32 RCA kabels gemeten en beluisterd

Gestart door Leander112, juli 17, 2025, 18:56:11

Vorige topic - Volgende topic

RCD

Jonge wat doe je nou  :pompom:
Het is net lekker rustig hier.

Richi

Citaat van: Leander112 op juli 17, 2025, 18:56:11https://www.alpha-audio.net/nl/review/interlinks-doen-toch-niets-32-rca-kabels-gemeten-en-beluisterd/15/
Het artikel is gepubliceerd op 2 april 2024. Ze durfden het niet op 1 april te doen. :D  :devil:

Zoals ik de conclusies lees, kan je met een kabel je set fine-tunen. En ook dat de prijs niet altijd (of vaak niet?) in verhouding staat met de klank kwaliteit. Ik kan mij daar wel in vinden. Gewoon lekker uitproberen in je eigen set en als je het mooi vindt, lekker vindt klinken en de centen er voor (over) hebt, lekker jezelf verwennen met een fijn kabeltje op zijn tijd.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Leander112

Ik ben in ieder geval blij met mijn Audioquest Red River RCA kabels

Mediator

Ik kijk naar dat fine tunen toch even iets anders. In die zin dat een kabel zo min mogelijk afbreuk moet doen aan het signaal. Idealiter zou je dus een kabel moeten hebben die 'niets doet'. Helaas treedt enig verlies altijd optreedt. Iets compenseren met een kabel is geen goed uitgangspunt voor een set die geluid natuurlijk weergeeft. Helaas gebeurt dat laatste wel eens. In het verleden wel een paar ultieme sets gehoord waar ik na een tijdje luisteren tot de conclusie kwam dat je met zo'n set met tien audiofiele opnames eindigt die je kunt luisteren en de rest klinkt k*t.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

brt

Citaat van: Mediator op juli 18, 2025, 21:52:16Ik kijk naar dat fine tunen toch even iets anders. In die zin dat een kabel zo min mogelijk afbreuk moet doen aan het signaal. Idealiter zou je dus een kabel moeten hebben die 'niets doet'. Helaas treedt enig verlies altijd optreedt. Iets compenseren met een kabel is geen goed uitgangspunt voor een set die geluid natuurlijk weergeeft. Helaas gebeurt dat laatste wel eens. In het verleden wel een paar ultieme sets gehoord waar ik na een tijdje luisteren tot de conclusie kwam dat je met zo'n set met tien audiofiele opnames eindigt die je kunt luisteren en de rest klinkt k*t.

Misschien dan toch maar voor actieve speakers gaan, liefst met WISA. Dan heb je geen enkele kabel meer tussen wat dan ook, behalve een stroomkabel. Kan er ook geen verlies optreden ;)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Mediator

Citaat van: brt op juli 18, 2025, 22:40:17Misschien dan toch maar voor actieve speakers gaan, liefst met WISA. Dan heb je geen enkele kabel meer tussen wat dan ook, behalve een stroomkabel. Kan er ook geen verlies optreden ;)

Zou zomaar kunnen. Dan wel apparatuur kiezen die ook natuurgetrouw is. Je hebt zelf al ondervonden dat de één het daar wat nauwer mee neemt dan de ander.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Spijkie

Citaat van: brt op juli 18, 2025, 22:40:17Misschien dan toch maar voor actieve speakers gaan, liefst met WISA. Dan heb je geen enkele kabel meer tussen wat dan ook, behalve een stroomkabel. Kan er ook geen verlies optreden ;)

Nou dan moet de omzetting wel erg goed gebeuren, ik heb nog nooit iets met wisa gehoord maar bij Bluetooth omzetting gebeurt er altijd iets.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

morca

Citaat van: Mediator op juli 18, 2025, 21:52:16Ik kijk naar dat fine tunen toch even iets anders. In die zin dat een kabel zo min mogelijk afbreuk moet doen aan het signaal. Idealiter zou je dus een kabel moeten hebben die 'niets doet'. Helaas treedt enig verlies altijd optreedt. Iets compenseren met een kabel is geen goed uitgangspunt voor een set die geluid natuurlijk weergeeft. Helaas gebeurt dat laatste wel eens. In het verleden wel een paar ultieme sets gehoord waar ik na een tijdje luisteren tot de conclusie kwam dat je met zo'n set met tien audiofiele opnames eindigt die je kunt luisteren en de rest klinkt k*t.
Dat is geen fine tunen.
Dat is over tunen imo.
Ik heb alle kabels gefinetuned.
Eigenlijk alles klinkt wel goed/beter dan eerst .

brt

Citaat van: Spijkie op juli 19, 2025, 09:03:31Nou dan moet de omzetting wel erg goed gebeuren, ik heb nog nooit iets met wisa gehoord maar bij Bluetooth omzetting gebeurt er altijd iets.

WISA is lossless en gaat tot 24/96. Klinkt echt uitstekend hoor!
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Richi

En er is altijd wel sprake van een bepaalde smaak bij de samensteller van de set. Dus iedereen heeft m.i. zijn eigen interpretatie van natuurgetrouw of neutraal. En een kabel kan wat mij betreft prima helpen om de puntjes op de i te zetten.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

AudioLaan

Citaat van: brt op juli 19, 2025, 09:13:43WISA is lossless en gaat tot 24/96. Klinkt echt uitstekend hoor!

Je bent echt bekeerd he? :)

Als ik bij Wisa kijk zie ik vooral sanitaire oplossingen. Dat is de verkeerde Wisa, blijkt. Bij de juiste zie ik vooral van die lifestyle dingetjes die in elk geval bij mij geen audiofiele indruk maken. Of is dat omdat serieuze audiofabrikanten de kabel industrie instand wensen te houden? Of is draadloos niet in alle gevallen beter dan een kabel? Of is het gewoon een prima alternatief voor een leuke kabel?
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

morca

Over het algemeen is bedrade audio de betere keuze voor wie de hoogste geluidskwaliteit en betrouwbaarheid zoekt, vooral voor veeleisende audiofielen en in home cinema systemen. WiSA, als draadloze technologie, biedt een aantrekkelijk alternatief voor wie draadloze flexibiliteit prefereert, vooral in surround sound opstellingen, zonder grote concessies te doen aan geluidskwaliteit.
Bedrade audio (luidsprekerkabels):
Voordelen:
Hogere geluidskwaliteit en precisie: Bekabelde verbindingen bieden een stabielere en vaak ongecomprimeerde audiostream, wat resulteert in een betere geluidservaring.
Consistentie: Geen risico op interferentie of uitval zoals bij draadloze verbindingen.
Betrouwbaarheid: Minder gevoelig voor storingen door andere draadloze apparaten.
Nadelen:
Kabels: De noodzaak om kabels te trekken en te verbergen kan onhandig zijn.
Flexibiliteit: Minder flexibel in plaatsing van luidsprekers.
WiSA (Wireless Speaker and Audio):
Voordelen:
Draadloze flexibiliteit: Mogelijkheid om luidsprekers op verschillende locaties te plaatsen zonder gedoe met kabels.
Hoge geluidskwaliteit: WiSA is een draadloze, digitale en lossless verbinding met lage latentie, geschikt voor high-end audio en surround sound.
Eenvoudige installatie: WiSA-systemen herkennen automatisch de speakerconfiguratie en verdelen de audiostream over de juiste kanalen.
Nadelen:
Interferentie: Hoewel WiSA minder gevoelig is dan andere draadloze technologieën, kan het nog steeds worden beïnvloed door andere draadloze apparaten.
Kosten: WiSA-systemen kunnen duurder zijn dan traditionele bekabelde luidsprekers.
Beschikbaarheid: Niet alle luidsprekers en audioapparatuur zijn compatibel met WiSA.
In het kort:
Voor de ultieme geluidskwaliteit en betrouwbaarheid is bedraad de beste keuze. WiSA is een uitstekend alternatief als je de voorkeur geeft aan draadloze flexibiliteit en een goede geluidskwaliteit niet wil opofferen. Het hangt echt af van je persoonlijke voorkeur en behoeften.

chansig

Helemaal uit je eigen toetsenbord ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

brt

Citaat van: Laan op juli 19, 2025, 16:18:03Je bent echt bekeerd he? :)

Als ik bij Wisa kijk zie ik vooral sanitaire oplossingen. Dat is de verkeerde Wisa, blijkt. Bij de juiste zie ik vooral van die lifestyle dingetjes die in elk geval bij mij geen audiofiele indruk maken. Of is dat omdat serieuze audiofabrikanten de kabel industrie instand wensen te houden? Of is draadloos niet in alle gevallen beter dan een kabel? Of is het gewoon een prima alternatief voor een leuke kabel?

Het voordeel van WISA vind ik dat het gehele signaal digitaal is: van de bron via dsp tot aan de in de speakers ingebouwde dac. Je hebt (DENK IK) daardoor gewoon een zo kort mogelijke signaalweg en daar ben ik voorstander van. Daarom vind ik actieve speakers ook zo interessant: ook het per woofer/tweeter een geoptimaliseerde versterker erop. Ik geloof gewoon dat je daar meer mee bereikt dan 1 versterker voor 3 woofers en een tweeter.

De audiowereld staat niet stil en er zijn al best wat gerenommeerde audiomerken die op de wagen van actief én draadloos springen. Dynaudio, Focal, D&D. Alleen vragen sommige een tienvoud van het budget waarin ik shop omdat vilt op de speakers blijkbaar ook wat kost  :D Ook KEF biedt al langer actieve speakers aan, ATC ook, Dali ook. En ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar. Dat er nu ook streaming in die actieve speakers wordt ingebouwd is wat mij betreft een logische trent die bijdraagt aan de kortst mogelijke signaalweg, die ik dus nastreef.

Verder is er voor mij niet zoveel veranderd in mijn mening over kabels. Ik hoor verschillen, maar het zijn meer puntjes op de i dan gamechangers. Als je ziet wat dsp doet voor je geluid tov een kabel is de invloed van een kabel relatief klein, daar ben ik dan wél weer van overtuigd :)

Voorbeeld: als ik rond 40hz 11db van mijn laag moet afhalen en ik daardoor het geluid in balans krijg, dat gaat niet lukken met welke kabel dan ook.

brt

Citaat van: morca op juli 19, 2025, 16:23:20Over het algemeen is bedrade audio de betere keuze voor wie de hoogste geluidskwaliteit en betrouwbaarheid zoekt, vooral voor veeleisende audiofielen en in home cinema systemen. WiSA, als draadloze technologie, biedt een aantrekkelijk alternatief voor wie draadloze flexibiliteit prefereert, vooral in surround sound opstellingen, zonder grote concessies te doen aan geluidskwaliteit.
Bedrade audio (luidsprekerkabels):
Voordelen:
Hogere geluidskwaliteit en precisie: Bekabelde verbindingen bieden een stabielere en vaak ongecomprimeerde audiostream, wat resulteert in een betere geluidservaring.
Consistentie: Geen risico op interferentie of uitval zoals bij draadloze verbindingen.
Betrouwbaarheid: Minder gevoelig voor storingen door andere draadloze apparaten.
Nadelen:
Kabels: De noodzaak om kabels te trekken en te verbergen kan onhandig zijn.
Flexibiliteit: Minder flexibel in plaatsing van luidsprekers.
WiSA (Wireless Speaker and Audio):
Voordelen:
Draadloze flexibiliteit: Mogelijkheid om luidsprekers op verschillende locaties te plaatsen zonder gedoe met kabels.
Hoge geluidskwaliteit: WiSA is een draadloze, digitale en lossless verbinding met lage latentie, geschikt voor high-end audio en surround sound.
Eenvoudige installatie: WiSA-systemen herkennen automatisch de speakerconfiguratie en verdelen de audiostream over de juiste kanalen.
Nadelen:
Interferentie: Hoewel WiSA minder gevoelig is dan andere draadloze technologieën, kan het nog steeds worden beïnvloed door andere draadloze apparaten.
Kosten: WiSA-systemen kunnen duurder zijn dan traditionele bekabelde luidsprekers.
Beschikbaarheid: Niet alle luidsprekers en audioapparatuur zijn compatibel met WiSA.
In het kort:
Voor de ultieme geluidskwaliteit en betrouwbaarheid is bedraad de beste keuze. WiSA is een uitstekend alternatief als je de voorkeur geeft aan draadloze flexibiliteit en een goede geluidskwaliteit niet wil opofferen. Het hangt echt af van je persoonlijke voorkeur en behoeften.

Chatgpt?

AudioLaan

Citaat van: brt op juli 19, 2025, 16:47:17Het voordeel van WISA vind ik dat het gehele signaal digitaal is: van de bron via dsp tot aan de in de speakers ingebouwde dac. Je hebt (DENK IK) daardoor gewoon een zo kort mogelijke signaalweg en daar ben ik voorstander van. Daarom vind ik actieve speakers ook zo interessant: ook het per woofer/tweeter een geoptimaliseerde versterker erop. Ik geloof gewoon dat je daar meer mee bereikt dan 1 versterker voor 3 woofers en een tweeter.

De audiowereld staat niet stil en er zijn al best wat gerenommeerde audiomerken die op de wagen van actief én draadloos springen. Dynaudio, Focal, D&D. Alleen vragen sommige een tienvoud van het budget waarin ik shop omdat vilt op de speakers blijkbaar ook wat kost  :D Ook KEF biedt al langer actieve speakers aan, ATC ook, Dali ook. En ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar. Dat er nu ook streaming in die actieve speakers wordt ingebouwd is wat mij betreft een logische trent die bijdraagt aan de kortst mogelijke signaalweg, die ik dus nastreef.

Verder is er voor mij niet zoveel veranderd in mijn mening over kabels. Ik hoor verschillen, maar het zijn meer puntjes op de i dan gamechangers. Als je ziet wat dsp doet voor je geluid tov een kabel is de invloed van een kabel relatief klein, daar ben ik dan wél weer van overtuigd :)

Voorbeeld: als ik rond 40hz 11db van mijn laag moet afhalen en ik daardoor het geluid in balans krijg, dat gaat niet lukken met welke kabel dan ook.

Duidelijk hoor, maar ik vraag me af wat het voordeel dan is van de keus het digitale signaal niet via een kabel, maar via een zender en ontvanger draadloos te transporteren.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

brt

Citaat van: Laan op juli 19, 2025, 17:26:55Duidelijk hoor, maar ik vraag me af wat het voordeel dan is van de keus het digitale signaal niet via een kabel, maar via een zender en ontvanger draadloos te transporteren.

Ik weet niet of een digitale kabel voordeel heeft tov draadloos Beide zijn lossless dus ik denk dat ze gewoon hetzelfde klinken?

Alleen visueel heeft draadloos wel voordeel.

AudioLaan

Er zijn ook mensen die kabels gewoon vet vinden. :)

Maar begrijp ik het goed dat de dedicated Teac 701 nu inferieur is geworden aan verkorting van de digitale signaalweg?

brt

Citaat van: Laan op juli 19, 2025, 18:13:26Er zijn ook mensen die kabels gewoon vet vinden. :)

Maar begrijp ik het goed dat de dedicated Teac 701 nu inferieur is geworden aan verkorting van de digitale signaalweg?

Kabels zijn zeker tof, en wat mij betreft ook echt van invloed. Maar ik prefereer een zo kort mogelijke signaalweg en daar horen dus zo min mogelijk kabels bij :)

Als de Atlas de wedstrijd uiteindelijk gaat winnen ga ik zeker verkennen of het zonder de extra conversie nog weer beter klinkt. Als dat zo is mag de teac vv weg idd. Het doel heiligt de middelen  :angel:

Fox

En hoe zit het met de jitter, foutcorrectie, reclock enz. die bij digitale streams optreden?

Citaat van: brt op juli 19, 2025, 16:47:17Het voordeel van WISA vind ik dat het gehele signaal digitaal is: van de bron via dsp tot aan de in de speakers ingebouwde dac. Je hebt (DENK IK) daardoor gewoon een zo kort mogelijke signaalweg en daar ben ik voorstander van. Daarom vind ik actieve speakers ook zo interessant: ook het per woofer/tweeter een geoptimaliseerde versterker erop. Ik geloof gewoon dat je daar meer mee bereikt dan 1 versterker voor 3 woofers en een tweeter.

J.A.F._Doorhof

Wat ze vaak even vergeten...
"Draadloze speakers zijn vrij te plaatsen, geen gedoe met kabels"

Duidelijk marketing zonder werkende hersencellen :)

Hoe krijgt die speaker stroom ?
Ik kan met gemak speaker kabels op alle locaties in mijn ruimte krijgen, maar heb geen 7.1 stroom punten op de plekken waar de speakers hangen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

mmuetst

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 13, 2025, 06:39:06Wat ze vaak even vergeten...
"Draadloze speakers zijn vrij te plaatsen, geen gedoe met kabels"

Duidelijk marketing zonder werkende hersencellen :)

Hoe krijgt die speaker stroom ?
Ik kan met gemak speaker kabels op alle locaties in mijn ruimte krijgen, maar heb geen 7.1 stroom punten op de plekken waar de speakers hangen.
Dat komt omdat je eerst spanning moet hebben om stroom te krijgen  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

MichielB

Actieve luidsprekers zijn geweldig, zonder al teveel "kasjes", kabels en gedoe kun je met de moderne versies een behoorlijke weergavekwaliteit behalen. Voor menig muziekliefhebber genoeg.

Als je echter een stapje verder wilt gaan of het leuk vindt om wat met componenten en kabels te "spelen" is een set opbouwen uit losse componenten vaak een goede keus.

Door alles in de luidspreker te bouwen moet je concessies doen. Alles in hetzelfde kasje beinvloed elkaar toch (elektrisch en mechanisch) en door de beperkte ruimte moet kun je niet flink uitpakken met het ontwerp en onderdelen.

Ook heb je met actief, vooral systemen met streaming & DAC ingebouwd (met WISA) geen (weinig) mogelijkheid tot finetunen. Het is wat het is. Voor de een een zegen, voor de ander een vloek.

Kortom er is geen goed of fout, alles afhankelijk van smaak, wensen, ruimte en budget.
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.