Simpele tweaks

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 24, 2024, 00:02:21

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

In dit topic kun je je favoriete simpele, liefst gratis tweaks posten.

1. Rubbertjes
We hebben in ons HT onder alle planken kleine rubbers geplaatst. Een paar euro voor een heel fel bij de bouwmarkt.
Het verschil was duidelijk te horen.

2. Scheiden
In veel sets is het een zooitje
Begin met alle kabels en stroom kabels te scheiden. Laat signaal bv links en stroom rechts lopen. Je zal merken dat dit een flinke verbetering is.

3. Voedingen
Aub haal alle losse voedingen weg uit je set of plaats ze zo ver mogelijk weg bij signaal of stroom kabels. Eventueel kun je voedingen vervangen door betere.
Slechte voedingen kunnen behoorlijk wat troep in je signaal weg introduceren.

4. De groene of zwarte stift
Werkt ronduit fantastisch op CDs, DVDa en SACD. Het principe is simpel, tegen gaan van interne reflecties en het resultaat is ronduit verbazingwekkend. Dit is niet subtiel.

5. Time alligement
Het klinkt zo simpel maar er zit meer achter
Probeer problemen niet op te lossen met time alligement. Zorg dat elk speaker paar op exact dezelfde afstand staat en gebruik per paar de time alligement instellingen. Dus eerst de basis goed dan pas bijstellen.

6. Plaatsing
Speakers reageren op hun omgeving
Zorg dat als je speakers plaatst ze aan beide kanten onder dezelfde omstandigheden staan. Dus niet aan 1 kant een glazen pui en aan de andere kant een gordijn.

7. Line conditioner
Bijna verplichte aanschaf
Je kan ze bij bijna alle muziek winkels bestellen. Ze beschermen niet alleen je apparatuur maar zorgen ook vaak voor een betere signaal kwaliteit

Voordeel van kopen bij muziek zaken is de prijs. Voor rond de 150-200 koop je een zeer goede conditioner die binnen de audio markt al snel richting de 1000-1500 gaat ;)
En als het goed genoeg is in de zeer vijandige studio omgeving is het zeker goed genoeg voor thuis.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pameijer

Drank, in ruime hoeveelheid maar niet té veel.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

chansig

Zow....behalve de onderzetters (onder de subs). Niets van de genoemde zaken gedaan. Als ik het zo lees kan bij mij de weergave nog veel en veel beter worden.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

GH

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 24, 2024, 00:02:214. De groene of zwarte stift
Werkt ronduit fantastisch op CDs, DVDa en SACD. Het principe is simpel, tegen gaan van interne reflecties en het resultaat is ronduit verbazingwekkend. Dit is niet subtiel.
Serieus, deze onzin weer?

J.A.F._Doorhof

@GH
EXACT wat ik ook zei

Dus met @Martin_M toen een super simpele test gedaan.

Exact dezelfde CD van Rammstein gepakt. Eerste vergelijk totaal geen verschil. Na de stift was het niet meer nodig om een ab te doen. Hoge tonen waren veel rustiger en minder scherp

Het verschilt per CD en dikte maar het is een gratis tweak

Vooral met cd-rs was het een leuke tweak ;)
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GH

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 24, 2024, 08:32:00@GH
Het verschilt per CD en dikte maar het is een gratis tweak
Je lijstje is vooral een bevestiging dat de onderzoeken m.b.t. het placebo effect het bij het rechte eind hebben.
Dat levert, aantoonbaar, verschillen op in de perceptie. Dus als het voor je werkt, dan ben je voor weinig klaar.

Richi

De CD Mat van Art Speak doet ongeveer hetzelfde. Maar alleen gebruiken in een CD speler, en niet in een blu-ray speler, want die draaien op hogere snelheid. En altijd even je CD demagnetiseren langs de luidspreker voordat je hem in de speler legt.

:ph34r:
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

J.A.F._Doorhof

@GH
Zoals je weet ben ik iemand die zeer kritisch is op tweaks en het meeste afdoe als onzin of placebo.
Vandaar dat ik ook verrast was met de stift.

De rest van tips afdoen als placebo is een hele vreemde reactie.
Stroom en signaal scheiden is in de installatie van HT en audio/video al jaren de standaard.
Zelfde met externe voedingen en instraling op bekabeling.|

Time alignement en plaatsing is ook geen placebo effect maar hoe je in basis je speakers hoort op te stellen voor je aan aanpassingen in het digitale domain begint. Had er nog aan kunnen toevoegen dat de speakers kabels per set van gelijke lengte en type moeten zijn.

Ook line conditioners zijn in opname studio DE standaard, en ook in Home Theaters waar we ze installeren is het in sommige gevallen duidelijk te horen (wij zitten op een industrie terrein en overdag horen we ruis in de speakers zonder de conditioner) daarnaast zijn de conditioners ook beveiligt tegen over en onder belasting dus het beschermt ook je apparatuur.

Als laatste dan de rubbers onder de planken en spelers.
Door de spelers en apparatuur te ontkoppelen en de planken tevens te ontkoppelen is dit vooral bij LOOPWERKEN een tweak die niets kost maar wel een verbetering kan geven afhankelijk van de apparatuur. Een laserdisc speler op rubbers is een ander resultaat dan een SSD media speler natuurlijk :D maar zoals gezegd het is een nagenoeg gratis tweak dus waarom niet.

Custom installer

GH

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 24, 2024, 10:11:41@GH
Zoals je weet ben ik iemand die zeer kritisch is op tweaks en het meeste afdoe als onzin of placebo.
En je bent ook iemand die overal een, niet erg genuanceerde, mening over denkt te moeten ventileren :-).

Ik vindt het gewoon een nogal onnozel lijstje eigenlijk wat net niets zegt. Kijk dan ook nog eens naar hoe je het opschrijft. Niet dat iets weleens, in redelijk extreme situaties, zou kunnen helpen maar gewoon het botte statement dat het helpt zonder enige nuance. Nu in een vervolgreactie is het ineens wel dat het verschil ZOU kunnen uitmaken....

En het punt over die stift is wel veruit het meest onnozele. Iedereen die zich ook maar een beetje heeft verdiept in hoe een cd wordt geproduceerd en gelezen weet dat het verschil tussen de verschillende leeswaarden zo hoog is dat een beetje reflectie licht, als dat al na weerkaatsing door de rand van de cd bij de lezer zou kunnen komen, totaal irrelevant is. Neem daarbij ook nog de polarisatie van het licht en de hoek van de laser en de weerkaatsing en het is gewoon totale onzin. Iets dat ook al tig jaar geleden duidelijk is geworden en de mythe is toen snel uitgestorven.

Het enige verschil dat jij dus gehoord kan hebben is een placebo effect. Maakt het voor jou wellicht niet minder hoorbaar maar het blijft wel gewoon onzin.

Scheiden van signalen is als principe natuurlijk helemaal prima. Maar de kans dat het met die paar simpele kabeltjes thuis een hoorbaar verschil maakt is natuurlijk gewoon de uitzondering. Zoals altijd is het zonder context redelijk onzinnig om de praktijk uit de professionele situatie zomaar te vertalen naar een thuis situatie. Het gaat juist om die nuance en dat het alleen in extreme situaties een verschil maakt.

Idem met die ontkoppeling. Iedereen die een beetje nadenkt weet dat je soms massa en soms ontkoppeling wil als de situatie daarom vraagt. Prima zo'n rubbertje als je een paar losse rammelende planken hebt. Of een marmeren plaat op een vloer vol vibratie. Maar meestal is het totaal zinloos in een modern huis met betonnen vloeren en als je een fatsoenlijk meubel gebruikt en op normale volumes speelt.

En over stroomvervuiling kan je hele uitgebreide onderzoeken lezen..... vaak is het helemaal niet relevant in een thuissituatie en als het dat wel is dan weet een beetje kritische gebruiker dat vaak al wel. En is het dan ook meestal geen simpele/goedkope fix. En een overspanningsbeveiliging is in NL zelden tot nooit nodig in een thuissituatie. Je hebt meer aan een fatsoenlijke verzekering, de kans op brand is in zo'n situatie wellicht nog groter :-).

Maar wat had je zelf willen bereiken met zo'n lijstje zonder enige nuance of context?

J.A.F._Doorhof

Ik had gehoopt op een leuke open discussie ipv uitgemaakt te worden voor onnozel ;)

De tweaks die ik geef zijn vooral voor beginners handig. En na 30+ jaar ervaring denk ik dat ik geen onzin heb gepost.

Geef jij anders wat leuke tweaks anders. Daar hebben we allemaal wat aan.

En niet iedereen woont in een huis met betonnen vloeren. En niet iedereen heeft een dedicated rack. Werkt het niet voor jou dan niet toch?
Dit zijn dingen die wij als verbetering ervaren en ook bij klanten werken. En natuurlijk is het in elke situatie anders.

Maar dingen als time allignment en plaatsing en stroom conditioners zijn toch echt overal gelijk. En zoals gezegd je hoeft geen 1000 te betalen maar een Adam werkt ook perfect.
Custom installer

minplus

GH geeft dus toe dat afhankelijk van de situatie sommige tweaks prima effect zullen hebben en in andere situaties niet.
Dit was een verbazende modificatie/tweak, los van de situatie: https://www.tapeheads.net/threads/nakamichi-cr-3-and-cr-4-ground-connection-mod.21671/
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Richi

Citaat van: GH op juli 24, 2024, 15:16:59En je bent ook iemand die overal een, niet erg genuanceerde, mening over denkt te moeten ventileren :-).

Ik vindt het gewoon een nogal onnozel lijstje eigenlijk wat net niets zegt. Kijk dan ook nog eens naar hoe je het opschrijft. Niet dat iets weleens, in redelijk extreme situaties, zou kunnen helpen maar gewoon het botte statement dat het helpt zonder enige nuance. Nu in een vervolgreactie is het ineens wel dat het verschil ZOU kunnen uitmaken....

En het punt over die stift is wel veruit het meest onnozele. Iedereen die zich ook maar een beetje heeft verdiept in hoe een cd wordt geproduceerd en gelezen weet dat het verschil tussen de verschillende leeswaarden zo hoog is dat een beetje reflectie licht, als dat al na weerkaatsing door de rand van de cd bij de lezer zou kunnen komen, totaal irrelevant is. Neem daarbij ook nog de polarisatie van het licht en de hoek van de laser en de weerkaatsing en het is gewoon totale onzin. Iets dat ook al tig jaar geleden duidelijk is geworden en de mythe is toen snel uitgestorven.

Het enige verschil dat jij dus gehoord kan hebben is een placebo effect. Maakt het voor jou wellicht niet minder hoorbaar maar het blijft wel gewoon onzin.

Scheiden van signalen is als principe natuurlijk helemaal prima. Maar de kans dat het met die paar simpele kabeltjes thuis een hoorbaar verschil maakt is natuurlijk gewoon de uitzondering. Zoals altijd is het zonder context redelijk onzinnig om de praktijk uit de professionele situatie zomaar te vertalen naar een thuis situatie. Het gaat juist om die nuance en dat het alleen in extreme situaties een verschil maakt.

Idem met die ontkoppeling. Iedereen die een beetje nadenkt weet dat je soms massa en soms ontkoppeling wil als de situatie daarom vraagt. Prima zo'n rubbertje als je een paar losse rammelende planken hebt. Of een marmeren plaat op een vloer vol vibratie. Maar meestal is het totaal zinloos in een modern huis met betonnen vloeren en als je een fatsoenlijk meubel gebruikt en op normale volumes speelt.

En over stroomvervuiling kan je hele uitgebreide onderzoeken lezen..... vaak is het helemaal niet relevant in een thuissituatie en als het dat wel is dan weet een beetje kritische gebruiker dat vaak al wel. En is het dan ook meestal geen simpele/goedkope fix. En een overspanningsbeveiliging is in NL zelden tot nooit nodig in een thuissituatie. Je hebt meer aan een fatsoenlijke verzekering, de kans op brand is in zo'n situatie wellicht nog groter :-).

Maar wat had je zelf willen bereiken met zo'n lijstje zonder enige nuance of context?

Wat een ongelofelijk sneue en botte manier van communiceren. Waarom kan je geen respect op brengen voor de mening en bevindingen van een ander? Waarom wegzetten als placebo effect en 'iemand die een beetje nadenkt' weet wel beter. Je kan het toch ook anders verwoorden?
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 24, 2024, 16:40:16Ik had gehoopt op een leuke open discussie ipv uitgemaakt te worden voor onnozel ;)

Nou gelukkig dan maar dat GH dit niet doet.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

chansig

Overigens nav "de scheiden is handig en verstandig" opmerking een paar maanden terug alle kabels even hun eigen ruimte gegeven.

Helaas geen verandering in de weergave waarneembaar.

Wat bij wel hielp was de stoel op van dat tempex achtige spul te zetten. Het idee dat het materiaal in moet deuken lijkt wel te kloppen want er zit aardig wat gewicht op hetgeen ik onder de poten heb gedaan.

Gr. Hans

Laan

Citaat van: Richi op juli 24, 2024, 18:11:26Wat een ongelofelijk sneue en botte manier van communiceren. Waarom kan je geen respect op brengen voor de mening en bevindingen van een ander? Waarom wegzetten als placebo effect en 'iemand die een beetje nadenkt' weet wel beter. Je kan het toch ook anders verwoorden?

Inderdaad. Wat een gemiemel.

chansig

Zeg je nu dat GH een miemel is ? 😄

Gr. Hans

J.A.F._Doorhof

Dit soort discussie wil ik dus juist liever niet. ;)

Er word gevraagd om meer tips en tweaks. Dus hou het leuk.
Custom installer

Mediator

Even maar on topic dan.

1. Kijken waar de fase en nul van ieder apparaat zit en alles op een zo laag mogelijke lek spanning zetten;

2. Speakers of apparatuur kun je ook koppelen en praktisch gezien met de voetjes van de vloer en je zou haast zeggen ze ontkoppelen door ze op spikes te zetten.

3. Een platenwasser aanschaffen als je vinyl draait.

4. We regelen onze platenspeler natuurlijk allemaal goed in. Maar vergeet niet een platenspeler zelf ook goed waterpas zetten. Ik ga altijd uit van het plateau.

5. Kijk even of de volgorde waarin je apparaten in het stekkerblok steekt uitmaakt. Op de één of andere manier kom ik altijd uit op voorversterker en phonotrap als eerste, en digitaal en platenspeler als laatste. Heb je een stekkerblok met sterbedrading dan zou dit minder moeten uitmaken.

6. Kijk goed naar welke kamer je apparatuur opstelt en of deze geschikt is. Kijk ook en zo nodig experimenteer wat met elementaire opstelling zoals in de breedte opstellen of in de lengte. Doorgaans is mijn ervaring dat je met kleine luidsprekers nog wel in de breedte kunt spelen en met fullrange speakers dit minder snel lukt.

Bovenstaande was in ieder geval wat mij zo even te binnen schiet.

J.A.F._Doorhof

Mooie serie.
Alleen met spikes koppel je en met rubbers of stands ontkoppel je zover ik weet.
Custom installer

CZ79

Niet echt een tweak maar ik heb meerdere keren de 'Master Setup' procedure gebruikt om mijn speakerplaatsing te finetunen en dat is een van de betere 'tweaks' imo
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 24, 2024, 22:35:19Mooie serie.
Alleen met spikes koppel je en met rubbers of stands ontkoppel je zover ik weet.

Afhankelijk van de hardheid van hetgeen je eronder plaats koppel je of ontkoppel je. De meeste rubbers die gebruikt worden (wat ik heb gezien) zijn hard, dus koppelen. Een stand is voornamelijk bedoeld om een speaker op de juiste hoogte te plaatsen. Tenzij je andere type stand bedoelt ?

Er is ergens op het wwww een lijstje te vinden van materialen en wat die absorberen. Ga eens zien of ik het nog kan vinden.

Gr. Hans

J.A.F._Doorhof

Spikes bedoel ik inderdaad als koppelen. Als je ze op rubbers plaats .... Mmm dan zou ontkoppellen kunnen. Maar waarom dan spikes. Interessant idee ;)

Stand bedoel ik inderdaad de stand die de speaker "echt" ontkoppelen. Geen houten stand ;)
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Sowieso is er trouwens een groep die het liefst een betonnen speaker heeft en een groep die juist hout aanhangt voor de natuurlijke werking.

Heb 1x speakers gehoord in een behuizing die super stug was. En kon er niet warm voor draaien maar dat kan zomaar aan de speakers gelegen hebben.

Zou interessant zijn als iemand een betonnen kast heeft en een houten en dan de speakers fysiek wisselt.

Iets zegt me dat we hout preferen. De techneut in me zegt beton ;)
Custom installer

brt

Misschien geen tweak maar voor mij een hele belangrijke: ontspannen kunnen luisteren. Lukt niet altijd helaas, en dan zoek ik de oorzaak in de set, maar bijna nooit terecht.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Mediator

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 24, 2024, 22:35:19Mooie serie.

Niet dat ik tegen techniek ben maar in dit geval zal het allemaal wel. Maar nu even de praktijk. Gebruik niets en zet je speakers op de vloer. De vloer doet nu flink mee en het laag wordt nog meer vetter, dikker of hoe je het ook wilt noemen. Zet nu je speakers op spikes en ervaar dat de vloer minder meedoet, dat het laag strakker wordt, etc. Vandaar dat ik ook de term gebruikte 'voetjes van de vloer'. Net als juristen moeten ook techneuten niet doorschieten.