje wat er dan boven en onder overheen geprojecteerd word kader je af met de masking setting in je n5 .
Het bijkomende voordeel is dat je het volledige (17/9 ) paneel van je JVC gebruikt wat iets meer lichtopbrengst heeft t.o.v de native stand .
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

reza

En scherper (ietsjes)

jazzy

Citaat van: williams op maart 30, 2026, 21:21:36Hoi Jazzy ik volg je topic een beetje en ik zou zeggen maak het niet moeilijker als nodig is en gebruik de zoom stand i.p.v. native 😊. Op deze manier is zoals je zelf zegt het scherm over de gehele breedte en hoogte gevuld en het stukje wat er dan boven en onder overheen geprojecteerd word kader je af met de masking setting in je n5 .
Het bijkomende voordeel is dat je het volledige (17/9 ) paneel van je JVC gebruikt wat iets meer lichtopbrengst heeft t.o.v de native stand .
Dank voor het meelezen en advies!

Mijn bezwaar met zoom is dat ik een aardige strook aan de boven en onderkant mis, één van mijn bronnen is een computer waarbij je gewoon de hele taakbalk kwijt bent. Heb een tijdje in zoom gedraaid maar ook bij andere bronnen valt het me op dat er iets mist. Zit me niet lekker, dat valt me op en dan erger ik me er aan. Dus ja, misschien maak ik het wel moeilijker dan het is. :)

Inmiddels heb ik mijn beugel verbouwd en ingekort zodat ik 12 cm. naar achteren kan met de projector. Ook haakse verloopjes voor HDMI en voeding besteld en als die morgen binnen zijn dan hang ik de projector weer op en zal ik eens zien wat het resultaat is.

jazzy

Citaat van: reza op maart 30, 2026, 21:11:34Ik zie ook bekende stoelen staan :D
Heb letterlijk die stoelen opgehaald die jij doorgestuurd had. Veertig euro aan stukgeslagen.

Achteraf had ik de stoelen van Ruud ook mee mogen nemen (toffe peer trouwens!) maar ik was daar zonder aanhanger. Wel twee gratis poefjes meegeklauwd. :)

jazzy

Je ziet daar ook goed dat ik de logge Teufels als surround rear maar net kwijt kan, met name die aan de rechterkant (links) die tegen het schuine dak staat. Misschien een goede reden om de stap naar 7.1 snel te maken met de M800's dan aan beide zijkanten, waar meer plek is, en iets compacters aan de achterwand schroeven als rears.

Maar geluid is voor later, nu eerst even beeld goed krijgen en dat netjes afronden.

jazzy

jossie

Zo zo, wat een goed idee! Verstandig ook  :thumbs-up:
Omni !

Kjelt

jazzy

Pakketje met haakse connectoren komt morgen pas dus vandaag verder even niets te doen. Maar dit topic bestaat inmiddels een dikke maand, misschien goed om de balans eens op te maken.

Om te beginnen met mijn doelen. Het plan was om a) te starten met een budget en b) het moest vanaf het eerste moment een belevenis zijn. Dat budget kom ik zo op terug, maar ziet er prima uit. De twee momenten waarop ik echt een belevenis was waren de eerste keer dat ik de versterker en drie front-luidsprekers hoorde en de eerste keer de projector aanzetten, terwijl die nog gewoon op een tafeltje lag en op een lichtgroene muur projecteerde. Wat een licht, wat een kleuren!

Inmiddels is dat dus aangevuld tot 5.1 geluid en een mooi scherm waarop alles nog eens een slag beter tot zijn recht komt. Er ligt een groot kleed op de vloer om de eerste reflectie van de luidsprekers te absorberen en Dirac is gebruikt voor de broodnodige correctie, het is nog steeds een relatief lege en holle kamer. Heb er inmiddels al de nodige uurtjes doorgebracht en het is een waar genot om ondergedompeld te worden in de filmervaring. Of het nu een film, Youtube of Netflix is, je wordt er echt ingezogen. Dus die wauw-ervaring is gelukt, echt heel blij met dit resultaat.

Dan is het nu eerst tijd voor optimalisatie, met alle spullenboel grofweg voor elkaar. Heb de afgelopen dagen meer tijd genomen om door de handleidingen van de receiver en de projector te werken, kwartjes zijn aan het vallen en ik raak meer bekend met de apparaten en de terminologie. De projector schuift een stukje naar achteren waarmee ik (zo goed als) schermvullend hoop te zijn, dan de fijnafstelling nog en zal dat even klaar zijn.

Voor geluid is het met name de akkoestiek die aandacht vraagt. Sowieso wil ik nog een paar dikke gordijnen toevoegen om alle ramen te kunnen verduisteren en langs één van de zijwanden een kast met vakjes, wat nepplanten e.d. Daarna maar even gericht kijken (meten) hoe de boel er bij staat en wat nog nodig is.

Ook wil ik nog twee rear luidsprekers toevoegen en de huidige rears maar ze zijkanten verplaatsen, vooral om de praktische reden dat ik de grote Teufels amper kwijt kan in de hoeken. En een andere klus waar ik niet te lang mee wil wachten is het aanbrengen van kabelgoten boven de plint, waarschijnlijk gewoon K40, waardoor ik de netwerk, HDMI en luidsprekerkabels uit zicht kan krijgen.

Dan het budget, of streefbedrag. Op een Apple TV na alles tweedehands aan kunnen schaffen, op het scherm na geen koopjes maar ook geen hele vreemde bedragen hoeven betalen.

ItemPrice
JVC DLA-N5€2300
Arcam FJM AVR390€725
Teufel M 800 FRC (3x)€450
Teufel M 800 FRC (2x)€360
HDMI + speakerkabel€150
UMIK-1 meetmicrofoon€85
Apple TV 4k (nieuw)€170
WS Spalluto 120" masking screen€450
Total€4690

Niet meegeteld heb ik zaken als een vloerkleed (175), twee stoelen (40), de elektricien (160) en een paar tankjes diesel van de diverse ritjes om alles op te halen. Maar goed, laten we zeggen dat er nu 5000 euro besteed is. :)

Tenslotte het onderwerp waar ik eigenlijk niet aan wil denken: schilderen. :) Door de constructie van de kamer is dat best een klus en eentje die ik voorlopig even op de lange baan schuif. Nu het scherm hangt ervaar ik voldoende immersion en springt het beeld er echt uit. Wie weet dat dit op termijn nog een keer komt, maar nu in ieder geval niet.

jossie

Niet valsspelen he... wanneer komt de sub? Daar gaat je budget!
Omni !

reza

reza

Dat heb je heel netjes gedaan! Voor relatief weinig geld echt iets moois gekocht. En als de beleving is wat je er van hoopte/verwachte dan is het plan geslaagd :thumbs-up:

Vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov