Oehlbach fasechecker

Gestart door roeleken, oktober 15, 2025, 10:29:21

Vorige topic - Volgende topic

roeleken

Hoi allen.

Deze https://oehlbach.com/nl/fasedetector/phaser-d1c17017?srsltid=AfmBOooZ6eAIaAqSUa3azMtQqZGPO0lAqVNDffvY_2ffbc8guCWu2dmv
lijkt me interessant. Maar wat ik niet helemaal snap hoe je de juiste fase op je stekkerblok krijgt.  Je kunt deze toch op 2 manieren in je walk outlet steken.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Mao

Zo interessant is dat nu ook al weer niet. Naar mijn menig behoort dit apparaat thuis in de categorie onzin apparaten. Voor 2 tientjes koop je een multimeter bij de bouwmarkt daar kan je ook de polariteit mee meten en nog veel meer. Klopt als je een steker omdraait komt draai je de pilariteit om behalve op het oude 2 x 127 V stroom net maar dat is haast nergens meer.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

morca

Ik steek een ouderwetse spanning zoeker in de c13 stekker.
Om te checken op welke pool spanning staat.
Werkt prima kost 5 euro.

Kingpin

De 'juiste' fase wil nog niet zeggen dat je hele set 'in fase' staat  ;)
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Mao

Citaat van: morca op oktober 15, 2025, 12:20:55Ik steek een ouderwetse spanning zoeker in de c13 stekker.
Om te checken op welke pool spanning staat.
Werkt prima kost 5 euro.

Precies en even in de wcd dan weet je waar de fase zit op de c13 staat trouwens waar de 0 of fase op moet zitten en zo niet de schuko omdraaien.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

RCD

Citaat van: roeleken op oktober 15, 2025, 10:29:21Hoi allen.

Deze https://oehlbach.com/nl/fasedetector/phaser-d1c17017?srsltid=AfmBOooZ6eAIaAqSUa3azMtQqZGPO0lAqVNDffvY_2ffbc8guCWu2dmv
lijkt me interessant. Maar wat ik niet helemaal snap hoe je de juiste fase op je stekkerblok krijgt.  Je kunt deze toch op 2 manieren in je walk outlet steken.
Ik los dat op met een rond rood stickertje aan de kant van de fase.
Dus je meet met een spanningszoekertje de fase van het stopcontact en plakt een rood stickertje.
Dan stekker stekkerblok er in en meet je op het blok weer de fase en plakt een rood stickertje.
Daarna ga je een voor een je apparaten met het apparaatje testen en plakt een rood stickertje op de stekker.

Rob

morca

Citaat van: Kingpin op oktober 15, 2025, 12:34:27De 'juiste' fase wil nog niet zeggen dat je hele set 'in fase' staat  ;)
Als ik ze omdraai hoor ik bij de meeste apparaten dat het minder goed klinkt.
Dus dan zit hij goed .

Maar ik snap je punt.
Ik heb er geen verstand van,maar heb dat hier al vaker gelezen wat jij zegt.

Enige andere optie is alles losmaken en gaan meten.
Dan heb ik pijn in mijn rug daarna
Dat ik dan beter op de spanningzoeker en mijn oren vertrouw.

morca

Ik was zeer verbaasd hoeveel verschil er was ,toen ik de stekker van mij eind versterker eens omdraaide om te testen.

Hij zat verkeerd schijnbaar.
Ik draaide een liedje met piano.
Met de stekker verkeerd om klonk de piano... leek wel vals ofzo.

Apart om te ervaren hoeveel dat uitmaakt in een leuke setup en ruimte.

Kingpin

Citaat van: morca op oktober 15, 2025, 14:16:03Enige andere optie is alles losmaken en gaan meten.
Dit ..  :)
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

blue-eyes

Citaat van: Rob_Dingen op oktober 15, 2025, 14:09:19Ik los dat op met een rond rood stickertje aan de kant van de fase.
Dus je meet met een spanningszoekertje de fase van het stopcontact en plakt een rood stickertje.
Dan stekker stekkerblok er in en meet je op het blok weer de fase en plakt een rood stickertje.
Daarna ga je een voor een je apparaten met het apparaatje testen en plakt een rood stickertje op de stekker.

Rob

Idd, dit is de "truc".
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Mao

Citaat van: Rob_Dingen op oktober 15, 2025, 14:09:19Ik los dat op met een rond rood stickertje aan de kant van de fase.

Rob

Bij mij is het stekkerblok ook aan de fasekant gemarkeerd. Alle apparaten die ik gebruik in de keten hebben C13 dus dan is het heel gemakkelijk en idd bij de C13 aan de schuko kant markeren. Dan gaat het niet fout tenIj de fabrikant de C13 kant verkeerd heeft aangesloten, maar daar ga ik niet vanuit.

Xander32

Het is toch niet enkel de juiste fase wat voornaam is, maar vooral ook de kleinst mogelijke lekstromen tussen de verschillende componenten?

Ik zou het weer ff moeten opzoeken hoe dat zat 🧐
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Mao

De Engelse kennen dit probleem gelukig niet, je kan daar maar op 1 manier je stekker in het stopkontakt steken.

Peerless Monster

Citaat van: Mao op oktober 15, 2025, 15:48:55De Engelse kennen dit probleem gelukig niet, je kan daar maar op 1 manier je stekker in het stopkontakt steken.

Totdat er blijkt dat in de handgemaakte versterker de fase en de nul zijn omgedraaid...  :nopompom:
Meten is weten natuurlijk. Dus lekstroompjes is dan het handigste als je met de multimeter overweg kan. Zo niet, dan is de oehlbach ook handig. Ik gebruik beide en als ik het niet zeker weet schroef ik he apparaat open en kijk op de plaatjes van het component welke kleur waar zit. Bruin is fase, Blauw de nul. Maar goed ook die kleuren kunnen verschillen ahum kuch kuch... Meten is weten.  ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

Contour

Hier ook de Oehlbach in gebruik, werkt erg fijn, apparaatje heeft zich al lang terug verdiend.

ruud2

Citaat van: Mao op oktober 15, 2025, 15:48:55De Engelse kennen dit probleem gelukig niet, je kan daar maar op 1 manier je stekker in het stopkontakt steken.

hier bij de zuiderburen hebben ze dat probleem ook niet, wel een kleurenfestival van draden.
dus even de spanningszoeker en markeren met een rood stickertje, op het stekkerblok.
heb alleen verstand van verzekeren ......en daar heb ik ook geen verstand van.
2 dingen in het leven waar je niet vanaf komt : de belastingdienst en het HTforum.
ik streef naar muzikale opbrengst voor de komma, niet naar tig cijfers erachter..

Mao

Citaat van: ruud2 op oktober 15, 2025, 20:55:57hier bij de zuiderburen hebben ze dat probleem ook niet, wel een kleurenfestival van draden.
dus even de spanningszoeker en markeren met een rood stickertje, op het stekkerblok.

Klopt met die aardpen maar ik vind die engels stekkers er wat robuuster uitzien.

Xander32

Wil je het in één keer goed aanpakken heb je eigenlijk niet veel aan de fasechecker ...
... want de juiste fase hoeft niet per definitie tot de laagste lekstroom/ stromen te leiden tussen de componenten.

Een spanningsmeter is dan veel meer behulpzaam, of wanneer je het audiofiel wil een VdH polechecker 🤓

De werkwijze met een spanningsmeter is dan;

https://iear.nl/docs/manual/137370.pdf?srsltid=AfmBOoq4ZH9wcMmihPWtVrCRN2iR1ePtyFVA2y8bHj6y4hefjgvTTno4

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

sonsan

Exact dezelfde als Van Den Hul maar dan veel goedkoper.....
Heb er nog één liggen, wil je het uitproberen stuur even een PM.

roeleken

Hé dank voor het aanbod, maar ik heb zo'n ding nog liggen van jaren geleden. Heb daar in het verleden wel eens mee gespeeld.
Die oehlbach leek me dan een stuk simpeler werken, ook omdat ik totaal geen zin heb om alles los te koppelen etc.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

roeleken

Dank!  Da's serieus goedkoop

Peerless Monster

Citaat van: roeleken op oktober 18, 2025, 14:41:45Hé dank voor het aanbod, maar ik heb zo'n ding nog liggen van jaren geleden. Heb daar in het verleden wel eens mee gespeeld.
Die oehlbach leek me dan een stuk simpeler werken, ook omdat ik totaal geen zin heb om alles los te koppelen etc.

Met de oehlbach zal dat ook moeten. Je moet per component de fase bepalen nml.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

roeleken

Ik heb het met de versterker op het oor geprobeerd. Hoorde niet echt verschil. Toen de cd speler..... ik had het idee dat dit heel veel uitmaakte. Het klonk gelijk muzikaler, minder ieder instrument afzonderlijk.... 

Het blijft een bijzondere hobby  ;D

sonsan

Citaat van: roeleken op oktober 18, 2025, 14:41:45Hé dank voor het aanbod, maar ik heb zo'n ding nog liggen van jaren geleden. Heb daar in het verleden wel eens mee gespeeld.
Ik zie dat de Oelbach al voor €30 te krijgen is, echt goedkoop maar ik lees in een review dat ook dan alles losgekoppeld moet worden. https://hifi.nl/recensie/3788/Oehlbach-Phaser.html
En ja, wat doe je na de metingen nog ermee... Ik twijfel nog om er één aan te schaffen.