Subs aansluiten

Gestart door Blockbuster, november 23, 2025, 00:01:37

Vorige topic - Volgende topic

Blockbuster

Beste forumgenoten,

Ik zie even door de bomen het bos niet meer...  :)
Het is misschien een stomme vraag, maar ik ben aan het tobben over het aansluiten van mijn dubbele dayton ultimax 18 die is dual 2ohm vc is

Ik heb een crown xls 2500 die kan het volgende:
Vermogen: 2 Ohm: 1200W, 4 Ohm: 775W, 8 Ohm: 440W, gebrugd 8 Ohm: 1550W, gebrugd 4 Ohm: 2400W

Hoe moet ik het nou aansluiten?
4ohm bridged of 4 ohm stereo?

Momenteel heb ik de beide daytons in 4 ohm gezet dus + naar - en de andere + - naar de crown
En de crown in bridged bypass gezet

Alvast bedankt!

morca

Je hebt de spoelen vd subs in serie staan.
En de subs aan links en rechts hangen bedoel je?
In stereo mode .

Dat is de correcte manier.

Je mist alleen een paar watt voor max aansturing.
2x775 watt rms op 4 ohm vd amp.
De subs zijn 1200 rms each

Blockbuster

Citaat van: morca op november 23, 2025, 00:26:56Je hebt de spoelen vd subs in serie staan.
En de subs aan links en rechts hangen bedoel je?
In stereo mode .

Dat is de correcte manier.

Je mist alleen een paar watt voor max aansturing.
2x775 watt rms op 4 ohm vd amp.
De subs zijn 1200 rms each

Ja klopt de linker zit op CH1 en de rechter op CH 2

Maar is het nu dan in totaal 8ohm? Dus geeft de verstker nu 750watt omdat hij bridged is?
Of zal ik dan stereo pakken op 4ohm?

Thnx

morca

Ik snap je niet.
Hij kan niet op mono staan als je ze links rechts hebt aangesloten.

Belasting is 4 ohm per kanaal
En 775 watt per kanaal nu.
Beter of meer word het niet.

Blockbuster

Citaat van: morca op november 23, 2025, 08:09:46Ik snap je niet.
Hij kan niet op mono staan als je ze links rechts hebt aangesloten.

Belasting is 4 ohm per kanaal
En 775 watt per kanaal nu.
Beter of meer word het niet.

Ja dit dacht ik eerst ook, maar ik heb maar 1 sub uit van mijn receiver aangesloten. En als ik de receiver Crown op stereo zet stuurt hij maar 1 Dayton aan. Maar als ik hem op bridge bypass zet dan stuurt hij ze beide aan. Dan kan ik met de volumeknop van Channel 1 beide subs hard of zachter zetten. Channel 2 draaiknop doet niks, maar de leds lichten wel op door channel 1. Dus vandaar mijn verwarring. Pusht hij nu 4ohm bridge uit op beide kanalen of?

morca

Je hebt een splitter nodig
Of misschien split hij ze intern in de crown.
Im weet alleen niet of dat de mode is die jij gebruikt
Bheringer amps kunnen dat ook.

jossie

In bridge mode worden de kanalen in tegenfase aangestuurd met één enkele ingangskabel. Dus signaal in op kanaal 1 en beide versterkers krijgen intern signaal aangeboden maar wel in tegenfase. Je sluit dan één luidspreker aan op beide rode klemmen van minimaal 4 Ohm (in dit geval).

Dat kan niet met de twee woofers die jij hebt. En als je ze allebei correct hebt aangesloten volgens de manual op beide rode terminals belast je de versterker in bridge mode op 2 Ohm, dat trekt de versterker niet (langdurig).

Als je de woofers allebei op een eigen kanaal hebt aangesloten met plus aan rood worden ze nu in tegenfase aangestuurd, karig tot geen sublaag = niet de bedoeling (akoestische kortsluiting).

Twee oplossingen:

* bridge mode blijven gebruiken, een kabel in op kanaal 1, speakers allebei op een eigen kanaal aansluiten (zwarte en rode terminal gebruiken) MAAR op kanaal twee de woofer plus en min omdraaien.

* bypass stereo instellen, op xlr ingang kanaal 1 EN via de jack van kanaal 1 naar de ingang xlr van kanaal 2 met extra kort kabeltje, beide regelaars gebruiken en luidsprekers netjes op eigen kanaal aansluiten zoals het hoort.

Ik denk dat als je op tulp ingaat de xlr/jack links niet werken, dan splittertje tulp >> twee x tulp gebruiken.

Maar... dan is truc een ook mogelijk en eenvoudiger.

Wel bijzonder zo, als je gedaan hebt wat je schrijft heb je nu nauwelijks sublaag...
Omni !

Blockbuster

Citaat van: jossie op november 23, 2025, 16:37:17In bridge mode worden de kanalen in tegenfase aangestuurd met één enkele ingangskabel. Dus signaal in op kanaal 1 en beide versterkers krijgen intern signaal aangeboden maar wel in tegenfase. Je sluit dan één luidspreker aan op beide rode klemmen van minimaal 4 Ohm (in dit geval).

Dat kan niet met de twee woofers die jij hebt. En als je ze allebei correct hebt aangesloten volgens de manual op beide rode terminals belast je de versterker in bridge mode op 2 Ohm, dat trekt de versterker niet (langdurig).

Als je de woofers allebei op een eigen kanaal hebt aangesloten met plus aan rood worden ze nu in tegenfase aangestuurd, karig tot geen sublaag = niet de bedoeling (akoestische kortsluiting).

Twee oplossingen:

* bridge mode blijven gebruiken, een kabel in op kanaal 1, speakers allebei op een eigen kanaal aansluiten (zwarte en rode terminal gebruiken) MAAR op kanaal twee de woofer plus en min omdraaien.

* bypass stereo instellen, op xlr ingang kanaal 1 EN via de jack van kanaal 1 naar de ingang xlr van kanaal 2 met extra kort kabeltje, beide regelaars gebruiken en luidsprekers netjes op eigen kanaal aansluiten zoals het hoort.

Ik denk dat als je op tulp ingaat de xlr/jack links niet werken, dan splittertje tulp >> twee x tulp gebruiken.

Maar... dan is truc een ook mogelijk en eenvoudiger.

Wel bijzonder zo, als je gedaan hebt wat je schrijft heb je nu nauwelijks sublaag...

Dankjewel voor de verduidelijking  :clapping: ik heb de amp op internet y splitting gezet dus nu krijgen de subs netjes 4ohm en poh ja ze gaan nu wel een stuk dieper ja haha  :withstupid: