Ethernet kabels en switches

Gestart door Spijkie, februari 28, 2023, 18:31:22

Vorige topic - Volgende topic

dre73

Ligt de speakerkabel langs een netkabel?
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

brt

En wat heb je gestemd woensdag?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

vergeerr72

Citaat van: mmuetst op maart 21, 2026, 11:01:35De linker luidspreker is misschien net iets gevoeliger. Alle componenten hebben een tolerantie, zo ook de componenten in het filter van je luidsprekers. Niet iets om je druk over te maken. Je kamer is ook niet 100% symmetrisch dus reflecties zullen ook per luidspreker in je ruimte verschillen. Ik denk dat het ruisje in zowel het linker als rechter kanaal zit en dat de linker luidspreker het hoorbaar maakt omdat deze net iets gevoeliger is dan de rechter luidspreker.
Dan de speakers omruilen van plaats.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana, Synergistic Research zekeringen

Spijkie

Citaat van: Porsche4Life op maart 21, 2026, 11:13:24Op welk volume hoor je dit? Staat de volume knop 25, 50, 75 of 100% open? Wat is uberhaupt je maximale luistervolume? Van 0-100%?

Vooropgesteld , er is eigenlijk geen probleem  :colgate: . Ik hoor het alleen als ik de versterker redelijk vol open draai en dus m'n oor op de tweeter leg. Moest van Jossie , zijn schuld  :tounge: . Hahaha nee gekkigheid Jossie . Zo is t balletje gaan rollen.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: dre73 op maart 21, 2026, 11:13:53Ligt de speakerkabel langs een netkabel?

Niet meer , was wel zo maar beide kabels zijn afgeschermd
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: morca op maart 21, 2026, 11:21:19En zit je Grün goed vast???

Ja dubbel aangesloten, zowel links als rechts ls op 1 grun splitter.

Spijkie

Citaat van: brt op maart 21, 2026, 11:32:36En wat heb je gestemd woensdag?

FVD  :tounge2: , oh en vandaag eten we hamburgers van de bbq  :clapping:

Spijkie

Citaat van: vergeerr72 op maart 21, 2026, 11:33:03Dan de speakers omruilen van plaats.

Ja dat zou nog een verklaring kunnen zijn. Ik pak m liever eerst in alu folie voordat ik m verplaats  :colgate: .

De linker speaker staat wel het dichtst bij alle stoorzenders zoals de led lampen etc. Wellichtdie eens uitschakelen want die staan altijd stand-by aan.

Porsche4Life

Citaat van: Spijkie op maart 21, 2026, 12:03:25Vooropgesteld , er is eigenlijk geen probleem  :colgate: . Ik hoor het alleen als ik de versterker redelijk vol open draai en dus m'n oor op de tweeter leg. Moest van Jossie , zijn schuld  :tounge: . Hahaha nee gekkigheid Jossie . Zo is t balletje gaan rollen.
wat doe je nou weer geheimzinnig? Beantwoord gewoon de 2 vragen?

Spijkie

Citaat van: Porsche4Life op maart 21, 2026, 11:13:24Op welk volume hoor je dit? Staat de volume knop 25, 50, 75 of 100% open? Wat is uberhaupt je maximale luistervolume? Van 0-100%?

Max vollume is 70 , ik luister meestal rond de 42 - 48. Bij 42 hoor ik het maar minder ook nog wel. Dus bij links wel maar rechts dan niet .

vergeerr72

CiteerIk hoor het alleen als ik de versterker redelijk vol open draai en dus m'n oor op de tweeter leg
Gebruik je wel hetzelfde oor? 😉
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana, Synergistic Research zekeringen

J.A.F._Doorhof

LED LAMPEN !!!!
There we go dat kan ook iets zijn.

Haal die voedingen er eens uit.
LED lampen hebben vaak zeer knullige voedingen en als je een Ali versie hebt kan de wifi module ook storen.

Had hier een normaal lampje en elke keer als die aanstond had ik een fluittoon op mijn gitaar. Omgeruild voor een ander en weg ;)

Ik snap je obsessie trouwens heel erg goed. Maar heb zelf geleerd door schade en nou ja vooral schade dat als je je oor ergens op legt en je draait het volume volledig open dat hoogst waarschijnlijk geen probleem is ;)

Wat wel nog zou kunnen proberen is om even voor de grap achter op de receiver alles los te trekken behalve zijn eigen stroom.

Dus helemaal kaal alleen op een stopcontact en niets aangesloten behalve de speakers.

Het kan best zijn dat je een aardlus hoort.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kurt

Ik heb onlangs voorgehad dat de groundwire van mijn platenspeler storing opnam. Zonder aardingsdraad is die muisstil. Had te maken met 't feit dat die draad langs de power transformer van mijn Mc1.25KW ging. Te veel shielden is ook niet goed.

Spijkie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 21, 2026, 15:07:12LED LAMPEN !!!!
There we go dat kan ook iets zijn.

Haal die voedingen er eens uit.
LED lampen hebben vaak zeer knullige voedingen en als je een Ali versie hebt kan de wifi module ook storen.

Had hier een normaal lampje en elke keer als die aanstond had ik een fluittoon op mijn gitaar. Omgeruild voor een ander en weg ;)

Ik snap je obsessie trouwens heel erg goed. Maar heb zelf geleerd door schade en nou ja vooral schade dat als je je oor ergens op legt en je draait het volume volledig open dat hoogst waarschijnlijk geen probleem is ;)

Wat wel nog zou kunnen proberen is om even voor de grap achter op de receiver alles los te trekken behalve zijn eigen stroom.

Dus helemaal kaal alleen op een stopcontact en niets aangesloten behalve de speakers.

Het kan best zijn dat je een aardlus hoort.

De led lampen van de voeding afhalen bood helaas geen soelaas. Maar ik heb nog een Nintendo switch die weer ergens anders op zit dus die kan ik er ook af halen . Ik heb idd ook al een keer alles uit de receiver gehad met alleen de speakers er nog aan , toen idd nog steeds t ruisje. Bij een aardlus zou ik verwachten dat dit dan ook in de rechter speaker hoorbaar zou zijn, of heb ik dat mis?

Zelf denk ik dan idd nog eerder aan een storende factor BIJ de linker speaker aangezien al het stroom gebeuren ook daar zit tezamen met alle storende apparatuur. Zo ook de tv box van de Samsung besef ik me net.

Oké , ik zet t even on hold en plan volgende week een ochtend om voor eens en altijd die bekabeling eens netjes onder handen te nemen met ti-wraps en weet ik t wat . Dit blijft zo van de ene mogelijkheid naar de andere gaan . Ondertussen geniet ik nog van de muziek hoor , geen medelijden met mij  :colgate:

J.A.F._Doorhof

Misschien een simpele oplossing.

Even stukje goedkope speaker kabel pakken en de speaker even verplaatsen en kijken of het dan nog is.

Of even op een kop telefoon testen of je het daar ook hoort. Zo sluit je eerst andere dingen uit.

Bij problemen begin ik meestal met alles los te trekken (dus ook stekkers uit het stopcontact en alle interlinks etc set is dan 100% ontkoppeld en "dood" en dan 1 voor 1.

Bij jou hoor je het dan dus dan is het taak de speaker even ergens anders te testen op jouw set.

En dan kan het best de stroom zijn die daar vlakbij ligt. Zou me niets verbazen. Of dat het gewoon in de versterker zit en ver binnen de marge valt.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CinéHome

Tie wraps... van de brakke stroom dan? Want anders beter kabel lifters hoor. :D
Of nylon buis/kanalen achterop je meubel bevestigen met voldoende ruimte tussen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

vergeerr72

Citaat van: Kurt op maart 21, 2026, 15:22:24Ik heb onlangs voorgehad dat de groundwire van mijn platenspeler storing opnam. Zonder aardingsdraad is die muisstil. Had te maken met 't feit dat die draad langs de power transformer van mijn Mc1.25KW ging. Te veel shielden is ook niet goed.
Ik heb groundboxen op mijn speakers dat verlaagt de ruis op de speakers.

Spijkie

Citaat van: vergeerr72 op maart 21, 2026, 16:14:23Ik heb groundboxen op mijn speakers dat verlaagt de ruis op de speakers.

Heb je daar een merk of plaatje van ? Groundboxen ken ik alleen voor je audio apparatuur en niet voor speakers

Spijkie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 21, 2026, 15:39:43Misschien een simpele oplossing.

Even stukje goedkope speaker kabel pakken en de speaker even verplaatsen en kijken of het dan nog is.

Of even op een kop telefoon testen of je het daar ook hoort. Zo sluit je eerst andere dingen uit.

Bij problemen begin ik meestal met alles los te trekken (dus ook stekkers uit het stopcontact en alle interlinks etc set is dan 100% ontkoppeld en "dood" en dan 1 voor 1.

Bij jou hoor je het dan dus dan is het taak de speaker even ergens anders te testen op jouw set.

En dan kan het best de stroom zijn die daar vlakbij ligt. Zou me niets verbazen. Of dat het gewoon in de versterker zit en ver binnen de marge valt.

Goede tip!  hoofdtelefoon is wel een goede idd. Moet die van de kids dan ff lenen maar kan daarmee wel wat uitsluiten idd . En t spul 1 voor 1 , na alles los te hebben , inpluggen.

vergeerr72

Citaat van: Spijkie op maart 21, 2026, 16:15:50Heb je daar een merk of plaatje van ? Groundboxen ken ik alleen voor je audio apparatuur en niet voor speakers
Ik heb deze van AliExpress: https://a.aliexpress.com/_EwrMNV2
Ik heb de goedkopere versie, voor iedere speaker één. Daarnaast van hetzelfde merkeen groundbox waar alle apparatuur inclusief stekkerblok op zit.

J.A.F._Doorhof

@Spijkie
Je bent niet de enige die dit soort dingen wil uitzoeken ;)

Bij klanten komt dit ook wel voor.
Vaak is het wel te vinden en kan het een kabel zijn of een plug. Maar meestal is het stroom.

Ik heb een cassette deck gehad, zodra ik het ding in het stopcontact drukte hoorde je ruis/brom in de speakers. Was niet goed ;)
Custom installer

Spijkie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 21, 2026, 16:50:02@Spijkie
Je bent niet de enige die dit soort dingen wil uitzoeken ;)

Bij klanten komt dit ook wel voor.
Vaak is het wel te vinden en kan het een kabel zijn of een plug. Maar meestal is het stroom.

Ik heb een cassette deck gehad, zodra ik het ding in het stopcontact drukte hoorde je ruis/brom in de speakers. Was niet goed ;)

Daarom ga ik volgende week ook met de geadviseerde aanpak aan de slag

jossie

Kabels van elkaar een beetje scheiden prima, overdrijven hoeft niet er lopen er nauwelijks. Geen opgerolde lussen maken, plat mag/kan wel.

Voor onderstaand schema zijn de volgende aannames gedaan voor zover goed begrepen door mij, als er iets niet klopt kan de situatie anders zijn, apparaten/verbindingen die er niet toe doen heb ik weggelaten:

TVBox en Symphonia zitten met een afgeschermde netwerkkabel in de switch, In de meterkast zitten de aardlijnen van beide groepen op de aardpin aangesloten.

Je hebt drie aardlussen gemaakt. Dat hoeft geen probleem te zijn maar is dat potentiëel wel als de fabrikanten de afscherming niet direct aan de behuizing hebben gemaakt maar aan de ground van de schakeling op de print. Dat is in audioland uiteindelijk goed gekomen (het pin 1 probleem), in video/netwerk land nog lang niet. Kleine stoorspanningen hebben bij netwerkswitches nauwelijks invloed maar in systemen mét analoge audioapparatuur wel want dan kunnen stoorstromen alsnog over de audioground getrokken worden.

In het plaatje zie je alleen massaverbindingen getekend. Daardoor ontstaan drie aardlussen die, nogmaals, potentiëel storing kunnen injecteren in de schakelingen.

Mijn advies: netwerk naar TVBox en Symphonia unshielded maken en alle drie lussen zijn gebroken.

Oor aan tweeter was om vast te stellen of jouw shielded kabels 'beter' waren dan unshielded vanwege angst voor ruis, interferentie, kabouters, fomo, oplopende bankrekening etc, etc. Dat daar nu een verschil uitkomt dat klaarblijkelijk niet goed verklaarbaar is gezien drie pagina's discussie is natuurlijk niet mijn schuld. Ik vind het advies van Xander32 het meest zinnig, sluit ik mij bij aan.

Aardlusjus.jpg
Omni !

Spijkie

Bedankt Jossie voor je inspanning en duidelijke tekening!