Rt60 meting

Gestart door Blockbuster, januari 3, 2026, 23:31:58

Vorige topic - Volgende topic

Blockbuster

Beste formgenoten,

Gisteren heb ik een rt60 meting voor de eerste x gedaan. En daar kwam het volgende resultaat uit:
IMG-20260103-WA0040.jpg

Met mijn domme kop heb ik een fout gemaakt met het aflezen van de grafiek en dacht ik en hoge vertraging had. En ben ik begonnen met het plaatsen van diverse akoestische panelen. De mirror trick aan beide zijwanden. Kleine basstraps achter de subs plaatsen. Diffusers achter men seating area. En nog wat panelen aan het plafond.

Meting opnieuw gedaan en ik kwam op dit resultaat uit:
IMG-20260103-WA0041.jpg

Gemiddeld 200ms. Nu was ik dus erg verbaast en ben ik naar mijn grafiek gaan kijken voor dat ik de panelen had opgehangen, en kwam ik er achter dat ik rond de 350 400ms zat  :withstupid:

Toen ik voor de panelen klapte in mijn handen hoorde ik nog wel een kleine echo. En dat is nu grotendeels wel weg.

Nu lees ik alleen online dat 200ms te weinig is maar voor in een thuisbioscoop weer perfect is.

Wat is jullie mening?

Alvast bedankt ::)

J.A.F._Doorhof

0.2-0.25 is vaak de standaard voor HT
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Blockbuster

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  4, 2026, 08:00:270.2-0.25 is vaak de standaard voor HT

Ooh top dan zit ik goed bedankt  :headbanging:

morca

Ik zit net onder 0,2 en vind dat voor muziek en films beide wel prettig.

Blockbuster

Citaat van: morca op januari  4, 2026, 13:31:34Ik zit net onder 0,2 en vind dat voor muziek en films beide wel prettig.

Das knap  :worship:

RCD

Dat is smaak afhankelijk.
Ikzelf zit voor audio tussen de 0,4 en 0,5.
Het effect van demping is dat hoe lager het getal des te meer resolutie maar op een gegeven moment gaat ook het leven eruit.
Wel is het belangrijk om goed te meten.
Een luidspreker in de hoek en minstens 85dB en dan zou ik de RT30 pakken omdat meestal de reisvloer hoger ligt en je meting dus niet klopt.

Rob

morca

Ik heb niet meer gemeten nadat ik een paar panelen weggehaald heb bedenk ik mij .
Ik denk dat ik iets hoger zit nu .

Rob heeft een goed punt.
Nu swingt het meer.

chansig

Het is smaak. Dus proberen en als het je bevalt dan zit je goed.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Weinig met smaak te maken maar met de transients en bv verstaanbaarheid van stemmen.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Ach, ik heb muziek op een weergaloze manier horen weergeven in een ruimte die bijna zo dood was als een pier.

Anderen konden het minder waarderen. Dus smaak.

Stemmen waren overigens uitstekend te volgen.

Was geen HT. Dus mogelijk dat het daarbij anders is ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

morca

Ik had hier vorig jaar een oude vriend op visite.
Toen alle panelen er nog hingen.

Die werd niet blij van mijn 'dode' kamer.
Hij werd er beroerd van .
En voelde zich niet lekker.

chansig

Jij werd er niet ziek van en vond, toen, het fijn klinken. Nu niet meer. Dus smaak.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Te dood kan inderdaad gevolgen hebben voor hoe je je voelt.

Er staat nog steeds een prijs van een miljoen open voor iemand die een nacht kan doorbrengen in een volledig dode kamer.

Custom installer

morca

Idd .
De eerste ervaring was mooi.
Ik heb wat panelen weggehaald na een jaar ofzo.
En daarna mijn mening bijgesteld.

Bij een luisterboek,vonden mijn andere vaste luisteraars het ook beter klinken nu.

Idd smaak ,en uitproberen.

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  4, 2026, 16:02:00Te dood kan inderdaad gevolgen hebben voor hoe je je voelt.

Er staat nog steeds een prijs van een miljoen open voor iemand die een nacht kan doorbrengen in een volledig dode kamer.

Ik vind dat wel iets voor Hans  ;D

chansig

Laatste keer dat ik in een dode ruimte was (TU Delft) vond ik het er erg fijn.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Blockbuster

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  4, 2026, 16:02:00Te dood kan inderdaad gevolgen hebben voor hoe je je voelt.

Nog nooit in z'n kamer geweest, lijkt me daarom wel eens vet om mee te maken  :headbanging:

Blockbuster

Hier is btw mijn rt30 etc
rt30 meting.png

RZeemering

Ik denk dat Hans en ik de uitdaging wel willen aangaan. Waar mogen we naartoe?
Ik vond een half uur in een volledig dode kamer geen enkel probleem. Begin even gek maar daarna vond ik het prima daar zijn.
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

J.A.F._Doorhof

Custom installer

morca

Die prijs word elke audiofiel blij van.

Zijn er meer  pogingen gedaan?

chansig

Fake news als het gaat om de prijs.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Cut off from the daily noises that usually drown out our body functions, it becomes possible to hear the grind of bones as your joints move, the ringing of tinnitus can become deafening. But Gopal says there are some people who enjoy the experience of being inside his chamber.
"There are people who do love it and say it is meditative," he reveals. "They find it relaxing. But the longest I've seen someone stay inside for is an hour, and that was to raise money for charity. I think if you spent too much time in there it would drive you crazy. Every swallow you make is really loud."

Is er in ieder geval 1 iemand 5 miljoen dollar rijker geworden.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Is wel een coole ruimte. Je kan je botten horen kraken. 😃

Je mate van zenheid is ws bepalend hoe lang je erin kan blijven. Dan hou ik het wel een paar weken vol. 😁

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

@chansig
Geinig ;)
Word in meerdere video's en artikelen genoemd variërend van 1-5 miljoen en een uur en een nacht.

Had al zoiets. Zou voor een dove niet zo moeilijk zijn ;)

Custom installer