Ht vs audiofiele speakers

Gestart door Shadowfox, juni 27, 2025, 14:27:08

Vorige topic - Volgende topic

Shadowfox

Zijn die ht speakers er uberhaupt als je alleen serie/film kijkt of is het meer de klank waar je de speaker voor kiest?

En zoja wat zijn dan de kenmerken waar je het aan kan herkennen?

Ralf67

CinéHome

mijn idee:

Een goede HT-speaker is er eentje die bij voorkeur ENKEL de richtingsgevoelige info weergeeft. Dus dat deel van het geluidsspectrum dat onze oren ook kunnen 'plaatsen'.
Alle andere tonen - grofweg onder 100Hz - kunnen los van de richtingsgevoelige satellieten worden geplaatst op de voor de kamer meest ideale plek(ken). Ideaal wat betreft respons op de luisterpositie.

En als je het goed bedenkt zou ditzelfde ook gelden voor optimale stereo weergave.

Waarom is dit van belang?
Een teveel aan niet te controleren output in het laag op verschillende plekken doorheen de kamer, zorgt voor resonanties (in de klankkasten en de kamer rondom de speakers) die de zuivere laag-output verstoren.
Ik vergelijk het graag met een soort mist. Alles is er wel, maar door de mist kan je het niet langer scherp zien. Het teveel aan (ongecontroleerd, tijds-incorrect) laag vertroebelt de weergave.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Vik

Los van de akoestiek, de apparatuur die je gebruikt en de plaatsing bepaalt het ontwerp, zoals de kast, gebruikte materialen, de kwaliteit van de drivers en de afwerking, in grote mate hoe een speaker klinkt. Een goed ontwerp helpt bijvoorbeeld resonanties te verminderen, en ook de kwaliteit van het filter is bepalend voor het eindresultaat. Voor fabrikanten op het gebied van home cinema is het vaak een flinke uitdaging om dit allemaal goed voor elkaar te krijgen. Een goede driver in een slechte kast met veel resonanties klinkt uiteindelijk nog steeds minder goed. Ook de interne demping speelt hierbij een belangrijke rol.

Als laatste is het uitgangspunt natuurlijk ook belangrijk, en iedereen heeft andere kwaliteitseisen. Voor "schieten, tieten en helicopters" is het vaak al goed genoeg. Ben je een verwende stereo-liefhebber en hecht je veel waarde aan meerkanaals muziekconcerten, dan speelt kwaliteit een veel grotere rol.

Daarom vind ik het belangrijk dat je, als je voor een home cinema speakermerk kiest, gaat voor een fabrikant met serieuze ervaring op dit gebied. Denk bijvoorbeeld aan KEF. Wat je nu regelmatig ziet, is dat bekende stereo-merken proberen mee te liften op de populariteit van de home cinema-markt, met als resultaat slecht ontworpen speakers. Bijvoorbeeld modellen met drivers die eigenlijk te groot zijn voor de relatief compacte behuizing, met nauwelijks ruimte voor demping en een goed filter. Het YouTube-kanaal Erin's Audio Corner heeft al meerdere van dit soort home cinema-speakers getest en gemeten.

Over het algemeen hebben hifi-speakers simpelweg meer kastvolume. Dat biedt meer ruimte voor kwaliteit en een goed filter. Hetzelfde geldt voor subwoofers. Dat verschil hoor je duidelijk terug.

Wat ik van CineMike heb geleerd, is dat je een speakerkast eigenlijk moet zien als een akoestische ruimte op zich, die je net zo serieus moet behandelen als een losse ruimte die je akoestisch wilt verbeteren.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

J.A.F._Doorhof

Waar veel mensen aan voorbij gaan is de center speaker.
Vaak word er door (MET ALLE RESPECT) audio liefhebbers gekozen voor een kleinere center speaker terwijl bij ons in het HT bv de Center zelfs gebridged staat en in feite een exacte kopie is van onze front speakers (zijn zelfbouw speakers).

Verder is een HT speaker/versterker ook vaak ontworpen om wat "sneller" te reageren qua headroom. Denk aan merken als CinePro vs Meridian, waar op muziek gebied de Meridian beter klonk maar de Cinepro de Meridian volledig weg speelde in een film als "We were heroes" de snelheid van de versterker en de enorme headroom was daar optimaal benut.

Hoever je wil gaan is aan jezelf denk ik altijd.
Je kan perfect films kijken met een soundbar en laptop, of je kiest voor een super high-end HT opstelling.

PERSOONLIJK zou ik dus LCR identiek nemen en de Center bridgen indien mogelijk.
Surrounds zijn meestal kleiner (afhankelijk van de ruimte) maar zou ik absoluut op klank matchen en zorgen dat ze redelijk doorlopen in het laag, maar te ver is niet perse nodig.

Basmanagement zijn verschillende meningen over.
PERSOONLIJK.
LCR zijn full range aangesloten op een Cinepro en zijn speakers die zijn ontworpen om alle registers van een kerkorgel zo goed mogelijk te kunnen weergeven, dus YMMV :D

Alle andere speakers hebben een high-pass filter
We draaien zelf met een Cinepro die behoorlijk wat headroom heeft voor onze ruimte anders zou ik de LCR ook met een highpass filter instellen.

Voor het laag zou ik flink investeren in een goede sub, en als voorkeur zelf bouwen. We hebben een aantal sponsoren die je daar perfect mee kunnen helpen :D
Wij hebben hem ook zelf gebouwd en is niet te tillen, maar behandeld al het laag in de film met snelheid en kracht, voor muziek is het "niets" volgens vrienden, maar met films zitten ze te genieten en te lachen van de knallen en schokken (houten vloer).

Uiteindelijk is het echter altijd de akoestiek die zal bepalen of je een WOW ervaring hebt of dat je ondertitels nodig hebt om de stemmen te verstaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Shadowfox

De centerspeaker is naar mijn mening de belangrijkste speaker.
Kan me voorstellen dat je met kleine speakers met panning zeker geluid verschil kan horen en vooral in het laag. 100-500hz bijv

Ik heb een center match met de fronts. Helaas geen lcr hetzelfde anders staat de tv te hoog.
Zou een ander merk van betere kwaliteit (arendal m&k bijv) zoveel verschil maken dat het uit de toon valt met de rest? Of hoor je dat alleen goed als er muziek word gespeeld tijdens fims-serie?

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 28, 2025, 10:01:52Waar veel mensen aan voorbij gaan is de center speaker.
Vaak word er door (MET ALLE RESPECT) audio liefhebbers gekozen voor een kleinere center speaker terwijl bij ons in het HT bv de Center zelfs gebridged staat en in feite een exacte kopie is van onze front speakers (zijn zelfbouw speakers).

Verder is een HT speaker/versterker ook vaak ontworpen om wat "sneller" te reageren qua headroom. Denk aan merken als CinePro vs Meridian, waar op muziek gebied de Meridian beter klonk maar de Cinepro de Meridian volledig weg speelde in een film als "We were heroes" de snelheid van de versterker en de enorme headroom was daar optimaal benut.

Hoever je wil gaan is aan jezelf denk ik altijd.
Je kan perfect films kijken met een soundbar en laptop, of je kiest voor een super high-end HT opstelling.

PERSOONLIJK zou ik dus LCR identiek nemen en de Center bridgen indien mogelijk.
Surrounds zijn meestal kleiner (afhankelijk van de ruimte) maar zou ik absoluut op klank matchen en zorgen dat ze redelijk doorlopen in het laag, maar te ver is niet perse nodig.

Basmanagement zijn verschillende meningen over.
PERSOONLIJK.
LCR zijn full range aangesloten op een Cinepro en zijn speakers die zijn ontworpen om alle registers van een kerkorgel zo goed mogelijk te kunnen weergeven, dus YMMV :D

Alle andere speakers hebben een high-pass filter
We draaien zelf met een Cinepro die behoorlijk wat headroom heeft voor onze ruimte anders zou ik de LCR ook met een highpass filter instellen.

Voor het laag zou ik flink investeren in een goede sub, en als voorkeur zelf bouwen. We hebben een aantal sponsoren die je daar perfect mee kunnen helpen :D
Wij hebben hem ook zelf gebouwd en is niet te tillen, maar behandeld al het laag in de film met snelheid en kracht, voor muziek is het "niets" volgens vrienden, maar met films zitten ze te genieten en te lachen van de knallen en schokken (houten vloer).

Uiteindelijk is het echter altijd de akoestiek die zal bepalen of je een WOW ervaring hebt of dat je ondertitels nodig hebt om de stemmen te verstaan.
Niet alleen de akoestiek bepaald dat.
Mijn akoestiek was al in orde.
Maar stemmen in muziek en film werden gewappert door Infrasoon laag.
Met de juiste Power cords en zilveren en koperen interlinks mix .
Werd de stem ook veel beter.
En het laag ook vd subs.

buckler

Alle speakers zijn belangrijk... allemaal... daarom zeg ik altijd alle speakers hetzelfde nemen en niet alleen L/C/R
En wil je echt gek doen dan zelfs de atmos speakers (al sla ik hier een beetje in door misschien)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

J.A.F._Doorhof

@morca
Vaak is het niet kunnen verstaan (wat overdreven) van stemmen een probleem met de ITDG als die niet  binnen de marge valt dan kan dit een direct effect hebben op de stemmen, je krijgt dan als het ware stemmen die langs elkaar heen lopen qua reflectie en direct. In ons geval loste een open kast achter in de ruimte dit volledig op.

Teveel bas zou ik er persoonlijk via basstraps, plaatsing of RoomEQ uithalen, allemaal een stuk effectiever en verklaarbaar :D
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 28, 2025, 12:48:47@morca
Vaak is het niet kunnen verstaan (wat overdreven) van stemmen een probleem met de ITDG als die niet  binnen de marge valt dan kan dit een direct effect hebben op de stemmen, je krijgt dan als het ware stemmen die langs elkaar heen lopen qua reflectie en direct. In ons geval loste een open kast achter in de ruimte dit volledig op.

Teveel bas zou ik er persoonlijk via basstraps, plaatsing of RoomEQ uithalen, allemaal een stuk effectiever en verklaarbaar :D

Die bassttaps heb ik.
Die werken prima.
Maar mijn Infra soon sub zet zoveel druk dat alles wappert.

Met andere kabels is dat zoveel beter.
En ook goed verklaarbaar.
Alleen niet voor iedereen.

Room eq heeft totaal geen nut op wat ik bedoel.

J.A.F._Doorhof

RoomEQ is altijd de laatste stap inderdaad (nou ja voor kabels :D).
Custom installer

CinéHome

En de kast kan zoveel malen kleiner als je speakers gesloten zijn. Dat geldt voor subwoofer en satellieten.

En ja, bij @morca waren de kabels de allerlaatste stap, maar brachten ook eens zoveel extra.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Vik

Een matching center speaker is essentieel voor een goede home cinema beleving, maar wordt nog vaak onderschat, zelfs door de fabrikanten. De speaker zelf is belangrijk, maar een juiste plaatsing is minstens zo bepalend voor het eindresultaat.

Vooral in een ruimte waar de speakers vrij in de ruimte staan, kost het de nodige moeite om de center speaker goed te plaatsen en te integreren. In de meeste gevallen komt de center verder naar achteren te staan dan de front speakers, wat extra uitdagingen met zich meebrengt. Draai je een full range center op referentieniveau, dan worden de kwaliteitseisen nog hoger.

Een mooi voorbeeld is de Quadral Aurum Base Titan 8/9 center speaker. Deze is destijds op de markt gebracht op aandringen van mijn collega, speciaal afgestemd op de Aurum Titan front en surround speakers. Wat me altijd is bijgebleven, back in the day, is een demonstratie met de Blu-ray Rio Bravo met John Wayne. Die Blu-ray heeft een Dolby Digital Mono 1.0 soundtrack, waarbij alle audio uitsluitend via de center speaker werd weergegeven. De mensen die aanwezig waren stonden stomverbaasd, ze dachten dat er meerdere speakers actief waren. Als alles klopt qua afstemming en plaatsing, klinkt het bijna alsof je naar een native surround mix luistert. Dat blijft een indrukwekkende ervaring.

In een huiskamersetting wordt het vaak helemaal een uitdaging, maar dat geldt uiteraard ook voor de rest van de speakers. Gelukkig hebben we tegenwoordig prachtige tools zoals de Trinnov Optimizer.

Rio Bravo

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Vik

Wat voor speakers heb je nu in gebruik?

Citaat van: Shadowfox op juni 28, 2025, 12:13:31De centerspeaker is naar mijn mening de belangrijkste speaker.
Kan me voorstellen dat je met kleine speakers met panning zeker geluid verschil kan horen en vooral in het laag. 100-500hz bijv

Ik heb een center match met de fronts. Helaas geen lcr hetzelfde anders staat de tv te hoog.
Zou een ander merk van betere kwaliteit (arendal m&k bijv) zoveel verschil maken dat het uit de toon valt met de rest? Of hoor je dat alleen goed als er muziek word gespeeld tijdens fims-serie?

Shadowfox

Citaat van: Vik op juni 29, 2025, 13:00:48Wat voor speakers heb je nu in gebruik?

Energy rc70 fronts
rc 30 surround
Rc 10 back
rc-lcr center die vrij van een meubel staat. Het staat verticaal op de grond schuin gericht naar de oren.

CinéHome

Citaat van: Shadowfox op juni 29, 2025, 15:02:18rc-lcr center die vrij van een meubel staat. Het staat verticaal op de grond schuin gericht naar de oren.
Center zijn niet gemaakt om verticaal te plaatsen.
En grote fronts zonder subwoofer is natuurlijk geheel het tegendeel van sub/sat.

Welke receiver?

Shadowfox

Citaat van: CinéHome op juni 29, 2025, 22:15:37Center zijn niet gemaakt om verticaal te plaatsen.
En grote fronts zonder subwoofer is natuurlijk geheel het tegendeel van sub/sat.

Welke receiver?

https://www.energy-speakers.com/products/reference-connoisseur/?sku=RC-LCR

Volgens de makers wel.
Anthem 720 als reveiver

Shadowfox

Het heeft een 3-way design en dat schijnt het beste center ontwerp te zijn voor een gelijkmatig spl verdeling.

Pink noise en rew metingen zijn beter met verticaal dan horizon op mijn positie en 50cm naar links op de andere stoel

Fox

Dat is niet perse nodig.

Wat wel van groot belang is dat alle tweeters gelijkwaardig zijn met dezelfde toon/frequentie karakteristiek.
Met daarbij de hulp van een goede match van het midden.
En dan kunnen de speakers prima qua grote/volume afwijken van de L&R en is het totaal ook goed af te regelen.

Daarbij zou ik wel ook zoveel als mogelijk dezelfde versterkers en kabels uit de dezelfde range gebruiken, want ook dat kan flinke verschillen in klank en ervaring opleveren... 

Citaat van: buckler op juni 28, 2025, 12:27:17Alle speakers zijn belangrijk... allemaal... daarom zeg ik altijd alle speakers hetzelfde nemen en niet alleen L/C/R
En wil je echt gek doen dan zelfs de atmos speakers (al sla ik hier een beetje in door misschien)

Carloz

Citaat van: Vik op juni 28, 2025, 09:53:11
Citaat van: Vik op juni 28, 2025, 09:53:11Voor "schieten, tieten en helicopters" is het vaak al goed genoeg.

En alleen voor tieten? Ik vraag dit voor een vriend.  ;D

J.A.F._Doorhof

2 flinke of kleine speakers. Net wat de voorkeur heeft.

Sommige hebben genoeg aan een kleine soundbar ;)
Custom installer