DSP beter dan normaal stereo?

Gestart door Pathos, juli 17, 2023, 08:08:12

Vorige topic - Volgende topic

FrankBe

Citaat van: Pathos op juli 27, 2023, 13:12:46Ik ben bang dat dat bij mij het geval is, vooral omdat ik geen crossover op m'n speakers kan instellen.

Kan je de poort van je A7 niet dichtmaken met schuimrubber? Je Spendor A7 en je REL T/5x hebben ongeveer dezelfde onderfrequentie en grootte. De poort in je A7 werkt in tegenfase en dooft dus de werking van de sub tot ca 40-50Hz uit.

Dan maar even mijn ervaring met Roomperfect. Ik had de DPA-1 eerst in een luisterruimte van 4.75 x 3.23 meter met de Velodyne SPL-1200R sub en de Dynaudio Confidence C1 MKII. Het verschil met en zonder RP was echt behoorlijk. Dus ik speelde gewoon met RP. Aankleding ruimte: Boekenkast aan de volledige achterwand en parketvloer zonder kleed.

Na verhuizing een hele andere dedicated luisterruimte van 6,75 x 5,25 meter, hier tapijttegels en gordijnen langs de ramen, wel stenen muren... Hier is het verschil met RP minimaal, met exact dezelfde set. Ik zou RP aan of uit misschien niet eens merken.

Ongeveer 3 jaar geleden heb ik Peter Lyngdorf gesproken en vroeg hem of er een opvolger kwam voor de DPA-1.. "maybe, maybe, we have other things to do :-)"

Met deze ervaringen in mijn achterhoofd ben ik het afgelopen jaar op de set uitgekomen die ik nu heb staan en mis ik in MIJN RUIMTE en mijn manier van muziekbeleving de Lyngdorf set absoluut niet.

Moraal: Ga eens naar een fatsoenlijke dealer en vraag een versterker op proef, ga er mee spelen, er mee klooien, lees je in, ga luisteren, en beslis dan of het iets is in JOUW ruimte. En heb je het er financieel voor over voor een misschien marginale verandering.

Ik heb de Lyngdorf Set 12 jaar gehad... het is en blijft een schitterend product... Maar in mijn ruimte nu, laat ik voor veel minder geld Rivasono de puntjes op de grote I zetten.

En voor al die zeiksnorren die iets tegen DSP hebben... Dit is mijn ervaring in 2 verschillende ruimtes... met en zonder DSP...

addesmo

Inderdaad, niks beter dan een goede accoustische ruimte!
Maar dat zijn de meeste huiskamers niet helaas....... ;)
Die zijn om te wonen, leven, tv te kijken enz. En een partner die iets over de inrichting te zeggen heeft niet te vergeten!
Dus lang leve RP en dsp.

FS249

Lang leve mijn cave. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Citaat van: addesmo op juli 27, 2023, 19:19:31Inderdaad, niks beter dan een goede accoustische ruimte!
Maar dat zijn de meeste huiskamers niet helaas....... ;)
Die zijn om te wonen, leven, tv te kijken enz. En een partner die iets over de inrichting te zeggen heeft niet te vergeten!
Dus lang leve RP en dsp.
Helemaal eens.... Als ik de eis van een dedicated ruimte niet had gehad... ;D

Dan was een DSP set in de huiskamer gekomen, waar Hare Maje ook haar muziek kan draaien. Die van mij is tevreden met Sonos... Helemaal goed..

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

Daar zal hij geen behoefte aan hebben omdat hij (en anderen) tevreden zijn over wat er ervaren wordt.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

DofN

Ik denk het ook want ik had er eerder ook al om gevraagd, zonder reactie.

Het is niet bedoeld om te gaan zeiken, maar gewoon uit nieuwsgierigheid naar hoe een set met een suwboofer meet die op het oor is ingesteld en waarover FS tevreden is. Niets aan de hand toch.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

Nope. Zeker niets mis mee. Kan me het vanuit FS ook wel voorstellen. Waarom meten als je tevreden bent ? Zeker als je de spullen er niet voor in huis hebt.

Maar voor de discussie is het wat ingewikkeld. Het zit hem ook in de vraagstelling. Dsp beter dan normaal stereo.

Volgens mij wordt de weergave (bijna) altijd aantoonbaar beter. Of het je smaak is ? Zoals blijkt zit daar het verschil.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Sjaak_Banaan

Voor wie wil weten hoe goed zijn of haar ruimte is, ik kwam gisteren een leuke video tegen van een online-app welke gratis jouw REW-meting analyseert en er een 'score' op plakt:

Zal niet perfect zijn en heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het programma is in ontwikkeling en ziet er interessant uit. Ze hebben daar tevens een roommode-calculator voor niet rechthoekige ruimtes.

Link: https://audieum.com/ir-analysis
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Kweetniet

Ik krijg iig geen activerings mail...
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

FS249

Citaat van: chansig op juli 28, 2023, 09:42:45Nope. Zeker niets mis mee. Kan me het vanuit FS ook wel voorstellen. Waarom meten als je tevreden bent ? Zeker als je de spullen er niet voor in huis hebt.

Gr. Hans

Beide klopt, Hans.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Pathos

Afgelopen weekend mijn eerste M&G gehad met Richi. Hij stelde voor om eens langs te komen en een REW meting te komen doen. Zo'n vriendelijk aanbod kon ik natuurlijk niet weerstaan. Alsof m'n gebeden gehoord waren. 😉

Na eerst gezellig een beetje te hebben bijgekletst hebben we samen eens geluisterd naar mijn set. Het was al snel hoorbaar wat het probleem was. De subs waren bij sommige goed lokaliseerbaar en "boomerig". Fading Sun van Terje Isungset was ook minder luchtig dan Richi gewend was.

Nou, eens kijken wat we daaraan kunnen doen. Op naar de meting. Alles aangesloten, microfoon op luisterpositie, ramen dicht 🥵 en de sweeps galmden door de kamer.

Richi legde fijn uit wat hij allemaal aan het doen was en hoe REW werkt. Wat een prachtig programma om alles meteen in beeld te krijgen. Het was al snel duidelijk dat ik vanuit beide subs een flinke piek had rondom 40Hz en liepen al mooi mee vanaf 20Hz. De crossover hiervan had ik ongeveer ingesteld op 42Hz. De natuurlijke afval van de speakers kwamen ook mee vanaf rond deze frequentie.

Na de EQ van de Altair G1 te hebben ingesteld en het probleemgebied van 40Hz naar beneden te hebben gebracht, hebben we nog eens geluisterd. Meteen veel minder "Boomerig" en meer open, luchtig en transparant. Groot verschil! Richi heeft me wat screenshots doorgestuurd om meer inzicht te krijgen in de probleemgebieden en verder aan te pakken en te tweaken.

Daarna hebben we nog wat geluisterd. Ik kan met een druk op de knop de EQ in de Altair uitzetten en hoor je direct het verschil wat er is aangepast. We hebben ook nog de verschillen tussen m'n RCA kabels beluisterd, Audiomica Erys en AudioQuest Pegasus. Grappig hoe ieder anders naar voor hen belangrijke verschillen luistert en wat opvalt. Zo ook nog verschillende ethernet kabels geswitched, Audiomica Argo en Inakustik Reference CAT7.

Het was een gezellige en leerzame dag! Nogmaals bedankt Richi!
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G2.2 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 3000 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuses.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Pathos

Verder ga ik deze week nog wat met de EQ instellingen spelen en met de crossover van de subs. Deze ga ik denk ik affilteren op 75Hz. Deze neemt dan ook een dip mee rond de 72Hz. Even kijken hoe dit uitpakt.
Ik merk wel dat als ik een frequentie meer dan +5 boost, het gaat vervormen.

Ik zie ook dat er tussen de 200Hz en 700Hz een flinke dip in het frequentiebereik is. Wellicht door de akoestische demping in m'n ruimte. Ik ga vh weekend eens testen om het dempingsmateriaal uit m'n schilderij te halen, geplaatst achter de luisterpositie.
Wellicht klinkt het dan nog iets sprankelender en voller. Misschien krijg ik dan nog iets meer Kickbas terug.

In de 2e afbeelding zie je de oranje lijn en hoe m'n akoestiek was zonder het schilderij. De groene lijn is met schilderij. Net een vermindering in frequenties waar nu REW laat zien dat ik daar zou moeten boosten.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G2.2 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 3000 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuses.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Richi

Het was leuk en gezellig afgelopen zaterdag. Je hebt een prachtige set staan @Pathos en waar de specs van de subs een beperkte diepgang leken aan te geven, viel dat in de praktijk heel erg mee. Gelukkig heb je een EQ mogelijkheid in de Altair! Helaas niet per kanaal, maar toch voldoende om de 40hz piek flink te onderdrukken. Daarmee lijkt 80% van je probleem al opgelost.

Wat wel gek was: we konden het verschil met EQ in- of uitgeschakeld heel duidelijk horen, maar als we gingen meten met REW via de optische ingang van de Altair, dan werd de EQ op de een of ander manier uitgeschakeld. Dus we hebben geen meting met de EQ ingeschakeld kunnen maken. Maar het verschil was als tussen dag en nacht, dus geen twijfel dat de EQ werkt.

Als het nodig is, dan kom ik wel weer langs met de meet spullen. Vogel eerst even uit waar de meeste winst te behalen is en dan fine-tunen we volgende keer wel.

Hartelijke groet,
Richard
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Richi

Citaat van: Pathos op augustus 15, 2023, 10:56:10Daarna hebben we nog wat geluisterd. Ik kan met een druk op de knop de EQ in de Altair uitzetten en hoor je direct het verschil wat er is aangepast. We hebben ook nog de verschillen tussen m'n RCA kabels beluisterd, Audiomica Erys en AudioQuest Pegasus. Grappig hoe ieder anders naar voor hen belangrijke verschillen luistert en wat opvalt. Zo ook nog verschillende ethernet kabels geswitched, Audiomica Argo en Inakustik Reference CAT7.

Het was een gezellige en leerzame dag! Nogmaals bedankt Richi!
Die AudioQuest Pegasus klonk toch goed zeg! Zo ontzettend realistisch qua plaatsing, openheid en stem weergave. Wauw. Daar heb ik nog wel een paar keer aan teruggedacht. Maar... het klinkt zo realistisch en grijpt je zo bij de strot, dat je continu de aandacht bij de muziek moet houden, even babbelen op de achtergrond is er niet meer bij. Jammer, want ik vond de AQ toch wel een pak beter klinken dan de Audiomica. Maar maximaal voor 2 uurtjes op een avond en als er verder niemand bij is.  :D

Het verschil tussen de UTP kabels was trouwens groter dan ik ooit had gehoord tot nu toe: de Inakustik vlak en metalig in vergelijking met de Audiomica. Wat een ontzettend duidelijk hoorbaar verschil. Het is wel duidelijk dat jouw set op zeer hoog niveau speelt en het allemaal laat horen. Heerlijk!

:headbanging:
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

chansig

Even een frequentie meting van de Spendor.

Bizar toch om iedere keer weer te zien wat een ruimte/plaatsing doet met de weergave.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Richi

Ja, de ruimte heeft een heel grote invloed op de uiteindelijke weergave. Het is ook bestrating om de ins en outs van ruimte akoestiek te doorgronden. De room simulator in REW geeft een goede inschatting van wat je kan verwachten, althans voor onze woonkamer.

CinéHome

Citaat van: chansig op augustus 16, 2023, 17:50:39Even een frequentie meting van de Spendor.
Bizar toch om iedere keer weer te zien wat een ruimte/plaatsing doet met de weergave.
Gr. Hans
Maar de poort heeft zijn piek ook om en bij de 40Hz en de dip tss 200 en 700 is ook eigen aan de speakers...
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Ik ben geneigd om naar de zwarte lijn te kijken. Dat is volgens mij het samenspel tussen alle units.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

CinéHome

En daar is toch een 5db verschil tussen de output op 350Hz en die op 1000Hz.
De oorzaak zit inderdaad in het samenspel met de poort... maar de poort werkt natuurlijk ook mee in op de kamer.
Het is dus zeker niet enkel de kamer die het effect creëert.

Daarom mijn voorkeur voor gesloten speakers met een vlak verloop:
- geen afwijkingen van in het begin
- geen poort die akoestisch voor extra afwijking kan zorgen
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Coax AQ Carbon