Jazzy's bescheiden home theater (Blu-rayspeler gekozen)

Gestart door jazzy, februari 24, 2026, 23:17:54

Vorige topic - Volgende topic

jazzy

Edit: even losgeknipt van Jazzy's bescheiden woonkamer opstelling, aangezien het nu toch echt over een HT gaat.

Vergeet onze huiskamer even en de plantjes die op de luidsprekers staan. Ben een beetje aan het denken over één van de slaapkamers boven, nu mijn dochter uit huis is. Kamer is deels onder een schuin dak maar heeft over vrijwel de hele breedte een dakkapel waardoor de ruimte goed bruikbaar is.

Even een foto van toen de dakkapel net geplaatst was, inmiddels is e.e.a. geschilderd en netjes afgewerkt.

20220319_110740196_iOS.jpg

Je zou dan dus met je rug naar het raam zitten en kijken naar de tegenoverliggende muur. De afstand van voor tot achter is  3,40 op de grond gemeten. De vensterbank is nog eens 0,53 diep en daar zou prima apparatuur kunnen staan.

De kamer is 4,10 breed, maar daar gaat wel 1,10 van af vanwege de deuropening dus houd je 3 meter over om op te projecteren. Hoop dat dit het een beetje verduidelijkt.

2026-02-24 23_05_00-_ thuisbios.sh3d - Sweet Home 3D.png

Qua geluid denk ik aan een 7.2.4 opstelling, voor beeld aan projectie. In alle gevallen koop ik liever goede kwaliteit gebruikt dan dat ik nieuw aanschaf. Budget voor de eerste versie zo'n 4 a 5 duizend euro voor beeld, geluid en kalibratie/afstelling. Aan de afwerking stel ik op dit moment geen bijzondere eisen, dat kan ook niet met dat budget.

Mijn vragen:
- met slechts 3,40 van muur tot muur, komt dat goed met een redelijk scherm en de kijkafstand?
- alles een kwartslag draaien kan ook, maar dan is de kamer nogal asymmetrisch en dus lastiger qua speaker plaatsing en akoestiek?
- realistisch budget?
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

CinéHome

Ik zou eerder redeneren: beter 6 of 8 top luidsprekers dan 13 minder goede.

Je ruimte is weldegelijk geschikt, maar naar mijn idee te klein om zoveel luidsprekers te plaatsen zonder dat ze in de weg gaan zitten van elkaar.
Gezien de korte afstanden zou ik gesloten luidsprekers aan de wanden bevestigen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

PascalP

Zou zelf ook uitgaan van 7 speakers op de grondlaag en in de orientatie die je zelf voorstelt.
Bank hoeft dan ook niet strak tegen de achterwand.
Side surrounds mooi vlak tegen de muur en achter iets van boekenplank speakers uit dezelfde serie die je op de vensterbank zet zeg maar, lijkt me ook een mooie hoogte ervoor!

Zoiets zou je ook nog best goed uitkomen met je hoeken tov MLP, alleen met de deur zal je even moeten kijken hoe het uitkomt en past bij je Front Left speaker dan?

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jazzy

@CinéHome Waar zie je het probleem met te veel speakers vooral, de 7 op de grondlaag of het toevoegen van de 4 plafondspeakers? Ik kijk nu in de huiskamer 3.1 dus het wordt sowieso een betere ervaring.

@PascalP Die hoek met de deur is inderdaad wel een probleem, die opent natuurlijk naar binnen met het scharnier rechts. Dan zijn de opties om een frontspeaker achter de deur te zetten, lijkt me lastig met openen. Of de speaker naast de deur zetten, meer naar binnen. Niet ideaal omdat je de symmetrie kwijtraakt, maar misschien kun je dat effect wegpoetsen met ruimtecorrectie? Of dus left side en left rear ook naar binnen verplaatsen.

test.JPG
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

CinéHome

Ik zou de fronts mooi naast je scherm hangen. Je gaat de bank toch ook centraal zetten tov je scherm.

Je zou naar 2dehands M&K 750, 950 of MP950 kunnen kijken voor fronts. 550SUR of M-series als surrounds.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

PascalP

Als je de opstelling van de bank als uitgaanspunt neemt (en deze iets naar de zijwand schuift) en bijvoorbeeld een 100" projectiescherm zou het wel moeten kunnen lijkt me zoals Cinehome aangeeft met de speakers direct naast het scherm, dan zou je bijvoorbeeld iets in deze richting kunnen doen.
Verder helemaal eens mijn zijn voorkeur voor welke speakers  :pompom:

De linker side surround zou ik gewoon vlak tegen de muur laten ipv los in de ruimte neer te zetten als je bijvoorbeeld op iets als MP950 speaker uitkomt die gemaakt zijn voor wandmontage.
Of stel je gaat voor boekenplank speakers op speakerstands of losse vloerstanders voor de side surrounds kun je natuurlijk wel los neerzetten en staan de speakers in principe symetrisch aan de bank, enkel niet geheel symetrisch in de ruimte zeg maar.

Maar, wat wellicht ook een prachtige optie is en prima gaat als er wat ruimte tussen de bank en de achterwand zit, is gewoon een goede 5.1 opstelling, dan kom je ook mooi weg met opstelling en de juiste hoeken.
Surrounds dan of op stands of vloerstaanders, of met goede beugels aan de achterwand en indraaien naar de bank.

Dan nog 4 Atmos erbij op de juiste plekken en helemaal af zou ik zeggen  :popcorn:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

gerard1

Deur er uit, schuifdeur, vouwdeur of iets dergelijks?
Wel lekker om die ruimte te hebben voor een HT.
Arcam AVR5, Kef model 2. rel sub stampede.

jazzy

Citaat van: gerard1 op februari 25, 2026, 17:35:02Deur er uit, schuifdeur, vouwdeur of iets dergelijks?
Wel lekker om die ruimte te hebben voor een HT.
Vind ik eigenlijk niet zo'n heel gek idee, ga daar even over nadenken. Zou wel fijn zijn om de hele breedte te kunnen gebruiken en bijvoorbeeld on-wall side speakers te kunnen gebruiken.

Christof_G

Je kan ook 180 graden draaien en een AT scherm hangen met de speakers er achter. Of er naast want met 3m40 ga je niet heel groot kunnen gaan. Mijn projector staat op 3m60 en ik zit bijna op de limiet met een 2m48 scherm.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

buckler

Citaat van: Christof_G op februari 26, 2026, 12:45:22Je kan ook 180 graden draaien en een AT scherm hangen met de speakers er achter. Of er naast want met 3m40 ga je niet heel groot kunnen gaan. Mijn projector staat op 3m60 en ik zit bijna op de limiet met een 2m48 scherm.

Exact mijn eerste gedachte...
En dan met de deur links(achter)
Ook beter voor geluid en als je ooit acoustische behandeling wilt want je bent gelijk af van dat raam wat wel wat problemen kan geven als dat achter je zit.
Enig nadeel kan zijn dat je waarschijnlijk een short throw projector moet nemen (Valerian ?) of een short throw lens maargoed als je het wilt zoals eerst voorgesteld zal dat nog korter zijn dus win win als je het mij vraagt.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

buckler

Alhoewel ik nu pas die schuine wand zie.... Hmmm
Dat kan het wel is moeilijk maken op die manier
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

jazzy

Ik ben bezig om de kamer leeg te halen, dan kan ik wat betere foto's maken en wordt het wat makkelijker om een beeld te vormen van de ruimte.

Voordeel van de "huidige" opstelling is dat de kamer relatief symmetrisch is qua links-rechts-as. Een kwartslag met de klok meedraaien geeft meer diepte en de mogelijkheid om de deur linksachter te hebben waardoor die minder in de weg zit.  Nadeel is dat je dan het schuine dak en de dakkapel aan de rechterkant zit.

jazzy

Citaat van: Christof_G op februari 26, 2026, 12:45:22Je kan ook 180 graden draaien en een AT scherm hangen met de speakers er achter. Of er naast want met 3m40 ga je niet heel groot kunnen gaan. Mijn projector staat op 3m60 en ik zit bijna op de limiet met een 2m48 scherm.
Je schrijft 180 graden, bedoelde je 90?

Christof_G

Citaat van: jazzy op februari 26, 2026, 19:24:06Je schrijft 180 graden, bedoelde je 90?
Nee, 180 dus scherm voor het raam. Daarachter plaats je dan de speakers en de surrounds en surround backs kan je dan perfect opstellen en je bank staat dan in het midden.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

reza

Ik heb jaren lang op zolder geprojecteerd met 2 schuine daken.
Daar stond de projector op de grond en projecteerde ik tussen de stoelen door. Voor elk probleem is er een oplossing, soms vraagt dat wel om wat consessies maar dat is dan maar zo.
Persoonlijk zou ik het scherm hangen voor je uitbouw. Je scherm vastmaken am het dak zodat je het open kan klappen om bij het raam te komen. Of je houd het scherm gewoon vast dat je het raam niet meer gebruikt, dat deed ik ook niet.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jazzy

Leuke discussie in het M&K topic gehad maar wel vastgesteld dat het aanbod aan tweedehands M&K te beperkt is en dat aanvullen met nieuwe luidsprekers slurpt mijn hele budget op. Bovendien vind ik het veel leuker om te speuren naar een gebruikte set luidsprekers, heb ik ook in de andere ruimtes in mijn huis.

Starten met 5.1/5.2 sta ik overigens wel voor open. Maakt het project misschien wat overzichtelijker en stelt ook minder eisen aan processing/versterking.

Verder ben ik doorgegaan om de ruimte leeg en schoon te maken. Ben er wel van overtuigd dat 180 graden draaien inderdaad de juiste keuze is. Dus zitplekken direct links in de kamer, deur gewoon zo laten, en dan kijken in de richting van de dakkapel. Maakt een scherm wel iets ingewikkelder dan gewoon iets aan een muur bevestigen.

jazzy

Citaat van: morca op maart  1, 2026, 15:26:02Wat moet je nog kopen van dat budget.
Ook een receiver?
Alles inderdaad. Het is meer een streefbedrag dan een budget en als ik tegen één of andere absolute buitenkans aanloop dan wil ik dat echt wel overwegen.

morca

Ik zie Monitor bronze 200 bronze staan 4 keer bv.
2 monitoren erbij en een Center
Voor 2000 ong zou je wel  7 speakers redden.

Past 7 kanaals wel in de ruimte?

Arcam avr 5 erbij rond de 2000.

Beamers heb ik geen verstand van.

En de subs die ik zou tippen gaan je budget slopen  ;D

jazzy

Citaat van: morca op maart  1, 2026, 23:26:23Past 7 kanaals wel in de ruimte?

Laten we daar eens mee beginnen, want daar hangen een paar volgende keuzes van af. Terug naar het plaatje. :)

2026-03-02 00_18_33-_ thuisbios.sh3d - Sweet Home 3D.png

Weet nog niet of het een bank of bioscoopstoelen worden, twee zitplaatsen en een losse stoel, oid. maar ben even uitgegaan van ca. 2 meter brede zitruimte met de MLP iets rechts van het midden.

Heb de richtlijnen voor 5.x en 7.x bekeken maar vind het lastig om de posities naar concrete afstanden te berekenen. Heb de zitplekken even 30 cm. van de achtermuur geschoven en denk dan dat die surrounds in de hoeken prima op 110 graden moeten kunnen komen. Dan kom je op een kijkafstand van ongeveer 2,70 m.

Maar is dat ook genoeg om rears aan de achterwand te schroeven?

PascalP

In de marktsectie staat een mooie JVC X7900 te koop, dat is wel een killer deal voor dat geld, dan ben je met beeld voorlopig even klaar ;)

En ook een set van 3 zwarte bioscoopstoelen voor een budget prijs :)

morca

Ik zie net cinehome zijn aanbod voor mk speakers in het andere topic.
Die lijkt mij beter als mijn suggestie.

reza

Citaat van: PascalP op maart  2, 2026, 11:57:58In de marktsectie staat een mooie JVC X7900 te koop, dat is wel een killer deal voor dat geld, dan ben je met beeld voorlopig even klaar ;)

En ook een set van 3 zwarte bioscoopstoelen voor een budget prijs :)

Ik zou dit niet aanraden! De 7900 is mooi maar toch wel achterhaald op het gebied van HDR. Je zal nog een apparaat moeten kopen om de tonemapping op orde te krijgen, plus is het geen 4K.
Ik zou beginnen bij een N5 of een Epson met DTM aan boord.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

CinéHome

Citaat van: morca op maart  2, 2026, 12:38:20Ik zie net cinehome zijn aanbod voor mk speakers in het andere topic.
Die lijkt mij beter als mijn suggestie.
Reken maar! 😇

CinéHome

Citaat van: reza op maart  2, 2026, 12:50:48Ik zou dit niet aanraden! De 7900 is mooi maar toch wel achterhaald op het gebied van HDR. Je zal nog een apparaat moeten kopen om de tonemapping op orde te krijgen, plus is het geen 4K.
Ik zou beginnen bij een N5 of een Epson met DTM aan boord.
Zo gaat de ene voluit voor het beeld en de ander voor het geluid. De 2 combineren kan, maar een beamer voor +€2000 + scherm laat dan maar weinig budget meer over.