Akuwoodpanel lattenwand meting

Gestart door Sjaak_Banaan, december 23, 2025, 14:54:35

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak_Banaan

Onlangs hebben wij onze tv-wand aangepast.
Onze woonkamer bestond volledig uit harde oppervlakken: stucwerk en tegelvloer.
Het was moeilijk om daar in gezelschap een fatsoenlijk een gesprek te voeren zonder vervelende 'echo', dus wilden we meer aan onze wanden om wat galm weg te halen.

De wand is geplaatst op een regelwerk, 6 cm van de muur. Dieper was beter, maar het blijft een woonkamer, dus gekozen voor de 6 cm. Hier passen namelijk precies alle stekkers achter en nog eens 3cm hebben we gevuld met AIXfoam wat nog over was van ons HT.

Voordat we begonnen heb ik een ruwe meting gedaan met en Umik-1 en ook daarna.
Inmiddels ligt er ook een carpet, maar deze is niet mee gemeten.

Aangezien ik meer leden zie die zo'n wand overwegen leek het handig de data hier te delen.

Tijdens het knutselen was er een moment dat de hele wand met AIXfoam was gevuld, dat verschil hoorde je heel goed. Na het plaatsen van de panelen was dit weer iets minder.

Groen is voor...

Wellicht beter even de metingen aanklikken, dan is het leesbaar wat voor en na is:

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ElpeeTwaalf

Hmm, als ik de grafieken bekijk is het resultaat 'iets anders' maar niet beter?

Sjaak_Banaan

Het heeft helaas geen mega impact nee.
Voor het gevoel is er wel meer rust.

Zoals ik aangaf deed alléén het schuim hoorbaar veel meer.
Misschien ook logisch, maar het blijft een woonkamer, om die vol met akoestische panelen te hangen is ook weer zoiets. Dat laatste doet wel meer, dat is goed te merken in ons HT.

Als ik die wand misschien 30 cm dik had gemaakt en gevuld had met mineraalwol was het wellicht een stuk beter geweest. Maar dat was dan weer zonde van de ruimte. Het blijft een compromis.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RZeemering

Ik vind het uitermate geschikt om als bassabsorbers toe te passen door er inderdaad een fiks aantal cm's achter te plakken. Maar ook dat doet niet superveel met het hoog. Doordat de latjes redelijk dicht bij elkaar zitten heb je alsnog een harde oppervlakte waardoor hoge tonen ook weerkaatst worden. Maar ik had wel verwacht dat het meer zou doen.
Wellicht ligt de oorzaak erin dat de rest van de ruimte nog steeds knetterhard is?
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Sjaak_Banaan

Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.
Dit was 'slechts' een stuk van ~ 350 cm breed x 240 cm hoog.
De kamer is rechthoekig 750 x 450 x 255 cm.

Het is niet dat het niets doet hoor, als je goed naar het spectrogram kijkt, ingezoomd, dan zie je dat er uitschieters van +650 ms terug zijn gebracht naar ~300-350 ms.
Eigenlijk is alles v.a. 100 Hz meer in balans gebracht.

Bouw HT in kelder

RZeemering

Elk beetje is mooi meegenomen! Daarbij staat het ook nog eens mooi. Met mooie foto's ook!
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

katwax

Citaat van: RZeemering op december 23, 2025, 16:00:44Ik vind het uitermate geschikt om als bassabsorbers toe te passen door er inderdaad een fiks aantal cm's achter te plakken. Maar ook dat doet niet superveel met het hoog. Doordat de latjes redelijk dicht bij elkaar zitten heb je alsnog een harde oppervlakte waardoor hoge tonen ook weerkaatst worden. Maar ik had wel verwacht dat het meer zou doen.
Wellicht ligt de oorzaak erin dat de rest van de ruimte nog steeds knetterhard is?
Waarom zeg je dat hoge tonen weerkaatst worden, de lage botsen toch evengoed op die houten latten.
Het oogt zeker mooi, maar als de geluid er niet in kan, heb je weinig absorptie hoe dik het erachter ook is.
Voor staande golf zal het wel goed werken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RZeemering

Ik heb hier het gevoel dat hoog meer weerkaatst dan het laag. Geen idee of dat theoretisch te onderbouwen is...?

skoebiedoe

Zijn dit de latten die op een doek geniet zijn of zijn dit mdf panelen die gewoon uitgefreesd zijn en waarvan de voeg zwart is gemaakt ?

RCD

Citaat van: RZeemering op december 23, 2025, 16:38:54Ik heb hier het gevoel dat hoog meer weerkaatst dan het laag. Geen idee of dat theoretisch te onderbouwen is...?
Dat is natuurlijk logisch want je hebt meer latten oppervlak als demping.

Rob

Dura

Citaat van: Sjaak_Banaan op december 23, 2025, 14:54:35Onlangs hebben wij onze tv-wand aangepast.
Onze woonkamer bestond volledig uit harde oppervlakken: stucwerk en tegelvloer.
Het was moeilijk om daar in gezelschap een fatsoenlijk een gesprek te voeren zonder vervelende 'echo', dus wilden we meer aan onze wanden om wat galm weg te halen.

In jouw post zie ik eigenlijk alleen dit als motivatie, prettiger converseren. Daarvoor zou toch de klassieke aanpak van tapijt/vloerbedekking, meubilair, gordijnen, dingen aan de muur etc genoeg moeten zijn? Dat heeft ten minste bij in ieder geval altijd het gewenste resultaat opgeleverd.
Het wordt pas moeilijk als je een vlakke respons uit je speakers wenst, of begrijp ik je niet goed?
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

katwax

Citaat van: Dura op december 23, 2025, 19:35:17In jouw post zie ik eigenlijk alleen dit als motivatie, prettiger converseren. Daarvoor zou toch de klassieke aanpak van tapijt/vloerbedekking, meubilair, gordijnen, dingen aan de muur etc genoeg moeten zijn? Dat heeft ten minste bij in ieder geval altijd het gewenste resultaat opgeleverd.
Het wordt pas moeilijk als je een vlakke respons uit je speakers wenst, of begrijp ik je niet goed?
Je kan het ook omdraaien, je moet echt dempen (en met voldoende oppervlakte) wil je aanzienlijk resultaat zien. Het fijne is dat je kleine verbeteringen als dit al kan waarnemen blijkbaar, want ook vloerbedekking en gordijnen zijn maar een druppel.

RZeemering

Citaat van: Rob_Dingen op december 23, 2025, 19:32:10Dat is natuurlijk logisch want je hebt meer latten oppervlak als demping.

Rob
Maar de, mijns inziens terechte, vraag is dan toch ook waarom geldt dit dan alleen voor de hoge tonen? Het laag weerkaatst toch ook? Of gaat dat door de latten heen?

RCD

Citaat van: RZeemering op december 23, 2025, 23:29:57Maar de, mijns inziens terechte, vraag is dan toch ook waarom geldt dit dan alleen voor de hoge tonen? Het laag weerkaatst toch ook? Of gaat dat door de latten heen?
Om lage tonen energie te dempen heb je oppervlakte massa en diepte nodig.
Simpel uitgelegd, lage tonen buigen makkelijker om obstakels heen en de hoge tonen worden gereflecteerd door de latten.

Rob

RZeemering

Sjaak_Banaan

Citaat van: skoebiedoe op december 23, 2025, 18:54:24Zijn dit de latten die op een doek geniet zijn of zijn dit mdf panelen die gewoon uitgefreesd zijn en waarvan de voeg zwart is gemaakt ?

MDF latten met 3-zijdig houtfineer op gerecycled vilt geniet.

Even van de site van akuwoodpanel geplukt:

Opbouw paneel
Paneel dikte: 24 mm
Lat dikte: 15 mm
Lat breedte: 27 mm
Vilt dikte 9 mm
Afstand tussen de latten is 13 mm

Citaat van: Dura op december 23, 2025, 19:35:17In jouw post zie ik eigenlijk alleen dit als motivatie, prettiger converseren. Daarvoor zou toch de klassieke aanpak van tapijt/vloerbedekking, meubilair, gordijnen, dingen aan de muur etc genoeg moeten zijn? Dat heeft ten minste bij in ieder geval altijd het gewenste resultaat opgeleverd.

Natuurlijk ook esthetisch.
Een vlakke frequentierespons had ik niet verwacht.

Met de gordijnen dicht scheelt het ook wel hoor.

Bouw HT in kelder

skoebiedoe

Tja , verschiet ervan dat het niet "meer" invloed heeft dan maar het ziet er alleszins netjes uit . ;)

Henkjan_O

ziet er mooi uit hoor

je zou nog wat aan t plafond kunnen doen, dat scheelde bij mij erg veel qua verstaanbaarheid
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

morca

Ziet er netjes uit.
Gek idee misschien.
Maar als je die latjes driehoekig zou maken.
Heb je een diffuser demping wand.

Zou dat werken 🤔

katwax

Citaat van: skoebiedoe op december 24, 2025, 18:11:22Tja , verschiet ervan dat het niet "meer" invloed heeft dan maar het ziet er alleszins netjes uit . ;)

Citaat van: Fox op december 26, 2025, 10:36:39Vaak heeft 1 wand van bv 4 wanden een net maar beperkte invloed op de reflectie.
Dus het is beter om meer wanden of delen daarbij te betrekken.
Naast gordijnen en vloerkleden zou je ook aan andere genoemde zaken kunnen denken.

Misschien help deze link met wat ideetjes??? (als deze verwijzing mag)
https://www.easy-noisecontrol.nl/producten/akoestische-panelen?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Hardloper-wandpanelen&utm_content=&utm_term=akoestiek%20panelen&utm_term=akoestiek%20panelen&utm_campaign=Search+%7C+Producten+%7C+Akoestische+Fotoprints&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=9416593573&hsa_cam=14889643584&hsa_grp=125076847901&hsa_ad=551228698484&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-348134109579&hsa_kw=akoestiek%20panelen&hsa_mt=p&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gad_campaignid=14889643584&gbraid=0AAAAADzGvVOx1u2q7V7_yfJHzuUzA1AGZ&gclid=Cj0KCQiAgbnKBhDgARIsAGCDdldNesNKcoIiTR9plu51gZzrJr32TGT-1to2wvSiTjJum1wdcubSpnAaAu7XEALw_wcB
Sjaak heeft zelf ervaren dat het aanbrengen van de latjes de inpakt omlaag heeft gebracht en dit is ook logisch er is meer weerkaastende oppervlakte dan oppervlakte waar het geluid echt voorbij de latten komt om te dempen.
Het oogt mooi, maar om meer effect te hebben zou je het moeten omdraaien of ipv hout matriaal gebruiken dat geperforeerd is (geluid doorlaat).

Als ik het goed heb heeft @Rob_Dingen dit toegepast, waarbij hij teveel demping had en er dan een niet geluid doorlatend materiaal heeft voor gespannen om minder te dempen.

RCD

Dat klopt.
Ik heb zelf panelen gemaakt met Akotherm D40 50mm en daar stof overheen.
Toen ik teveel demping had boven de 3kHz heb ik bij een deel van de panelen dun plastic over de Akotherm gespannen en daarna de stof er weer over.
Daarmee bereikte ik dat het veel minder dempt boven de 3kHz.
Het is smaak afhankelijk wat je hiermee wil ik vind te veel demping in het hoog niet mooi.
Een ander probleem is dat je met demping die niet heel dik is pas vanaf 500Hz gaat dempen.
Als je dat teveel doet brengt dat alleen meer onbalans in het geluid en ga je meer last van het laag hebben.

Op de foto zie je aan het plafond een deel van de panelen waarvan ik de helft met plastic overspannen heb.

Rob

IMG_3152b.jpg

ruud2

in mijn ruimte een andere aanpak, vanaf stahoogte tot de nok (4,5m) geperforeerde gipsplaten met daarachter rockwool  soundmaxx  221   , 55 kg/m3 de gipsplaten hebben aan de achterzijde een zwart vlies.
Achter de rockwool een folie en daarachter weer 24 cm isolatie.

IMG_6130.jpg

Als je de ruimte binnen komt hoor en voel je de rust. precies goed  m.i. 
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Sjaak_Banaan

Jullie hebben Toine ook op bezoek gehad zie ik? :P

Bouw HT in kelder

ruud2

Citaat van: Sjaak_Banaan op december 26, 2025, 14:09:27Jullie hebben Toine ook op bezoek gehad zie ik? :P

twee w(m)eten meer dan 1 ... :angel:
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....