Sub voor HT èn muziek...

Gestart door MFMDJ, oktober 31, 2023, 12:49:05

Vorige topic - Volgende topic

MFMDJ

Hallo,

Ik ben voor mijn HT op zoek naar 1 of 2 nieuwe subwoofers. Onlangs is de HT omgebouwd naar dolby atmos 7.4.2. Ik heb nu 2 SVS pb12 ultra's in gebruik en die bevallen nog steeds prima  :devil:! Ze zijn echter uitgevoerd in eiken, en ik wil naar de zwarte kleur. Film kijken/muziek luisteren is ongeveer 50/50. Ik weet dus goed hoe een gepoorte sub klinkt, maar voor muziek is het ook lekker om soms een wat strakkere sound te hebben. Na   lang speuren op internet kwam ik de 3000 serie van SVS tegen. Met name de pb3000 pro viel me hier op. Deze lijkt iig erg flexibel, hij heeft de draadloze SVS app, en kan bovendien met de pluggen gesloten worden. De gesloten versie, de sb3000 werd erg goed getest op hifi.nl. https://hifi.nl/artikel/28526/Review-SVS-SB-3000.html

Nu is mijn vraag of iemand de pb3000 al op deze manier gebruikt. Dus met pluggen erin (strakker) voor muziek, en zonder pluggen (earthquake) bij film. Je kan via de app verschillende setups maken. Dus ook draadloos kiezen tussen de muziek, of de film settings.Op deze manier zou je het beste van 2 werelden hebben. Bij mijn weten is SVS de enige die deze mogelijkheid heeft. Iemand?

CinéHome

Naar mijn menig is er meer nodig dan het verschil gepoort/gesloten om een sub te bouwen die goed is voor muziek.
De driver bepaald zeker zoveel. Dus een SVS zou niet mijn keuze zijn.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

DustinV

Erg tevreden over arendal. Zou je kunnen proberen.

Audio addict

Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

jahtari

https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/10-nonsense-myths

Met sub bass hoor je vooral de ruimte, misschien kun je beter je svs's houden en deze zwart lakken, plastidippen of wrappen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

morca

Met pluggen erin is de box nog steeds veel te groot.
Dan zal hij nog niet zo strak spelen als een gesloten kleine kist.

Ik zou ook een naar JL audio kijken.
Dat speelt strak, en veel impact met films kijken.

Ps wat voor speakers gebruik je?

morca

Citaat van: jahtari op oktober 31, 2023, 19:06:47https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/10-nonsense-myths

Met sub bass hoor je vooral de ruimte, misschien kun je beter je svs's houden en deze zwart lakken, plastidippen of wrappen.
Een gepoorte sub heeft fasedraaiingen door de poort.

Dit is net zoiets als met kabels lijkt het....
Steeds meer welles nietes.

Het is overduidelijk dat een gesloten sub strakker speelt imo.

N1v3K

Citaat van: morca op oktober 31, 2023, 19:11:36Een gepoorte sub heeft fasedraaiingen door de poort.

Het is overduidelijk dat een gesloten sub strakker speelt imo.

Bedoel je group delay?

Want dat is bij de betere subs al bijna geen verschil meer tussen gesloten en gepoort.
Zie bijvoorbeeld de reviews  op Audioholics van de Arendal 1961 1S/V en de 1723 S/V.

Dat een gesloten sub altijd beter is voor muziek en een strak laag; en dat gepoort altijd beter is voor film, is al een tijdje een achterhaalde gedachte.

CinéHome

Inderdaad... gesloten is in alle gevallen beter. En dan liefst nog push pull. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

MFMDJ

Hallo allemaal,

Net terug van een avondje theater met het gezin, anders had ik al eerder gereageerd. Iedereen heeft zijn voorkeuren vwb merken en subwoofers. Er is natuurlijk altijd 'beter', dat weet ik ook. Maar SVS is me altijd goed bevallen, zeker vwb 'bang for buck'. Ook qua aftersales zijn ze erg goed heb ik ondervonden. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik mijn ogen niet open houd, vandaar deze topic...

@jahtari:

Er is niemand die me kan garanderen dat wrappen/plastidippen houdt op de 'moeilijke' licht eikenkleurige buitenkant van de ultra's. Daar komt bij dat ik in de nieuwe situatie in mijn L-vormige woonkamer projecteer op de lange zijde van de ruimte. De ultra's zijn downfiring, en de poorten zitten nu aan de achterkant van de subs. Ik heb nogal wat zacht aangeklede wanden, en om de akoustische problemen (die er zijn) wat minder te maken leek het me wel handig om frontfiring subs te hebben met de poorten aan de voorkant. Als ik dan de ultra's schuur en spuit (wat natuurlijk kan), en het bevalt me nog steeds niet, zijn ze niet meer origineel en krijg ik waarschijnlijk niet veel terug in de resale los van de kosten van het schuren/spuiten...

@morca:

Ik heb ondertussen al contact gehad met SVS USA. Ze garanderen dat een gesloten pb3000 90% van de tightness van een sb3000 haalt. Op youtube is hier ook wel wat te vinden, en met een goede koptelefoon op is er wel degelijk een verschil te horen. Qua speakers heb ik als fronts eerst mijn (grote vloerstaanders 3-weg zelfbouw) vifa vivace geprobeerd, maar daar kwam totaal geen laag uit. Ook niet na spelen met plaatsing, terwijl deze speakers juist bekend staan om hun soundstage en totale beleving... Ik heb onlangs een paar hele mooie (ook zelfbouw, maar 2-weg) scanspeak reference monitors met erg zware stands gekocht, en dit kwam al veel beter in de buurt. Terwijl deze speakers monitors (en dus veel kleiner) zijn. Stand alone natuurlijk wel minder power, maar veeeel meer definitie,plaatsing van instrumenten, kwaliteit en zelfs meer bas... Vandaar dat ik ze wil integreren met 2 subs. Met goede filtering moet ik dan een heel eind kunnen komen. Versterking wordt gedaan via een Marantz SR7013 en een extra Marantz versterker voor de rear surrounds. Centerspeaker is een vifa carat, die ik wil voorzien van de scanspeak tweeter die past bij de reference monitors om het geluid van de frontstage te matchen. Om de 'bubble' zoveel mogelijk hetzelfde te houden heb ik 8 'kef eitjes 2005.3' gekocht. Opengemaakt, schoongemaakt, nagekeken, gespoten in de ral kleur van muren en plafond, en hierna ongeveer 60 meter kabel getrokken. En weggewerkt :headbanging:  :headbanging:  voor de WAF... Met name de bevestiging aan het plafond was wel wat werk, want hiervoor zijn ze eigenlijk niet bedoeld... Maar alle kabels zijn weg, en alles is in orde. Nu nog het laag.

Ter completering:

Projectie gaat via de Epson TW9400 op een scherm van 260 cm breed. Met name 20 meter goede 8K fiberkabel was een flinke rib uit mijn lijf... Maarja, hobby hè.

Nu mijn laag nog in orde, dan zijn we klaar. Hobby is leuk, maar het moet wel een keer af zijn.

Ralf67

Heb je een foto van de set up ?

Geeft een beter idee van de situatie.

morca

Citaat van: N1v3K op oktober 31, 2023, 19:25:37Bedoel je group delay?

Want dat is bij de betere subs al bijna geen verschil meer tussen gesloten en gepoort.
Zie bijvoorbeeld de reviews  op Audioholics van de Arendal 1961 1S/V en de 1723 S/V.

Dat een gesloten sub altijd beter is voor muziek en een strak laag; en dat gepoort altijd beter is voor film, is al een tijdje een achterhaalde gedachte.
Achterhaalde gedachte voor sommige.
Voor sommige overduidelijk verschil.

Een bandpass 4e orde heeft hier bv geen last van.
Daarom heb ik die gebouwd.

Het verschil in output,is overduidelijk tov dezelfde driver in een normale gepoorte kist.
Strakkere bassline.

Maar zoals ik al zei.
Zoveel subs zoveel meningen.
Iedereen moet kopen wat hij mooi vind.
Daar gaat het uiteindelijk om .

Ralf67

Vreemd dat er dan vooral basreflex en gesloten subwoofers voor HT door fabrikanten gebouwd en verkocht worden.

Overigens vond ik in Veldhoven de Push Pull subwoofer wel strak klinken.

Bandpasss subwoofers kom je eigenlijk nooit tegen. 8)

Edit.

Maar als het voor jou wel werkt , prima toch.

palmspar

Arendal 1723 1v of de 2v subwoofers zijn erg goed volgens reviews.

GPO

Citaat van: MFMDJ op oktober 31, 2023, 12:49:05Hallo,

Ik ben voor mijn HT op zoek naar 1 of 2 nieuwe subwoofers. Onlangs is de HT omgebouwd naar dolby atmos 7.4.2. Ik heb nu 2 SVS pb12 ultra's in gebruik en die bevallen nog steeds prima  :devil:! Ze zijn echter uitgevoerd in eiken, en ik wil naar de zwarte kleur. Film kijken/muziek luisteren is ongeveer 50/50. Ik weet dus goed hoe een gepoorte sub klinkt, maar voor muziek is het ook lekker om soms een wat strakkere sound te hebben. Na   lang speuren op internet kwam ik de 3000 serie van SVS tegen. Met name de pb3000 pro viel me hier op. Deze lijkt iig erg flexibel, hij heeft de draadloze SVS app, en kan bovendien met de pluggen gesloten worden. De gesloten versie, de sb3000 werd erg goed getest op hifi.nl. https://hifi.nl/artikel/28526/Review-SVS-SB-3000.html

Nu is mijn vraag of iemand de pb3000 al op deze manier gebruikt. Dus met pluggen erin (strakker) voor muziek, en zonder pluggen (earthquake) bij film. Je kan via de app verschillende setups maken. Dus ook draadloos kiezen tussen de muziek, of de film settings.Op deze manier zou je het beste van 2 werelden hebben. Bij mijn weten is SVS de enige die deze mogelijkheid heeft. Iemand?

Met name voor subs geldt dat de plaatsing zeer veel uitmaakt. Maw een goede sub in een slechte plek = nog steeds slecht. Dus weet niet of je ook wel eens gespeeld hebt met de plaatsing vd subs? Zover dat natuurlijk kan met die bakbeesten :-)

Verder: heb je mss ook iets van een DSP oplossing in je keten, zoals een miniDSP? Daarmee kun mbv software als REW en een microfoon je de sub zo strak inregelen als je zelf wilt.
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

MFMDJ

Hi,

Ik zal proberen om dit weekend foto's te maken van de nieuwe setup in de ruimte. Natuurlijk heb ik al gespeeld met plaatsing van de subs voor zover mogelijk, want het zijn en blijven grote jongens. En het is en blijft een huiskamer. Hierbij is al wel resultaat geboekt met behulp van audessey en een db-meter maar het meeste laag heb ik nog steeds tegen de achterwand. En daar zitten we helaas niet... Ik heb mezelf al een beetje ingelezen in antimodes etc. Wellicht is er iemand op het forum die mij met de plaatsing/metingen wil helpen? Natuurlijk omder het genot van een bak koffie, of iets anders  ;D Als de definitieve plek van de nieuwe subs bekend is wil ik een meubel laten maken op maat.

Ralf67

Ik heb in mijn woonkamer HT ook 2 x SVS PC13 ultra staan.

Werkt heel goed, en zijn best groot.

Maar zou niet anders willen.

Meten is weten inderdaad.

Ben benieuwd naar de foto's.