IFA 2025 Berlijn.

Gestart door reza, september 5, 2025, 07:07:41

Vorige topic - Volgende topic

reza

Gisteren is ons avontuur begonnen  :D
Met de trein vanuit Nederland richting Berlijn.
Ik ga nooit met de trein daar heb ik twee redenen voor.
1. Ik heb een auto  :thumbs-up:
2. Het is gewoon verschrikkelijk! Treinen die nooit op tijd rijden, te vol enz enz.
Maar goed we gaan het toch proberen..
Vanuit Nederland ging alles goed totdat we net over de grens waren. Op een gegeven ogenblik stoppen we en rijden we niet meer verder? Ik dacht nog we staan stil bij een stationnetje ofzo (ik had geen raam waar ik toen zat). Toen kwam de Duitse mededeling: er is een technische storing waardoor we niet verder kunnen reizen :nopompom:
Wat is dit nu?
Affijn, we hebben daar ongeveer 10 a 15 min stil gestaan voordat we weer verder konden maarrrr dat betekende wel dat we onze aansluiting hadden gemist..
Uurtje ergens gewacht en toen verder met de trein richting het grote, grijze, boze, Berlijn.

In totaal hebben we er 10 uur over gedaan.
We zitten in een hotel bij het bekende : Alexanderplatz.
Het was een kwartiertje lopen vanaf de metro.

Na aankomst bij het Ibis hotel zijn "de boys" en ik lekker gaan eten, want dat hadden we wel verdiend na zo een lange tocht.
Wie zijn "deze boys"?
Ik stel ze aan u voor:

"De Man with a plan" RIWI.
" De man met een glimlach waar alle vrouwen voor vallen" Mr little cinema
"De man die alles kan" Williams
"De man die leniger is dan menig acrobaat" Hifiman
En "De George Cloony van het forum" ik zelf.

Vandaag rond 11.15 richting de beurs gegaan met de metro.
Het was bij aankomst redelijk rustig, dat vind ik zelf wel prettig.
We liepen gelijk de stand van Bosch en Siemens in, daar liepen Hifiman En ik ook heel snel weer uit. Wasmachines en afzuigers "daar heb ik geen kaas van gegeten".
Het was ook gelijk dat we Riwi, Little cinema, en Williams kwijt raakte want die waren er wel in geïnteresseerd? Ik ben dus verder gegaan met Hifiman. Op zoek naar leuk speelgoed.

Ik vond het zeer slecht aangegeven allemaal. Het leek de Twillight Zone wel. We liepen steeds in een "loop" en kwamen niet verder.
Uiteindelijk na een uur rondjes te heben gelopen kwamen we bij allerlei microled tv's uit, die ik echt prachtig vond, geen idee meer van welk merk maar het was fantastisch! Foto's volgen.
Daarna nog bij Samsung geweest, die had s,werelds brightest tv hangen, echt heel mooi.

Op zoek naar de rest van de bende kwamen we in een gang terecht met een bord:

Demo Dolby Vision 2. Private Suite. Inventation only.

Hifiman wilde al doorlopen naar de volgende zaal maar de mensen die mij kennen, weten dat ik soms een beetje "ondeugend" kan zijn..
Ik zeg tegen Ronald,: " kom we lopen naar boven we gaan kijken".
We komen boven in een afgesloten ruimte en ik trek de deur open, ik zie gelijk Vincent Teoh staan met allemaal camera's om hem heen,  dus wij lopen naar binnen (ik in korte sportbroek) in mijn kielzog Hifiman. Shit.
We worden gelijk aangesproken..
Een man in pak kaartje om de nek, jullie kennen het wel.
"Wat komen jullie doen"? Dus ik zeg: "we komen voor de demo".
"Dan moeten jullie je eigen aanmelden, zegt de beste meneer".
Ik denk,  ooh shit, het feest is alweer snel over.
Komen we bij de aanmeld balie ( maar onze namen staan niet op de lijst) zegt die mevrouw: "wie zijn jullie en wat komen jullie doen"?
Nou zeg ik: " ik ben Frank Doorhof van het HT forum ik kom een review schrijven". Ik zie in mijn ooghoek Hifiman heel verbaasd kijken..
Maar die zegt: " ja klopt, wij zijn van het HT forum.
Hoppa, we staan niet op de lijst maar voor Frank en zijn vriend maken ze uiteraard een uitzondering.
We krijgen een speciale Dolby button ( ik vraag daar om ) dan lijkt het allemaal wat echter he, en we zijn binnen.
Half uurtje daar lekker gezeten toen kwamen de mensen van Dolby ons halen voor de demo. Wij waren de "eerste" die de demo te zien kregen maar helaas staan Hifiman en ik onder NDA dus mogen we er niet teveel over zeggen ( foto's volgen wel) dat mocht wel.
Na de demo richting de andere jongens die aan het wachten waren bij de Valerion stand.

Daar aangekomen wordt ik op mijn schouder getikt, ik draai om staat Vincent Teoh naast me: " mag ik met je op de foto Reza, jij bent toch van het HT forum"?  ( foto's volgen) ik zeg tegen Vincent: "heel snel want ik ben met de Boys". Zo gezegd zo gedaan.

We gaan met z'n alle richting demo ruimte van de Valerion.
5mt breed scherm, dat alleen is al indrukwekkend dat een projector met 3000 lumens dat kan. Ik zie mijn Sony met 3200 Lumens dat toch even niet doen,  zeker niet op deze manier. Wat een bak licht komt er vanaf! Mega scherp ook! Gelukkig had ik geen last van RBE mijn buurman little cinema wel zo af en toe. Maar het blacklevel bleef toch wel wat achter, echter de kleuren vond ik wel heel mooi. Deze beamer kan 125% BT2020 weergegeven, wat dus ongehoord is. Dat maken de kleuren wel heel diep ( bij Aquaman viel het wel tegen) maar 5mt breed is echt mega groot..

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Foto's

reza

Foto's

reza

Foto's

Vik

Veel plezier!  :pompom:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Tinus_

Ik ben benieuwd hoe lang jullie er normaal over doen met de trein. Zelf ben ik er aankomende maandag en dinsdag ook.
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

Kjelt

Je houdt de spanning er wel in.
Inmiddels in Berlijn aangekomen?  :unsure:

reza

Citaat van: Tinus_ op september  5, 2025, 08:58:55Ik ben benieuwd hoe lang jullie er normaal over doen met de trein. Zelf ben ik er aankomende maandag en dinsdag ook.

We hebben er bijna 10 uur over gedaan vanaf Arnhem.
Maar we hadden in totaal 2uur vertraging.

reza

Citaat van: Kjelt op september  5, 2025, 08:59:11Je houdt de spanning er wel in.
Inmiddels in Berlijn aangekomen?  :unsure:

Zekers.
We gaan zo richting beurs.
Foto's en verder info volgen nog.

reza

anton

Mooi mannen, geniet er van !!!!

Richi

Veel plezier en niet teveel Bier met Wurst eten op de beurs. :P
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

home@the movies

Is het vanwege het milieu dat je dit met de trein doet? Vliegen naar Berlijn is spotgoedkoop, zo gaan wij al meer dan 15 jaar naar IFA.
De laatste twee jaar hebben we de reis niet meer gemaakt, omdat de voor ons belangrijke merken er niet meer aanwezig waren, ook dit jaar pasen we voor IFA, ISE is vele malen interessante, maar toch veel plezier gewenst.

donaldk

Ik vermoed vanwege beginpunt op Duitse grens. En dan lokt de NS je zo online:

Over Berlijn
City image
Wanneer u in Berlijn bent, wilt u natuurlijk de hotspots zien. En dat zijn er nogal wat! Om maar iets te noemen: de Brandenburger Tor, de Gedächtniskirche, Unter den Linden, de Reichstag en Checkpoint Charlie. De Duitse hoofdstad is naast historisch ook hip. U kunt er heerlijk winkelen, cultuur snuiven en fantastisch uitgaan. In een notendop: een sprankelende wereldstad met een indrukwekkend verleden! Vanaf € 35 reist u in 5.40 uur naar Berlijn.

Arnhem Centraal - Berlin Hbf
Kortste reistijd 5.40
Boeken kan vanaf € 35
Aantal overstappen 1

Versus eerst naar Schiphol:
Zo reis je comfortabel tussen Arnhem en Schiphol Airport in 77 minuten. Boek je e-tickets online vanaf € 21,90.

Aldus NS.

Ik ben nooit naar Barcelona geweest voor de show, omdat ik weet dat de verhalen in de Krant over spotgoedkope reizen daarnaartoe, dat zijn slechts verhalen. Vanaf Schiphol ook aankomst en vertrektijden in Barcelona overlapten elkaar, dus weer een extra hotel overnachting a xxx honderd.

Vroeger toen ik eens keek voor IFA bezoek, verbleven mensen al vanaf Bad Bentheim! Vanuit Nederland kon je pas om zes of zelfs 7 uur de grens over. Dus iemand uit Oosten die ik kende stapte in Bad Bentheim op, in een etmaal heen en weer terug.

riwi

Citaat van: home@the movies op september  5, 2025, 18:41:04Is het vanwege het milieu dat je dit met de trein doet? Vliegen naar Berlijn is spotgoedkoop, zo gaan wij al meer dan 15 jaar naar IFA.
De laatste twee jaar hebben we de reis niet meer gemaakt, omdat de voor ons belangrijke merken er niet meer aanwezig waren, ook dit jaar pasen we voor IFA, ISE is vele malen interessante, maar toch veel plezier gewenst.
Het was meer voor de lol en de gezelligheid. Met inchecken etc. en wachtijden is vliegen ook niet ideaal.
Normaal was het 7 uur reistijd, maar nu 2 uur extra dus. En tussen tilburg en den bosch een boom op het spoor, dus ik ben naar ome Reza gereden om te parkeren. en vanaf Arnhem verder.
Vandaag de Valerion gezien. Was leuk, maar geen JVC concurrent.
Mooie 115 inch TV s van TCL en Hisense. Dat wordt echt steeds mooier.
En 163 inch met led panelen met 10k nits. Wow. Misschien gewoon wel wat te veel. Wel zeer indrukwekkend.
Tov die oostenrijkse TV in Barcelona van 260k euro was de TCL een koopje met geschat 160k euro

Later meer, even uitbuiken van de Fajitas.

Kjelt

Citaat van: riwi op september  5, 2025, 20:17:00Vandaag de Valerion gezien. Was leuk, maar geen JVC concurrent.
Williams teleurgesteld?

riwi

Citaat van: home@the movies op september  5, 2025, 18:41:04Vliegen naar Berlijn is spotgoedkoop,
Trein was 50 euro heen en 75 euro terug  :withstupid:

1ste klasse ook. niet die martel vliegtuigstoelen

Kjelt

Retour Brussel - Berlijn,  vanaf €132.-
Scheelt niet zoveel, vliegen is wel irritant geworden, twee uur vantevoren inchecken, security geneuzel, geen beenruimte voor langere mensen als ik tenzij flink bijbetalen, afmetingen bagage beperkt, en bij aankomst weer wachten op ruimbagage.

hifiman

Ik vond de dolby vision 2 demo en uitleg het meest boeiend vandaag  :pompom:

En van die Valerion was ik ook niet onder de indruk, no brainer om mijn jvc np5 te behouden!

O en micro led tv's , nee dank je, ik vond het vermoeiend kijken, een verademing om daarna weer een oled te zien spelen.

home@the movies

Citaat van: Kjelt op september  5, 2025, 20:34:21Retour Brussel - Berlijn,  vanaf €132.-
Scheelt niet zoveel, vliegen is wel irritant geworden, twee uur vantevoren inchecken, security geneuzel, geen beenruimte voor langere mensen als ik tenzij flink bijbetalen, afmetingen bagage beperkt, en bij aankomst weer wachten op ruimbagage.

Voor een paar dagen Berlijn vlieg ik gewoon met een standaard handbagage, ik kom ten vroegste een uurtje op voorhand op de luchthaven, inchecken is al online gedaan, en met enkel handbagage hoef je dus niet langs de balie maar recht naar de boarding. vliegen van Brussel naar Berlijn is 1h20 min, en dus niet wachten op ruimbaggage want je vliegt met een kleine koffer die meegaat in handbagage.

Trust me, het afgelopen jaar al ongeveer 40 vluchten op mijn palmares staan, het kan echt wel vlot als je wil hoor.

home@the movies

Citaat van: riwi op september  5, 2025, 20:28:40Trein was 50 euro heen en 75 euro terug  :withstupid:

1ste klasse ook. niet die martel vliegtuigstoelen

Voor dat geld vlieg je zonder probleem op een uurtje en twintig min naar Berlijn, als je vroeg genoeg boekt zelfs nog goedkoper.
Van zodra de data bekend zijn van een beurs boeken wij onze tickets direct, dat is dus een klein jaar op voorhand, dan vlieg je aan gekke prijzen.

williams

Vandaag dus ook op de beurs geweest met bovenstaande heren en ik heb me er erg me vermaakt met al het moois wat er staat .
Hisense en TCL waren erg aan elkaar gewaagd kwa grote van de tv's en beeldkwaliteit en dacht zo uit mijn hoofd 115 inch .De lichtopbrengst is echt bizar hoog met 10.000 nits en doet gewoon bijna zeer aan je ogen maar wel indrukwekkend om te zien .

Waar ikzelf ook naar uitkeek was de de Valerion Vision Max waar op het avs forum / youtube veel over te doen is . Om hier een eerlijk oordeel over te vellen is lastig daar de demo op een scherm werd gegeven van 200 inch wat dus echt mega is . En ook de demo clip die uitgekozen was vond ik niet de beste keuze om een goede indruk te krijgen .Het beeld was wel erg gestoken zoals we dat kennen van een DlP en ook de lichtopbrengst was nog voldoende maar het contrast had zeker te lijden onder het grote beeldformaat .
De demo bestond uit 2 delen waarvan de ene dus op het grote scherm van ongeveer 5 meter wat in mijn beleving dus iets teveel van het goede was ,maar de andere demo werd geven op een aanzienlijk kleiner scherm van rond de 2 meter in combinatie met een custom made anamorphische lens en dit was wel erg mooi met heel veel licht ,ansi contrast ,scherpte en mooie kleuren .
Of dit een echte concurrent gaat worden van de grote jongens ( Epson ,JVC ,Sony ) valt nog te bezien .
Ook Xgimi heeft een stand op de IFA en deze is een directe concurrent van de Valerion wat dus ook een DLP is maar deze heeft nog meer licht (5000 lum) en de laatste chip van Texas Instrument .Hiermee werd ook op een erg groot scherm mee geprojecteerd en ook dit zag erg goed met een betere demo clip van Marvel . Welke van de 2 DLP's de betere is zou ik niet weten maar deze Chinese toverdoosjes zijn zeker de moeite waard om is te gaan bekijken .

JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

riwi

Wij hadden de trein ook 4 maanden te voren geboekt. Als je hem afgelopen week had geboekt, dan was het 168 heenweg en 132 terug weg (1st klasse) dus 300 totaal.
Maargoed we zochten niet de goedkoopste weg. Je kan immers ook lopen naar Berlijn ;)

Als je vliegt heb je nog 50-100 euro parkeer kosten ook.

williams

De Dolby Vision 2 Demo heb ik helaas niet gezien omdat dit eigenlijk alleen voor VIPS ( Reza) was maar na toch wat aandringen hebben we een klein kwartiertje met 1 van de medewerkers van Dolby gesproken 😊
Het gaat dus om een verbeterde versie van het bestaande Dolby Vision signaal . In het videosignaal wordt metadata meegestuurd wat de de chip in de nieuwe tv's uit kunen lezen en daar dan de juiste tonemapping op los kunt laten . Dit gaat dan ook 2 kanten op werken van bron naar weergeven en andersom . Zoals ik het begrijpt werkt het een beetje als HDMI EDIT . De bron kijkt wat de weergeven aankunt en past dit aan .
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

riwi

Ik vond de Valerion Max mooi kwa lichtopbrengst. Het 200 inch 16x9 doek met Aquaman 2 demo werd goed opgelicht al was dat wel wat veel voor de Valerion Max. Met de anamorphische lens op het kleine doek was het wel spetterend kwa scherpte en licht/contrast.
Op het grote doek zag ik het raster. Bij iedere beweging in beeld zag ik het even minder scherp worden. Blacklevel was niet super, maar wel OK. Voor de 5000 euro die hij kost zou ik een JVC XZ500 kiezen die ietsje meer kost.

De 10.000 nits die Williams noemt was met de 163 inch microled's. Ik weet niet de nits van de 115Inch triple RGB backlight modellen van TCL en Hisense. Die hebben wel +20.000 dimming zones zeggen ze. Ik vond ze er erg mooi uit zien.
Er was bij Hisense ook een mooi vergelijk tussen schermen met FALD (full array led dimming) en gewoon single led dimming met veel zones, en dan de triple Led RGB dimming met nog meer zones. Mooi om te zien.
We vroegen ons ook af hoe we de doos van zo'n 115 inch monster door de voordeur naar het home cinema zouden krijgen zonder muren uit te breken.

De Dolby Vision2 demo was invite only en voor B2B, dus niet voor ons. Reza had zich daar wel naar binnen geluld dus. Maar daar waren Ik, williams en mr. A niet bij. Voor DV2 moet ook alle content opnieuw ge'meta'data'd worden, dus dat zal vooral iets voor streaming diensten worden. En zorgt dan voor een betere mapping voor HDR naar de beschikbare TV kwa helderheid.

Heel veel chinese gadgets overal ook. En vooral veel wasmachines hebben we gezien :)

De hele beurs was best groot en het floorplan best lastig, zodat we sommige delen bestempelden als de 'Bermuda Triangle'. We kwamen er niet uit ;) Soms moest je 2 verdiepingen omhoog om over te steken naar de volgende hal. Of even buitenlangs om via een zijdeur weer in de volgende hal binnen te komen.

Leuke demo ook gehad met een triple laser 4k DLP van JMGO. Geen high-end beeld maar wel super gemakkelijk kwa setup waar de projector het doek 'zoekt' en zich uitricht en scherp stelt. Handig voor een snelle tijdelijke setup. Overal super vriendelijke mensen die vragen beantwoorden en niet te opdringerig waren.

In totaal zijn we vanaf 11:45 tot 18:00 sluitingstijd geweest en vrijwel alle hallen kunnen bekijken waar interessante dingen voor ons waren. Er waren nog wel meer verdiepingen die we hebben overgeslagen. Je kan er dus best wat tijd doorbrengen.

De dag afgesloten met een heerlijke Mexicaanse Fajita en wat biertjes op het terras. We zitten vlakbij Alexander Platz dus ideaal kwa centrum beleving. Morgen gaan we wat sight see'en en niet terug naar de beurs.