Gekmakend probleem met mijn oude Dune Smart D1 Mediaspeler(s)

Gestart door edgnoj, augustus 8, 2025, 22:36:01

Vorige topic - Volgende topic

edgnoj

Ik heb nog een flinke hoeveelheid concerten op mijn nas staan, die ik nog regelmatig afspeel. De meeste moderne mediaspelers kunnen niet meer goed overweg met dvd's en vooral dvd's met menu's. Om deze reden had ik het plan opgevat om mijn oude Dune Smart D1 voor dat doel weer eens van stal te halen.

Nu het hele gekke (voor mij althans)... Zodra ik een dvd-file wil afspelen zegt de Dune dat hij dat niet kan omdat ik geen System Storage heb geïnstalleerd. Ok, een 2 en een 8GB usb stick geformatteerd, eerst op Fat32, later op NTFS en dus leeg teruggeplaatst in de Dune.

Als ik dan de opdracht geef om die System Storage aan te maken komt hij met de melding dat hij geen lege schijf kan vinden waar hij het op kan zetten. Ik heb het dus met FAT32 en NTFS geprobeerd op 2 verschillende usb stick en heb zelfs een 3.5 inch harddisk leeg gemaakt om het daarmee te proberen. Ook dan blijft Dune zeggen dat hij geen lege schijf kan vinden.

Op de Dune is trouwens geen andere schijf aangesloten die evt in de weg zou kunnen zitten.

En nu wordt het nog gekker, ik heb eenzelfde Dune Smart D1 van een kennis op de kop getikt en daar speelt hetzelfde probleem. Blijkbaar doe ik dus iets fout, maar ik zou niet weten wat.

En trouwens, volgens mij zou je system storage helemaal niet nodig moeten hebben volgens mij om dvd's af te kunnen spelen, dus is het sowieso vreemd dat hij daarom vraagt.

Blijkbaar zie ik iets over het hoofd en ik hoop dat iemand de oplossing weet.

Alvast bedankt.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

mijkie

Moet je de usb stick niet vanuit de dune formatteren ?

In ext2 of 3 ?
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

Kjelt

Dat is lang geleden maar het is linux filesysteem ext2 of ext3. Je moet je usb stick niet formateren dat moet je via de Dune zelf doen ergens, dan kun je een paar GB als system storage aanwijzen. Overigens zou het ook best zo kunnen zijn dat hele grote usb sticks niet herkent worden. Probeer het eens met een oudje van 4GB

Gabor

Misschien partitioneren met een master boot record als het nu GUID is?

ghazoo

Ik heb er net een paar weggegooid vanwege de verouderde techniek maar heb dit nog nooit meegemaakt?

https://dune-hd.com/firmware/usb_flash_drive/

Je speelt af dmv een NAS, je streamt dus?

Heb je wel is geprobeerd om die DVD file op een Usb Stick te zetten. In de Dune te pakken en wat gebeurt er dan? Ik weet dat het geen verschil mag maken maar probeer dat is.

De Dune D 1 speelt de menu's af van een Dvd, dat kan ik mij nog herinneren. Maar niet bij elke dvd. Dan opende de Dune de disk en zag je oa. video ts. files.
Wat ik dan deed was dmv Mkvtoolnix te remuxen en dan stond alles op 1 mkv file. Keek ook een stuk makkelijker.

Kan je een voorbeeld laten zien van je dvd file?

edgnoj

Bedankt voor jullie meedenken. Het is me uiteindelijk gelukt door een geheugenkaartje in het apparaat te duwen. Na een reset werd dit kaartje meteen goed herkend en kon ik daar het system memory op plaatsen. Ik heb daarna het apparaat even op het netwerk aangesloten en via een usb schijf een dvd bestand met menu opgestart. De Dune haalde toen een bestandje van het internet (daarom wilde hij geen dvd afspelen, omdat dat bestandje ontbrak) en sinds die tijd loopt het systeem vlekkeloos. Als ik dan de netwerkverbinding verbreek en de usb schijf met de concerten aansluit werkt het zoals bedoeld.

Overigens speel ik mijn dvd concerten af vanaf een ingebouwde usb schijf van 4tb. De Dune niet op het netwerk. Ik kreeg een verbinding via SMB ook al niet voorelkaar. Zo kan het ook, dus laat ik het hierbij.

Maar waarom hij zo moeilijk deed over een usb stik van 2 of 8 GB? Joost mag het weten.

Maarre, probleem opgelost  :clapping: :headbanging:
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

ghazoo

denoontje

Je zal op je nas smb 1 moeten inschakelen denk ik voor de dune. De smb1 op de nas is tegenwoordig standaard uit ivm beveiliging.

riwi

Citaat van: edgnoj op augustus 10, 2025, 11:28:19Maar waarom hij zo moeilijk deed over een usb stik van 2 of 8 GB? Joost mag het weten.
Ik denk dat het echt een lege stick moest zijn zonder FAT32 of NTFS partitie.

https://dune-hd.com/firmware/usb_flash_drive/
Op bovenstaande pagina van Dune kan je een dsf file vinden (downloaden) en runnen (door er met de AB naartoe te gaan en af te spelen alsof het een media bestand is) dune_service_init_system_storage.dsf
Sommige dunes hebben die system storage al intern, sommige dunes doen dat met een usb stick.

't is inderdaad o.a. om DVD menu's te downloaden van de disk en vandaar uit te voeren en om folder informatie van je NAS te cachen.