Simpele tweaks

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 24, 2024, 00:02:21

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Mag je denk ik niet zo zeggen.

Het verschilt enorm qua ondergrond en ook het gewenste resultaat.
Een speaker op de grond zal ook geen strakkere bas geven op spikes vaak wel.

Een houten vloer zal ook weer heel anders werken als beton. Vloerbedekking vs parket etc.

Ik denk dat daar geen generalisatie mogelijk is en je het per situatie moet testen. Maar qua strakke en stabiele bassen is spikes bijna altijd beter in mijn ervaring.

Let wel strakker en gedetailleerder is niet harder of "vetter" dat harder en vetter zijn juist vaak de boventonen en extra nodes/antinodes die door de vloer worden toegevoegd aan het geluid

Dit kan absoluut lekkerder klinken natuurlijk.

We zeggen niet voor niets dat de kamer een groot deel van je geluid is. ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Richi

Citaat van: CZ79 op juli 24, 2024, 22:48:31Niet echt een tweak maar ik heb meerdere keren de 'Master Setup' procedure gebruikt om mijn speakerplaatsing te finetunen en dat is een van de betere 'tweaks' imo
Bedoel je dan deze?

https://www.thesoundapprentice.com/2019/11/sumiko-speaker-placement-guide.html

Heb het altijd al eens willen proberen, maar vond het maar een ingewikkeld verhaal.  :dontgetit:

Misschien toch maar eens voor gaan zitten.

Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

JoWa

Heb je basreflexluidsprekers en vindt je de bas wat te veel of te vet, stop de poorten dan dicht met wat sokken.
Snelle manier om te ervaren of dit scheelt als je bijv. niet voldoende plek hebt om ze goed neer te zetten in de ruimte.

Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

J.A.F._Doorhof

Of nog beter.
Gebruik pluggen van schuim in verschillende diktes.
We hebben ooit speakers gehad waar verschillende diktes bij zaten, was geen bekend merk volgens mij maar werkte perfect (toen).

Je zou ook met een 3D printer verschillende grids kunnen printen.
Bv een waar 80%-40%-20% doorgelaten word
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JoWa

Pluggen van schuim zie ik als de vervolgstap na het testen met sokken  :)
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

J.A.F._Doorhof

Hoop wel dat je de sokken wast...

En zoals een audiofiel betaamd
Neem je met een naad bij de tenen, of zonder.
Kleur verschil ?
Met of zonder gaten
proppen of vouwen

Sorry grapje :D
Custom installer

JoWa

:D Je moet ze wel minstens 100 uur inlopen  ;)

Mijn showcase

J.A.F._Doorhof

Custom installer

chansig

Ik heb ook wel eens gehoord om de poorten te vullen met rietjes.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Klopt, daarom de 3D printer, dan kun je dat zelf maken.
het principe is een grid, met grote of kleine gaten.
Hoe Kleiner de gaten des te meer demping.

Voor fotografie kan je bv ook je eigen grids printen, alleen oppassen met hitte (voordeel van de nieuwe leds).
Custom installer

CZ79

Citaat van: Richi op juli 25, 2024, 08:52:34Bedoel je dan deze?

https://www.thesoundapprentice.com/2019/11/sumiko-speaker-placement-guide.html

Heb het altijd al eens willen proberen, maar vond het maar een ingewikkeld verhaal.  :dontgetit:

Misschien toch maar eens voor gaan zitten.

Dat is hem
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

Mediator

Ik kan een groot deel volgen. Zeker omdat speakerplaatsing nauw komt, uiteindelijk tot op de halve centimeter. Dat geldt zowel voor luisterpositie als speaker plaatsing afstand van links tot rechts, afstand tot de achtermuur, afstand tot de zijmuur en indraaien. Een belangrijke verklaring hoor ik eigenlijk nooit en dat heeft te maken met plaatsing vanaf de achtermuur en hoe ver je een speaker achter ruimte geeft vanaf die achtermuur. Gerekend vanaf die achtermuur heeft iedere kamer heeft een punt waar je de akoestiek van de kamer aanspreekt. Zit je op de achtermuur dan spreek je de akoestiek van de kamer niet aan, ga je te ver de ruimte in dan spreek je hem zeker aan. Precies op het punt waarin dit elkaar overlapt staat je speaker op de juiste afstand van de achtermuur. Dat let dus nauw tot op een halve centimeter. Dit begrip heeft mij altijd wel geholpen. 
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Contour

Dan focus je maar op 1 aspect namelijk staande golven. In het algemeen hoe verder de speaker van de achterwand, des te meer wordt de weergave 3D met diepte in het beeld.

Mediator

Maar dat is het hem juist. Je kan mijn inziens niet tornen hier aan. Als je staande golven hebt kun je dichterbij zitten. Daar is een methodiek voor. Maar je zult zien dat plaatsing dan niet veel gaat verschillen vanaf de achterwand. Dat gaat echt om een centimeter of minder.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Contour

Ik hou zelf minimaal 70cm aan tussen achterkant speaker en de muur, liever (veel) meer, zet je de speakers dichter bij de muur wordt de weergave m.i. teveel 2D, dus wel breedte en hoogte maar niet meer voldoende diepte.

denoontje

Garmt heeft destijds de speakers positie getuned via de tunedem van Linn: https://www.linn.co.uk/about-us/tune-dem.
Dit heb ik daarna in de HT voor de fronts ook gedaan (rest volgens dolby regels).
Ga deze methode in ons nieuw optrekje ookweer gebruiken.

Andere tweak: op mp akoestische panelen gekocht voor weinig (woonkamer en ht).
Werkt het niet verkoop het weer.

Vullen van speakerstand met gedroogd vogelkooizand (goed tegen omvallen). Geen voor na vergelijk gedaan qua geluid.

Xander32

De gedachte vanLinn begrijp ik, maar deze geeft weinig richting hoe te starten met de ls plaatsing. Wat is de uitgangspositie van de ls en hoe ga je dan verder. Het is meer een zienswijze dan methodiek.

Citaat van: denoontje op juli 25, 2024, 18:32:52Garmt heeft destijds de speakers positie getuned via de tunedem van Linn: https://www.linn.co.uk/about-us/tune-dem.
Dit heb ik daarna in de HT voor de fronts ook gedaan (rest volgens dolby regels).
Ga deze methode in ons nieuw optrekje ookweer gebruiken.

Andere tweak: op mp akoestische panelen gekocht voor weinig (woonkamer en ht).
Werkt het niet verkoop het weer.

Vullen van speakerstand met gedroogd vogelkooizand (goed tegen omvallen). Geen voor na vergelijk gedaan qua geluid.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10