Kabellifters; onzin, hoorbaar beter of gewoon mooi

Gestart door Hans vB, maart 9, 2025, 17:00:49

Vorige topic - Volgende topic

Hans vB

Ik ben nog maar kort lid van dit forum en val soms van de ene in de andere verbazing.
Dit was ook het geval toen ik wat las over kabellifters. De kabels van de grond levert een hoorbare verbetering op van de luisterbeleving. Je probeert je natuurlijk voor te stellen wat voor effect mijn betonnen vloer met vloerverwarming en laminaat op de kabels kan hebben. Dat vind ik lastig. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de kabels onderling invloed op elkaar kunnen hebben. Dus een bepaalde afstand tussen de voedings- en luidsprekerkabels kan beïnvloeding voorkomen.
Ik ben op zoek gegaan naar kabellifters en kwam via een topic hier bij Kemp Elektroniks in Amsterdam terecht. Daar trof ik de Acoustic Revive RCI-3 HK Cable insulator.

Dat vind ik mooie steuntjes die goed passen bij mijn installatie en interieur. Maar wat een prijs. Ik heb er c.a. 15 nodig wat uitkomt op ruim 3500 euro. Daarvoor hoef ik niet bij mijn vrouw aan te komen.

Dus de cirkelzaag maar weer een tevoorschijn gehaald en hout, zwarte lak en kabelbinders bij de Praxis gehaald. Totaal nog geen 90 euro.

Hierbij het resultaat.

Ik heb nog geen opvulling zoals blend of natural ores gebruikt. De voetjes van de lifters zijn iets breder en bieden voldoende steun tegen kantelen. Extra gewicht is dus niet nodig.

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Op het geluid heeft het naar mijn mening geen effect gehad. Maar het staat wel mooier en opgeruimder.
Huiskamerset: Klipsch RF7 II,  Denon PMA-3000NE, Denon DCD 1700NE CD, DNP-2000NE, Onkyo DB-SP809, Sony Ps-fl9, AppleTV, Dynavox  X7000B, Homemade luidspreker en voedingskabels, Audioquest Evergreen Audio Kabels, Raspberry-pi NAS, Sony KD-75XD9405.

CinéHome

Welke kabels heb je ermee gelift?
En dan bedoel ik merk en type, lengte.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Rowdy

Deze kabelbeugels heb ik bij de Praxis opgehaald:

Heb er vilt onder geplakt:

Zo is het resultaat:

brt

Citaat van: Hans vB op maart  9, 2025, 17:00:49Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Op het geluid heeft het naar mijn mening geen effect gehad. Maar het staat wel mooier en opgeruimder.

Leuk dat je je bevindingen deelt. Voor mij wederom een bevestiging hier niet in te investeren.

Bij mij zijn de kabels grotendeels weggewerkt achter een meubel dus voor de looks hoef ik het ook niet te doen. Gelukkig maar, lijkt me een flinke klus of investering!
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Xander32

Ik vind het juist rommelig ogen, die kabellifters, meer rommelig ogen dan enkel een kabel.
Kabels wil ik zoveel mogelijk uit het zicht hebben en daar waar dat niet kan er zeker niet de nadruk op vestigen, hetgeen je m.i. juist doet met kabellifters.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Hans vB

Citaat van: CinéHome op maart  9, 2025, 17:17:45Welke kabels heb je ermee gelift?
En dan bedoel ik merk en type, lengte.
Zie mijn topic https://www.htforum.nl/index.php?topic=188076.0

Lengte luidsprekerkabels 2,5 meter.
Huiskamerset: Klipsch RF7 II,  Denon PMA-3000NE, Denon DCD 1700NE CD, DNP-2000NE, Onkyo DB-SP809, Sony Ps-fl9, AppleTV, Dynavox  X7000B, Homemade luidspreker en voedingskabels, Audioquest Evergreen Audio Kabels, Raspberry-pi NAS, Sony KD-75XD9405.

Hans vB

Citaat van: Xander32 op maart  9, 2025, 18:14:02Ik vind het juist rommelig ogen, die kabellifters, meer rommelig ogen dan enkel een kabel.
Kabels wil ik zoveel mogelijk uit het zicht hebben en daar waar dat niet kan er zeker niet de nadruk op vestigen, hetgeen je m.i. juist doet met kabellifters.

Zo geeft het oog net als het oor een persoonlijke beleving weer.

CinéHome

De kabels die je gebruikt zijn er met een standaard PVC mantel zie ik en met de standaard dunne 'strains' draadjes in een bundel.

De afscherming die je errond doet is wel alvast een goed idee. Zoals je zelf hebt ervaren.

De lifters zijn vooral bedoeld om de interferentie van de vloerbekleding met het elektromagnetisch veld rondom de kabel te verminderen.
De afscherming met aarding zal dat al grotendeels opvangen neem ik aan.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Maximus_Aurelius

Citaat van: Rowdy op maart  9, 2025, 17:24:48Deze kabelbeugels heb ik bij de Praxis opgehaald:

Heb er vilt onder geplakt:

Zo is het resultaat:

Deze heb ik ook in gebruik.
Het kost wel wat :tongue2: maar dan heb je ook wat  :tongue2:
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

Spijkie

Citaat van: Hans vB op maart  9, 2025, 17:00:49Ik ben nog maar kort lid van dit forum en val soms van de ene in de andere verbazing.
Dit was ook het geval toen ik wat las over kabellifters. De kabels van de grond levert een hoorbare verbetering op van de luisterbeleving. Je probeert je natuurlijk voor te stellen wat voor effect mijn betonnen vloer met vloerverwarming en laminaat op de kabels kan hebben. Dat vind ik lastig. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de kabels onderling invloed op elkaar kunnen hebben. Dus een bepaalde afstand tussen de voedings- en luidsprekerkabels kan beïnvloeding voorkomen.
Ik ben op zoek gegaan naar kabellifters en kwam via een topic hier bij Kemp Elektroniks in Amsterdam terecht. Daar trof ik de Acoustic Revive RCI-3 HK Cable insulator.

Dat vind ik mooie steuntjes die goed passen bij mijn installatie en interieur. Maar wat een prijs. Ik heb er c.a. 15 nodig wat uitkomt op ruim 3500 euro. Daarvoor hoef ik niet bij mijn vrouw aan te komen.

Dus de cirkelzaag maar weer een tevoorschijn gehaald en hout, zwarte lak en kabelbinders bij de Praxis gehaald. Totaal nog geen 90 euro.

Hierbij het resultaat.

Ik heb nog geen opvulling zoals blend of natural ores gebruikt. De voetjes van de lifters zijn iets breder en bieden voldoende steun tegen kantelen. Extra gewicht is dus niet nodig.

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Op het geluid heeft het naar mijn mening geen effect gehad. Maar het staat wel mooier en opgeruimder.

Het lijkt me zo gaaf om dit op een audioshow in de aanbieding te gooien voor €1.200 en dan kijken hoeveel je er verkoopt  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

FS249

Ik heb er niks mee. Ik zie niet dat een vloer effect kan hebben op de kabels. Dan moet je er al een hoogspanningskabel langs leggen.

Verder lijkt het dan rommeliger dan dat de kabel netjes langs, of nog mooier achter een plint ligt.

Voor beide: Mijn mening.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

blue-eyes

Zie ik nu een HW stekker?

Dat kan nooit goed zijn toch in je installatie :P

(ps. hier ook - het gemak ;) )
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

brt

Citaat van: Spijkie op maart 10, 2025, 09:06:38Het lijkt me zo gaaf om dit op een audioshow in de aanbieding te gooien voor €1.200 en dan kijken hoeveel je er verkoopt  :colgate:

Wel even noemen dat die 1200,- een introductieprijs is en dat de reguliere prijs straks 3199,- is. Dan gaat de verkoop nog harder  :D
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Spijkie

Citaat van: brt op maart 10, 2025, 10:56:59Wel even noemen dat die 1200,- een introductieprijs is en dat de reguliere prijs straks 3199,- is. Dan gaat de verkoop nog harder  :D

Ah jah natuurlijk  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

michel69

Ik gebruik voor mijn ls kabels van Kharma gewoon de bekende deurstopper van de action.😉

Hoor btw geen verschil als ze op mijn pvc vloer liggen

Is gewoon makkelijker met stofzuigen en dweilen 😀
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-Audio Research VS110 - GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz  NA 11S1 - Bassocontinuo-Norstone-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord - Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Oppo Uhd 203 - Kharma- OLS-Audioquest pearl 4x

vanzomereng

Bij mijn oud werkgever Liander, werd heel veel gebruikt gemaakt van zeer hoge kabellifsters.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Toni71

'Is gewoon makkelijker met stofzuigen en dweilen'. Goede tip.

RZeemering

Citaat van: vanzomereng op maart 10, 2025, 16:42:38Bij mijn oud werkgever Liander, werd heel veel gebruikt gemaakt van zeer hoge kabellifsters.

Daarom klinkt het hier minder! Hier ligt het onder de grond in de wijk...
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

jazzy

Citaat van: RZeemering op maart 10, 2025, 17:29:02Daarom klinkt het hier minder! Hier ligt het onder de grond in de wijk...
Heb je geprobeerd je kabel 5 centimeter hoger te leggen? :)
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

chansig

Citaat van: RZeemering op maart 10, 2025, 17:29:02Daarom klinkt het hier minder! Hier ligt het onder de grond in de wijk...

Lastig stofzuigen dan.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Spijkie

Beetje overdreven van je vorige werkgever om ze zo hoog te hangen voor een beter geluid  :devil:

vanzomereng

Citaat van: Spijkie op maart 12, 2025, 09:26:42Beetje overdreven van je vorige werkgever om ze zo hoog te hangen voor een beter geluid  :devil:

Dat is, als je met je sportvliegtuig onder je kabels wilt doorvliegen  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Mediator

Bij mij ook geen dure kabel lifters. Ik probeer kabels wel netjes van elkaar af te houden zover het signaal en stroom betreft of anders 180 graden kruisen. Er is voor iedereen denk ik wel een punt waar het vroeger of later ophoudt. Kabel lifters is voor mij zo'n ding. Voor 3.500 euro ga ik liever op vakantie.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

morca

Citaat van: Mediator op maart 12, 2025, 19:51:30Bij mij ook geen dure kabel lifters. Ik probeer kabels wel netjes van elkaar af te houden zover het signaal en stroom betreft of anders 180 graden kruisen. Er is voor iedereen denk ik wel een punt waar het vroeger of later ophoudt. Kabel lifters is voor mij zo'n ding. Voor 3.500 euro ga ik liever op vakantie.
Vakantie naar Mavros . ;D

RZeemering

Je HOEFT geen kabellifters te kopen van 3500 euro toch?
voor een paar euro ben je ook klaar zoals je met de kabelbeugels kunt zien.
Maar als je een set hebt van 150 duizend euro passen die van 3500 prima lijkt me :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins