VHS als audio tape.

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 25, 2024, 00:37:34

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Vraag me af wie die wel eens geprobeerd heeft.
Met de revival van de cassette tape ;)

Ik heb hier onlangs een testje gedaan met een redelijke VHS recorder die ook voor audio geschikt is en was aangenaam verrast hoe het geluid klonk.

Misschien leuk om mee te experimenten
Vooral bas en hoge tonen klonken hier wat vriendelijker en "organiser"

Let wel dit was een mix voor mastering. Of het verstandig is een sacd erop te gooien weet ik niet ;) maar het is een leuk experiment met verassende uitkomst.

Annewiek vond de tape zelfs beter klinken dan de mix uit de tafel ;) en ik ook.

Denk dat ik in de toekomst wat mixen op VHS zet en dan weer terug. Haalt het de randjes eraf en bassen plakken wat meer .

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

efsix

Jaar of 15 geleden gedaan.
Werkt perfect.

TsunamiDream

Ik heb nog koffers vol met S-VHS tapes met alleen audio.
Klonk super. Daarna overgegaan naar DAT-tapes  ;D

Waar is die tijd gebleven?
Marantz SR8015 • NAD C298 • Eversolo  • Isotek • PMC •  Atlas •

J.A.F._Doorhof

Mini disc, DAT staat allemaal op zolder :D
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richi

Vond het spoelen wel lastig met de S-VHS banden en ook de geluiden van het starten en stoppen met spelen gingen snel tegenstaan. Het werkte toch niet allemaal zo soepel als een cassettedeck. De geluidskwaliteit was daarentegen wel super.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

morca

Mijn Panasonic staat nog boven.
Ik heb heb vaak gebruikt om muziek op te nemen.
De specs vd video is vele malen beter als cassette deck.

J.A.F._Doorhof

Bredere tape
Hij klinkt zelfs beter als een bandrecorder ;)

En dan had je ook nog een digitale versie volgens mij voor audio
Custom installer

morca

Mooie machine.
Alle videos gaven het op bij mij na een jaar.
Gemiddeld 4 per dag  ;)

Deze Panasonic doet het nog steeds.

minplus

4 Video's per dag die sneuvelden? Dat is 120 per maand en 1400 per jaar.
Dan moet je heel wat en vooral heel veel rotte gehad hebben.

Praat me trouwens niet over Panasonic waar het dit soort dingen betreft..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

morca

4 films per dag,a 1,5 jaar en de speler is stuk.

Deze pana kosten wel 3 keer zoveel.
Maar was zijn geld dubbel waard.
Nog beter beeld en geluid.

Mao

Niet echt VHS maar bijna. Midden jaren 80 kwam Akai met een 12 track homerecorder uit. Dit was bedoeld om snel voor bands wat demo matriaal te maken. Type was MG1212. Mengpaneel en 12track recorder in 1. Aanvankelijke wou Akai daar de 1/2 inch VHS tape voor gebruiken maar om een voor mij vage reden kregen ze daarvoor geen licentie.
Dus dan maar de 1/2 inch VHS tape in een iets ander behuizing stoppen. Nu was 12 sporen op 1/2 inch al een uitdaging. Normaal werd op 1/2 inch maximaal 8 sporen gebruikt. We spreken dan wel over analoog geluid.
Hoe goed of slecht op zo een pseudo VHS tape muziek is weg te schrijven kan je horen op het U2 album Rattle & Hum deze is opgenomen in de beroemde Sun Studio in Memphis maar wel op deze Akai MG1212 multitrack portaunit. Deze recorden hangt trouwens als troffee in het cafe aande muur in de Sun Studio's dus  als je toch Graceland gaat bezoeken.....
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

J.A.F._Doorhof

We hadden in de studio bijna overgestapt toen op adat.

Custom installer

Mao

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus  1, 2024, 13:13:41We hadden in de studio bijna overgestapt toen op adat.

Je bedoeld de Sony DAT recorder, dat waren toch de machines die Sony niet wou of mocht verkopen dat moet in of rond 1989 geweest zijn. Dit had te maken dat de muziek industrie vond dat je met een DAT machine geen kopie maakte maar een digitale kloon van je CD. 💿 💿

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

J.A.F._Doorhof

Ik bedoel ADAT ;)

Svhs tapes voor audio opnames op meerdere sporen.
Je kon die dingen zelfs koppelen.
Groot voordeel TOV een Tapedeck welke we elke opname moesten calibreren.

Alleen toen enorm duur.
Custom installer

Mao

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus  1, 2024, 15:39:22Ik bedoel ADAT ;)

Svhs tapes voor audio opnames op meerdere sporen.
Je kon die dingen zelfs koppelen.
Groot voordeel TOV een Tapedeck welke we elke opname moesten calibreren.

Alleen toen enorm duur.

Nee dat concept ken ik eerlijk gezegt totaal niet.

Ik heb wel bergen Sony DAT recorders/spelers verkocht.

J.A.F._Doorhof

ADAT was ook niet voor de particulier.
We hadden toen nog een 8 sporen recorder in de studio, en mijn collega moest die dus elke opname calibreren zodat we geen overspraak hadden, en de kwaliteit was.... ok.

ADAT zou toen een enorme verbetering hebben opgebracht zowel in audio kwaliteit als edit mogelijkheden, maar het systeem was toen eigenlijk voor een kleinere studio niet te betalen.

Het was wel een waanzinnig goed systeem, helemaal voor die tijd. Sterker ik denk dat het vandaag de dag nog redelijk mee kan lopen :D
Custom installer

Mao

Nee dat begrijp ik dat die ADAT recorders niet voor de particulieren bestemd was dat waren die DAT recorders ook niet want die mocht Sony Nederland niet verkopen en Sony Pro ook niet. Echter door onze contacten hadden wij enkele honderden DAT recorders van Sony   op voorraad liggen.
Wij verkochten alleen aan pro gebruikers. Sony Nederland had niet in de gaten dat we beschikking hadden over enkele honderden van de units en plaatste via via een order voor 25 stuks en dachten daarmee de hele voorraad te hebben gekocht. Dit om ze van de Nederlandse markt af te houden.
We hebben die order niet geaccepteerd om onze vaste klanten te helpen deze recorders in te zetten. Eigenlijk is de DAT recorder aan een roemloze dood gestorven en het verkoop verbod zwaar achterhaald. Immers kort erop had je beschijfbare CD'S en was het hek van de dam.

J.A.F._Doorhof

Heb hier ook nog een DAT staan
Was toen nog gewoon te koop gelukkig ;)
Custom installer

Nosferatu

Heb ooit wel een Sony VHS Hifi recorder gehad (SLV E7 als m'n geheugen het nog goed heeft onthouden) maar deze nooit als audio recorder gebruikt. Weet nog wel dat Technics een VHS recorder speciaal voor digitale audio opnames heeft gehad. Hofma in Drachten had er destijds 1 in de showroom staan en Techmoan heeft er een leuke video over:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=WVDCxTtn4OQ

Voor de geïntereseerden in ADAT: https://nl.wikipedia.org/wiki/ADAT
Had er ook nog nooit van gehoord.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Mao

Er zijn best wel wat Dat recorders van Sony verkocht zijn uit grijze import of iets. De ban kwam ook niet van overheids wege maar vanuit de audio industrie zelf wat ik er nog van weet. Sony zat in een lastig parket omdat ze in sommige landen een onafhankelijke imorteur hadden en voor hifi was dat vroeger Brandsteder in Nederland. Daar naast had je ook Sony pro Nederland zeg maar wat hun noemden de Broadcast divisie. Doel was dat Sony alle onafhankelijke importeurs wou overnemen. Maar deze onafhankelijke importeurs waren heilig voor Sony en ook de Japanse etiek liet niet toe dat deze onafhankelijke importeurs kwaadaardig over te nemen. Die onafhankelijke importeurs konden wel over die recorders beschikken. En wij hadden zeer goede kontakten met een van de weinige importeurs die hun Broadcast producten voerde. De Dat recorder die wij hadden waren overigens uitgevoerd met faderstart!

https://www.nytimes.com/1987/09/01/business/sony-to-sell-europeans-digital-audio-recorders.html

Wellicht nog wat lees voer over de Sony DAT ban.