camera aanschaffen

Gestart door joostb, oktober 6, 2025, 11:28:52

Vorige topic - Volgende topic

joostb

Ik wil een spiegelreflex camera gaan aanschaffen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Gaat vooral gebruikt worden voor fotografie van karpers. Zoek wat voor max 500 euro/ wie kan me de goede richting inhelpen.

CinéHome

De nieuwere generatie camera's zijn 'systeemcamera's' en gebruiken geen spiegel meer.
Maar 2dehands ga je ze nog vinden natuurlijk.

Belangrijker vraag is welke lens ga je nodig hebben.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

sschot

Een camera met nifty fifty, denk Canon en Nikon prima te koop.

Let op de iso prestaties en een waterbestendige body.

Denk dat EOS 5D mk? wel vindbaar zou moeten zijn
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

mikekiwi

En - vooral als je ook vissen ín het water wilt fotograferen - zet een polaristatiefilter op je lens om de reflectie van het water te verminderen

joostb

Citaat van: CinéHome op oktober  6, 2025, 12:34:14De nieuwere generatie camera's zijn 'systeemcamera's' en gebruiken geen spiegel meer.
Maar 2dehands ga je ze nog vinden natuurlijk.

Belangrijker vraag is welke lens ga je nodig hebben.
wat is het grote verschil tussen beide systemen? ik wil in ieder geval een 50 mm lens hebben

J.A.F._Doorhof

Het beste kan je tegenwoordig een mirrorless systeem kopen.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van Sony.

Qua lens zou ik beginnen met een 24-70 en in het begin zeker geen vast brandpunt.
door met een zoomlens te werken leer je de verschillen van compressie en vervorming en geeft je veel meer creativiteit.

Voor jouw budget zou ik kijken naar een Sony A6xxx serie.
Eventueel met een 24-70 Sigma lens.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

J.A.F._Doorhof

Is al eerder genoemd neem een goed polarisatie filter.

We verkopen zelf k&f welke ik ook zelf gebruik. Je mag altijd even mailen voor een leuke aanbieding.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

joostb

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  7, 2025, 07:42:13Is al eerder genoemd neem een goed polarisatie filter.

We verkopen zelf k&f welke ik ook zelf gebruik. Je mag altijd even mailen voor een leuke aanbieding.
dank voor het aanbod. eerst maar eens een camera aanschaffen

J.A.F._Doorhof

Voor fotograferen van vissen kun je bijna niet zonder polariser

De polariser zorgt ervoor dat reflectie kunnen verdwijnen. Maw je kan door het water of een raam heen kijken zonder dat je reflecties ziet.

Dehaze word vaak aan gegeven als alternatief maar dat is onzin. Dehaze doet alleen wat om contrast terug te brengen in een scène met wat mist of flares

Custom installer

joostb

ik heb een tweede hands canon 750d aangeschaft. tot nu toe erg blij meeIMG_8011.JPG

Xander32

Rare karper of ben je het polarisatiefilter vergeten?

Citaat van: joostb op oktober 27, 2025, 16:11:09ik heb een tweede hands canon 750d aangeschaft. tot nu toe erg blij meeIMG_8011.JPG
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

joostb

gewoon even proberen in de achtertuin

joostb

paar vissen uit mijn aquarium. Heb werkelijk geen idee wat ik doen

IMG_8052.JPGIMG_8054.JPGIMG_8057.JPGIMG_8057.JPG   

Gaeje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  6, 2025, 21:51:34en in het begin zeker geen vast brandpunt.
ik zou net het omgekeerde zeggen. Met een vaste lens leer je tenminste een kader te gaan zoeken door je te verplaatsen

Citeerdoor met een zoomlens te werken leer je de verschillen van compressie en vervorming en geeft je veel meer creativiteit.

ik vind dat een zoom veel vaker leidt tot een luie fotograaf, die gewoon blijft staan waar hij staat en een beetje in en uitzoomt ipv een beeld te gaan zoeken

[/quote]

Jenkins

Citaat van: joostb op oktober 28, 2025, 21:20:24Heb werkelijk geen idee wat ik doen

IMG_8052.JPG   

Kun je ons vertellen welke instellingen je hier hebt gebruikt?
ISO, sluitertijd, diafragma.

Hier heeft je onderwerp meer ruimte achter zich dan voor zich.
Als je probeert meer ruimte te houden in de richting waar je onderwerp naar kijkt, zwemt, loopt, krijg je een meer ontspannen foto.

J.A.F._Doorhof

@Gaeje
Dat is iets wat je vaker hoort, en vooral in het verleden ook vaak als standaard werd genomen, helemaal omdat toen het verschil tussen primes en zooms enorm was. Sterker op mijn RZ67ProII heb ik alleen maar prime lensen :D

Tegenwoordig kijken we daar echter anders, mede omdat de kwaliteit van zooms sterk verbeterd is en eigenlijk voor gebruik amper meer onder doet voor primes.
(Let wel, ik spreek over fotografie)

Met een vast brandpunt leer je wat die lens doet, en het leert je inderdaad lopen voor compositie, (wat de meeste niet doen, want ze croppen wel in post :D) maar het beperkt je ook in het kiezen van de hoek waaronder je schiet.

Met een zoomlens leer je juist als beginner de verschillen te zien tussen bv 24mm en 70mm en wat dit doet voor je compressie, vervorming, maar ook qua composite en het lijnen spel. Plus als je in een studio werkt of op een set is het soms noodzakelijk om bij een full body verder naar achteren te lopen en in te zoomen omdat je onderwerp anders niet in de set/papier/achtergrond past, terwijl voor een portret het weer mooi kan zijn om dit op 50mm te schieten voor wat meer diepte, of juist op 70mm voor een mooie uit focus achtergrond, maar wat dacht je van 24mm om een waanzinnig lage hoek te kiezen en bv een been als leading line.

Als ik workshops geef dan merk je direct dat mensen met een prime veel foto's niet kunnen maken of beperkt zijn in de opties, mensen met zooms hebben dat probleem niet.

Dus ik adviseer ten alle tijden om een zoom te kopen als eerste lens maar wel een goede.
Denk aan een nieuwe Sigma series, zelfs Tamron heeft tegenwoordig goede lenzen, of natuurlijk merk eigen.

Met live concerten en straat/reis fotografie is een prime leuk voor de mensen die willen opscheppen over 1.2 lenzen maar uiteindelijk gaat het maar om 1 ding uiteindelijk, de foto...
Ik schiet bv op reis alle workshops en verdere fotografie met een Sony 24-240 hoef nooit van lens te wisselen en kan razendsnel een wide shot afwisselen met een closeup. Met Primes is dat niet te doen, plus je sleept een hele tas met glas mee.

Maar... uiteindelijk is het een keuze waar je je goed bij moet voelen en wat moet passen bij je werk.
In een studio waar je alleen maar portretten schiet kan een prime inderdaad ideaal zijn.

Ik kijk naar hoe ik mijn cursisten zo snel mogelijk de verschillen kan leren tussen wat lenzen, hoeken en je eigen standpunt doet en ze zo flexible mogelijk te laten schieten en dan is een prime enorm beperkt.

Custom installer

J.A.F._Doorhof

Even als aanvulling als mensen het leuk vinden.

Een prime is een lens met een vast brandpuntsafstand, bv 50mm
Een zoom lens is een lens met een variable brandpuntsafstand, bv 24-70mm

Wat belangrijk is om te weten is dat het niet alleen een kwestie is van verder af of dichterbij.
Als we met een 24mm een gezicht fotograferen dan zal dit er heel vreemd uitzien, doen we hetzelfde met een 400mm dan schrik je van hoe plat je gezicht is.

Schiet je met een 24mm iets scheef dan zie je meteen lijnen scheef lopen in de achtergrond.
Doe je dit met een 200mm lens zul je amper iets zien.

Het voordeel van primes is :
vaak iets scherper en lichtgevoeliger
Het voordeel van zooms is :
Meer creativiteit, meer opties voor je geld, minder mee slepen.

Waar de verschillen heel duidelijk worden is als we het gaan gebruiken.
Met een 24mm kun je nu op de grond gaan zitten en een foto maken waar je bv een been gebruikt als leading line.
IMG_6963.JPG

Of je wilt een hele set op de foto :
IMG_6961.JPG
Maar je kan er ook voor kiezen om echt in te zoomen op 70mm en de set wat meer te comprimeren.
IMG_6962.JPG

Persoonlijk ben ik een voorstander om als je start alles zo simpel mogelijk te houden.
Maar wel proberen te snappen wat er gebeurt, niets is zo demotiverend als alleen maar mislukte foto's.
Zodra je in de gaten krijgt wat scherpte diepte doet, ga je naar de AV mode en ga je spelen met scherpte diepte.

Sluitertijden leer je echt begrijpen als je een keer een paar zondagen naar het voetbalveld gaat, of de natuur in voor vogels, maar ga vooral veel beweging op zoeken en experimenteer eens in de avond met auto's die voorbij rijden (aub geen flits of focus assist gebruiken die licht op een auto schijnen).

En zodra je snapt wat de instellingen op je camera doen is het belangrijkste om het perfecte moment te pakken.

Ik zeg wel eens ALS GRAP in een workshop of lezing.
De amateur maakt zich zorgen om prime lensen, manuele instellingen, 1 pico mm extra resolutie en natuurlijk de MKIII want de MKII is zo vorig jaar....

De pro denkt maar aan 1 ding, get the fricking shot :D
Op straat schiet ik zelf met de 24-240mm van Sony en gebruik ik de manuele of AV stand met auto ISO.
Ik gebruik een van de custom knoppen op de Sony voor de minimale sluitertijd zodat ik snel kan wisselen.
Voordeel van deze opzet is dat ik 100% controle heb over de scherpte diepte (voor mij het belangrijkste) en razendsnel kan wisselen van minimale sluitertijd, dit kan gebeuren als je ineens iets moet schieten wat iets sneller gaat, of als je van de straat naar binnen loopt (en andersom :D) in een metro schiet je toch vaak net op een wat langere sluitertijd als buiten in de zon.

Heb je meer vragen, stel ze gerust.
Als het teveel info is hoor ik het ook wel :D
Custom installer

Gaeje

zoals zo vaak zijn we het oneens...

mijn standpunt blijft dat je als beginner gewoon een body (maakt niet uit welke) en een 50 (pak dan een 1.8 als een 1.2 om een of andere reden niet mag van jou (gesteld dat iemand zin heeft daar zoveel geld aan uit te geven) mm koopt en dan leert deftige beelden maken.

met een zoom ga je gewoon op je stoel blijven zitten en alles op 24 en op 70 fotograferen en het gaat nergens op lijken. En je gaat ook niets leren omdat je je luie kont nooit gaat optillen.

vb de testfoto van het konijn... begin al eens met op de hoogte van het konijn zelf te gaan zitten ipv naar de grond te schieten.

en Frank, we weten ondertussen dat je je eigen foto's geweldig vindt, maar om nu te proberen mensen per se te leren willen fotograferen zoals jij dat doet getuigt van een enorme zelfingenomenheid.

er zijn nog andere stijlen en andere manieren

J.A.F._Doorhof

@Gaeje
Ik probeer een informatief stukje neer te zetten zonder op de man te spelen.
Ik zou het fijn vinden als je niet elke keer mijn werk afkraakt en gewoon je ervaring als pro op een manier deelt en probeert te begrijpen dat er verschillende manieren zijn van leren, en dat video en fotografie in bepaalde dingen gewoon afwijken. Net als les methodes en dat dit niets te maken heeft met zelfingenomenheid.

En ik gebruik alleen mijn eigen foto's als voorbeeld, mag dat aub ? :D
Daarnaast moet je ook zien vanuit welk standpunt in dit advies geef.
Ik heb al best een aantal workshops gegeven en ervaring leert dat een zoomlens veel meer uitdagingen en leermomenten geeft dan een prime, en lui worden is een keuze, plus je kan veel meer doen met je budget. Ipv 1 lens met 1 brandpunt heb je een veelvoud van lenzen en opties.

En van mij mag je rustig een 1.2 lens kopen, fantastisch.
Denk alleen dat je humor mist in die opmerking.

Mensen maken zich om van alles zorgen en geven altijd de apparatuur de schuld als iets niet wil terwijl een pro gewoon een goede foto maakt met een iPhone of een polaroid. Omdat hij/zij snapt dat het om veel meer gaat dan apparatuur of instellingen.

Daarnaast niemand zegt dat een prime fout is.
Ik leg alleen uit waarom ik persoonlijk denk dat een zoom net wat handiger is.
Iedereen moet doen wat hij/zij goed vind passen.
Custom installer

Kwabbernoot

Citaat van: Gaeje op oktober 29, 2025, 10:55:52zoals zo vaak zijn we het oneens...

mijn standpunt blijft dat je als beginner gewoon een body (maakt niet uit welke) en een 50 (pak dan een 1.8 als een 1.2 om een of andere reden niet mag van jou (gesteld dat iemand zin heeft daar zoveel geld aan uit te geven) mm koopt en dan leert deftige beelden maken.

met een zoom ga je gewoon op je stoel blijven zitten en alles op 24 en op 70 fotograferen en het gaat nergens op lijken. En je gaat ook niets leren omdat je je luie kont nooit gaat optillen.

vb de testfoto van het konijn... begin al eens met op de hoogte van het konijn zelf te gaan zitten ipv naar de grond te schieten.

en Frank, we weten ondertussen dat je je eigen foto's geweldig vindt, maar om nu te proberen mensen per se te leren willen fotograferen zoals jij dat doet getuigt van een enorme zelfingenomenheid.

er zijn nog andere stijlen en andere manieren

Ik snap de opmerking ook niet zo dat je met een zoom op je luie kont blijft zitten. Dat is toch aan de fotograaf zelf? Wil hij stappen maken en betere foto's maken, zal hij wel moeten bewegen. Ik denk dat de keuze van de lens daar niets mee te maken heeft.

Groeten...

Gaeje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 29, 2025, 10:59:17@Gaeje
Ik probeer een informatief stukje neer te zetten zonder op de man te spelen.
Ik zou het fijn vinden als je niet elke keer mijn werk afkraakt en gewoon je ervaring als pro op een manier deelt en probeert te begrijpen dat er verschillende manieren zijn van leren, en dat video en fotografie in bepaalde dingen gewoon afwijken. Net als les methodes en dat dit niets te maken heeft met zelfingenomenheid.
daar gaan we weer... je moet je niet altijd zo Calimero voelen... Ik kraak je werk niet (meer) af, ik geef gewoon aan dat er nog anderen manieren en stijlen dan de jouwe. Het is , mijns inziens, nogal snel je reflex om jouw STIJL te willen overdragen als dé manier. Als (goeie) lesgever is het MIJNS INZIENS juist weer de truuk mensen zélf hun stijl te leren vinden. Gewoon door te prikkelen, te leren kijken. Niet zozeer: kijk eens naar mij, kijk eens wat ik doe...

(maar goed, nu zijn we topic weer ah kapen)

CiteerEn ik gebruik alleen mijn eigen foto's als voorbeeld, mag dat aub ? :D
Daarnaast moet je ook zien vanuit welk standpunt ik dit advies geef.
Ik heb al best een aantal workshops gegeven
ik, ik, ik

Citeeren ervaring leert dat een zoomlens veel meer uitdagingen en leermomenten geeft dan een prime, en lui worden is een keuze, plus je kan veel meer doen met je budget. Ipv 1 lens met 1 brandpunt heb je een veelvoud van lenzen en opties.
teveel keuze geeft ! volgens mij ! in het begin net veel te veel overload, en kortsluiting.

CiteerEn van mij mag je rustig een 1.2 lens kopen, fantastisch.
Denk alleen dat je humor mist in die opmerking.

Mensen maken zich om van alles zorgen en geven altijd de apparatuur de schuld als iets niet wil terwijl een pro gewoon een goede foto maakt met een iPhone of een polaroid. Omdat hij/zij snapt dat het om veel meer gaat dan apparatuur of instellingen.
daar ging het hem niet om

CiteerDaarnaast niemand zegt dat een prime fout is.
Ik leg alleen uit waarom ik persoonlijk denk dat een zoom net wat handiger is.
Iedereen moet doen wat hij/zij goed vind passen.

ja maar als alles nieuw is, en je overdonderd wordt door keuzes...

maar zoals altijd gaat dit nooit eindigen voor je 100% je gelijk gekregen hebt, dus ja...

joostb

Citaat van: Gaeje op oktober 29, 2025, 10:55:52vb de testfoto van het konijn... begin al eens met op de hoogte van het konijn zelf te gaan zitten ipv naar de grond te schieten.

dank voor de tip

J.A.F._Doorhof

@Gaeje
Jij haalt uit een sinaasappel nog het zuur ;)

Custom installer

Gaeje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 29, 2025, 11:29:45@Gaeje
Jij haalt uit een sinaasappel nog het zuur ;)

Gek dat dat is wat je uit het gesprek distilleert. Ik probeerde voorwaar wat nuttige tips voor topicstarter te geven

Xander32

Ik was in een flauwe bui, sorry 😉

Citaat van: joostb op oktober 27, 2025, 20:49:35gewoon even proberen in de achtertuin
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10