Tijd om weg te stappen van een projector?

Gestart door maximus79, juni 7, 2024, 14:39:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

donaldk

Als je mastert op 3000 en zegt het is 10000, dan is 3000 opeens 10000, dus 1000 is dan een 10de van je 3000 device, terwijl je bij 3000 opgave niet hoeft te downmappen. Toch?

pameijer

Citaat van: donaldk op juni 10, 2024, 22:46:31Als je mastert op 3000 en zegt het is 10000, dan is 3000 opeens 10000, dus 1000 is dan een 10de van je 3000 device, terwijl je bij 3000 opgave niet hoeft te downmappen. Toch?
Je mag ook niet liegen hè!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

gerard1

Citaat van: eduard op juni  8, 2024, 21:16:36Ik heb 25 jaar projectors gehad sony en barco crt vervolgens een epson5500. Maar ben via een 65 inch plasma tv, welke ik samen met de epson had vervolgens een lg oled, 2 jaar geleden naareen sony A90J 83 inch TV gegaan. Echt missen doe ik mijn projector niet.
Maar ik denk dat ik over een jaar of 4 opzoek ga naar een 110 inch tv of groter. Gewoon omdat het kan en ik geen moeite hebt met het grote scherm.
Al had ik gehoopt dat de oprolbare tv schermen door zouden breken maar ik zie dat voorlopig niet gebeuren.

Meende te lezen dat ze gestopt zijn met de oprolbare.

Mc T

ik ben altijd onder de indruk van de apparatuur hier op het forum maar ook van de bijbehorende investeringen.

De stappen die wij daar in gezet hebben zijn er over veel jaren maar een paar geweest (vorige huis en daarvoor).En vooral met de laatste (beamer-) upgrades zijn we helemaal blij mee. Bij ons tegen minimale investering verhoudingsgewijs ipv max centjes besteden. En met een beloning, we staan nu  op de lijst voor preview voorstellingen voor/van enkele filmmakers en aanverwante. Eea naar schouwing van ons theatertje. Waarbij behalve techniek/ niveau de sfeer ook een duimpje omhoog kreeg.   

eduard

Citaat van: gerard1 op juni 11, 2024, 12:37:36Meende te lezen dat ze gestopt zijn met de oprolbare.

Dat had ik ook gelezen. Vandaar ook dat ik daar voorlopig niks meer van verwacht. Heb nog steeds de hoop dat ik ooit een tv als een poster kan kopen en gewoon tegen de muur ofzo kan uitrollen. 😀

Ik geloof niet dat oled schermen boven de 110 inch binnen 5a10 jaar betaalbaar worden voor mij is dat onder de 10k. Maar andere type tv waarschijnlijk wel. Ben er redelijk van overtuigd dat ik binnen 6 jaar van 83inch naar meer dan 110 ga.

donaldk

#55
Citaat van: Mc T op juni 11, 2024, 13:19:02ik ben altijd onder de indruk van de apparatuur hier op het forum maar ook van de bijbehorende investeringen.

De stappen die wij daar in gezet hebben zijn er over veel jaren maar een paar geweest (vorige huis en daarvoor).En vooral met de laatste (beamer-) upgrades zijn we helemaal blij mee. Bij ons tegen minimale investering verhoudingsgewijs ipv max centjes besteden. En met een beloning, we staan nu  op de lijst voor preview voorstellingen voor/van enkele filmmakers en aanverwante. Eea naar schouwing van ons theatertje. Waarbij behalve techniek/ niveau de sfeer ook een duimpje omhoog kreeg.   

Ik ook, hier zu hause gebeurd dat niet. Kijk je dan op Amerikaans forum, dan gaat het ook over gemodificeerde Christie Digital projectoren van 50K$-350K$ :o  8), dan zit de Sony 380 bijna aan het begin van het segment :-X . Het alternatief is dan minder een (115") LCD, meer een LED Wall. Dan nog een dikke Atmos set-up, die Altitude 32 of 48 alleen al :o .

Klinkt als dat je dat heel goed voor elkaar hebt. Preview, dus geen DCP en bijbehorende zeer hoge kosten. De koeling alleen al voor zo'n Barco is €€€€ en de Barco zelf €€€€€€€€€€€.

Littletycoon


Mc T

Citaat van: donaldk op juni 12, 2024, 13:37:04Klinkt als dat je dat heel goed voor elkaar hebt. Preview, dus geen DCP en bijbehorende zeer hoge kosten. De koeling alleen al voor zo'n Barco is €€€€ en de Barco zelf €€€€€€€€€€€.

Zie het verhaaltje: https://www.htforum.nl/index.php?topic=169819.75

We hebben er schik in en andere ook eea door het totale pakketje. Met voor deze besloten voorstellingen als belangrijke factor beleving en flexibiliteit.

Het is niet te groot, niet te klein. De beleving van een echt (film-) theater qua ruimtes en beleving tijdens voorstellingen en bij films (op elke stoel eea mbt surround beleving). Waarbij we niet op de klok kijken, bij ons kan vooral mag er nog wat aangepast qua beeld en geluid. We zijn er zelf altijd bij, 'even vergelijken' met ander materiaal, tijdens de film een discussie of pauze inlassen, even een stukje terug kijken of nog 10x dat stukje, ons prima. Wat licht in de zaal aan houden om elkaar te zien (opvallend hoe het plaatje op het doek daarbij overeind blijft). Of een klein spotje op iemand naast het filmdoek die wat toelicht tijdens voorstelling, het kan en mag allemaal. Met natuurlijk dat ik/ we net zo veel passie hebben voor films als de makers en iedereen en alles er omheen. De atmosfeer en het niveau qua techniek maakt dat de voorstelling gaat landen zoals de maker cq de organisator dat voor ogen had. Of door net even nog een tandje bij te zetten voor wauw factor. Dat ook een beetje, ben je er de eerste keer bij weet je niet wat je kan verwachten en dan zeker niet in ons zaaltje. Die verassing met mogelijke wauw is ook een reden om het bij ons te doen. Ondanks de gezonde sceptiek over locatie en apparatuur + onze zeg maar 'bijzondere' oplossingen.

Op dit moment geen wensen qua projector, prima. Op het moment dat we weer met een bescheiden investering een merkbare stap vooruit zouden maken is dat ons vroeg genoeg. Waarbij we voor mogelijk houden dat dat ook weleens sneller dan we denken naar TV achtige oplossing zou kunnen gaan/ exit projector. Maar het prijskaartje daarvoor zal zomaar nog een decenia buiten bereik blijven voor ons.   


J.A.F._Doorhof

Beleving is vaak veel belangrijker voor de "normale" mens.
Wij kijken met hele andere ogen en oordelen vaak daarna :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

#59
Dat de markt ooit zal shiften naar andere oplossingen is onvermijdelijk, maar voor ons als custom Installer is er minstens één ding dat een "grote tv" oplossing voor het merendeel van onze klanten in de weg staat, en dat is de afmeting van het ding.

Zowat 90% van de HT ruimtes die we bouwen of waar we de installatie voor voorzien bevinden zich of in een kelder, of op een zolder of verdieping. Probeer meer even een 110 inch tv, of zelfs al een 100 inch via een trap op zijn plaats te krijgen. Niet alleen het gewicht, maar vooral de oppervlakte van zo een ding laat dat in zowat geen enkel geval toe.
De trend die we de afgelopen jaren ook zien, is dat de meeste klanten ook kiezen voor nog grotere projectieschermen, gewoon omdat het kan en omdat de ervaring top is.
Schermen van 3 meter breed (en meer) zijn bij ons de laatste jaren bijna standaard in de ruimtes die we bouwen, en dat zijn er toch behoorlijk veel per jaar, daar kan je met geen enkel vast tv scherm een oplossing voor bieden.
Wie zich geroepen voelt om met ons de 115 inch van bvb TCL te komen installeren op een zolder of in een kelder, be my Guest, zo een ding plooit niet, en weegt ook nog een keer behoorlijk veel.
Als je het uit de verpakking haalt is het risico op beschadiging enorm groot en als je het in de verpakking laat zitten is het al helemaal onmogelijk om dit überhaupt op een verdiep in een ruimte te krijgen.

Om die reden zijn we dan ook heel erg hard de markt van de modulaire mini led schermen aan het volgen, op de laatste ISE beurs hebben we bijna twee volle dagen gespendeerd aan prospectie van die markt.
We zijn aan het wachten op de CE keuring van een zeer mooi product waar we erg veel toekomst in zien.
Toegegeven, de prijzen zijn op dit moment (nog) niet vergelijkbaar met bvb een 115 inch TCL, maar dat gaat de komende jaren exponentieel dalen, dat is een vaststaand feit.
Uiteraard zijne er, buiten het voordeel dat het gewoon kleine tegels zijn die je om het even waar ter plaatse kan krijgen, ook nog wat nadelen, maar de evolutie in deze sector gaat razend snel, dus ook dat kan geen obstakel zijn.

De warmte ontwikkeling van zo een wall, is amper nog een probleem, zeker in de formaten die voor HT van toepassing zijn, ik durf zelfs te stellen dat de totale opwarming van een HT ruimte met een projector zeker zo hoog, of hoger is dan een nieuwe tile wall.

Als er problemen opduiken kan in een wip een klein tegeltje worden vervangen, deze wordt door de software en door ons opnieuw gekalibreerd en getuned zodat er geen enkel verschil onstaat tussen de tegels onderling.
De pitch van de leds is voor 4K resolutie ook geen enkel probleem meer en op een normale kijkafstand zijn de seams tussen de tegeles en/of de afstand tussen de leds ook gewoon geen issue meer.

Dat dit morgen niet de oplossing is voor iedereen, dat beseffen we uiteraard, maar wie met deze hobby en dit vak bezig is weet dat het een kwestie van tijd is voor dit mainstream gaat worden.
Binnenkort komt er dus nieuws van onze kant over dit toch wel fraai stukje techniek, van zodra alle plooien van de CE keuring gladgestreken zijn komt er een permanente demo bij ons in de showroom.
Wat we gezien hebben is gewoon bijzonder spectaculair, indien met zorg gekalibreerd en ingesteld heb je the best of both worlds, perfect zwart, voldoende licht voor HDR als het nodig is, grote color space, modulair enz.

Hou ons in de gaten voor meer nieuws

J.A.F._Doorhof

Groter zien wij ook
Een paar jaar geleden was 200-240 een gangbare maat tenzij je een top segment projector kocht.

Nu zijn schermen van 275-300 beetje de standaard en dat gaat perfect.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Alles kan;-). Die pre-Thor ging de betonslijper in de keldermuur. Gat in dak en kraan in de straat. Maar ja dan kun beter gaan kijken naar een HD Wall uit China, dan een unibody.

Ik heb al wat plaatjes gezien van houten verhogingen of zelfs stapelblokken om een grote projector omhoog te krijgen 9" tijden herleefden

Of de rearprojectietijden waarin gat naast pand werd gegraven en daarover een uitbouw en dan gat in muur opdat de projector schuin omhoog kon schijnen.

Kjelt

Tja ik zie ook wel dat Grand Concert vleugels van dik 3 meter gewoon naar een zolder getakeld worden.

Maar ben het helemaal met Werner eens, op de ISE in januari heb ik ook die mini led schermen gezien die gewoon via ethernet aangestuurd worden en mits de modules onderling goed gecalibreerd en uitgelijnd de overganfen onzichtbaar waren.
Prachtige adembenemende plaatjes  8)


home@the movies

Citaat van: Kjelt op juni 14, 2024, 17:55:52Tja ik zie ook wel dat Grand Concert vleugels van dik 3 meter gewoon naar een zolder getakeld worden.

En heeft die zolder (of kelder) dan ook een raam waar waar een scherm van 3 meter breed en 1m70 hoog doorheen gaat?  ;)

Kjelt

#64
Citaat van: home@the movies op juni 14, 2024, 18:30:39En heeft die zolder (of kelder) dan ook een raam waar waar een scherm van 3 meter breed en 1m70 hoog doorheen gaat?  ;)
Als ik naar die vleugels kijk wel hoor.
Ze demonteren de kozijnen  ;)
De breedte is eigenlijk de lengte dus die maakt niet uit, het gaat om de hoogte en diepte en vooral dat laatste stelt bij een tv niets voor. Dus als je kozijn diagonaal 1m70 is dan kan het zonder probleem.

home@the movies

Citaat van: Kjelt op juni 14, 2024, 19:09:33Als ik naar die vleugels kijk wel hoor.
Ze demonteren de kozijnen  ;)
De breedte is eigenlijk de lengte dus die maakt niet uit, het gaat om de hoogte en diepte en vooral dat laatste stelt bij een tv niets voor. Dus als je kozijn diagonaal 1m70 is dan kan het zonder probleem.

Ik denk dat wij in Vlaanderen een ander idee hebben over wat een zolder is, een zolder met een raam van 1m70 ben ik hier nog niet tegengekomen  ;D  met wat geluk zit er een kantelraam in het schuine zadeldak, en dan hebben we het wel gehad. Als je daar een projector doorheen krijgt mag je al van geluk spreken, en in alle projecten die ik al in Nederland heb gedaan ben ik dat eerlijk gezegd ook nog nooit tegengekomen, heb jij in je zolderkamer een raam van 1m70 zitten? ;)  ;)

home@the movies

#66
Ter illustratie en verduidelijking Kjelt  ;D  ;D hier ga ik geen 120 inch of groter tv doorduwen  ;D  ;D

Kjelt

Citaat van: home@the movies op juni 14, 2024, 20:34:22heb jij in je zolderkamer een raam van 1m70 zitten? ;)  ;)
Sinds 2012 wel ja, ik heb toen  een dakkapel van 6m breed laten plaatsen.
Maar ik zou op zolder met een schuin dak ook geen thuisbioscoop willen  ;)

Kjelt

Hier doen ze het zonder het kozijn te demonteren (kleine vleugel).

https://www.youtube.com/watch?v=IbWfxLwP-yo

Maar als je een klant hebt waar je voor 30+k€ een ht bouwt zorg dan ook dat er een deur of iets komt alwaar je die tv door naar binnen kunt takelen zoals bij deze  :D

https://www.youtube.com/watch?v=O71KVlpbkwg


eduard

Natuurlijk zijn er oplossing om een grote tv naar binnen te dragen. Maar in veel gevallen zal de prijs van de oplossing de prijs van tv teniet doen en kom je weer uit bij een projector. Vandaar dat ik had gehoopt op een oprolbare of uitvouwbare tv.
Gelukkig is mijn woonkamer op de begane grond met schuifdeuren naar het terras. Een grote tv kan hier zo naar binnen gerold worden. Maar inderdaad grote tv's zijn een uitdaging om naar binnen te krijgen.

buckler

Iets wat ook belangrijk is ,athans vind ik, is het geluid dat de projector produceerd tov een monitor.
Denk dat iedereen wel weet dat ik een voorstander ben van veel licht bij HDR maar daar zit natuurlijk ook een nadeel aan... de hoge db's die dat met zich mee brengt.
Ik los dat simpelweg op door kneiterhard te draaien maar dat kan natuurlijk niet altijd wegens verschillende redenen.  Je gehoor om er maar een te noemen etc etc
Ik heb ook een hele stille cali in mijn projector en dan hoor je zeker meer detail in je surround geluid en dan bedoel ik vooral van achter uit.
Nu is voor mij zelf mijn beeld iets belangrijker dan mijn audio dus geen probleem hier maar ik kan me goed voorstellen dat iemand die echt alles uit zijn set wil halen qua audio kwaliteit toch wel baad heeft met een stil toestel/display zoals een tv ipv een projector.

ps, niet iedereen heeft een hushbox of een kamer ernaast om daar de projector te hangen bv
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

J.A.F._Doorhof

Precies wat je zegt
Als het stoort gewoon een hushboxje bouwen.
Vaak is een plankje eronder met wat haaientanden foam en wat foam boven de projector al genoeg met de moderne units.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Onnodig ook met de huidige led laser projectoren, kwestie van design, niet te klein willen, groot koellichaam met 140mm langzaam draaiende fan kunnen we 1000W ledmodules koelen, dus de 300W versies in projectoren zou geen enkel probleem hoeven te zijn. Maar ja steeds kleiner designen en alles integreren.....

J.A.F._Doorhof

De nieuwe 5000/7000 hoor je amper
zat van de week naast een (data projector) Epson van een flink aantal generaties terug en had bijna een permanente scheiding in mijn haar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mc T

Nu te lezen over herrie, watt's en/ of vermogen. Zojuist even wat van die top laser modellen bekeken en ook op aantal ansi die er uit kan komen. Ik weet eigenlijk niet wat ik daar van moet denken.... Gewone lampen mogen straks niet meer behalve voor metalen ook qua energie verbruik. Als ik dat dan vergelijk met ons beamertje met vermeende foute lamp. Standaard op eco modus en  het licht nog best wat terug geschroefd, anders is het gewoon tot pijnlijk op de ogen zoveel licht. Met de meter er tussen komt het niet voorbij de 200 watt. En de voorste rij zit met de tenen zo wat tegen de beamer aan en dan hoor je 'm nog niet. Maar misschien maakt dat met de projector aan het dak dat het wel meer hoorbaar gaat worden?