Buizen uit Rusland

Gestart door mmuetst, augustus 31, 2025, 10:35:01

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Om het topic van @AudioLaan verder niet te vervuilen, hier een apart topic over buizen uit Rusland.

Ik Kwam dit interessant artikel tegen
Nu zijn er ook fabrikanten in andere landen zoals China. Maar deze zijn niet altijd van geweldige kwaliteit (en ook die Russische buizen zijn ook niet altijd geweldig).
Helaas hebben wij hier in het westen het vak van buizen maken verleerd als ik het verhaal goed begrijp en heeft de eigenaar van EHX juist een fabriek gezocht waar deze kennis nog aanwezig was.
Volgens mij is er nog een klein fabriekje in de UK (zoek ik zo op) en WE is de US, waar men nog buizen maakt. Maar dan wel tegen een andere prijs.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Struis

Mja, ik heb een paar setjes Svetlana's gehad en Gold Lions. Een setje Gold Lions was echt en goed. De rest ging binnen een paar weken stuk. Oplichting lijkt te makkelijk soms..
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

J.A.F._Doorhof

Misschien een idee.
Kijk eens op wat websites van gitaaraccessoires.
Ik koop mijn buizen vaak via https://www.tonefactory.nl/buizen-amp-parts/buizen

Als ze daar niet hebben wat je zoekt :D
En laat je niet verleiden door "gitaar buizen" zijn geen "audiofiele buizen".
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

mmuetst

Even zoeken en die UK fabrikant gevonden. Het is meer een project. Weet niet of er daadwerkelijk al productie is van buizen in de UK.
Ze verkopen wel buizen vanaf die website. Geen idee waar die geproduceerd zijn.

mmuetst

Zo te zien is dit hun eerste geproduceerde buis in de UK

Nog een lange weg te gaan denk ik dan zo.

AudioLaan

Als je Tungsol buizen koopt staat er gewoon made in Russia op en een productiemaand. Of dat waarheid is weet ik niet, net als dat niet zeker is of de ene Tungsol gelijk is aan de andere. Ik heb een gloednieuwe quad kt150 ontvangen van Mafico. Ik denk dat die gewoon vanuit Rusland via China hier uitkomen. Maar ja, wie weet..
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

mmuetst

Citaat van: Struis op augustus 31, 2025, 10:44:07Mja, ik heb een paar setjes Svetlana's gehad en Gold Lions. Een setje Gold Lions was echt en goed. De rest ging binnen een paar weken stuk. Oplichting lijkt te makkelijk soms..
Tja, zelfde ervaring met Psvane, dat merk koop ik niet meer. Is trouwens Chinees.

mmuetst

Citaat van: AudioLaan op augustus 31, 2025, 11:11:38Als je Tungsol buizen koopt staat er gewoon made in Russia op en een productiemaand. Of dat waarheid is weet ik niet, net als dat niet zeker is of de ene Tungsol gelijk is aan de andere. Ik heb een gloednieuwe quad kt150 ontvangen van Mafico. Ik denk dat die gewoon vanuit Rusland via China hier uitkomen. Maar ja, wie weet..
Als ik het verhaal van PSAudio moet geloven is het een Amerikaans bedrijf wat de productie heeft verplaatst naar Rusland omdat we hier in het westen geen kennis en middelen meer hebben om op grotere schaal buizen te produceren.
De vraag is hoe lang zo'n fabriek nog kan draaien gezien veel mannen naar het front worden gestuurd.

Mao

Er hoeft maar 1 of 2 goede en vooral betrouwbare fabrikant tussen te zitten.
De markt zal voor hun nog groot genoeg zijn wereldwijd.

Zou me eigen wel in moeten verdiepen met al die buizen versterkers hier in huis. Had eigenlijk begrepen dat Golden Lion wel zo een beetje de huidige top is of...
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

RCD

Citaat van: mmuetst op augustus 31, 2025, 11:45:32Als ik het verhaal van PSAudio moet geloven is het een Amerikaans bedrijf wat de productie heeft verplaatst naar Rusland omdat we hier in het westen geen kennis en middelen meer hebben om op grotere schaal buizen te produceren.
De vraag is hoe lang zo'n fabriek nog kan draaien gezien veel mannen naar het front worden gestuurd.
Dus vrouwen zouden dat niet kunnen?

Rob

J.A.F._Doorhof

Golden lion hebben ze ook bij
https://www.tonefactory.nl/buizen-amp-parts/buizen

Wel eens benieuwd wat het prijs verschil is tussen een bedrijf die "massa" verkoopt VS een audio bedrijf die dezelfde verkoopt
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 31, 2025, 12:20:16Dus vrouwen zouden dat niet kunnen?

Rob
Zeker wel, sterker nog, bepaalde onderdelen werden in de oude fabrieken in Europa juist door vrouwen in elkaar gezet. Maar er is ook zwaar werk bij zoals het glas blazen. Dat wordt meestal door mannen gedaan. Het zou ook door vrouwen gedaan kunnen worden. Links of rechtsom er komen veel arbeiders bij kijken.

Struis

Er is toch ook nog die Sophia Electric blauwe buis uit de VS die heel goed is? En natuurlijk vintage. Maar inderdaad, ik ben niet heel enthousiast over het kopen van Russische buizen. Al waren de Gold Lions wel goed ALS je een goede treft...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

J.A.F._Doorhof

Alles wat mannen kunnen kunnen vrouwen. ;)
Op bepaalde dingen na natuurlijk.
Custom installer

Mediator

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 31, 2025, 12:20:16Dus vrouwen zouden dat niet kunnen?

Rob

Als je filmpjes van heel vroeger bekijkt zie je juist veel vrouwen in de buizen fabrieken in de tijd dat we helemaal afhankelijk waren van buizen.

Ik ben afhankelijk van een Russische buis die ook niet meer gemaakt wordt. Sinds de start van de oorlog wat extra ingeslagen maar achteraf is er zeker geen tekort. Of er is nog genoeg in voorraad geweest. Los van voorraden dichtbij zijn er ook landen die voorheen onder het Russische regime vielen waar die buizen rondzwerven. Of het komt via andere kanalen of landen toch vanuit Rusland. Wel is de prijs gestegen maar dat is met andere consumenten producten ook het geval.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 31, 2025, 13:17:52Alles wat mannen kunnen kunnen vrouwen. ;)
Op bepaalde dingen na natuurlijk.

Nou dat is best veel. Mn waar het om fysiek gaat.

In de WO2 stonden de fabrieken vol met vrouwen.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Mao

A
Citaat van: Mediator op augustus 31, 2025, 13:53:03Als je filmpjes van heel vroeger bekijkt zie je juist veel vrouwen in de buizen fabrieken in de tijd dat we helemaal afhankelijk waren van buizen.

Ik ben afhankelijk van een Russische buis die ook niet meer gemaakt wordt. Sinds de start van de oorlog wat extra ingeslagen maar achteraf is er zeker geen tekort. Of er is nog genoeg in voorraad geweest. Los van voorraden dichtbij zijn er ook landen die voorheen onder het Russische regime vielen waar die buizen rondzwerven. Of het komt via andere kanalen of landen toch vanuit Rusland. Wel is de prijs gestegen maar dat is met andere consumenten producten ook het geval.

als je sommige russinnen  ziet loopt ik een straatje om die bouwerken heen. Die blazen je zo weg dus glasblazen zal wel lukken.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.