HDMI kabels

Started by Mcbeans, October 30, 2023, 07:59:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mcbeans

Hi,

Ik vroeg mij af welke merk HDMI kabel ik het beste kan gebruiken voor HDMI 2.1 4K/8K weergave.

Ik vermoed dat niet iedere kabel dezelfde kwaliteit heeft. Wat gebruiken forum leden?

Mvg
Rick

jaco

#1
Daar ben ik ook naar aan het kijken voor een nieuwe kabel naar de projector. Volgens mij komt thx met geteste en gecertificeerde kabels die nog enigszins betaalbaar zijn. Van de rest moet je maar geloven dat ze getest zijn. En een HDMI kabel is een digitale kabel, hij doet het of doet het niet.  (dus alle te dure kabels zijn weg gegooid geld)
Je moet vooral oppassen dat DHCP het goed blijft doen bij HDMI 2.1

Die THX kabels zijn van Pixelgen
Online gevonden voor dit soort prijzen:
lengte   prijs
0,30  17,18
0,50  18,20 
1,00  19,22
2,00  24,35
3,00  28,37
5,00  35,49

Dit zijn thx 4 kabels.
• THX® Certified 4K Interconnect
• 0.3m-2m lengths utilize 34AWG/8C (4.5mm OD), 3m & 5m lengths utilize 28AWG/8C (6.5mm OD)
• Supports all formats & functionality within HDMI 2.0b specification (including 4K60 8-bit 4:4:4 & 4K60 12-
bit 4:2:2)
• HDR10 4K60 10-bit 4:2:0 (11.1Gbps) compatible
• Dolby Vision (WCG) 4K60 12-bit 4:2:0 (13.4Gbps) compatible
• ARC, HEC & CEC 2.0 supported
• Optimized isolation from EMI/R

Even verder zoeken..
De 8k kabels staan op hun website:
0.5m $39,95
1.0m $44,99
1.5m $49,99
2.0m $54,99
3.0m $75,99
5.0m $184,99
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mcbeans

#2
Ik vroeg t mij af op basis van deze artikels.

Weliswaar gaat het 2e artikel over USB-C en niet HDMI maar het is wel een digitale kabel.

Er zit best veel verschil in. Ook in de doorvoersnelheid wat uiteindelijk de beeldkwaliteit beïnvloedt.

https://hifi.nl/amp/artikel/31079/De-grote-AudioQuest-HDMI-kabel-vergelijkingstest.html

https://nl.hardware.info/nieuws/87157/onderzoekers-bekijken-verschillen-tussen-dure-usb-c-kabel-van-apple-en-goedkope-kabels-onder-rontgenscanner

Sjaak_Banaan

Welke lengte heb je nodig?
Bij korte kabels maakt het minder uit dat bij hele lange kabels van bijvoorbeeld >10 m.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

J.A.F._Doorhof

Korte kabels kunnen inderdaad bijna alles zijn wat aan de specs voldoet.

Boven de 7.5 moet je echt gaan opletten

Je mag ons altijd even mailen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Ik had via home@themovies een noorse 15 meter dreamscreen optische kabel die het perfect deed. Maar onlangs krijg ik Signal out of Range meldingen bij 2160p50, en dat is wat de Ziggo Next standaard uitstuurt.

Ik heb nu een Atzebe 15 meter besteld a 60 euro ter vervanging van de 300 euro kostende dreamscreen. Ik zag dat Werner nu 2 kabels aanbiedt. Een met 4k 60Hz en een voor 8k 60Hz, maar dan voor 150 cq. 250 euro.

williams

Hoi Rich ik heb hier ook recentelijk wat problemen sinds ik de NP5 hebt draaien en ik kan ( er nog ) niet de vinger erop leggen of dit nu de kabel ,receiver of jvc is of een combinatie hiervan .
Heb vooral problemen bij het wisselen tussen de bronnen , en ik moet dan de Marantz weer even uit en aan zetten om dit op te lossen .

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jaco

#7
Ik heb wat uitleg in een youtube gezien dat voor een aantal kabels issues ontstaan met HDCP. Bij de hogere frequenties is die kabel soms verkeerd geïmplementeerd en dan stopt hdcp de overdracht van de data (die in principe wel goed kan zijn)

Je zou de  meeting van de kabel moeten kunnen zien, maar dat doen ze natuurlijk niet.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mcbeans

Dank voor alle waardevolle tips en ervaringen. Het plan is mijn stokoude TW3500 ergens volgend jaar te vervangen voor een NP5 of een VW5000.

Ik heb een Denon 4800, en ga de nieuwe projector vermoedelijk aansluiten op een Apple TV 4K en later een NAS of HTPC. Wellicht ook een 4K Blu-Ray speler.

Ik heb de optie om de kabels kort te houden (1m) en ga dat waarschijnlijk ook doen gezien de replies.

jaco

Ik ga de hdcp wel strippen, dan heb je er ook geen last meer van  ;D
Dan is de lange kabel alleen signaal, en geen crap beveiliging die problemen kan geven.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

williams

Quote. Ik ga de hdcp wel strippen, dan heb je er ook geen last meer van  ;D
Dan is de lange kabel alleen signaal, en geen crap beveiliging die problemen kan geven.

Als bijkomstigheid is dan ook de HDMI sync sneller vermoed ik 😊
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jaco

Quote from: williams on October 30, 2023, 21:03:39Als bijkomstigheid is dan ook de HDMI sync sneller vermoed ik 😊
Dat zou kunnen, het is een switch die de poort waar hij aan hangt leert en copieerd of zo iets. Benieuwd of het zo werkt.
Ik zal wel een maal een 5 meter 8k kabel gaan kopen, die kan dan naar de projector.
De rest is stukken van 70 cm of een meter maximaal.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

buckler

Ze raden vaak aan om hdmi kabels te nemen van drie meter en niet korter en dit zou fouten voorkomen.
Ik heb dit nu al meegemaakt dat zowel MadVR als Trinnov dit zegt.
Geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is maar ik heb het maar aangehouden.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

J.A.F._Doorhof

#13
En wat zou de reden zijn bij een HDMI kabel ?

Bij 4K word juist vaak geadviseerd Max 3 meter en daarboven goed opletten qua constructie en specs.

Misschien verwar je dat ?
Hoe korter de HDMI kabel des te beter de transfer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

buckler

Nee ik verwar het niet Frank.
Beste is volgens hun echt drie meter.
Ik ben met Werner zelfs toendertijd van mijn Oppo naar Trinnov naar envy juist van twee meter naar drie meter kabels gegaan op aanraden van MadVR.
Nogmaals geen idee waarom maar het was wel hun advies en eerlijk gezegd heb ik het sindsdien al meerdere keren op verschillende fora's terug gelezen.
Nogmaals vraag me niet waarom... ik ben maar lasser he ;-)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

jaco

#15
Dat wordt in deze youtube uitgelegd

Er is een boven en ondergrens voor de kwaliteit waarbij de zender en ontvanger niets hoeven aan te passen.
Als de kabel korter wordt dan kom je buiten die grens en gaan de zender en ontvanger signalen aanpassen blijkbaar.

Voor deze nieuwe THX 2.1 50 cm kabels kabels maken ze hem bewust slechter zodat het een 0,8 of zo lijkt.

25:30 min HDCP issues
35:00 min korte kabels 'slechter' maken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Vreemd
Korter dan 1 meter doen we sowieso niet.
Maar om standaard 3 mrt te adviseren voor 4k heb ik echt nog nooit gehoord.

Dan zou mijn hele set problemen moeten hebben ;) alles is hier 1 mtr namelijk en naar de projector 7.5.

Never en nooit een drop out of andere problemen gehad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

buckler

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 31, 2023, 11:16:36Vreemd
Korter dan 1 meter doen we sowieso niet.
Maar om standaard 3 mrt te adviseren voor 4k heb ik echt nog nooit gehoord.

Dan zou mijn hele set problemen moeten hebben ;) alles is hier 1 mtr namelijk en naar de projector 7.5.

Never en nooit een drop out of andere problemen gehad.

ik sprak net mij maat en die had meegelezen hier en had ook van Lumagen het advies gehad op 3 meter hdmi kabels te nemen ipv 1 meter (die had hij ertussen) want hij had wat last van drop outs.
Dus zo onbekend is het niet in het wereldje denk ik dan.
Ik zelf zou denken als je toch nieuwe hadmi kabels moet aanschaffen 'baad het niet schaad het niet'
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

jaco

#18
van: https://www.murideo.com/frl-data-rate-chart.html



FRL6 is HDMI2.1b maar je ziet haast geen kabel die dat label gebruikt (waarschijnlijk zijn ze gewoon niet goed genoeg)

kijk deze maar eens:

een kabel die 8K claimed kan dus FRL2 zijn en 18 Gbps (8K, 30 fps, 4:2:0 8 bit)
Maar hij kan ook FRL5 zijn en 40 Gbps (8K, 60 fps, 4:2:0 10 bit)

Zijn helemaal niet gelijk...
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Xander32

Forumsponsor RU Connected heeft prima kabels voor heel nette (kleine) prijsjes.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jaco

Ja er zijn veel kabels met kleine prijsjes.
Alleen kan haast niemand je vertellen waar op ze getest zijn en daar enig bewijs voor aandragen. Elke prutser kan een 8k kabel maken lijkt het als ik met google zoek.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Xander32

Ik heb die van genoemde al jaren tot volle tevredenheid, nooit handshake issues e. d.

Kan ze van harte aanbevelen 👍🏻

Quote from: jaco on November  1, 2023, 06:46:51Ja er zijn veel kabels met kleine prijsjes.
Alleen kan haast niemand je vertellen waar op ze getest zijn en daar enig bewijs voor aandragen. Elke prutser kan een 8k kabel maken lijkt het als ik met google zoek.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

J.A.F._Doorhof

Ru connected sturen we regelmatig klanten heen die iets willen hebben wat wij niet leveren.

Nooit klachten gehoord. Alleen maar positief.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Toch is er geen standaard genoemd, er staan veel kreten op die pagina, het lijkt wel reclame  ;D

QuoteDeze HDMI 2.1 kabels zijn perfect voor: 8K, 10K, 4K 120 Hz, eARC, Dynamic HDR en VRR.

Hiermee heb je volledige ondersteuning voor de PS5 en Xbox Series X.

QuoteDeze kabels ondersteunen alle HDMI 2.1 functies zoals ongecomprimeerde beelden in 8K met 60 Hz en 4K met 120 Hz. De bandbreedte die deze kabels aankunnen is 48 Gbps (48 G).

QuoteOok andere HDR standaarden en uitgebreide kleurruimten zoals: 12 bit Dolby Vision, HDR 10+, x.v. Color+, Deep Color tot 48 bit kleurdiepte, Rec. 2020 of BT.2020 en 4:4:4 chroma subsampling worden ondersteund.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Staat letterlijk wat ze ondersteunen
Daar hebben mensen meer aan denk ik als consument dan een nummertje lijkt me.

Daarnaast neem ik aan dat certificering een flinke bak geld kosten en daarom gekozen is om de specs te vermelden en niet de certificering (wat in veel gevallen een money grab is en je als consument betaald. Vooral voor kleine bouwers is het vaak niet te doen om te certificeren)

We zijn zelf ook met radio signalen bezig en import en je wil niet weten wat een ellende het is om aan alle certificeringen te voldoen. En dat is met de hulp van de fabrikant ;)

Maar Ru connect zit hier ook dus je kan het hem altijd vragen. Ik kan er namelijk helemaal naast zitten. Ik ken het alleen vanuit onze markt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"