DSP beter dan normaal stereo?

Gestart door Pathos, juli 17, 2023, 08:08:12

Vorige topic - Volgende topic

Rowdy

En de nadelen van DSP? Elk voordeel heeft z'n nadeel.

DofN

Behalve een hartsgrondige maar onredelijke haat van wat audiofieltjes die tegen alles wat niet "puur" zou zijn, zijn er geen nadelen aan DSP. Je kunt overigens nauwelijks nog een opname vinden die niet DSP-bewerkt is in de studio. Het is en blijft malle pietjes praat door dan thuis opeens tegen DSP te zijn.

Maar je eigen ervaring is subjectief. Als je echt niet tegen het idee kan, zeker niet doen. Tegenover iedere slechte luisterervaring staat wel weer een goede ervaring, dus dat zegt al met al ook niet zoveel. Het pakt blijkbaar bij een (klein) aantal mensen niet goed uit, naar de reden kun je gissen, maar aan het concept DSP ligt het niet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Contour

Ik was eerst ook fel tegen DSP, het verlaagde de kwaliteit van het geluid (dit was met een mini DSP). Later bleek dat DSP via Roon wel een stuk beter klonk, toch was dat hem ook niet voor mij. Momenteel doe ik de DSP via HQ-player en dat is echt perfect. De DSP wel alleen onder 100Hz.

DofN

Ik gebruik DSP ook niet full range. En ik vind het ook fascinerend hoe mensen zo stellig zijn over de geluidskwaliteit van apparaten, in dit geval de NAD M33, niet per se omdat ik hem zelf heb, maar omdat het zo lastig is om er chocolade van te maken:

Citaat van: Carloz op juli 20, 2023, 18:51:05Eens. Voordat je besluit een NAD M33 te kopen, eerst luisteren. De mijne heeft het geen 3 weken volgehouden. Niet NAD-waardig.
Bericht is niet bedoeld om M33 bezitters tegen de schenen te schoppen maar om de TS te behoeden voor een miskoop.

Wat doen al die NAD M33 eigenaren dan fout die vinden dat ze geen miskoop deden met de NAD M33? Zijn die doof? Geestelijk beperkt? Of snappen ze iets niet? Of hebben ze nooit naar andere versterkers geluisterd en denken ze dat dit het is? Of hebben die allemaal zulke slechte luidsprekers dat het daarom niet goed gaat?

Je moet van goeden huize komen om te stellen dat ze allemaal een miskoop hebben gedaan. Maar het kan natuurlijk, als iemand als Carloz - het is niet persoonlijk hoor - werkelijk ergens op een voetstuk staat en kennis heeft die ongrijpbaar is voor anderen? Want waar komt het feit vandaan dat de NAD M33 een miskoop is, en wat is de logica erachter?

Zelf brand ik zelden (nooit?) een apparaat af, tenzij het aantoonbaar slecht is. En anders is het maar gewoon een mening die alleen waarde heeft voor jezelf. Niet voor anderen. 
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

FrankBe

Ook heeft niet iedereen de vrijheid om z´n speakers om het even waar in een luisterruimte te plaatsen. Zelf luister ik in een woonkamer waar luidsprekers zeker welkom zijn waarvan de audiofiele voetafdruk binnen de perken moet blijven en dan is DSP voor het laag onmisbaar.

vanzomereng

Citaat van: DofN op juli 21, 2023, 08:34:40Behalve een hartsgrondige maar onredelijke haat van wat audiofieltjes die tegen alles wat niet "puur" zou zijn, zijn er geen nadelen aan DSP. Je kunt overigens nauwelijks nog een opname vinden die niet DSP-bewerkt is in de studio. Het is en blijft malle pietjes praat door dan thuis opeens tegen DSP te zijn.

Maar je eigen ervaring is subjectief. Als je echt niet tegen het idee kan, zeker niet doen. Tegenover iedere slechte luisterervaring staat wel weer een goede ervaring, dus dat zegt al met al ook niet zoveel. Het pakt blijkbaar bij een (klein) aantal mensen niet goed uit, naar de reden kun je gissen, maar aan het concept DSP ligt het niet.

Gewoon "lastig" volk die audiofielen met een afkeer voor DSP, toonregeling, afkeer voor bepaalde materialen, afkeer voor bepaalde merken of afkeer voor bepaalde toepassingen, vol met vooroordelen en generaliserend gedrag.
Oh..wee... hoe erg hun supergevoelige en allergische oortjes gemarteld kunnen worden.

Met deze lui, is geen goede discussie te voeren over audio-weergave.

Denk je nu echt, dat als je bijvoorbeeld een afkeer voor Marantz heb, je dit merk, blind terug kan herkennen?  Dacht het toch niet
Denk je nu echt dat haters van NIET-lossless bestanden, blind niet kunnen genieten van Spotify?
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

jahtari

Citaat van: Rowdy op juli 21, 2023, 06:18:09En de nadelen van DSP? Elk voordeel heeft z'n nadeel.
Ik zie geen nadelen.

De door mij geschetste voordelen worden ook niet 123 weerlegd, dus: wat zijn dan de voordelen ZONDER dsp?

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Staaled

Citaat van: Rowdy op juli 20, 2023, 19:14:06Heb ook niks met DSP. Zo weinig mogelijk elektronica in de signaalweg.

Dan zou ik eens een kijkje nemen aan de contentzijde.
Ben je gelijk een illusie armer. :) 
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Rowdy op juli 21, 2023, 06:18:09En de nadelen van DSP? Elk voordeel heeft z'n nadeel.

De vervorming die een ruimte toevoegt is ordes van grootte hoger dan wat DSP kan toevoegen.

Zoals bijna alles in elektronica staat of valt het bij de implementatie.
Een slechte DSP of onkundige inzet geeft een negatief resultaat.

Het omgekeerde geeft een resultaat dat doosjes of draadjes wisselen doet verbleken.

Pikorde in geluidsweergave:

1 De ruimte

2 De opstelling van luidsprekers en de luidsprekers zelf

3 DSP (eventueel, want er zijn ruimtes die of uitzonderlijk goed zijn of uitzonderlijk behandeld en tegelijkertijd ongeschikt zijn voor een woonsituatie  ;) )

4 De rest.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Faxe

Ik vind de combinatie van akoestische panelen en DSP (in mijn geval Roomperfect) perfect. Panelen hebben een beperkte impact op de woonruimte en dankzij Roomperfect kan ik de speakers vrij dicht tegen de muur aan plaatsen. Resultaat ben ik meer dan tevreden over. Zonder Roomperfect klinkt het ook al best goed maar met nog een stuk beter.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

morca

Citaat van: Contour op juli 21, 2023, 08:50:00Ik was eerst ook fel tegen DSP, het verlaagde de kwaliteit van het geluid (dit was met een mini DSP). Later bleek dat DSP via Roon wel een stuk beter klonk, toch was dat hem ook niet voor mij. Momenteel doe ik de DSP via HQ-player en dat is echt perfect. De DSP wel alleen onder 100Hz.
De mini dsp klonk hier ook slecht.
Dat was nog de hd versie ook.
Een berhinger feedback destroyer, doet het stukken beter op mijn subs.

addesmo

Ik had(heb hem trouwens nog steeds in tweede setje) een buizen versterker. Om vooral bas problemen op te lossen een Lyngdorf er neer gezet en nooit spijt gehad. Wat een verademing! Mooi buizen achtige sound met strakke bas. In 20 minuten ingemeten en staat er zo sinds begin. Bovendien adviseerd Lyngdorf de speakers dicht op de muur te plaatsen. Ideaal ;D

FS249

Goed, ik wil wel wat meer weten. Hoe integreer je een DSP in een bestaand 2.1 stereo systeem?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

addesmo

Nou met Lyngdorf, aansluiten, meegeverde standaard met microfoon plaatsen,tussen de 6 en 10 keer verplaatsen en klaar😇
https://www.youtube.com/watch?v=do643CpmWWw

FrankBe

Citaat van: FS249 op juli 21, 2023, 17:13:20Goed, ik wil wel wat meer weten. Hoe integreer je een DSP in een bestaand 2.1 stereo systeem?

Een MiniDSP Flex tussen de pre out and main in van je Accuphase en daar ook je subs op aansluiten?

Ik heb jarenlang met DSP gespeeld (Lyngdorf DPA-1 en SDA-2175). Nu een buizenversterker en open baffle luidsprekers. Ervaring? Deze set is veel muzikaler in mijn beleving, benaderd datgene wat ik ook live beleef.

Mis ik DSP? In deze opstelling niet, maar ik weet dat het beter/anders kan, dus laat ik de akoestiek fysiek aanpassen door Rivasono en niet meer software matig....

morca

Minidsp zou ik links laten liggen.
Ik heb er 2 gehad na mijn pa berhinger dsp.
Maar die berhinger is beter imo.
En die kost de helft.

Mijn subs klonken echt beroerd slecht op een minidsp hd.
Die heeft dezelfde processor als ik zo lees als de Flex.

Littletycoon

Dat dure (high end) speakers in de beleving te duur worden omdat goedkopere speakers met dsp een stuk beter klinken.

Citaat van: Littletycoon op juli 21, 2023, 20:35:38Dat dure (high end) speakers in de beleving te duur worden omdat goedkopere speakers met dsp een stuk beter klinken.

Daar ben ik het in mijn geval niet mee eens... Mijn Spatial Europe N07 zonder DSP klinken vele malen beter dan mijn Dynaudio C1 mkII met Velodyne sub met DSP.

Het laag is vele malen dieper en directer en sneller, de AMT tweeter doet de rest... Mijn situatie maakt muziek ;D

Tenminste... dat is mijn beleving in mijn ruimte en met mijn muzikale achtergrond en ervaring...

FrankBe

Citaat van: morca op juli 21, 2023, 19:55:26Minidsp zou ik links laten liggen.
Ik heb er 2 gehad na mijn pa berhinger dsp.
Maar die berhinger is beter imo.
En die kost de helft.

Mijn subs klonken echt beroerd slecht op een minidsp hd.
Die heeft dezelfde processor als ik zo lees als de Flex.

De 2x4 HD wordt toch door velen voor BEQ gebruikt en däar zijn toch geen klachten over?

FS249

Citaat van: addesmo op juli 21, 2023, 18:36:17Nou met Lyngdorf, aansluiten, meegeverde standaard met microfoon plaatsen,tussen de 6 en 10 keer verplaatsen en klaar😇
https://www.youtube.com/watch?v=do643CpmWWw

Dus een andere versterker?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

FS249

Citaat van: FrankBe op juli 21, 2023, 19:28:48Een MiniDSP Flex tussen de pre out and main in van je Accuphase en daar ook je subs op aansluiten?

Geen idee. Zegt mij nu niks. Mijn sub's zijn high level aangesloten

DofN

Citaat van: FrankBe op juli 21, 2023, 20:55:58De 2x4 HD wordt toch door velen voor BEQ gebruikt en däar zijn toch geen klachten over?

Klopt, hier eentje met alleen maar goede ervaringen met de minipsp 2x4HD en de minidsp SHD. Ik weet niet precies wat Marco verkeerd gedaan heeft om het beroerd slecht te laten klinken, maar de minidsp staat bekend als een uitermate betrouwbare partner voor subs en immiddels ook fronts. Er zijn zat enthousiaste gebruikers, het meet goed, dus aan het apparaat kan het niet liggen.

Als je niet het idee hebt dat je een akoestiek probleem hebt... gewoon zo laten.. DSP is niet zaligmakend en kan averechts werken.... kan.... Vooral als je niet weet wat je doet..

Littletycoon

Citaat van: Jazzman op juli 21, 2023, 20:44:29Daar ben ik het in mijn geval niet mee eens... Mijn Spatial Europe N07 zonder DSP klinken vele malen beter dan mijn Dynaudio C1 mkII met Velodyne sub met DSP.

Het laag is vele malen dieper en directer en sneller, de AMT tweeter doet de rest... Mijn situatie maakt muziek ;D
Je vergelijkt open baffle met closed box (waarbij die dynaudio plus velodyne samen stuk goedkoper zijn dan die spatial). Je houdt gewoon meer van dipole geluid wat de karakteristiek is van open baffle.

Open baffle gaat qua laag minder diep (gewoon vanuit design) dan box subs met woofers gelijk.