DC Offset geeft brom in trafo

Gestart door sandervg, augustus 12, 2024, 12:37:12

Vorige topic - Volgende topic

sandervg

Ik heb soms last van een harde brom in mijn trafo's van zowel voor als eindversterker. Het komt en gaat en meestal op zowel de voor als eindversterker. Ik weet dat trafo's altijd een beetje geluid maken (doen die van mij ook), maar ik heb het hier over een brom die je over zachte passages van de film hoort vanaf m'n zitpositie. Echt wel hard. Nu lees ik hier op het forum nog niet veel over en heb er een paar vragen over

1. Kan het kwaad voor de trafo's of is het alleen irritant? Ze zijn lang niet altijd aan het brommen en vaak stopt het na een half uurtje. Zo'n offset killer is best prijzig, dus als het geen kwaad kan wil ik het misschien zo laten. Maar ik wil niet dat op termijn m'n trafo's kapot gaan.

2. Die DC Offset killers van Audiolab en IFI (en anderen) hebben allemaal een maximaal vermogen. Bij de goedkopere versies is het max. vermogen lager dan het maximaal vermogen van m'n versterkers. Nu vraag ik me af: hoe relevant is dat? Ik speel niet super luid en de kans dat ALLE kanalen tegelijk het maximaal vermogen aanspreken lijkt me bijna nul.
Ik heb een 5 kanaals Meridian versterker, alle kanalen in gebruik (max. 1200 Watt) en een Arcam receiver (1500 Watt, voorversterker in gebruik en 2 kanalen van de eindversterker voor Atmos). Zou de Audiolab van 600 Watt voldoende zijn? Of moet ik echt naar de Ifi? De normale Ifi doet 880 watt continu en 1540 watt piek en de 'plus' versie heeft zelfs 2200 watt continu.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kurt

1) Nee, kwaad voor de trafo of de electronica kan het niet; het is alleen irritant. Hoofdzakelijk heb je hier 2 oorzaken voor. 1) De trafo is niet top gewikkeld en ligt los te trillen op de kern. Komt meest voor bij ringkerntransformatoren. 2) Vuiligheid, of "DC" op 't net. Hier kan een power conditioner helpen.

2) Opgelet met "filers". Voor je 't weet wordt de brom weggefilterd maar ook alle dynamiek in je muziek.
Indien je met een serieus vermogen (in jouw geval) te maken heb, dan bestaan er geen goedkope power conditioner oplossingen. Kijk eens bij Torus Power. Kost wat, maar je krijgt ook wat.

CZ79

Probeer eerst een een DC Blocker, Dan weet je iig of deze het probleem oplost en in welke richting je het moet zoeken.

Een DC Blocker kun je dan gemakkelijk uitproberen op de voor- of de eindversterker om te zien waar deze het meest zin heeft.

Kun je er eerst eentje lenen van iemand?
Welke regio woon je?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

sandervg

Ik woon in regio Utrecht. Ik zat ook te denken aan een DC Blocker. Zat eerste te kijken naar Audiolab blocker, maar misschien toch niet verstandig om een versterker met max. 1200 W aan een blocker met max. 600 W te hangen. Dan zou ik op de Ifi DC Blocker+ komen die. Die kan 2200 Watt continu verwerken en piekvermogen ligt nog veel hoger.

Of gewoon accepteren.... vaak zijn ze normaal stil (beetje 'hum' wat bijna elke versterker wel heeft) maar als ze los gaan maak dan je borst maar nat. Dat maakt me toch een lawaai! Zoals gezegd hoor je het over de stille passages van een film heen. Toen het voor de eerste keer gebeurde dacht ik dat beide versterkers de geest hadden gegeven. Ik was even verbaasd toen het na een half uur vanzelf weer stopte alsof er niets aan de hand was. Bizar.

Die Ifi kan overigens tot 1000 mV DC verwijderen. Is dat veel of weinig? Geen idee of dat genoeg is.

pameijer

Ik heb deze voor mijn sub hangen. Die heeft de brom 100% weggehaald die ik had. Prima apparaat, fijne verkoper. 
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

morca

Mijn ringkern trafos brommen alle 3 .
Met een afgeschermde powercord is dat weg.

Bij mij was geen dc maar de bovengenoemde reden mvt ringkern trafo.

Maximus_Aurelius

Supra en Isotek hebben er ook eentje in hun assortiment.
Audes ook ;).

Ik heb voorheen een Isotek Syncro uni gehad en deed zijn werk uitstekend. Mijn EV had geen last meer van een brom.
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

brt

Citaat van: pameijer op augustus 13, 2024, 03:14:57Ik heb deze voor mijn sub hangen. Die heeft de brom 100% weggehaald die ik had. Prima apparaat, fijne verkoper.

Ook ik heb mijn dc blocker hiervandaan. Uitstekend product voor een dito prijs.

De Ifi loste het bij mij niet op.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

sandervg

brt

Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

sandervg

Heeft denk ik te maken met hoeveel DC volt ze kunnen weghalen. De Ifi kan maximaal 1V weghalen, ATL 2 V. En ATL heeft een 'next gen'  versie die 4,5 V kan weghalen. Geen idee hoeveel volt ik last van heb. Kan ik dat vooraf meten? (als het minder is dan 2V hoef ik niet de next gen te nemen).

pameijer

Citaat van: sandervg op augustus 14, 2024, 16:39:20Heeft denk ik te maken met hoeveel DC volt ze kunnen weghalen. De Ifi kan maximaal 1V weghalen, ATL 2 V. En ATL heeft een 'next gen'  versie die 4,5 V kan weghalen. Geen idee hoeveel volt ik last van heb. Kan ik dat vooraf meten? (als het minder is dan 2V hoef ik niet de next gen te nemen).
Ik weet het zelf niet, maar als je ATL een mail stuurt dan krijg je ws snel een vakkundig antwoord. Dat is iig mijn ervaring.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!