Simsalabim’s luisterruimte

Gestart door simsalabim, augustus 13, 2024, 12:20:35

Vorige topic - Volgende topic

DofN

Ik was de afgelopen dagen een beetje verkouden en de muziek klonk opeens bij vlagen wat blikkerig :)

Ik zou dat hele idee met folie vergeten :) Je kan spelen met de plaatsing van panelen in je ruimte door de nagalmtijd van de hele ruimte wat te verlagen nadat je de eerste reflectiepunten van je LS hebt aangepakt met goede panelen.

Maar vergeet niet dat die panelen van enkele centimeters dik vanaf ongeveer 500Hz pas effectief zijn. Daaronder verandert er niets. Absorbeer je veel met zulke panelen, dan gaat het al snel dof en doods klinken, omdat verhoudingsgewijs je laag toeneemt. Dat los weer alleen op met bass-absorbers of een DSP. Je kan naar mijn smaak heel lang doorgaan met absorberen, maar wat je absorbeert moet over het gehele frequentiegebied met elkaar in balans zijn.

Wil je geen DSP en geen bassabsorbers, dan moet je spaarzaam zijn met akoestische doeken en panelen.

Een SPL meting met REW en dan plotten in een waterfall grafiekje geeft al veel inzicht. Is makkelijker dan op het gehoor.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Xander32

Je gaat zo te lezen heel nauwgezet en gestructureerd te werk 👍🏻 Hopelijk gaan die inspanningen ook het gewenste resultaat opleveren 🎶 Maar mijn aanname is dat wanneer je het goed doordacht en stap voor stap doet, het bijna niet mis kan gaan?

Citaat van: DofN op oktober  4, 2024, 08:59:41Ik was de afgelopen dagen een beetje verkouden en de muziek klonk opeens bij vlagen wat blikkerig :)

Ik zou dat hele idee met folie vergeten :) Je kan spelen met de plaatsing van panelen in je ruimte door de nagalmtijd van de hele ruimte wat te verlagen nadat je de eerste reflectiepunten van je LS hebt aangepakt met goede panelen.

Maar vergeet niet dat die panelen van enkele centimeters dik vanaf ongeveer 500Hz pas effectief zijn. Daaronder verandert er niets. Absorbeer je veel met zulke panelen, dan gaat het al snel dof en doods klinken, omdat verhoudingsgewijs je laag toeneemt. Dat los weer alleen op met bass-absorbers of een DSP. Je kan naar mijn smaak heel lang doorgaan met absorberen, maar wat je absorbeert moet over het gehele frequentiegebied met elkaar in balans zijn.

Wil je geen DSP en geen bassabsorbers, dan moet je spaarzaam zijn met akoestische doeken en panelen.

Een SPL meting met REW en dan plotten in een waterfall grafiekje geeft al veel inzicht. Is makkelijker dan op het gehoor.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

simsalabim

De nCore.

Aangesloten met oud VLS koper speaker kabel 6mm2 standaard koper.
No nonsense spul, klinkt in principe okee.
Mijn Luter Signal speakerkabel zijn niet lang genoeg voor een stereo ev, die zijn echt gemaakt voor mono gebruik.

Wat hoor ik;

Rustiger geluid, hier krijg je minder luistermoeheid van.

Maar ook, wat? waar is de dynamiek gebleven????

:wow:

Dit klinkt plat en oninteressant vergeleken met de Lux91 300b mono's.

Veel minder transparant en gewoon echt veel minder dynamisch en minder realistisch.

Zo een verschil had ik nu ook weer niet verwacht (misschien toch de fantastische Elrog 300b buizen?).

Maar het punt waar het wel gewoon beter is, is rust, het klinkt makkelijker, rustiger, wat relaxter.

Maar dit is niet de oplossing, er wordt te veel ingeleverd tov de 300b's.

Toch ga ik het nog even aangesloten houden, het nog even een kans geven.

Waar ik veel winst had verwacht was in de lage regionen, maar helaas, (of juist goed, als ik bij de 300b wil blijven) echt een verbetering tov de 300b's is het zover ik nu al kan zeggen niet, maar daar zal ik meer voor moeten luisteren.

IMG_1993.jpeg

toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Contour

Je bent wel erg aan het pielen nu, zou het niet gewoon zo zijn, dat deze speakers geen goede match zijn met jouw ruimte en oren?

simsalabim

Citaat van: Contour op oktober  6, 2024, 14:30:49Je bent wel erg aan het pielen nu, zou het niet gewoon zo zijn, dat deze speakers geen goede match zijn met jouw ruimte en oren?

Misschien wel, misschien niet.
Maar om het nu meteen op te geven?

Ik heb er nu 2 verschillende versterkers op gehad, lijkt me wel meevallen met het 'pielen' dan?

Contour

Ik weet het niet, zou in de basis liever een speaker hebben die makkelijker aan het klinken te krijgen is. Op zich geen kinderachtige versterkers die je nu getest hebt, maar wie weet met versterker nummer 3...

Contour

Dat VLS koper is overigens wel echt duf klinkend spul.

simsalabim

Citaat van: Contour op oktober  6, 2024, 14:40:16Ik weet het niet, zou in de basis liever een speaker hebben die makkelijker aan het klinken te krijgen is. Op zich geen kinderachtige versterkers die je nu getest hebt, maar wie weet met versterker nummer 3...

De Lux91 en de nCore zijn niet op het zelfde level als de 2 pre's en de luidsprekers.
Nu hoeft dat helemaal niets te zeggen trouwens, want wat iets kost zegt niet altijd iets over wat het doet maar het is een observatie.

Sowieso is de Pyon/300b combi heel mooi.
Dat de Pyon het zo fantastisch doet was sowieso een verassing.
Het 'probleem' lijkt hem nu toch te zitten in het té te zijn van de 300b.
Dat heb ik nu gehoord door te vergelijken met de nCore, die is rustiger in zijn presentatie, zij het dan wel met verlies aan zo een beetje alles wat je maar kunt verliezen, behalve dan dus de rust.

Dat geeft mij echt een dilemma.

Doorgaan met buizen eindversterking te zoeken en de 300b's aan de kant te zetten.
En om dan alles in buizen te houden de Grandinote pré verkopen en verder met mijn Pyon pré.

Of,
verder sparen en uiteindelijk ook nog een Grandinote eindversterking er bij zetten en de 300b en Pyon in de opslag.

Ik zal meer eindversterking willen horen om die beslissing te kunnen maken.

300b is denk ik toch niet geschikt (helaas, het doet zo veel dingen goed....)
nCore valt af.

Dan komt dré nog een keer met een potente solid state, die kunnen we én op de Pyon zetten én op de Grandinote Domino.

En dan ga ik via een vriend van mij in de toekomst nog een potente push pull buizen mono's proberen.

Pielen? noem het hobby, maar ik ben het met je eens dat het ook wel eens leuk zou zijn als het meteen allemaal goed zou klinken.

Contour

Het is ook hobby, zijn natuurlijk hele bijzondere luidsprekers, misschien niet gek dat dit niet met elk versterker goed gaat, hadden ze bij de dealer Grandinote erop? Zo ja, kun je die versterker misschien op de proef krijgen?

Rob_Dingen

Citaat van: simsalabim op oktober  6, 2024, 15:07:11De Lux91 en de nCore zijn niet op het zelfde level als de 2 pre's en de luidsprekers.
Nu hoeft dat helemaal niets te zeggen trouwens, want wat iets kost zegt niet altijd iets over wat het doet maar het is een observatie.

Sowieso is de Pyon/300b combi heel mooi.
Dat de Pyon het zo fantastisch doet was sowieso een verassing.
Het 'probleem' lijkt hem nu toch te zitten in het té te zijn van de 300b.
Dat heb ik nu gehoord door te vergelijken met de nCore, die is rustiger in zijn presentatie, zij het dan wel met verlies aan zo een beetje alles wat je maar kunt verliezen, behalve dan dus de rust.

Dat geeft mij echt een dilemma.

Doorgaan met buizen eindversterking te zoeken en de 300b's aan de kant te zetten.
En om dan alles in buizen te houden de Grandinote pré verkopen en verder met mijn Pyon pré.

Of,
verder sparen en uiteindelijk ook nog een Grandinote eindversterking er bij zetten en de 300b en Pyon in de opslag.

Ik zal meer eindversterking willen horen om die beslissing te kunnen maken.

300b is denk ik toch niet geschikt (helaas, het doet zo veel dingen goed....)
nCore valt af.

Dan komt dré nog een keer met een potente solid state, die kunnen we én op de Pyon zetten én op de Grandinote Domino.

En dan ga ik via een vriend van mij in de toekomst nog een potente push pull buizen mono's proberen.

Pielen? noem het hobby, maar ik ben het met je eens dat het ook wel eens leuk zou zijn als het meteen allemaal goed zou klinken.

Weet niet hoe zwaar de speakers zijn.
Anders neem ze eens mee naar hier, andere omgeving en versterkers.
Dan weet je iets.

Rob

simsalabim

Citaat van: Rob_Dingen op oktober  6, 2024, 16:37:49Weet niet hoe zwaar de speakers zijn.
Anders neem ze eens mee naar hier, andere omgeving en versterkers.
Dan weet je iets.

Rob

Hi Rob,

als ze niet zo zwaar waren geweest had ik jou aanbod graag overwogen.
Misschien later als het wat rustiger is hier, maar dank je voor het aanbod!

simsalabim

Citaat van: Contour op oktober  6, 2024, 15:22:25Het is ook hobby, zijn natuurlijk hele bijzondere luidsprekers, misschien niet gek dat dit niet met elk versterker goed gaat, hadden ze bij de dealer Grandinote erop? Zo ja, kun je die versterker misschien op de proef krijgen?

Het stond op demo met een EL34 integrated, en dat klonk heel goed.
Vandaar dat ik dacht dat mijn 300b ook wel zou moeten kunnen.
We zoeken rustig verder, ik ben al weer wat wijzer geworden met de nCore, dat is ook wat waard.

Verder kan ik volgende week als ik al mijn kabels voor mijn meetset binnen heb ook een impedantie meting maken van de LS, dat vind ik persoonlijk wel belangrijk voor mijn beeld qua afweging keuze ga ik door met buizen.

Ook kan ik dan de impulse response meten, zegt iets over hoe het mid is (denk wat aangezet).

simsalabim

Ik haat het om te moeten zeggen...

maar met de nCore klopt het wel een heel stuk beter.
Geen mid aanzet.

Ja, een HEEL pak minder dynamiek, veel minder realistisch en transparant.

Maar het beeld klopt.
De 300b is too much.

Voor wat die stomme nCore gekost heeft (nog geen 500€) zeg maar 1 zo een master zekering  :tounge: doet die het voorbeeldig.

Wat ik er iig van opgestoken heb is dat andere versterking het probleem dat ik nu al een tijd ervaar, namelijk te veel energie in het middengebied, oplost.

Precies wat Bart ook al voorspelde  :tounge:

Tsja,
wat nu?

De Pyon doet het zo waanzinnig goed dat ik bijna geneigd ben de Grandinote pré in de verkoop te doen.
Maar aan de andere kant ben ik ook weer heel benieuwd hoe de pré zou matchen met bv een Grandinote Silva of Araldo (stereo) versterker.
De mono's worden me te gortig.

Richi

Ik wil best een keer met mijn LSA Warp langskomen. Niet om het ding te pluggen, maar wel omdat mijn gevoel zegt dat het wel eens een goede match zou kunnen zijn. Lekker vol in het laag, mooi transparant, niet de 'typische klasse D klank' en vooral veel PRaT.

Stuur maar een PM als je hier trek in hebt.

Hartelijke groet,
Richard
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

brt

Jammer dat het zo uitpakt Simon, maar je bent wel weer een stuk wijzer. Dus dat is al winst!

Ander type buis als ev zou zo maar wél heel goed kunnen werken, denk aan de EL34 waarvan de sound je eerder aansprak en ik denk ook de 845. Een 300b gaat hier ook niet goed, maar een 845 als eindbuis wel weer.

Zelf denk ik dat je weinig opschiet qua informatie over welke richting te bewandelen met de Warp tov de Ncore. Het zal ook rustiger klinken, maar ja, wat weet je dan? Maar het is wel een vriendelijk aanbod van Richard, dus baat het niet...
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Richi

Citaat van: brt op oktober  7, 2024, 10:54:29Jammer dat het zo uitpakt Simon, maar je bent wel weer een stuk wijzer. Dus dat is al winst!

Ander type buis als ev zou zo maar wél heel goed kunnen werken, denk aan de EL34 waarvan de sound je eerder aansprak en ik denk ook de 845. Een 300b gaat hier ook niet goed, maar een 845 als eindbuis wel weer.

Zelf denk ik dat je weinig opschiet qua informatie over welke richting te bewandelen met de Warp tov de Ncore. Het zal ook rustiger klinken, maar ja, wat weet je dan? Maar het is wel een vriendelijk aanbod van Richard, dus baat het niet...
Ja, ik denk ook niet dat de Warp de oplossing is, maar mijn ervaring is dat als je maar genoeg versterkers uitprobeert, je op een gegeven moment een goed beeld krijgt van wat werkt en wat niet in je ruimte. Dan kan je daarna altijd nog besluiten de speakers te verkopen. :D
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

brt

En de Grandinote vv op de nCore? Zou zo maar weer een stukje beter kunnen zijn...
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

simsalabim

Jongens, dank! eerdaags rustig weer wat uitproberen en ja zeker alle hulp is welkom.
Door privé omstandigheden zal dat even iets op de langere baan moeten.
Maar graag.

Xander32

Een klasse A geïntegreerde, zou dat wat kunnen zijn om t.z.t. een keer uit te proberen 🤔
Succes/ sterkte met je privé situatie.

Citaat van: simsalabim op oktober  7, 2024, 20:40:22Jongens, dank! eerdaags rustig weer wat uitproberen en ja zeker alle hulp is welkom.
Door privé omstandigheden zal dat even iets op de langere baan moeten.
Maar graag.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

simsalabim

Citaat van: Xander32 op oktober  8, 2024, 06:27:20Een klasse A geïntegreerde, zou dat wat kunnen zijn om t.z.t. een keer uit te proberen 🤔
Succes/ sterkte met je privé situatie.

Dank Xander!

Ralf67

Zijn er nog ontwikkelingen hier gaande ?

Beetje stil hier  8)

brt

Citaat van: Ralf67 op oktober 25, 2024, 08:52:59Zijn er nog ontwikkelingen hier gaande ?

Beetje stil hier  8)

Even teruglezen wat hij op 7-10 postte.

simsalabim

Door privé omstandigheden idd niet zo actief in mijn topic, dat voelt een beetje raar, dat er dan ook nog audio is.
Maar qua afleiding is het wel leuk.
Tussen de drukte om ben ik nog wel bezig aan mijn audio meubel.

Als ik wat verder ben post ik wat foto's.

simsalabim

Ik ben met de poten bezig van het meubel.
Het zijn 5x5 cm massief bamboe poten en ik fineer ze met een donker fineer.
Als dat klaar is dan schuren en polijsten en dan politoeren.

Best veel werk maar het loont.
IMG_2023.jpegIMG_2024.jpeg 

Spijkie

Heb je de versterkers allemaal beluisterd met de VLS kabel?

Ik las dit:

Aangesloten met oud VLS koper speaker kabel 6mm2 standaard koper.
No nonsense spul, klinkt in principe okee.
Mijn Luter Signal speakerkabel zijn niet lang genoeg voor een stereo ev, die zijn echt gemaakt voor mono gebruik.

Ik weet niet wat voor kabel dit is maar kan het zo zijn dat dit een betere is dan die vls ?
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas