Metamorphose bij graafie

Gestart door graafie, december 28, 2023, 21:39:39

Vorige topic - Volgende topic

FS249

Mooi setje. Ik heb de Marantz tuner 2120 in mijn Cave set. De 3200-140-104 was mijn eerste echte set. Dat beeld blijft in mijn zicht als ik nu naar mijn tuner kijk. Gaat nooit meer weg.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Tinus_

Erg fraaie set zo.
Mag ik vragen waarom je 2 platenspelers hebt?
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

graafie

Waarom 2 platenspelers, met de één speel ik met een MM element, met de ander met een MC element. Ik had geen zin om telkens weer de boel opnieuw in te moeten stellen als ik van element wilde wisselen. Maar voor mij valt dit nog mee hoor, ik had op een gegeven moment 4 platenspelers in de kamer staan en die ook alle 4 aangesloten waren. Dat waren dan 2 oude Thorens draaitafels en 2 oude Marantz draaitafels.  ;)
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

RZeemering

Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

Citaat van: graafie op januari 27, 2025, 18:31:45Ik wil de PM15s1 gaan gebruiken om mijn phono voorversterker op aan te sluiten.

Om vervolgens de Marantz via "pre-out" , op een line-in van je Accuphase aan te sluiten  ???

Ik lees in je handtekening, dat je ook een Remton 8382 phono voorversterker heb,
deze kan echter alleen mm & high-output mc verwerken.

Je PM15 staat toch niet werkloos te zijn
of alleen te worden gebruikt voor mc-elementen,  zonde..... :( 

Ik heb wel een beetje een zwak voor Marantz  ::)

Je heb voor <1.000€ fraai phono-versterkers voor mm & mc
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

.

graafie

Citaat van: vanzomereng op januari 28, 2025, 09:04:05Om vervolgens de Marantz via "pre-out" , op een line-in van je Accuphase aan te sluiten  ???

Ik lees in je handtekening, dat je ook een Remton 8382 phono voorversterker heb,
deze kan echter alleen mm & high-output mc verwerken.

Je PM15 staat toch niet werkloos te zijn
of alleen te worden gebruikt voor mc-elementen,  zonde..... :( 

Ik heb wel een beetje een zwak voor Marantz  ::)

Je heb voor <1.000€ fraai phono-versterkers voor mm & mc

De Marantz gaat zeker gebruikt worden, de Remton wordt er op aangesloten en ook de draaitafel met het MC element wordt er op aangesloten. Of ik het via de Accuphase laat lopen.....nog geen idee. Ik heb er nog geen haast mee, eerst m'n speakers maar eens goed plaatsen.  ;)
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

graafie

Hmmm.....ik sta nu voor een enorme uitdaging. Ik ben al dagen bezig om de juiste plek voor mijn speakers te vinden, tot dusver zonder het gewenste resultaat. Waar ik ze ook neerzet, het geluidsbeeld trekt naar links, vooral het stemgeluid, steevast links. en het laag is ook maar dunnetjes. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat de rechter speaker geen 'lucht', geen ruimte heeft omdat de bank er te dicht op staat. Morgen voor proef maar eens schuiven met de inboedel in de kamer. Ik zit nu ongeveer 4 meter van de speakers af, terwijl de ruimte tussen de speakers zo'n 2 meter zal zijn. Ik zal die bank eens van de muur trekken en hem op 2,5 a 3 meter van de speakers zetten, kijken wat het oplevert. Als dit dus een enorme verbetering geeft (wat ik wel verwacht) dan moet ik maar eens na ga denken wat we met ons bankstel (1x 3 zits, 2x 1 zits) gaan doen. Mijn vrouw had het er al over om 2 chesterfield stoelen te kopen ter vervanging, ik ben voor.  :pompom:  :pompom:  :pompom:     

Xander32

Bij mij hadden de banken vanaaf al buiten gestaan en de stoelen in bestelling 😄

Citaat van: graafie op januari 29, 2025, 18:55:46Hmmm.....ik sta nu voor een enorme uitdaging. Ik ben al dagen bezig om de juiste plek voor mijn speakers te vinden, tot dusver zonder het gewenste resultaat. Waar ik ze ook neerzet, het geluidsbeeld trekt naar links, vooral het stemgeluid, steevast links. en het laag is ook maar dunnetjes. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat de rechter speaker geen 'lucht', geen ruimte heeft omdat de bank er te dicht op staat. Morgen voor proef maar eens schuiven met de inboedel in de kamer. Ik zit nu ongeveer 4 meter van de speakers af, terwijl de ruimte tussen de speakers zo'n 2 meter zal zijn. Ik zal die bank eens van de muur trekken en hem op 2,5 a 3 meter van de speakers zetten, kijken wat het oplevert. Als dit dus een enorme verbetering geeft (wat ik wel verwacht) dan moet ik maar eens na ga denken wat we met ons bankstel (1x 3 zits, 2x 1 zits) gaan doen. Mijn vrouw had het er al over om 2 chesterfield stoelen te kopen ter vervanging, ik ben voor.  :pompom:  :pompom:  :pompom:     
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

graafie

Mijn geldboom staat in de winterstand.  :D  :D  :D  Moet er eerst nog een paar maandjes voor sparen.  ;)

vanzomereng

Citaat van: graafie op januari 29, 2025, 18:55:46Hmmm.....ik sta nu voor een enorme uitdaging. Ik ben al dagen bezig om de juiste plek voor mijn speakers te vinden, tot dusver zonder het gewenste resultaat. Waar ik ze ook neerzet, het geluidsbeeld trekt naar links, vooral het stemgeluid, steevast links. en het laag is ook maar dunnetjes. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat de rechter speaker geen 'lucht', geen ruimte heeft omdat de bank er te dicht op staat. Morgen voor proef maar eens schuiven met de inboedel in de kamer. Ik zit nu ongeveer 4 meter van de speakers af, terwijl de ruimte tussen de speakers zo'n 2 meter zal zijn. Ik zal die bank eens van de muur trekken en hem op 2,5 a 3 meter van de speakers zetten, kijken wat het oplevert. Als dit dus een enorme verbetering geeft (wat ik wel verwacht) dan moet ik maar eens na ga denken wat we met ons bankstel (1x 3 zits, 2x 1 zits) gaan doen. Mijn vrouw had het er al over om 2 chesterfield stoelen te kopen ter vervanging, ik ben voor.  :pompom:  :pompom:  :pompom:   

Zo te lezen, geen ideale luisterdriehoek.
Wellicht zit je net in een akoestische "dip"

Ik zou zeggen, schuifs ze morgen  :colgate:

graafie

Gaan we zeker doen. Die 804s1 waren best wel vergevingsgezind maar deze nieuwe kennen totaal geen medelijden.

blue-eyes

Citaat van: graafie op januari 29, 2025, 19:04:22Mijn geldboom staat in de winterstand.  :D  :D  :D  Moet er eerst nog een paar maandjes voor sparen.  ;)

Als je er maar een paar maand hoeft sparen hebben we geen medelijden met je :D :P lol
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Rowdy

En als je de linker en rechter luidsprekerkabel omdraait op de versterker, trekt het geluidsbeeld dan ook naar links?

D25

Wat als je de luidsprekerkabels aan de achterkant verwisselt? Op de versterker dus. Als het dan naar rechts trekt is het niet de akoestiek.

En inderdaad er iets dichter op gaan zitten, op 2,5 a 3m.

Xander32

... op de E-480 zit ook nog een good old balance knopje 🤓
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

graafie

Citaat van: blue-eyes op januari 29, 2025, 19:06:46Als je er maar een paar maand hoeft sparen hebben we geen medelijden met je :D :P lol

:D  :D  :D

maandje of 6 denk ik??? Kan ik hier geen collecte houden?  :D

graafie

Citaat van: Xander32 op januari 29, 2025, 19:20:45... op de E-480 zit ook nog een good old balance knopje 🤓

Die keurig in het midden staat.  ;)

FS249

Als alles verder hetzelfde gebleven is en je hebt alleen de speakers gewisseld zou het toch niet zo'n groot verschil moeten geven, lijkt mij. De speakers kunnen een andere karakteristiek hebben, qua laag, midden en hoog. Maar toch geen scheeftrekken.

Qua laag zou je meer kunnen verwachten t.o.v. je eerdere set, maar je kunt i.d.d. nu in een dal zitten t.o.v. de eerdere set. Dus in of uitdraaien en zitplek verder of dichterbij zou dan een oplossing kunnen zijn voor het laag.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

graafie

Citaat van: Rowdy op januari 29, 2025, 19:10:00En als je de linker en rechter luidsprekerkabel omdraait op de versterker, trekt het geluidsbeeld dan ook naar links?

Er staat nog een tafel tussen de zitplek en de speakers, als ik op de tafel ga zitten heb ik een perfect stereobeeld.  ;)

Xander32

... wellicht moet je die juist eens uit het midden zetten 😉

Citaat van: graafie op januari 29, 2025, 19:37:01Die keurig in het midden staat.  ;)

addesmo

Nou ook weer opgelost... ;D
En ik ben voor de collecte!

Faxe

Luidsprekers staan wel in fase?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

vanzomereng