Platte stekker+/- bepalen?

Gestart door morca, januari 16, 2026, 21:25:25

Vorige topic - Volgende topic

morca

Ik heb deze stekkers aan een paar apparaten zitten.
Kan je daar plus en min aan aflezen?
Is er een standaard voor zulke snoeren?

sschot

Zover mijn kennis gaat niet.

Het enige is meten, als je bij het uiteinde kan meten op de phase en nuldraad
Of misschien met zo'n checker, maar die ken ik persoonlijk niet
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

morca

Bij 1 apparaat hoor ik hoe om hij het beste klinkt.
Daar is de plus bepaald.

De andere eq zit tussen de achter speakers.
Zou ik ervan uit kunnen gaan, dat de plus van dat snoer hetzelfde zit?
Het zijn identieke eq,s

sschot

Citaat van: morca op januari 16, 2026, 21:47:03Zou ik ervan uit kunnen gaan, dat de plus van dat snoer hetzelfde zit?

Uiteraard.

Maar garanderen dat het hetzelfde zit, ook al lijkt dit het meest logisch, hoeft niet.....

Vaak wordt er wel een standaard gehanteerd voor de "locatie" van de fase en de nul, maar niet altijd
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

toetertje

En dan moeten ze in de wandcontactdozen ook nog hetzelfde zitten.

morca

Citaat van: toetertje op januari 16, 2026, 22:09:41En dan moeten ze in de wandcontactdozen ook nog hetzelfde zitten.
Daar kom ik snel achter met de spanning zoeker  ;D

RCD

Je moet even met een multi meter meten tussen de aarde van je stopcontact en het chassis.
De laagste spanning is goed.

Rob

Mediator

Er is geen plus en min, wel een fase en een nul. Op jouw stekker zie je de letters fi staan. Dit staat niet voor fuck it 😁 maar voor fase indicator. Aan die kant zit dus de fase of in jouw woorden de plus.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

morca

Citaat van: Mediator op februari 21, 2026, 11:33:19Er is geen plus en min, wel een fase en een nul. Op jouw stekker zie je de letters fi staan. Dit staat niet voor fuck it 😁 maar voor fase indicator. Aan die kant zit dus de fase of in jouw woorden de plus.
Ik bedoel ook fase en nul lol.

In de draad zelf is de fase de blauwe.
Dus kleuren zijn verkeerd iig.
Ik heb al een afgeschermde kabel gemonteerd nu.

morca

Citaat van: RCD op januari 17, 2026, 00:56:25Je moet even met een multi meter meten tussen de aarde van je stopcontact en het chassis.
De laagste spanning is goed.

Rob

Gelijk of wissel spanning

Kurt